Hammaslääkäri vai kauppis?
Kumpaan pyrkisin 35v. ammatinvaihtajana? Taustalla akateeminen tutkinto, joka työllistää, mutta ala rankka ja palkka heikko. Miten työllistyminen noissa, etenkin kaupallisella puolella? Olen nainen, jos merkitystä.
Kommentit (36)
Kauppiksessa pääainevalinnalla aika paljon merkitystä. Keskimäärin ihan hyvä työllistyminen kuitenkin (Ekonomiliitolta löytyy tutkimuksia). Laskentatoimea ja rahoitusta lukeneet työllistyy hyvin, muutkin työllistyy, mutta esim. HR-puolen ja markkinoinnin hyvistä paikoista tosi kova kilpailu.
Riippuu missä asut ja haluat tehdä töitä.
Hammaslääkäreille työpaikat on pikkupaikkakunnilla ja isojen kaupunkien ja pk-seudun ulkopuolella.
KTM päinvastaisesti. Heillä työpaikat on Helsingissä ja pikkupaikkakunnilla heikommin töitä tarjolla.
Hammaslääkärinä tienaat takuuvarmasti. Ekonomina se ei ole niin itsestään selvää mutta toki hyviä paikkoja silläkin koulutuksella on saatavissa.
Hammaslääkäri. Tosin hammaslääkikseen on huomattavasti hankalampi päästä kuin kauppikseen. Molemmissa opiskellut ja molemmissa pääsykokeissa ollut.
KTM todennäköisesti helpompi, jos työn raskaus ollut aiemmin ongelma.
Hammaslääkärinä paljon toimenpiteitä ja työasennot voi olla sellaisia että pitkä päivä hankalassa asennossa.
Hammaslääkärin työ kuulostaa simppelimmältä siinä mielessä, ettei tarvitse aina olla extrovertti ja edustava, ei ostella tyylikkäitä vaatteita jne. Samaa hampaiden katsomista ja paikkaamista joka päivä hyvällä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
KTM todennäköisesti helpompi, jos työn raskaus ollut aiemmin ongelma.
Hammaslääkärinä paljon toimenpiteitä ja työasennot voi olla sellaisia että pitkä päivä hankalassa asennossa.
Riippuu vähän, mitä rankkuudella tarkoitettiin. Enemmän stressiä on todennäköisesti KTM:llä, hammaslääkärin työssä voi tosiaan olla enemmän fyysisiä haasteita.
Ehkä näkisin ennemmin kysymyksenä: Mitä haluat tehdä?
Nuohan on aivan erilaiset ammatit. Itse en esim. pystyisi porata kenenkään hammasta tai muutenkaan tuottaa kipua. Toisaalta kiinnostaako sinua numerot, analyysit, tilastot, laskeminen paljon?
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärin työ kuulostaa simppelimmältä siinä mielessä, ettei tarvitse aina olla extrovertti ja edustava, ei ostella tyylikkäitä vaatteita jne. Samaa hampaiden katsomista ja paikkaamista joka päivä hyvällä palkalla.
Eipä se simppeliä paikkausta välttämättä ole.
Proteeseita, kirurgisia toimenpiteitä, juurihoitoja, infektioita jne
Kaksi täysin eri ammattia. Jos tosiaan molemmat kiinnostaa ja vaikeus vaan valita niin hammaslääkäri ehdottomasti. Töitä riittää ja hyvä palkka.
KTM opiskelupaikka huomattavasti helpompi saada.
Hammaslääkärin opinnot paljon intensiivisempää ja opinnot pitkiä päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Nuohan on aivan erilaiset ammatit. Itse en esim. pystyisi porata kenenkään hammasta tai muutenkaan tuottaa kipua. Toisaalta kiinnostaako sinua numerot, analyysit, tilastot, laskeminen paljon?
En mä ainakaan juuri mitään muuta laskeskele työssäni kuin korkeintaan projektin budjettia. Kehitän liiketoimintaprosesseja ja se on aika sosiaalista hommaa (tehdään yhteistyössä toimintojen kanssa). Ei ne henkilöstöhallinnon, markkinoinnin tai vaikka talousoikiksenkaan tyypit kovin matemaattisia välttämättä ole.
t. KTM
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä ainakaan juuri mitään muuta laskeskele työssäni kuin korkeintaan projektin budjettia. Kehitän liiketoimintaprosesseja ja se on aika sosiaalista hommaa (tehdään yhteistyössä toimintojen kanssa). Ei ne henkilöstöhallinnon, markkinoinnin tai vaikka talousoikiksenkaan tyypit kovin matemaattisia välttämättä ole.
t. KTM
Joo tuo on laaja ala jo itsessään ja KTM voi tehdä monenlaista sitten. Joka tapauksessa täysin erilaista kuin hammaslääkäri.
Tosiaan aika jännä vertailu - nuo ammatit on niin kaukana toisistaan.
Vaikka ei siinä mitään - minäkin pohdin tuleeko minusta tehohoidon kirurgi vai sähkötekniikan DI. Sähkötekniikan DI tuli ja luulen, että erityisesti vanhemmalla iällä pääsen nyt paljon paljon helpommalla. Kirurgina joutuisin yhä leikkaamaan kuolemankielissä olevia potilaita. Vaikka se olisi toki palkitsevaa pelastaa heidän henkensä.
Hammaslääkäri heille on kova kysyntä.