Onko tylyä laittaa lapsi hoitoon siksi, että kaipaa omaa rauhaa?
Case: äiti kotona, kaksi lasta joista toinen 2,5 v. ja toinen pari kuukautta. Äiti kaipaa omaa aikaa. Onko väärin laittaa vanhempi lapsista hoitoon?
Kommentit (22)
Nykyajan ihmiset on just niin tässä-nyt-minä-minulle -kansaa, etteivät ymmärrä ettei se oma aika loppuiäksi ole kadonnut. Vauvavaihe on ohimenevä, sitä omaa aikaa on muutaman vuoden päästä kyllä taas yllin kyllin. Ei se elämä todennäköisesti just tähän lopu.
Sitten taasen se lapsi, joka joutuu hoitoon (jos ei siis itse ilosta kiljuen sinne ole menossa) koska äiti ei jaksa häntä, varmaankin saa sieluunsa isomman arven, kuin äiti, joka pienen hetken tinkii omasta itsestään, paitsi jos äippä on oikeasti pöpi.
En vaan voi uskoa, että itse perheelliseksi halunnut nainen olisi oikeasti, siis ihan oikeasti, mielisairauden partaalla, kun hetkeksi joutuu tinkimään menoistaan. Mieskin varmasti voi auttaa ja hoitaa välillä niitä lapsia, että äippä pääsee vaikka lenkille, jos siltä tuntuu.
Kun on vanhempia, jotka eivät selvästikään ole sisäistäneet vanhemmuutta ja mitä se on.
Olisi pitänyt jättää se kakkonen hankkimatta, jos ei kerran äidiksi ole.
Ei enää olekaan niin kivaa leikkiä kotia. Mutta onhan meillä päiväkoti, isi vie aamulla ja hakee illalla niin on taas äidillä kivaa leikkiä päivät kotia... Sen ihanan pikkuisen kanssa laatuaikaa. Sitten jaksaa taas olla kiva äiti sille uhmaikäiselle. Ihanaa.
Miksi tehdä lapsia jos niiden kanssa ei jaksa/viitsi viettää aikaa vaan ne sysätään jo tosi pienestä muiden hoidettavaksi ja kasvatettavaksi.
Jos se oma aika on teille niin tärkeää ettei siitä voi lapsen hyväksi tinkiä niin jättäkää ne lapset tekemättä. Olette liian itsekkäitä ja kyvyttömiä ajattelemaan asioita lapsenne näkökulmasta.
Lisäisin vielä että kun se uhmaikäinen tulee tarhasta niin eihän se ole enää hereillä kun muutaman tunnin jolloin sen saa taas pois jaloista nukkumaan.. Ihanaa.
tai menkää perhekerhoon. sieltäkin lapsi saa kavereita. kyllä sinä pärjäät. ei toi vaihe kestä ku hetken.
Olen sitä mieltä, että lapsi viedään päiväkotiin, kun molemmat vanhemmat ovat töissä. Sen takia ne päiväkodit on. Ei tulisi mieleenkään viedä lapsiani nyt hoitoon kun olen itse kotona. Tämä on niin rikasta aikaa ja olen oikeasti onnellinen että saan viettää nämä vuodet lasten kanssa kotona. Lapset menevät sitten hoitoon kun minä palaan työelämään. Ja toivon todella että saan lapsilleni paikan sitten kun sitä oikeasti tarvitsen..
Meillä muksut nukkuvat jo kaikki yhtä aikaa. Mulla itselläni on 3 lasta - 5v, 3v ja 7kk. Isot on kerran viikossa kerhossa ja jos todella alkaa kiristää, pistän koko köörin lapsiparkkiin ja lähden shoppailemaan. MLL tarjoaa lastenhoitoa kotiin kohtuu edullisesti, jos ihan hoitajaa haluat. Tuskin tulee sen kalliimmaksi kuin tarhakaan. 8h päivässä ei ole niin paljon, etteikö sitä isiä jaksaisi odottaa kotiin. Sitten on äidilläkin aikaa käydä, vaikka kaverin luona kahvittelemassa.
mutta ihan oikeasti, aika tylyltä kuulostaa...Etkö sä nyt jaksa hoitaa vauvaa ja pikkulasta? Tiedän että se on rankkaa, mutta kyllä sä siitä hengissä selviät, jos vaan olet tervejärkinen ihminen ja psyykes on kunnossa.
Mulla oli 2,5 vee ja vauva ja omaa aikaa sain, kun lopulta sain rytmitettyä molemmat yhtä aikaa päikkäreille. Siihen meni noin 7 kuukautta.
Seurakunnan kerhoissa on ikäraja 3 vuotta.
voi perhekerhoilla puol vuotta ja laittaa lapsen sit sellaiseen kerhoon mihin ei tarvi lähtä mukaan. voi elämä
Seurakunnan kerhoihin vain on kolmen vuoden alaikäraja. Perhekerhoissa kai voi käydä vaikka suoraan laitokselta.
Jos tilanne olisi esimerkiksi seuraava:
a) äiti kotona molempien lasten kanssa. Vauva itkee ja valvottaa, ei nuku kunnolla öisin eikä päivisin. Vauva asuu rinnalla ja isompi sisarus nököttää katselemassa väsynyttä vauvaa hoitavaa äitiä. Jokaiseen pyyntöön äiti vastaa että odota hetki. Videot pyörivät. Ulkoilu rytmittyy vauvan mukaan, ja jos vauva sairastaa ollaan sisällä koko päivä. Isä tekee pitkää päivää ja kotiutuu iltamyöhään noustakseen taas aamulla töihin.
b) äiti kotona vauvan kanssa, esikoinen pari-kolme päivää tutussa hoitopaikassa missä pääsee säännöllisesti ulos ja saa touhuta kavereiden kanssa. Tänä aikana äiti lepää vauvantahtisesti ja kerää voimia iltaa varten.
Valitsisin vaihtoehdon b.
jossa äiti hoitaa lapsensa kuten kuuluu.
Vierailija:
jossa äiti hoitaa lapsensa kuten kuuluu.
Se on vaihtoehto, jossa äiti hoitaa molemmat lapset hyvin.
Vierailija:
Se on vaihtoehto, jossa äiti hoitaa molemmat lapset hyvin.
Laita vaikka puolikkaalle hoitopaikalle niin saa lapsi olla kotonakin, mutta sitten on mukava mennä tarhaan välillä leikkimään muiden kanssa :)
Meidän lapsi meni puolikkaalle pph:lle joka on sukulainen 1-vuotiaana ja 3-vuotiaana siirtyi yksityiseen päiväkotiin kokopäivä paikalle. Nyt on 4-vuotias, mutta käy tarhassa vaan n. 3krt viikossa ja silti mä saan välillä pitää ihan omankin vapaa päivän. Tää järjestely onnistuu vuorotyön takia hyvin.
Meille syntyy toinen helmikuussa ja aion jatkaa vanhemman lapsen tarhaan viemistä samalla lailla, tosin täyttää sitten viisi vuotta, että kaipaako jo enemmän tarhakavereitaan? Ja lapsi on yksityisellä niin ei viedä kunnalliselta puolelta hoitopaikkoja " virike" lapselle kun toka syntyy :)