Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harmittaa RÖNTTÄASUJAT okt-alueella :(

Vierailija
12.12.2007 |

Taas alkoi harmittaa vietävästi, kun käytiin päiväkävelyllä uudella siistillä asutusalueella ja lopulta saavuttiin kotipihaan...

Tällä kohtaa missä asumme on nimittäin monenikäisiä taloja, ja muutamassa vanhassa mammanperintötönössä asustaa syrjäytynyt aikamiespoika tai puliukko, jotka harrastavat romunlevittelyä ympäri pihamaata eivätkä millään muotoa viitsi/pysty/halua huolehtia kiinteistönsä kunnosta/arvosta.

Tuntuu, että tuollaiset rytöeläjät ovat häpeäksi koko alueelle, jossa suurin osa asukkaista kuitenkin huolehtii kodeistaan ja pihoistaan, niin että niistä on iloa sekä heille itselleen että vielä extrana ohikulkijoillekin. Miten ihmeessä nuo " pesäkkeet" siis saisi poistettua katukuvasta? Ketään ei kai voi velvoittaa remontoimaan taloaan, vaikka romut keräisikin pihalta yhteen läjään? Onko muilla samaa harmia?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ihanaa, jos tulisit suoraan miehelleni valittamaan. Olen meinaan satavarma, että tässä kuvaillaan meidän pihaa! Jokaikinen kuvaus tästää, eikä tuossa ollut vielä edes kaikki!

Minun pyynnöt, motkotukset, huudot, vaatimukset, anelut ym.. ei tuota tulosta. Mies ei näe romusotkua.

Joten ole kiltti, ole niin ihana ja laita vaikka nimetön kirje meidän postilaatikkoon, jotta mieskin uskoo etten turhasta nakuta.

Meillä on pihassa remonttijätettä, autonrenkaita ym. ym., joita mieheni ja hänen ISÄNSÄ ovat sinne levitelleet. Minä en jaksa siivota niitäkin, sisätiloissa on minulle ihan riittävästi. Oikein toivon että joku huomauttaisi asiasta, mieheni ei näe siinä mitään ihmeellistä. Ja hän vielä haluaisi muuttaa jonnekin haja-asutusalueelle jossa ei kuulemma tarvitse miettiä mitä naapurit ajattelevat sotkusta... Sitten saisi muuttaa ilman minua, sillä en minäkään sitä kaatopaikkaa jaksaisi katsella, olisi varmasti paljon pahempi kuin nyt!

Vierailija
42/57 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta okt:n piha pitää olla siisti, hyvin hoidettu ja kaunis.

Minusta ei vain olisi sellaiseen. Olen onneton puutarhuri eikä ne hommat kiinnosta pätkääkään. Nurmikonleikkuu ym. on vain rasite kesäaikaan ja talvella lumityöt kiukuttavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas nyt jo joku lisää tuollasen romumiehen persoonasta! Ovatko kuitenkin hyviä aviomiehiä ja isiä muuten, vai miksi siedätte moista?

Vierailija
44/57 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kertokaas nyt jo joku lisää tuollasen romumiehen persoonasta! Ovatko kuitenkin hyviä aviomiehiä ja isiä muuten, vai miksi siedätte moista?

On asunut lapsuutensa maalla, jossa pihan siisteydellä ei ollut niin väliä.

Vierailija
45/57 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on sellainen, jolta tavarat tuppaa jäämään mihin sattuu. Ja kaapinovet auki, kun kaapilla käy, samaten laatikkoa tai komeron ovea ei saa kiinni, jos jotain sieltä hakee. Muruset jää pöydälle jne. Aamulla näen aina selvän reitin, mitä kautta on töihin lähtenyt. SUPERÄRSYTTÄÄVÄÄ.

Syy on ilmeinen: Koko sukunsa on samanlaista. Vaatteet säilytetään kasoina ja kaikki on levällään.

Vierailija
46/57 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, että ei ole niin tarkka pihastaan, ei tarkoita sitä, että olisi huono isä tai aviomies!!!

Mun mies on ainakin romanttinen, komea, fiksu ja filmaattinen ja haluaa kerätä ympärilleen kaikenlaista, joista voi olla joskus jotain hyötyä.

Vierailija
47/57 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on naapuritaloyhtiön rivarissa yksi romunkerääjä myös. Pienelle rivarin etupihalle on änkenyt autonraadon ja jos jonkinlaista muutakin romua. Harrastustoimintaa saa mun mielestä harrastaa, mutta se kai edellyttäisi, että esim. viidessä vuodessa olisi jotain edistystä tapahtunut tuolle raadolle.

Ko. taloyhtiö on tehnyt asiassa jos jotain liikkeitä, mutta toistaiseksi ilman tulosta.

Mä olen lapsuuteni asunut maalaistalossa. Ei meillä eikä naapureissa ollut mitään romukasoja pihalla. Työkoneet on niin kalliita, että ei niitä paljon kannata pitää ulkona ruostumassa.

Se on tosin sanottava, että vielä ainakin 1980- ja 1990-luvuilla ajeli Etelä-Suomesta joko pohjoiseen tai itään, niin romun ja epäsiisteyden määrä kasvoi. Muistan vieläkin lapsuudesta kun käytiin Lapissa, niin Sodankylässä oli yhden talon pihalla pesukone vuosikausia, ihmeteltiin sitä aina. Nyt ei ole tullut kierrettyä autolla enää Suomea, joten en osaa sanoa onko tahti muuttunut.

Totta on myös, että epäsiisteys kerää epäsiisteyttä. Ihmiset heittävät ja hylkäävät roskia valmiiksi epäsiisteihin paikkoihin. Siisteihin ei niin paljon kehdata jättää rytöjä.

Vierailija
48/57 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tua niin, tuskin ne roskaiset pihat ovat piilossa olleet omaa tonttia/taloa ostaessa?itse olette elinympäristönne valinneet.

Kiivasti muistuu mieleen sanasota Turussa männävuosina. Wärtsilän telakan vastarannalle rakennettiin helevetin kalliita kerrostaloja. Hyvä jos vuosi olikulunut,kun asukkaat alkoivat vaatimaan dieselin lopetusta/siirtoa meluhaittojen takia. Minusta se oli ylen huvittavaa, koska telakka oli siinä tököttänyt vuosikymmeniä, joten sen metelin ei luulisi olleen yllätys.

Vierailija
49/57 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin muutama vuosi takaperin oli Länsiväylässäkin juttua eräästä paikallisesta naapureiden ilahduttajasta, jonka tontti (ja vähän naapurinkin) oli aivan täynnä karmeita, ruostuvia autonromuja. Ympäristökeskus ainakin yritti tehdä asialle jotakin.

Ja meidän taloyhtiössämme löytyy ainakin yksi piha (kyseessä pienkerrostalo, jossa alimmat asunnot ns" rivarityyliin" ), jonka omistajaa ei voisi vähemmän siisteys ja viihtyisyys kiinnostaa. Kesällä pihalle pykätty teltta makasi sateissa kuukausitolkulla, koira on kaivanut pihan täyteen kuoppia eli piha on " mullalla" . Lasten rojut ovat täysin käsittämättömällä tavalla heitelty ympäriinsä, lisäksi puolityhjiä multasäkkejä ja kuolleita kesäkukkia ja risoja ruukkuja. JOulukuusi oli viime joulun jälkeen pihalla vielä maaliskuussa, KORISTEINEEN. Hiukan v*tuttaa katsella tuota pihaa, muuten alue on todella siistiä ja ihmiset yrittävät panostaa viihtyvyyteen. Noh, kyseinen perhe vaikuttaa muutenkin moniongelmaiselta, että ihmekös tuo ettei pysty pihaakaan hoitamaan. Mietittyttää vaan että millaista heillä on sisällä, jos ei muutaman neliön pihan hoitaminenkaan ota luonnistuakseen...

Ko. tapauksessa mietityttää myös se, että miten välinpitämätön sitä voikaan ihminen olla omaisuutensa suhteen. Lasten pyörät ja lelut paskoittuvat ja ruostuvat pihalla, samoin kallis Haltin teltta. Ja sitten yh itkee elareiden vähyyttä....Huhhuijaa.

Vierailija
50/57 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ne autot pitää viedä jonnekkin piiloon?

Mulla ainakin miehellä on pari autoa tuossa odottamassa että purkaa niistä osia ja kasaa ne toiseen autoon.

Niin, ne pitäisi viedä jonnekin piiloon, ei säilyttää niitä tienvieressä, josta ne joka päivä osuu silmään, kun ajan siitä kotiin! Naapureillamme saattaa olla tosiaan samat autonromut 5 vuotta putkeen ruostumassa tienvieressä. Kerran ne oli tyhjentäneet paikan, mutta eiköhän parin päivän sisään tuoneet uudet romut tilalle ja taas viideksi vuodeksi :(.

Mutta tosiaan autonromut ei ole ainoita, mitkä siellä lojuu. Takapiha on aivan kaatopaikka. Oon vähän ymmärtänyt, että alkoholillakin saattaa olla osuutta asiaan :(.

Hmm, hyvä tietää tuosta valituskäytännöstä, minkä joku kirjoitti! En usko, että tässä tapauksessa nimetönkään kirje auttaa, niille on pihasta valitettu, eikä auttanut :(

Vierailija
51/57 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on paha olo teidän puolestanne, joiden miehet täyttävät pihan joillain romuilla eivätkä arvosta toiveitanne sen siistimisestä. :( Voi kun oikeasti jotenkin voisin auttaa teitä!

Vierailija
52/57 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kotiin tullessani ajattelin aivan samaa! Meilläkin muutama naapuri, joidem pihalla aina joku autonroju, rikkinäisiä lasten leluja, ROSKIA ja paljon muutakin saastaa. Remonttiakin on aloiteltu jo varmaan neljä vuotta sitten, mutta aidan maalauskin on jäänyt kesken...

Vierailija
53/57 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai hyvänen aika sentään pihaa tehdä naapurin silmän iloksi, vaan itseä varten. Joten en mielestäni ole vastuussa, vaikka naapurini joskus joutuu katsomaan keskeneräistä, välillä sekaista pihaamme. Rakentakaa korkein mahdollinen aita rakennussäädösten mukaan, johan muuttuu maisema. Ärsyttää tollanen nipotus. Ja lenkkeilijät, laittakaa silmät kiinni romupihan kohdalla.

Vierailija
54/57 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka on valittanut rakenteilla olevista keskeneräisistä pihoista!?! Tässä on kyse KROONISISTA paskakasan kartuttajista kuten spuget ja romuautoilijat.

Vierailija
55/57 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

jos ostaa asunnon vähän edukkaammalta alueelta, jossa vielä on muutama rönttäerkki jäljellä. Sitten kymmenen vuoden aikajänteellä katsottuna " erkit" todennäköisesti ovat vähentyneet ja niille sottatilkuille on rakennettu kelvokkaat uudet ok-talot, ja alueen arvo nousee... Laina on maksettu ja kämpän arvo tuplaantunut. Kyllä mä ainakin muutamaa erkkiä siedän siitä hyvästä.

Vierailija
56/57 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se minua haittaa.

Vierailija
57/57 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillisinta on kyllä sellainen surullinen välinpitämättömyys omaisuuden kunnosta ja sitä kautta arvosta, oli se sitten talo tai harrasteauto. Se masentaa, siksi en haluaisi sellaista pihaltani katsella. Tavarathan ruostuu/mätänee maatessaan pitkin pihoja. Vaikuttaa myös siltä, että jotkut mieluummin pitävät vesisankoja lattialla vuotokohtien alla kuin korjaavat katon.

Tuli tuossa vielä mieleen, että oletteko romurepet/romuraijat/romurepejen vaimot miettineet, että jos miehenne sattuisi yllättäen kuolemaan pois, kuinka saisitte hänen romuläjänsä selvitettyä? Itse nimittäin jemmasin nuorempana kaiken mahdollisen käytetyistä sukista rikkinäisiin kattiloihin " varmuuden vuoksi" , kunnes sain jonkinlaisen fengshui -tyyppisen herätyksen ja tuli mieleeni tuo asia, etten voi jättää toisten siivottavaksi valtavaa roinavarastoani.

Oliskos jollain vielä lisää kelvollista ympäristöpsykologiaa aiheesta? ;)

ap.