Jos ihminen on masentunut ja kärsii työuupumuksesta, miten pitkän sairasloman saa?
Kommentit (36)
mutta alasta ja lääkäristä riippuen ehkä vain muutaman viikon kerrallaan, mikä ei ole parasta toipumista ajatellen.
Vierailija:
Masennus-diagnoosin perusteella ei menetä ansiotaan, mutta työuupumusta ei hyväksytä.
Ensimmäinen viikko sairauslomaa kirjoitettiin burn outilla ja loput masennuksella juuri tuon takia. En minäkään sitä ymmärtänyt, kun lääkäri kerran on todennut työkyvyttömäksi, mutta minkäs teet.
Teen työni (kaiken ja aina tehnyt) ylitunnollisesti ja suorittaen. Olen antanut puhelinnumeroni vanhemmille, josta syystä minulle soitellaan ihan milloin vain ja mistä syystä vain. Olen töissä työpaikassa, jossa henki on surkea. Minulla on perhe, joten tasapainoilen jaksamiseni kanssa moneen suuntaan. Olen väsynyt, itkuinen (myös töissä), kärsin unettomuudesta ja liiasta nukkumisesta sekaisin, heräilen paniikkikohtauksiin, en pysty keskittymään mihinkään, olen lopettanut kaikki harrastukseni, koska en jaksa, olen erakoitunut kotiini, koska en halua nähdä ketään,syön joko kamalasti tai en mitään, suutun kaikesta ylimitoitetusti eli räjähtelen kotona hallitsemattomasti koko ajan, välillä olen passiivisesti hiljaa makuuhuoneessa koko illan tuijotellen kattoon, olen ahdistunut ja surullinen, koen olevani petturi niin töissä kuin kotonakin enkä todellakaan tiedä, mitä tekisin tälle kaikelle. Varasin nyt sitten ajan lääkäriltä. Pelottaa kamalasti mennä sinne, kun en tiedä otetaanko minut tosissaan.
T: ap
Huonosta työpaikasta tai sitten siitä, että on väärässä hommassa, johon ei taidot/luonne sovi.
Työuupumusta ei hyväksytä sairauden diagnoosiksi yksin. Masennus (tms.) hyväksytään. Työnantaja voi siksi olla hyväksymättä sairausloman perusteeksi lääkärinlausunnon, jossa on VAIN työuupumus-dg ja olla myöntämättä s-lomaa tai maksamatta palkkaa tuolta ajalta. Siksi on hyvä keskustella lääkärin kanssa, mikä dg todistukseen tulee.
laitoin tuolla aikaisemmin ketjun, että eilisestä asti tuntunut siltä, että pitäisi mennä lääkäriin.
Vierailija:
Teen työni (kaiken ja aina tehnyt) ylitunnollisesti ja suorittaen. Olen antanut puhelinnumeroni vanhemmille, josta syystä minulle soitellaan ihan milloin vain ja mistä syystä vain. Olen töissä työpaikassa, jossa henki on surkea. Minulla on perhe, joten tasapainoilen jaksamiseni kanssa moneen suuntaan. Olen väsynyt, itkuinen (myös töissä), kärsin unettomuudesta ja liiasta nukkumisesta sekaisin, heräilen paniikkikohtauksiin, en pysty keskittymään mihinkään, olen lopettanut kaikki harrastukseni, koska en jaksa, olen erakoitunut kotiini, koska en halua nähdä ketään,syön joko kamalasti tai en mitään, suutun kaikesta ylimitoitetusti eli räjähtelen kotona hallitsemattomasti koko ajan, välillä olen passiivisesti hiljaa makuuhuoneessa koko illan tuijotellen kattoon, olen ahdistunut ja surullinen, koen olevani petturi niin töissä kuin kotonakin enkä todellakaan tiedä, mitä tekisin tälle kaikelle. Varasin nyt sitten ajan lääkäriltä. Pelottaa kamalasti mennä sinne, kun en tiedä otetaanko minut tosissaan.T: ap
Ihan tutulta kuulostaa. Älä mene ihan siisteimmilläsi lääkäriin. Minä olin aina liian siisti, niin avunsaanti vähän kesti. Luulivat minun olevan kunnossa, kun oli tukka kammattu ja siistit vaatteet. Muuhun en enää pystynyt, mutta ulospäin näytin asialliselta.
Toivuin lähes täysin kuntoon, mutta aikaa se vei ja työpaikka piti vaihtaa. Kaikkea hyvää sinulle. Olet jo pitkällä, kun tunnistat tarvitsevasi apua.
T. Oliko se nyt 17
Olen perheemme tukipylväs joka auttaa tilanteessa kuin tilanteessa. Kukaan (edes mieheni) ei käsitä missä tilassa olen.
Kannustukseksi lisään, että nykyään olen onnellisempi kuin koskaan aiemmin ennen sairastumista. Iloitsen pienistä asioista, joita muut eivät aina edes huomaa. Sairastuminen oli ehkä jopa lahja, mutta se tosiaan vei vuosia parantuakseen ja vaati itseltä töitä.
17
Sehän ei johdu työstä, vaan siitä, että ihminen itse ei tajua rajoja. Huono itsetunto ja kasvatusvirheet on parempi määritelmä.
mutta onko kukaan ihan oikeasti ollut noilla kursseilla.
Olisi kiva kuulla mitä nuo sisältävät ja miten ne ovat mahdollisesti auttaneet ja ovatko auttaneet ?
mene ap rohkeasti työterveyslääkärille, he ovat kyllä ennenkin tavanneet työuupumuksesta kärsiviä potilaita, eli ei tarvitse häpeillä, eikä sinua siellä tuomita tms.
Diagnoosiksi ei tosiaan voi laittaa työuupumusta, mutta osaava lääkäri laittaa siihen jonkin muun, esim. masennus, väsymys tai voi jopa laittaa ihan jonkun muun, vaikkapa " äkillinen ylähengitystietulehdus" (jos kyse lyhyestä sairauslomasta, eikä haluta että työnantaja saa tietoonsa, että on masentunut ym..)
Kyllä se työuupumus on sairaus, samalla tavalla kuin masennuskin ja ne kulkee yleensä käsi kädessä.
Voimia!
Tuo kurssi kuulostaa kamalalta...
Mun miehen opettajakollega sai usean kuukauden sairasloman burn outin takia. Sitä en tiedä, oliko diagnoosina masennus vai mikä, mutta työuupumus oli todellinen syy. Enkä tiedä sitäkään, kuinka usein lomaa jatkettiin, mutta kuukausia hän oli töistä poissa.