Vuohijuttu tais olla kova pala eräille...
Morrekin avautui blogissaan. Kova paikka satanistille tuo hyväntekeväisyys.
Kommentit (104)
On oikeasti tilanteita, joissa on tarve osoittaa hyvää tahtoa ja muistamista, mutta mieluisan lahjan antaminen on käytännössä vaikeaa. Jos tietää, että aineettoman lahjan saajalla on esim. yhteys maahan, jonne lahja on menossa ja että hän jakaa antajan ajatusmaailman, vuohi tai puuntaimi on erinomainen lahja.
Vierailija:
Jos tietää, että aineettoman lahjan saajalla on esim. yhteys maahan, jonne lahja on menossa ja että hän jakaa antajan ajatusmaailman, vuohi tai puuntaimi on erinomainen lahja.
Sinä ilmeisesti tiedät, joten silloinhan ajatus on ihan hyvä.
Jotenkin mautonta valittaa, että lahja ei kelpaa tai että mieluummin olen ilman lahjaa. Uskon, että ne jotka antavat tällaisen toisenlaisen lahjan, antavat sen hyvällä ajatuksella ja tahdolla. Samaa mieltä kuin nro 51.
ei oikeasti ole mitään tekemistä toiselle " antamisen" kanssa. En ymmärrä koko juttua siinä mielessäkään, että miten toisen nimissä ylipäänsä oikeen voi lahjoitella jotain. Minusta jos jotain tuollaista tekee niin pitäisi tehdä omalla nimellään. Ei ehkä ole paras vertaus, mutta eihän me lähtetellä joulukorttejakaan toisten nimissä ;)
Vierailija:
Vierailija:Siksi, että mielellään kuitenkin " antaa" toiselle jotain
Ystäväni voi lahjoittaa vaikka vuohilauman Afrikkaan, mutta miksi se täytyy sotkea minun lahjaani?? Minä voin olla ilman lahjaa ja hoitaa hyväntekeväisyyden omalla tavallani.eikä vain jätä joulumuistamista väliin. Ei tässä sen kummemmasta asiasta ole kyse, ihmettelen oikeasti teidän vastustajien kiihkoilua! :)
55
Minulle ei kertaakaan ennen näitä juttuja luettuani ole tullut mieleen, että joku AIKUINEN LOUKKAANTUU tai ottaa loukkauksena sen, että joku antaa " toisenlaisen lahjan" .
Siinä ei kukaan anna teidän nimissänne yhtään mitään. Teidän nimenne ei mene yhtään mihinkään. Teiltä ei siihen kulu senttiäkään!! Se, että koko tuon homman takana on kirkko, on vain pieni sivuseikka siinä, että tässä yhdellä iskulla toteutuu monta hyvää asiaa:
1) ajatus on tärkein! Ei krääsää tai halpissuklaarasiaa tms. Ei kai kukaan oikeasti loukkaannu jos ei saa jotain " oikeaa" , eikö se muistaminen ole tärkeintä... kehtaattekin.
2)Hyväntekeväisyys. Mitä väliä minkäkautta?? Tarkoitus on hyvä, lahjan antaja ei tarkoituksella tahdo loukata, vaan kokee tekevänsä oikein. Tuskin kerskaileekaan. Ja te ajattelette, että " törkeää kun ylpeilee tuollaisella" ?!?! Teille tulee vain ilmoitus siitä, että ystävänne on laittanut lahjarahat hyväntekeväisyyteen, eikä teidän nimeänne ole kirjoitettu mihinkään.
Miten jotkut aikuiset ihmiset jaksavat vääntää tällasien shown? Morre ja xandris? ja muut, huhhuh. Antakaa olla. Kyllä monet ei-uskikset ostaa näitä lahjoja juuri siksi kun ne ovat helppoja ja hyödyllisiä. En tajua tuollaista kitinää. Ei se lahjanostaja siinä välttämättä ajattele, että hmm onkohan nyt tuo tuttava tai pikkuserkku kääntynyt satanismiin ja kirooa mut jos annan tällasien.. huoh.
vuohta ei anneta " lahjansaajan" nimissä. Mikä ihmeen " lahja" se on että omissa nimissään antaa vuohen ja kertoo kaverille, että minäpä lahjoitin vuohen Afrikkaan. Nyt en ymmärrä. Miksi tää vuohen lahjoitus pitää sekoittaa lahjan antamiseen. Eiköhän pidetä lahjoitukset ja lahjat erossa ja annetaan jokaisen antaa jouluna sellaiset lahjat kuin haluaa.
Vai onko tää vuohi juttu vähän niin kuin sellainen, että kertoo kaverille että " tänä jouluna käytinkin sinun lahjarahasi siihen, että ostin naapurin tytölle barbin" .
Jos ihan oikeasti aatteen ja auttamisen halun vuoksi lahjoittaa vuohia tai mitä muuta tahansa ja auttaa apua tarvitsevia, niin ei siihen tarvii kenenkään joululahjoja sekoittaa minusta.
Tää vuohien lahjoitus on ajatuksena todella hieno ja tarpeellinen, mutta miksi sekoittaa se jouluun, sitä en ymmärrä.
Minäkään en hyväksy vuohta juuri Morren perusteluilla. Eli toi lahjan saajan puolesta päättäminen. Mieluimmin en ota mitään kuin sen vuohen!!!! Koettakaa nyt tajuta :). Ja mulla on kummilapsi kehitysmaassa, joten ihan joka kuukausi laitan hyväntekeväisyyteen =). Ja lisäksi vielä muihin kampanjoihin.
Mieluummin sitten ostamatta mitään kuin nälkäänäkeville lapsille ruokaa? Voi helvetti, kaikenlaisia...
Morrehan kirjoitti että mieluummin HÄNELLE ITSELLEEN ostamatta mitään.
Joten niin kauan kuin vuohet todella menevät sinne, minne on luvattukin, niin " siirtolahja" on parempi kuin ei lahjaa ollenkaan.
Jos tuttuni on hyväosainen, eikä kaipaa maallista mammonaa (raha, tavara), niin tuollainen siirtolahja on oiva tilaisuus ilmaista, että " et saa minulta tällä kertaa jotain joutavaa astiasarjaa, joita sinulla on jo miljoona, mutta laitoin lahjarahan parempaan tarkoitukseen" .
Jos todellakin vuohet menevät vähävaraisille perheille tai sillä rahalla saadaan yhdellekin ihmiselle peruskoulutus, niin se on varmasti valinta, joka ei voi olla kenellekään vähänkään oikeamieliselle vastentahtoinen " toisen puolesta tehty valinta" . Turhaa kitinää.
Eri asia olisi joidenkin aatejärjestöjen tms. tukeminen.
silloin ainakin kyse on uskonnollisesta yhteisöstä. Eli käytännössä tuet silloin lähetystyötä. Mulle ainakin nou-nou.
Minua ei haittaisi yhtään, jos Vapaa-ajattelijat lahjoittaisivat vuohia Afrikkaan minun nimissäni! Pääasia, että nälkäänäkevät saisivat ruokaa.
t. uskovainen
Vaikka olen ateisti, en lahjoittaisi vuohta Vapaa-ajattelijoidenkaan kautta. Haluan lahjoittaa aatteellisesti riippumattoman järjestön kautta.
Laittaisitko sinä uskovainen islamia levittävän yhteisön kautta tukesi kehitysmaihin? Ihan rehellisesti?
Minusta tuntuu, että esim. miehelle, vaimolle tai läheisimmille annetaan " oikeita" lahjoja ja joillekin vähemmän tärkeille hyväntekeväisyysvuohia.
En minä(kään) jaksa luopua iäisyyden vanhoista lahjaperinteistä jonkin muotivillityksen takia. Vuohia voi lahjoittaa muulloinkin. Jouluna hemmottelen sukulaisiani.
Mulla on yksi iso kirjahylly täysi, veljelläni kaksi ja vanhemmillani kolme. Kaikkea mitä tarvitsemme on tai ostetaan. Maailmassa ei ole sellaista tavaraa, jota kukaan perheessämme tarvitsisi.
Tulee siis energiapatukoita ja koulutarvikkeita. Se ei tarkoita sitä, että emme välitä toisistamme vaan sitä, että emme välitä tavarasta ja koska joulu on antamisen aikaa - annamme sitä niille jotka oikeasti jotain tarvitsevat.