Ihanko totta te aikuiset ihmiset vietätte joulun vanhempienne luona ??
minulle ei tulisi mieleenkään lähteä roudaamaan perhettä ja lahjoja toiselle puolelle suomea. Keskelle hössötystä jossa pahimmillaan voi olla 6 lasta: 12, 11,10,9, 4 ja 3 vuotiaat. Ja viettää joulu kovassa metelissä ja hälinässä ilman minkäänlaista omaa rauhaa. Ei kiitos, meidän perhe haluaa viettää rauhallisen joulun oman perheen kanssa. Ihanaa
Kommentit (139)
Toiset nyt vaan haluaa mennä sukulaisiin jouluksi, so what? Ei se ole sinulta pois, joten keskity nyt sinä vain järjestämään ihana kotijoulu perheellesi ja viettäkää oikein rauhallinen ja kiva joulu!
joka sitten vastailee itselleen... ihan selvästi huomaa kirjoitustyylistä
Vierailija:
joka sitten vastailee itselleen... ihan selvästi huomaa kirjoitustyylistä
Yksi heistä on ap-riidanhaastaja ja toinen on ap:n bestis. Ihan selvästi huomaa kirjoitustyylistä.
tosiasia on kuitenkin se, että tosi harvat aikuiset viettävät enää joulujaan omassa lapsuudeskodissaan. Jotkut tekevät niin mutta taitavat olla vähemmistö. Meillä töissä ei kukaan lähde mummolaan ainakaan koko jouluksi eikä kukaan minun ystävistikään. Jonain päivänä pistaytyminen on eri asia kuin koko jouluksi majoittautuminen (jota minäkään en ymmärrä)
Etkö koe saavasi tarpeeksi tukea mielipiteellesi ilman, että pitää itse vastailla itsellesi?
Olemme kolmikymppinen, yksilapsinen pariskunta ja tuttavapiirimme koostuu aikas samanlaisista ihmisistä. Nyt kun mietin, ei äkkiseltään tule mieleen yhtäkään kaveria/pariskuntaa/perhettä, jotka viettäisivät joulun omillaan.
Mutta ymmärrän toki, että tämä on MINUN KOKEMUKSENI ja luultavasti tuttavapiirimme koostuu samanhenkisistä ihmisistä kuin me - siis sellaisista, joilla on lähieset suhteen vanhempiinsa ja sisaruksiinsa, meillä lisäksi täteihin ja serkkuihin, ja joulu on se ihana juhla, jossa nämä ihmiset kokoontuvat. Tämä ei siis ole TOTUUS mistään.
Voisitko laittaa lähteen tuolle totuudelle, olis mukava tarkistaa sieltä muitakin asioita?
Vierailija:
tosiasia on kuitenkin se, että tosi harvat aikuiset viettävät enää joulujaan omassa lapsuudeskodissaan. Jotkut tekevät niin mutta taitavat olla vähemmistö. Meillä töissä ei kukaan lähde mummolaan ainakaan koko jouluksi eikä kukaan minun ystävistikään. Jonain päivänä pistaytyminen on eri asia kuin koko jouluksi majoittautuminen (jota minäkään en ymmärrä)
Meinaan että jos otantasi on sinun työkaverit, niin ei se tee mistään tosiasiaa. Minä taas tiedän montakin jotka lähtevät jouluksi sukuloimaan. En silti väitä mitään tosiasioiksi.
Eikä päiväksi viitsi lähteä pistäytymään jos on monta sataa kilometriä, silloin on niinkuin pakko ihan majoittua. Toiset kuules haluavat ottaa myös vanhempansa (lastensa isovanhemmat) mukaan joulun viettoon. Miksi heidät pitäisi jättää ulkopuolelle? Ja miksi mennään mummolaan, eikä mummo tule lastensa luokse, siihen on jokaisella omat syynsä. Yksi varmasti on sellainen, että sinne mummolaan tulevat monet sisarukset, eli luontevaa kokoontua sinne.
Hauskaa joulua kaikille missä sen ikinä sitten vietättekin!
t. kotijoulun viettävä
Vierailija:
juuri kukaan uhraa jouluaan vanhemmilleen. Vai voisiko olla sittenkin kyse erilaisista ihmistyypeistä ja ystäväpiireistä.
Minä en nimittäin tiedä, enkä tunne kovinkaan paljon ihmisiä, jotka eivät haluaisi viettää joulua läheistensä kanssa. Toki niitäkin on.
Lasten kavereistakin suurin osa on mummuloissaan jouluna. Naapurustomme on aivan hiljainen. Me olimme tällä asuinalueella viime vuonna ainoat, koska meille tuli jouluksi sekä mieheni että minun lapsuudenperheet.
Mutta siis ymmärrän, että kaikki eivät halua tehdä näin. En silti edes oman kokemukseni perusteella lähtisi arvailemaan kummallako tavalla suomalaisista enemmistö viettää joulunsa.
minulla on ainakin 15 tätiä/setää joten se olisi teknisestikin mahdotonta. Mutta ihmettelen suuresti
Itse en vietä, vain vanhempani ja veljeni ovat oman perheeni lisäksi.
Vierailija:
minulla on ainakin 15 tätiä/setää joten se olisi teknisestikin mahdotonta. Mutta ihmettelen suuresti
Mutta, mummilassa ovat läsnä lastemme tädit eli omat sisaruksemme. Ja heidän lapsensa, ts. lastemme serkut.
Hän on teetättänyt kirjallisen kyselyn aiheesta, jotta voi esittää sen tulokset täällä av:lla tosiasiana. Ettekö te nyt tätä ymmärrä.
että ;) vaan sullekin.
Isän puolelta isovanhemmat ovat kuolleet, ja isän sisarukset viettävät kukin joulunsa tahoillaan. Vietämme siis joulua vanhempieni, sisarusteni ja isoäitini kanssa, ja miehen vanhempien luona kokoontuvat lisäksemme miehen veli+vaimonsa ja yksi täti.
Kas kun kaikilla ei ole mitenkään erityisen isoja sukuja...
Vierailija:
Minusta on päivänselvää, että jokainen perhe valitsee itse, miten joulunsa viettää. Toiset haluaa kokoontua isolla porukalla isovanhemmille, toiset haluaa viettää joulun yksin. Ja kaikkea tältä väliltä.
Meidän perhe viettää aaton omassa kodissa omalla ydinperheellä. Tämä on meidän perheelle se oikea ratkaisu, nautimme siitä suuresti. Haluamme luoda omia traditioita ja omaan kotiimme sitä oikeaa joulutunnelmaa. Itsekin muistelen lapsuuteni jouluista juuri sitä, miten oltiin kotona omalla perheellä, tehtiin asioita yhdessä ja luotiin jouluntuntua. Me emme olleet jouluja mummoilla tai isolla sukujoukolla. Ehkä tästä juontaa oma haluni luoda omille lapsille samanlaista: mahdollisuus viettää rauhallista juhlaa juuri kuten meidän perhe haluaa.
Mutta mutta... Joulupäivänä starttaa auto pihasta kohti mummolaa ;) Siellä sitten on vilinää ja vilskettä, kun sisarukset perheineen kokoontuu kaikki yhteen mummolaan. Silloin tavataan sukua, sekä mun että miehen, kierretään isomummoja tervehtimässä, pelataan lautapelejä isolla porukalla, serkukset leikkii keskenään jne. Mutta tämä tosiaan vasta joulu- ja tapaninpäivänä. Aattona kaikki me sisarukset olemme omien perheidemme kanssa.
Joten minä ymmärrän kyllä molempia näkökantoja, niitä joille sukujoulu on se ainoa oikea ja niitä, jotka on vain kotonaan omalla porukalla. Meidän joulu on jotain siltä väliltä. On omaa rauhaa ja omia traditioita, mutta myös sitä sukuhässäkkää.
Ainoa mitä en ymmärrä on joidenkin tapa viettää joulua jonkun muun tahdon mukaan. Esim. yksi ystäväni perheineen haluaisi viettää kahden lapsensa kanssa aaton kotonaan rauhoittuen. Mutta eivät voi, kun mummo loukkaantuisi. Hammasta purren siis ajavat lasten ja lahjojen kanssa mummolaan ja joulun jälkeen aina katuvat, että miksi tänäkin jouluna piti noin tehdä :( Että ehkä ensi jouluna jo kehtaavat tehdä toisin... Vaan ei sitä joulua ikinä taida tulla.
Meillä kaksi lasta, 3,5 v ja 2v. Mun veljillä ei lapsia. Aattona käydään visitiillä mieheni iäkkäiden vanhempien luona josta jatketaan matkaa mun vanhempieni luokse! Tylsää viettää aattoa vain oman perheensä kesken, saa antaa suurta jouluiloa mun vanhemmille sekä veljille kun meidän lapset ovat siellä!
Mutta kukin viettää joulunsa itselleen sopivimmalla tavalla! En mäkään ehkä välttämättä menis jos siellä olisi lapsia muitakin paljon. Mutta mun suvussa joulua vietetään yhdessä. Siitä olen tosi iloinen.
mene kuule vaikka töihin niin sinulla on jotain järkevää tekemistä
Vierailija:
Minusta on päivänselvää, että jokainen perhe valitsee itse, miten joulunsa viettää. Toiset haluaa kokoontua isolla porukalla isovanhemmille, toiset haluaa viettää joulun yksin. Ja kaikkea tältä väliltä.Meidän perhe viettää aaton omassa kodissa omalla ydinperheellä. Tämä on meidän perheelle se oikea ratkaisu, nautimme siitä suuresti. Haluamme luoda omia traditioita ja omaan kotiimme sitä oikeaa joulutunnelmaa. Itsekin muistelen lapsuuteni jouluista juuri sitä, miten oltiin kotona omalla perheellä, tehtiin asioita yhdessä ja luotiin jouluntuntua. Me emme olleet jouluja mummoilla tai isolla sukujoukolla. Ehkä tästä juontaa oma haluni luoda omille lapsille samanlaista: mahdollisuus viettää rauhallista juhlaa juuri kuten meidän perhe haluaa.
Mutta mutta... Joulupäivänä starttaa auto pihasta kohti mummolaa ;) Siellä sitten on vilinää ja vilskettä, kun sisarukset perheineen kokoontuu kaikki yhteen mummolaan. Silloin tavataan sukua, sekä mun että miehen, kierretään isomummoja tervehtimässä, pelataan lautapelejä isolla porukalla, serkukset leikkii keskenään jne. Mutta tämä tosiaan vasta joulu- ja tapaninpäivänä. Aattona kaikki me sisarukset olemme omien perheidemme kanssa.
Joten minä ymmärrän kyllä molempia näkökantoja, niitä joille sukujoulu on se ainoa oikea ja niitä, jotka on vain kotonaan omalla porukalla. Meidän joulu on jotain siltä väliltä. On omaa rauhaa ja omia traditioita, mutta myös sitä sukuhässäkkää.
Ainoa mitä en ymmärrä on joidenkin tapa viettää joulua jonkun muun tahdon mukaan. Esim. yksi ystäväni perheineen haluaisi viettää kahden lapsensa kanssa aaton kotonaan rauhoittuen. Mutta eivät voi, kun mummo loukkaantuisi. Hammasta purren siis ajavat lasten ja lahjojen kanssa mummolaan ja joulun jälkeen aina katuvat, että miksi tänäkin jouluna piti noin tehdä :( Että ehkä ensi jouluna jo kehtaavat tehdä toisin... Vaan ei sitä joulua ikinä taida tulla.
Lapsena mekin olimme aina perheen kanssa kotona (isovanhemmat asuivat naapurissa) ja meillä oli ihania joulutraditioita. Tätejä/setiä oli niin paljon että luonnollisesti heidän kanssaan ei ollut niin läheisiä.
Haluan tarjota samoja ihania jouluja omille lapsille omassa kodissa. Jouluaattona korkeintaan anoppi/appi käy meillä syömässä, muuten olemme perheenkesken. Tapaninpäivänä käymme vastaavasti heillä. Minun oma perhe asuu 500 km päässä joten siellä käydään ennen joulua vaihtamassa lahjat ja viettämässä pikkujoulua. Minun muut sisarrukset asuvat samassa kaupungissa vanhempieni kanssa joten heidän ei tarvitse olla yksin.
Näin joka vuosi
Ei minua haittaa, että joku muu haluaa viettää joulua kotona oman perheen kesken. Eikä tässä keskustelussa mielestäni kukaan sukujoulun viettäjä ole paasannut omasta " ainoasta oikeasta" tavastaan, vaan ap on itse tyrkkinyt omaa näkemystään vähän joka väliin ja tehnyt sukulaisissa joulun viettävistä friikkejä.
Mitäpä jos jokainen keskittyisi ihan vain siihen omaan jouluun ja sen valmistelemiseen. On se sitten vain omalla perheellä, suvun kesken, vääränä päivänä tai vieraassa paikassa.
Peace, ap. Vietä joulusi ihan kuten itse haluat, mutta anna muidenkin tehdä niin...