Vuohijuttu tais olla kova pala eräille...
Morrekin avautui blogissaan. Kova paikka satanistille tuo hyväntekeväisyys.
Kommentit (104)
tavalla tavaralahja on ideologinen! Itse loukkaantuisin jos pyynnöistä huolimatta saisin niitä pelkkää jätettä olevia rumia posliinienkeleitä!
Tai lapsityövoimalla tuotettua tavaraa, muovikrääsää jne.
t15
Ei tulisi mieleenkään loukkaantua, jos muslimiystäväni lahjoittaisi omaa uskontoaan tukevan järjestön kautta vuohen Afrikkaan ja lähettäisi minulle siitä muistamisena kortin.
t. uskovainen
Siksi en tue heidän työtään sentilläkään.
Tuen kyllä mielihyvin uskonnollisesti sitoutumattomien järjestöjen kautta vähäosaisia, ostan reilunkaupan tuotteita jne. Itse asiassa laitan hyväntekeväisyyteen joka vuosi saman rahan, mitä kirkollisveroni olisi, jos kuuluisin kirkkoon.
Siellä se minun vuoheni olisi. En ajattelisi, että sainpas lahjaksi lahjoituksen.
Me emme aikuisten kesken osta toisillemme lahjoja juuri sen takia, että kukaan ei oikeasti kaipaa mitään.
Varsinkin, jos on rikas, niin hän kyllä saa sen, mitä haluaa.
Anna ne pukit ihan itse, äläkä toisten nimissä.
Eiköhän se rikaskin hoida ihan itse omat hyväntekeväisyytensä.
on kaikkea muuta kuin hyväntekeväisyyttä. Kirkon ulkomaanavulle menevien rahojen uskon kuitenkin päätyvän oikeasti hyväntekeväisyyteen.
Kua:n nettisivuilla ollaan ainakin tosi rehellisiä :)
t. eräs pakana
En kuulu kirkkoon enkä ole koskaan kuulunutkaan. Silti olen jo kerran antanut " toisenlaisen lahjan" ja varmaan tulen jatkossakin antamaan.
Tietenkin jos minulla olisi vaihtoehtoja, valitsisin sitoutumattoman tai kristillisen järjestön. Mutta jos jossakin tilanteessa ainoa vaihtoehto olisi islamilainen järjestö, niin tukisin mieluummin sen kautta kuin jättäisin tukematta.
Vastaus oli epäselvä, koska ajattelin kysymyksen koskevan lähinnä sitä, loukkaantuisinko, jos minun puolestani lahjoitettaisiin vuohi muslimijärjestön kautta. Ja siihen vilpitön vastaukseni on, että en loukkantuisi.
t. 23 (se uskis)
Se on se kristillinen tasajako. Ekaksi mulle ja sitten lisää mulle ja vielä vähän mulle. Sitten mun kavereille. Ja nuo pohjalle jääneet kolikot Afrikan köyhille, jos nimittäin osallistuvat ensin johonkin kristilliseen toimintaan.
Eiköhän tässä ole jo tsiljoona kertaa tullut selväksi se, että vuohilahjoitusten arvostelijat eivät vastusta hyväntekeväisyyttä tai sitä, että krääsän määrää rajoitetaan.
Kritiikki kohdistuu TAPAAN, jolla niitä lahjoituksia tehdään.
Kuinka monta kertaa sitä pitää rautalangasta vääntää? Miksi joku ei halua tuota ymmärtää, mikä on hänen motiivinsa?
lahjoitussysteemi, jos ei halua uskonnollisen järjestön kautta toimia.
Hyväntekeväisyys on hyvä.
Siirtolahjan antaminen ilman " vastaanottajan" suostumusta on hieman arveluttava, joten asioista kannattaa sopia, ettei tule " mun rahoillani ei tueta, jos siinä on jotain uskontoa taustalla" -ongelmia.
Toisin sanoen - vuohilahjan saajalta on syytä tarkistaa sopivuus ennen toimenpiteitä.
kun antaa rahaa hyväntekeväisyyteen " sinun lahjanasi" .
Ymmärrän vielä, että esim. yritykset jättävät (jokseenkin turhat... ) yrityslahjat liikekumppaneilleen antamatta, ja laittavat korttiin/lehteen ilmoituksen että tänä vuonna käytimme lahjarahat siihen ja siihen hyväntekeväisyys kampanjaan.
Mutta ihan rehellisesti; kuinka moni loukkaantuisi, jos oma mies joululahjan sijasta natais lahjaksi vuohen...?! Minä ainakin;)
Haluan että mieheni muistaa MINUA jollakin (tuntee makuni ja antaa aina aidosti ilahduttavia lahjoja:) Ja vuohi kehitysmaan köyhälle ei ole sellainen asia.
Ja juu, saatan olla itsekäs, mutta kahdesti vuodessa (joulu&synttärit) se minulle suotakoon!
Sitä vastoin liikekumppaneiden joululahjoilla (iänikuiset herkkukorit, kynttilät, suklaa rasiat, viinipullot jne. jne. ) ei ole mitää merkitystä. Niitä ei anna minulle läheinen ja rakas ihminen, vaan " työkaveri" . En odota puolen suvun muistavan minua jouluna, ja ne muutamat jotka muistavat, TIETÄVÄT mitä haluan/tarvitsen. Eli en saa turhia lahjoja:)
kuin siitä, että ihmiset saavat kuokan ja taimia voidakseen syödä ensi vuonna? Se ei mahdu minun päähäni. Toisen henki on arvokkaampi kuin mikään materiaalinen skeida, jota voidaan antaa. Lahjan saajalla ei ole oikeutta arvostella lahjaansa.
Vierailija:
Hyväntekeväisyys on hyvä.Siirtolahjan antaminen ilman " vastaanottajan" suostumusta on hieman arveluttava, joten asioista kannattaa sopia, ettei tule " mun rahoillani ei tueta, jos siinä on jotain uskontoa taustalla" -ongelmia.
Vastaanottaja ei laita senttiäkään lahjoitukseen, eli hänen rahoillaan ei lahjoiteta yhtään mitään. Hänelle vain ilmoitetaan kortilla, että ne rahat jotka olisi voinut käyttää hänelle ostettavaan muovikrääsään tms. pakkolahjaan, on annettu tällä kertaa toisenlaiseen tarkoitukseen.
Vierailija:
Hänelle vain ilmoitetaan kortilla, että ne rahat jotka olisi voinut käyttää hänelle ostettavaan muovikrääsään tms. pakkolahjaan, on annettu tällä kertaa toisenlaiseen tarkoitukseen.
Eli suomennettuna olet mulle niin vähämerkityksellinen, että lahjasi on pakkolahja eikä mua oikeasti kiinnosta pidätkö lahjastasi vai et. En siis viitsi vaivata päätäni miettimällä mitään juuri sinulle sopivaa aineetonta, kuten lahjakortin johonkin mistä ei jää krääsää ja mikä ei saastuta luontoa. Joten tässä nyt tää vuohi. Ja mikä parasta, enkö olekin aivan mielettömän jalo ja epäitsekäs ihminen, enkö?
niin, eikö teitä häiritse ne " made in bangladesh" tuoksukynttilät ym. romut, joita suuret länsimaiset yhtiöt valmistavat lapsityövoimalla ala-arvoisissa olosuhteissa, ala-arvoisella palkalla,?
Tällainen lahja sotii ainakin huomattavasti enemmän omaa moraaliani vastaan, kuin hyvässä ajatuksessa annettu vuohi köyhälle afrikkalaiselle, vaikka sitten kirkon välityksellä.
Mutta en kyllä koskaan kehtaisi valittaa mistään saamastani lahjasta, en edes siitä tuoksukynttilästä.
" Ongelmaan" on paras ratkaisu se, että tiedustelee siirtolahjan saajalta suoraan, että onko hänellä mitään sitä vastaan.
Aikuiset ihmiset voivat varmasti toimia näin ilman, että joulukuusen alla tapahtuva jännitys pilaantuu.