Ihanko totta te aikuiset ihmiset vietätte joulun vanhempienne luona ??
minulle ei tulisi mieleenkään lähteä roudaamaan perhettä ja lahjoja toiselle puolelle suomea. Keskelle hössötystä jossa pahimmillaan voi olla 6 lasta: 12, 11,10,9, 4 ja 3 vuotiaat. Ja viettää joulu kovassa metelissä ja hälinässä ilman minkäänlaista omaa rauhaa. Ei kiitos, meidän perhe haluaa viettää rauhallisen joulun oman perheen kanssa. Ihanaa
Kommentit (139)
Kotonani asuu vielä useampi pikkusisarenikin. Jokunen vuosi sitten vanhemmat esittivät toiveen, ettei kenenkään lapsen perhe tulisi aatonviettoon heille, vaan kyläilyt tapahtuisivat vasta joulupäivänä ja tapanina. Tätä ennen ruukasimme olla noin joka toisen aaton heidän luonaan. Nyt meilläkin jo neljä lasta, joten oma joulu omassa kodissa on paras ratkaisu ja voi tosiaan ottaa rennosti, eikä ole häiriöksi muille, eivätkä muut meille. :)
Miehen kotiväki taas asuu Suomen toisella laidalla - liian pitkä matka. Ja kerrostalojoulu pienessä asunnossa ei kiehdo!
kyllä se on aika ällöttävää ripustautumista, jos moisiin kinkereihin kehtaa sukulaiset tulla. Tai juhannus tai pääsiäinen! Ovi salpaan ja parempi olla kaikki pyhät vaan sisällä, ettei naapuritkaan pääse moikkaamaan.
joulun kahdestaan vaimonsa kanssa. Ei ole ollut joulua etten ole itkenyt sukumme pienuutta, vanhempieni raihnaista tilaa ja sitä, että jäämme pian kaksin. Osaan nykyään arvostaa jokaikistä sukulaista mikä meillä on. Tasan ei käy onnen lahjat, toisia ei vain huvita ja toisilla ei ole mistä repiä.
Vierailija:
laittaa koti kauniiksi, nukkua pitkää, herkutella itse tekemillä ruuilla, pelata lasten kanssa ja nauttia yhdessä olosta ilman koko sukua ja ahdasta nukkumapaikkaa vierashuoneessa omat tavarat laukussa sängyn alla.
Vierailija:
kyllä se on aika ällöttävää ripustautumista, jos moisiin kinkereihin kehtaa sukulaiset tulla. Tai juhannus tai pääsiäinen! Ovi salpaan ja parempi olla kaikki pyhät vaan sisällä, ettei naapuritkaan pääse moikkaamaan.
Taidat toivoa että saat enemmän lahjoja ja pääset itse helpommalla. Vai eikä oma perheesi kestä yhdessäoloa ?
Kuulostaa jotenkin oudolta. Oletko kentien noin 20 vuotias ?
halveksuvaan sävyyn kirjoitetulla viestillä niistä, jotka " vielä aikuisina ihmisinäkin" viettävät joulua omien vanhempiensa helmoissa.
Että kuka tässä on alkanut haukkua ja ketä??
Luuletteko, että perheensä on voinut valita?
Olette käsittämättömän empatiakyvyttömiä ja pikkusieluisia. Sellaiseksi varmaan kasvaa siellä " hyvässä" perheessä.
kaikkien vanhemmat asu missään hevonkuusessa. Meillä toiset isovanhemmat asuu 300 metrin päässä ja meillä on vain yksi lapsi, joten aika helppoa on tuo siirtyminen sinne. Eikä metelikään ole ihan mahdoton. Ja kotiin tullaan yöksi. Mitä ihmeellistä siinä on?
ruokailun jälkeen siivotaan yhdessä jäljet pois. Jos joku haluaa viettää joulua yksin, niin mikäpä siinä. Itse haluan viettää joulua lähisukuni kanssa ja en ole ikinä ajatellut siinä olevan mitään outoa. Jokainen tavallaan. Ei kai sitä aikuistumista joulun viettämisellä mitata?
Meillä ja muilla tulijoilla on aina tuomiset mukanamme. Joka maksaa joulupukin ja tuo viinit, toinen valmistaa jälkiruoat etukäteen, kolmas tulee kalasavustamon kautta paikalle jne...
Yhdessä siivotaan, koristellaan kuusi, katetaan pöytä, paistetaan laatikot ja kinkku.
Enemmän isossa mummolan joulussa työtä on kuin jäädä kotiin makaamaan yöppäreissä pyhiksi. ja kauheeta, pitää ihan jaksaa olla sosiaalinen ja jutella suvun kanssa, hui!
Onneksi meidän perhe ei ole sosiaalisesti rajoittunutta porukkaa!
Mielestäni joulu ei ole joulu ellen vietä sitä rakkaimpien ihmisten kanssa eli siihen kyllä kuuluu myös oman perheeni lisäksi omat vanhempani ja veljeni.
Turhaa siitä on kiistellä, jokainen viettää joulua haluamallaan tavalla. Mulle yks hailee miten muut tekee, kunhan itse saan viettää vielä monta joulua koko perheen kesken.
Aikuiset ihmiset haukkuvat toistensa tapoja kuin kakarat konsanaan?! Itse olen nauttinut kovasti jouluista vanhempieni luona. Enkä todellakaan ole mennyt valmiiseen pöytään! Kyllä meidän perhe on siellä tehnyt osuutensa, että kaikki ovat päässeet nauttimaan joulun rauhasta.
Tänä jouluna olemme kotona, koska vanhempani kuolivat. Kunhan heidän menettemisestä olen toipunut, niin varmasti nautin myös joulusta tällä kokoonpanolla. Taidan tosin olla liian vanha suremaan vanhempiani, olenhan jo itsenäistynyt ja perheen perustanut.
Antakaa jokaisen viettää joulu kuten haluaa, ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa ja kyllä aikuisten se pitäisi ymmärtää. Ihan käsittämätöntä tuntemattomien ihmisten haukkumista ja parjaamista.
muuttanut lapsuuden kodistani jo vuosia sitten, on se silti (toinen) kotini (en siis mene sinne " kylään" )! Ja kyllä, lähes aina vietämme joulua siellä! Suoraan sanottuna joulu ei ole joulu jos sinne ei pääse! Muutaman kerran on muualla joulua vietetty ja silloin on sitten joulupäiväna tai tapanina vietetty toista jouluaattoa vanhempieni luona, lahjoineen kaikkineen!!
Tänä vuonna olemme jouluaattona kotona mieheni vanhempien ja sisarusten kanssa. Joulupäivänä sitten vietämme taas toista joulua vanhempieni luona... =o)
Mä en ymmärrä tätä tällä palstalla vallitsevaa mielipidettä että vanhempien kanssa ei saisi olla missään tekemisissä 18v syntymäpäivien jälkeen!! Ja lapsenlapsia ei oikeastaan saisi " näyttää" heille edes joulukortin valokuvassa!
Kyllä minä ainakin haluan olla lasteni kanssa tekemisissä myös sitten kun he ovat aikuisia ja haluan tuntea lapsenlapseni kuin omani!
Minä en ainakaan halua olla itsenäinen jos se tarkoittaa sitä etten saisi olla enää vanhempieni lapsi!!
Ja sinne tulee muitekin sukulaisia. Mitä enemmän porukkaa niin sen parempi. Yleensähän kun on juhlat niin ihmiset kokoontuvat yhteen, oli sitten joulu tai juhannus. Ei olisi sellaista juhlan tuntua jos oltaisiin vaan oman perheen kanssa keskenämme, niinhän me ollaan suurin osa ajasta muutenkin. Ei se joulu mun mielestä tule mistään ulkoisista asioista kuten koristeista, vaan esim. yhdessäolosta. Isovanhemmat iloitsee kun saavat viettää meidän lasten kanssa joulua.
Mutta jos joku haluaa olla oman perheen kesken niin se on heidän asiansa. Tää on kummallinen väittely...
Vierailija:
muuttanut lapsuuden kodistani jo vuosia sitten, on se silti (toinen) kotini (en siis mene sinne " kylään" )! Ja kyllä, lähes aina vietämme joulua siellä! Suoraan sanottuna joulu ei ole joulu jos sinne ei pääse! Muutaman kerran on muualla joulua vietetty ja silloin on sitten joulupäiväna tai tapanina vietetty toista jouluaattoa vanhempieni luona, lahjoineen kaikkineen!!
Tänä vuonna olemme jouluaattona kotona mieheni vanhempien ja sisarusten kanssa. Joulupäivänä sitten vietämme taas toista joulua vanhempieni luona... =o)
Mä en ymmärrä tätä tällä palstalla vallitsevaa mielipidettä että vanhempien kanssa ei saisi olla missään tekemisissä 18v syntymäpäivien jälkeen!! Ja lapsenlapsia ei oikeastaan saisi " näyttää" heille edes joulukortin valokuvassa!
Kyllä minä ainakin haluan olla lasteni kanssa tekemisissä myös sitten kun he ovat aikuisia ja haluan tuntea lapsenlapseni kuin omani!
Minä en ainakaan halua olla itsenäinen jos se tarkoittaa sitä etten saisi olla enää vanhempieni lapsi!!
Meillä isovanhemmat varmaan loukkaantuisivat, jos ilmoittaisimme jonain jouluna viettävämme joulua vain oman perheen kesken, emmekä itsekään haluaisi jouluna eristäytyä lähisuvusta. Meille joulu on perhejuhla, ja olemme joka jouluaatto sekä mieheni että minun vanhempien luona; iltapäivän toisessa ja illan toisessa paikassa. Omien vanhempieni luona on koolla neljä sukupolvea, enkä ymmärrä, miksi emme voisi viettää joulua yhdessä - miksi jokaisen pitäisi eristäytyä omaan kotiinsa, kun yhdessä halutaan olla?
Emme koskaan lapsuudessanikaan viettäneet joulua kotona, vaan aina isovanhempieni luona, silloinkin neljän sukupolven voimin. Ensimmäisen kerran olin jouluna vanhempieni luona pari vuotta sitten, sitä ennen olimme siis aina isovanhemmillani. Minusta tässä ei ole mitään kummallista, eikä mitä ilmeisimmin äidistäni tai isoäidistänikään...
Laput silmillä vouhotatte " meillä ainakin, meillä ainakin" , ikäänkuin se olisi ainoa ja hyvä vaihtoehto. Ihmisillä on monenlaisia syitä pitää etäisyyttä sukuunsa.
Yritä ymmärtää, että jos joku kertoo täällä omasta tavastaan viettää joulua, ei se tarkoita ettei muita tapoja ole. En minä jätä vierailematta omien vanhempieni luona siksi, kun joku muu ei niin voi tehdä! Kuten sinun lauseestasi voisi ymmärtää...
en mielestäni teilannut muiden tapaa viettää joulua vaan ennemminkin itse puolustaudin ap:n aloitusta vastaan!
Jokainen saa viettää joulunsa miten haluaa! Mutta miksi pitää arvostella toisten tapoja?
T:61
Vierailija:
Sä et taida päästä edes sinne Siwan kassalle...