Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

**TAMMITENAVIEN VKO 50****

10.12.2007 |

Huomenta kaikille.

Tässäpä linkki viikonlopun jutuille.

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11884810&p=1&tm…

Ametisti: Hyvä, että olet vielä alle sinulle kerrottujen verenpainerajojen. Tsemppiä muutenkin tilanteeseen. Aika hyvältä rupeaa jo näyttämään, vai mitä? Vko 34 tulee pian täyteen ja " täysi-aikaisuuteenkin" on sitten vain 3 vkoa jäljellä....

Hyviä vointeja kaikille!

T: Emem rv 33+5

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on perinteitä perätilavauvoista ja tätä tämänkertaista koitettiin nyt sitten eilen kääntää ilman tuloksia. Pää on oikean kylkiluun alla ja pyllykin alavatsalla vinollaan, joten ei ole edes kunnon perätila vaan vauva on lievästi poikittain. Kaksi lääkäriä oli vatsaa vääntämässä, toinen vauvan pyllystä ja toinen päästä. Vaan meidän jääräpää laittoi jalat tanaan ja polki kaikin voimin vastaan eli :)

Painoarvio oli eilen 3,1 kg ja viikot tasan 36.

Lääkäri oli sitä mieltä, että vauva ei varmaan enää itsestään käänny kun ei käänny väkisinkään. Varattiin leikkausaika joka on 2.1.2008. (39+1). Isä pääsee operaatioon mukaan, ja pesemään ja hoitamaan vauvaa sillä välin kun minua kursitaan kasaan ja olen muutaman tunnin toipumassa heräämössä. Leikkaus tehdään puudutuksessa.

Mikäli vauva päättää lähteä jo aiemmin syntymään niin leikkaus tehdään sitten päivystyleikkauksena.

Sairaalakassin pakkasin eilen jo varmuudeksi mukaan jos vaikka kääntöyrityksessä olisi käynyt jotain dramaattista.

Joulua vietetään kotosalla ekaa kertaa - YES! Aina ennen reissattu osa joulunajasta joten joulut ovat olleet tosi risaisia.

Ja sitten intiimi kysymys. Vieläkö teistä kohtalotovereista on petipuuhiin? Itselläni on halut vielä tallella, mutta käytännön toteutus on jo sen verran haastavaa että aika ähellystä on ja vähiin siksi jäänyt jo muutaman viikon. Ja vähän huolestuttaa sekin että josko se edistää synnytyksen alkamista kun tosiaan toiveena olisi päästä sinne vuodelle 2008. Ja ajatus kumin käytöstä kaiken muun äheltämisen ohessa on aika mahdoton...

ReettaE 36+1

Vierailija
22/58 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kaipa sen voi lisätä sinne esittelylistalle, että poikaa odotellaan! =) Kahdella ultrakerralla on ollut kuulema ihan selvä poika, joten miksikäs se siitä muuttuisi....? Olen ostanut pojan värisiä vaatteitakin, mielessä kokoajan että poikahan se VARMASTI on.. mutta silti joskus mietin salaa, että olispa yllätys jos tulisikin tyttö!! =D Yhtä ihanaahan se olisi, mutta silti jotenkin tuntuis varmaan " oudolta" kun on poikaan jo ajatuksena tottunut.

Joulunvietosta..

Anoppi kyseli heille aatoksi ja varmaan mennäänkin sinne sitten. Pukki tilataan ja muutenkin aatto menee varmaan ihan perinteiseen malliin. Paitsi, että tuskin lähden enää hautausmaalle kävelemään (n. 3km ja perinteisesti ollaan menty aina kävellen). Miehen vanhemmat asuvat noin 16km päässä eli eivät kovin kaukana, jos sattuu jotain synnytykseen viittaavaa tapahtumaan (tuskinpa). Toisaalta olisi ollut kiva viettää joulua kotonakin, mutta sitten taas... helpommalla pääsee! Vaikka aion kyllä tehdä kotiinkin jouluruokia ja viedä tietty jotain anopillekin viemisiksi.

Sairaalakassia en ole edes vielä ajatellut, jotenkin se vaan tuntuu olevan vielä niin kaukana! =D Mulla kun on laskettu aika vasta 19.1. ja uskon edelleen, että yli mennään paukkuen! Vaikka vaivoja on ollut niin en jaksa uskoa, että aiemmin tulisi ulos ainakaan.

Enkä ole mitään listoja edes harkinnut ja miettinyt että mitä siihen kassiin pitäs oikein laittaakaan taas. Voishan sellasen kasata tuonne kaappiin valmiiksi, ainakin laittaa vauvalle vaatteet valmiiksi. Tosin, se että tarviiko toppapukua (meillä paksu turvakaukalopussi) vai millasta kotimatkalle niin on ilmoista täysin kiinni.

Intiimikysymykseen..

Meillä on aika hyvin vielä petihommat luistaneet ja halutkin on pysyneet hyvin kohdillaan! Tosin se perinteinen asento ei tietty enää ole mahdollisuus kun maha ottaa kiinni mutta kaikenlaista muuta on kokeiltu kyllä! =D Joskus on tullu kovat liitoskivut jälkeenpäin, mutta ei onneksi mitään pahaa ainakaan vielä. Niin kauan mennään samalla kaavalla eteenpäin kun hyvältä tuntuu! Ja liukastusvoidetta ei todellakaan tarvitse, mulla tuntuu paikat olevan kokoajan sopivan liukkaat! =D

Huomenna olis neuvola. Tarkoitus olisi vissiin katsoa ultralla vauvan tarjonta, sisätutkimuksesta en tiedä mutta sekin tilanne itseäni ainakin kiinnostaisi. Eilen käytiin jo tytön 3v neuvolassa ja kävin itsekin uteliaisuuttani puntarissa, kilon verran oli tullut edellisestä kerrasta eli noin 350g/viikko. Olen todella tyytyväinen että painonnousu on pysynyt aisoissa! =)

Kirjoitellaan taas!

vilmahilja 34+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ollaan toiseksi viimeistä päivää töissä.....Sit jäädään mammalomalle!

Joulu: hmm...Se on vieläkin vähän auki. Meillä nimittäin ei ole tehty kotiin mitään, joten varmaan jomman kumman kotiin mennään. Kyl mä eilen vähän aloitin joulusiivoa. Siivosi pari kaappia ja vaihdoin jouluverhot keittiöön. Jouluvalot meillä on ollut ensimmäisestä adventista saakka. Ollaan vaan kahden vaiheella, kun mun vanhemmat haluais kovasti meitä sinne, mutta sit mä en oikeen tiiä miten jaksan lähtee istumaan 100 km matkaa. Eikä muutenkaan mentäis muuta kuin yhdeksi yöksi. Sit viel ku mun vanhemmille syntyy nyt ensimmäinen lapsenlapsi, niin meillä se joulun vietto rauhallista ja aikuisten kesken oloa. Sit taas mun miehen kotona nuorin lapsi on 9 v ja uskoo viel pukkiin, niin siellä näkisi joulupukinkin. Viime vuonna oltiin mun miehen kotona ja siellä joulu tuntui joululta, kun pukkikin tuli paikalle. Tiedän varmasti, että mun mies ainakin haluais olla vanhemmillaan aaton. Mietin vain, että pitäiskö tehdä sillä tavalla, että lähtis aaton aattona mun vanhemmille ja sit tulis aatto iltana miehen vanhemmille. No, pitää nyt katsoa miten tehdään...mikähän olisi paras vaihtoehto?

Nyt sit se väsy on iskenyt ilmeisesti pysyvästi...en meinaa millään pysyä hereillä. Aamulla oli sammuttanut miehen herätyksenkin. Enkä ole tiennyt itse mitään. No, se kostautui myös minulle. Olin nimittäin sammuttanut omankin herätyksen ja myöhästyin toiseksi viimeisenä päivänä töistä. Onneksi vain 15 min.

Kummeista: Meillä kans hiukan ongelmallista, kun miehen sisarukset on " käytetty" jo miehen edellisessä liitossa. Mun kaveripariskuntaa meinattiin pyytää. Kysymys joululahjan sisällä ;) Sit varmaan mun veljiä pyydetään...ei ole viel varmaa...pitää nyt katsoo.

Eilen tosiaan kävin neuvolassa ja hemppa 108. Olen yrittänyt nyt syödä rautaa mahd. paljon, että saisin nousemaan, mut....katsotaan.

Masussa ainakin liikettä tuntuu...ei varmaan ole mitään asentoa, että en tietäis vauvan liikkeitä. Potkut varsinkin on todella voimakkaita. Meidän vauva ollut raivotarjonnassa jo pidemmän aikaa...toivottavasti pysyykin, ettei lähde kääntymään.

Tänään olisi sit synnytysvalmennus ja mennään tutustumaan synnärille...

Nyt taas töiden pariin...

Minskeli + masuasukki rv 34+1

Vierailija
24/58 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä tämä koneella istuminen ei nappaa sitten laisinkaan. Itse asiassa ei huvittaisi tehdä yhtään mitään! Mutta maatakaan ei vain voi, kun paikat puutuu ja nyt on taas ihan järkky turvotus...

Tervetuloa uudet!

Yritän muistaa kommentoida jotain:

Joulua vietetään mun vanhemmilla + raksalla. Olen ihan masentunut kun en voi kunnolla nauttia joulukinkusta, tämän turvotuksen vuoksi (suolaa ihan älyttömästi) :(.

Petipuuhista: Ei olla kokeiltu hetkeen, mutta just tänään aattelin ehdotella ;).

ReettaE oli huolissaan synnytyksen käynnistymisestä. Spermahan voi aiheuttaa käynnistymisen, eli jos hommaa ei vie loppuun asti ns. normaalisti, niin eihän sitä kortsua tarvita.

Kummeista: Sylikummia pyydettiin jo kesällä. Toisia kummeja taas pyydettiin juuri, mutta eivät ole vielä suostuneet eivätkä luultavasti suostukaan (ennestään jo niin monta kummilasta). Vielä olis pari pariskuntaa " takataskussa" , joita aiotaan sit kysyä, jos tuo ykkäsvaihtoehto ei onnistu.

Pakkasin sairaalakassin eilen! Vielä kyllä puuttuu muutama pieni juttu, mutta ei olis niin haittaa, vaikka unohtuisi. Mies kun voi tuoda myöhemmin.

Vaikeista öistä: mulla oli tosi vaikeeta reilu kk sitten, mutta nyt yöt menee vielä suht hyvin. Ehkä pari työtä viikossa menee valvoessa. Mutta olen siis tosi iloinen, että muuten saan vielä levättyä! Jopa kyljen kääntyminen sujuu aika huomaamatta, mistä olen ihan ihmeissäni.

Rinnatkin ovat muuttuneet raskaiksi ja kasvaneet, vihdoinkin. Ehkä sieltä ainakin vähän voi maitoa tulla... Viimeksi mentiin osittaisimetyksellä.

Voi kun Aamuhallasta jo kuuluisi jotain. Odottaa malttamattomana...

Nyt taas raivaamaan kämppää (tämä ei lopu koskaan - jatkunut siis jo 5vk).

Justus rv35+

Vierailija
25/58 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli siis aivan kamala turvotus vielä aamulla. En saanu käsiä nyrkkiin, eikä samat kengät mahtuneet jalkaan, mitkä mahtui eilen. Yks kaks (en tehnyt mielestäni mitään), nesteet lähti liikkeelle: pissattaa kovasti, kädet on taas normaalit ja luulisin kenkienkin mahtuvan + _vireystaso kohosi ainakin 150%_ !!!

Aivan uskoamaton (ihana) tunne. Aamulla olinkin ihan maassa ja varmana, että nyt tää on tätä koko seuraavan kuukauden. Kuinkakohan kauan kroppa kestää tällaista vuoristorataa? Tai vauva???

Vierailija
26/58 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan kanssasisaret. Kerrankin ehdin itsekin kommentoimaan päiväaikaan näitä juttujanne, yleensä kirjoittelen joskus 11 aikaan illalla kun pääsen koneelle... Tänään oli pakko soittaa neuvolaan ja pyytää saikkua kun flunssa iski oikein kunnolla kyntensä minuunkin. Kuumetta mulla oli vähän jo viikonloppuna mutta töissä olin silti maanantain ja tiistain. Tänäaamuna olo oli niin toivoton että paras jäädä kotiin lepäämään. Ajattelin kyllä että jos olo on huomenna parempi, niin ei muuta kuin takaisin " sorvin ääreen" ...

Gallupiin joulun vietosta; me vietetään näillä näkymin joulu minun vanhempieni luona n. 80km päässä täältä. Jotenkin tuntuu että turha se on kahdestaan jäädä isoon taloon jouluksi kököttämään, ei paljon huvittaisi vääntää jouluruokiakaan kahdelle. On sitä tunnelmaa enemmän kun on porukkaa ympärillä. Ja takaraivossa kolkuttelee sellainen tunnekin että tämä on nyt sitten viimeinen " mun" joulu, ensi jouluna vietetään sitten meidän perheen kesken meidän omaa joulua. Että jos sitä pääsisi itsekin irtautumaan tämän jälkeen niistä meidän perheen (= mun kotipaikan) perinteisistä joulutavoista ja luomaan omia meidän oman, uuden perheen tapoja. Sekavasti selitetty mutta ehkä ymmärsitte... <;)

Ja toiseen gallupiin... meillä on intiimijutut jääneet vähän turhan vähälle, ehkä 1krt/vko. Viimeksikin tuntui jotenkin ikävältä, ei mitään suppareita / verenvuotoja tms. mutta ite se touhu ei tuntunut kivalta. Sääliksi käy miestä... Koitan keksiä korvaavia keinoja :)

(.) Käytiin eilen tutustumassa synnytyssairaalaan, ja mut istutettiin ryhmälle malliksi sille synnytysjakkarallekin, heh!! Jakkara on kyllä sellanen, jota olen ajatellutkin että voisin kokeilla, olen kuullut positiivista palautetta siitä. Ite sairaalasta mulle tuli aluksi aika kolkko fiilis, ja ne kaikki valot ja sängyt ja tuolit + vempaimet siellä synnytyssalissa... en ole koskaan joutunut olemaan sairaalassa itse, kai sitä on vähän sellainen arkuus sitä ite paikkaa kohtaan. Kätilö, joka meitä opasti, tuntui kyllä hirmu mukavalta. Ja käytiin vauvahuoneessakin, siellä oli yhden vuorokauden ikäinen vauva!! Ihana :)

Oijoi, niin se alkaa päivä taas hämärtymään vaikka kello vasta puoli 3. Olis ollut ihana viettää vaikka terve vapaapäivä ja käydä joululahjaostoksilla, mutta pakko jättää ne touhut lauantaihin. Apua, hirveeseen ruuhkaan sekaan vaan... KappAhl laittoi tekstarin jostain tarjouksesta, täytyy varmaan käydä ostamassa viimeinkin niitä vauvanvaatteita.

Jakselkaahan siskot!

Tolleroinen rv 33+0

Vierailija
27/58 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän sitä muista puoliakaan, mitä asiaa oli ja silti rivejä vaan kertyy!

Piti vielä kysyä, että onko täällä muita mammoja jotka ei ole edelleenkään saaneet sitä äitiyspakkausta? Mulle sitä ei ole tullut vieläkään, sen formaldehydijutun takia tietty mutta harmittaa kun ei saa pakettia pengottavaksi. Jospa se sieltä ennen joulua...

Ja joku kyseli viikonloppuna että olenko saanut rautaa tähän hempan laskuun. Jeps, mulle tyrkättiin paketti Retaferia käteen silloin viime nlakäynnillä, ja jos en nyt ihan omiani kuvittele niin ei kyllä ihan niin paljon väsytä mitä aikaisemmin. No ensi viikolla mitataan, missä hb arvot keikkuvat tällä kertaa.

Jätänpä tilaa muillekin... :)

Tolleroinen

Vierailija
28/58 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveiset synnytystapa-arviosta.Sain sektioajan aikaisemmaksi kuin luulin eli 28.12. esikoisella on samana päivänä 11v synttärit=) Että lienenkö sit ensimmäinen synnyttäjä meidän ketjusta vai onkohan aamuhalla jo ehtinyt? Hurjaa ettei siihen ole kuin pari viikkoa! Sit on viikot 38+3. Lääkäri pelkää kohdun repeämistä joka on hengenvaarallinen sekä äidille että lapselle ja siksi aikaisti leikkausta. Selvitin jo, että kuopuksemme kummi on tuolloin lomalla ja voi hoitaa kuopusta kun olemme " telakalla" .

Väsyttää, joten menen maate, kun kuopus on päikkäreillä. Sairaalassa meni melkein 3h kaikkinen labroineen ja muine juttuineen...

rv 36 ja risat

Vierailija
29/58 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtava ilma ollut tänään, harmi vaan, kun mennyt suurinosa päivästä kaiken maailman asioilla juostessa. Mutta piristänyt on kummasti, kun auringonkin välillä näkee...

Mitä mieltä olette voiko pinnasängyn patjan pestä? Ostettiin naapureilta hyvässä kunnossa oleva pinnis ja patjakin on ihan siisti, mut olis kuitenkin kiva pestä se. Vai onko fiksumpaa vaan ostaa uusi?

Minskeli kyseli sairaalakassista; en ole tehnyt asialle juuri mitään vielä. Kai sitä kerkeää joulun jälkeenkin...

Unettomuutta on täälläkin, mut en tiiä mikä valvottaa vaikka väsyttääkin. särkyjä mulla ei vielä juurikaan ole eli se ei voi olla syy.

Joulunvietto-gallup; kotona ollaan. Jos on reipas ja " yhtenäinen" olo niin minun äiti tulee meille syömään (joka jouluinen tapa) ja miehen äitillä käydään kahvilla. Mutta jos kovin hankalaa mun oleminen jo niin sit ollaan jalat seinällä miehen kaa ja syljeskellään kattoon eli ei tehdä mitään. Kinkku on ostettu eikä muuta joulua varmaankaan tänä vuonna laiteta.

Emem; olen kuullut/lukenut jostain myös että 2 viikkoa pitäisi olla kotona vauvan kaa ennen kuin suositellaan ulkoilua ja sittenkin 10 astetta raja ja pikku hiljaa totuttelua. Korjatkaa jos olen väärässä.

ReettaE ja Sammermanni sai tietää jo vauvan syntymäpäivän. Vau!Onko olo helpottunut?

Petihommat; Kiinnostusta olisi, mutta uskallusta ei. Supistelen muutenkin niin paljon ja herkästi, että en uskalla riskeerata. Lisäksi silloin joskus kun viimeksi on oltu " sillai" , oli alavatsa tosi kipeä muutaman päivän jälkeenkin päin eli se siitä. Mies saa nyt meillä ilot/hoidot ja minä kärvistelen...

Tolleroinen sairastaa, muista levätä ja parantua.

Sitten oma (.)

Neuvolalääkärissä käyty ja tulokset;

Rv 36+3

Paino +1200g/vko Krääk! kohta 20kg rikki...

RR 126/88 vähän hiissaa ylöspäin joka kerta

Pissa -

Hb 117 laskemaan päin

Sf 37 eli omilla käyrillä pysytään edelleen Terkkuja Emem!

Lapsiveden määrä N

Painoarvio >3kg

Tarjonta rt

Sykkeet 150+

Liikkeet ++

Eli käsituntumalla (ei ultra) vauva vaikuttaa kuulemma keskimääräistä isommalta ja minun lantio keskikokoa pienemmältä/ahtaammalta. Eli seurataan, jos parin viikon päästä näyttää, että vauva vaan kasvaa eikä ala kiinnittyä, voi tarkoittaa sitä, ettei mahdu niin alas lantioon että voisi kiinnittyä > äippäpolille tarkempiin tutkimuksiin. Tällä hetkellä Papunen möngertää niin ylhäällä kuin mahdollista, ja sen kyllä huomaa... Muuten kaikki kohtuu ok ja oli kiva saada merkintä koneelle, että seuraavat tarkemmin vauvan kasvua ja terkka voi antaa lähetteen eteenpäin, jos tarve vaatii.

Hieno ilma ollut tänään täälläkin, mietin et vieläkö koiran kanssa lähtis vähän ulos...

Pore&Papunen

Vierailija
30/58 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset kummityttöni kummiksi pääsyä kommentoineille! Ehkä se sittenkin tosiaan olisi mahdollista.

Pore: Mekin jätetään siivoukset minimiin. Ei niin, etteikö siivoamiselle olisi tarvetta, mutta kun mä en jaksa/pysty ja mies ei ehdi. Jos saisi imuroinnin lisäksi vähän mopattua lattioita ainakin noista pahimmista paikoista, niin voisi olla ihan tyytyväinen. Omalla perheellä ollaan kuitenkin enimmäkseen, joten ei tarvitse edustuskuntoon saada kotia.

Emem: Wau, uusi pinnasänky kuulostaa ihanalta. :) Mä olen vähän kateellinen kun en raskinut ostaa kuin käytetyn ja se surullisenkuuluisa pinnis on edelleen likaisena tuossa käytävällä odottamassa.

Joulua me vietetään kotona lähinnä oman perheen parissa. Appi tulee aattona kun töistä pääsee, jäänee yöksi ja lähtee aamulla taas töihin. Joulupäivä ollaan keskenään, tapanina mennään mun vanhemmille ja sinne luultavasti tulevat myös veljeni perheineen. Silloin tarvii syödä vähintään kahdessa vuorossa jos meitä on kaikki eli kahdeksan aikuista ja kahdeksan lasta. Ainakin laatikot ostetaan kaupasta valmiina. Ajateltiin ensin tehdä jotain muuta kuin perinteisiä jouluruokia, mutta lapset haluavat kinkkua ja laatikoita, joten niitä sitten. :)

Väsymys ja unettomuus vaivaa tavallaan molemmat. Nukun kellon ympäri, mutta nukahtaminen on välillä vaikeaa. Ei niinkään siksi, että olisi vaikea olo, mutta päässä alkaa pyöriä kaikenlaisia ajatuksia ja siinä sitten muka virkeänä tulee pohdittua tekemättömiä hommia ja suunniteltua vauvalle nimeä yms.

ReettaE: Petipuuhailu on joka raskaudessa maistunut pitempään ja muutenkin sujunut mukavammin. Tyynyistä ja peitoista on apua, niillä saa viritettyä asennon suotuisammaksi.

Tolleroinen: Meillä ei " oman" joulun teko alkanut vielä lasten syntymästä. Senkin jälkeen oltiin yleensä mun vanhempien, kerran miehen isoäidin, luona. Sen jälkeen kun saatiin pari vuotta sitten omakotitalo valmiiksi, on vietetty kaikki joulut kotona omalla perheellä. Musta oli aika hupaisaa, että mun vanhemmat (lienevätkö jo kyllästyneet meidän loisimiseen?) kommentoivat kun olivat olleet meillä joulupäivänä syömässä, että " nyt on xxxkin aikuinen" - siis minuun viitaten. Se taisi olla jouluruokien ja joulun laitto, mikä teki musta aikuisen. Ei riittänyt valmistuminen, avioliitto, lapset eikä reilu kolmenkymmenen ikä. :)

Sammermanni: Hui, tosiaan hurjan pian tuo sektioaika. Noh, mulla on tietty porukan viimeisenä LA... Mä olen toivonut, että tämä ei syntyisi kakkosen eikä kolmosen syntymäpäivänä, jotka on LAn molemmin puolin. Toisaalta voisihan se olla hauskaakin. Mitäs esikoisesi tykkää suunnitellusta syntymäpäivälahjastaan?

Kaksi päivää jaksoin töissä. Eilen illalla supisteli ikävästi, väsymys oli kuitenkin isompi syy siihen, etten mennyt enää tänään. Sain neuvolalääkärille puhelinajan terveysaseman kautta. Aika kätevää palvelua: lääkäri soitti sovittuna aikana, selitin tilanteen ja kirjoitti mulle sairaslomaa nyt sitten ensi viikon loppuun eli äitiysloman alkuun asti. Paperi pitää vaan hakea terveysasemalta. Yritin jo tänään, mutta tuo paikallinen pieni terveysasema olikin mennyt kiinni jo kolmelta. Huomenna uusi yritys. Neuvolaan soitin sitten ja peruin ensi viikolta tiistaille varatun ajan samaiselle lääkärille. Helpottaa tosi paljon, että ei enää tarvitse puolinukuksissa ajaa pimeässä töihin, yrittää pysyä hereillä työpaikalla ja sitten kärsiä illalla suppareista. Töitä ehtii tekemään myöhemminkin - vielä liki kolmekymmentä vuotta, kuten mieheni ystävällisesti muistutti.

Strutsi ja minihupi 33+0

Vierailija
31/58 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva on vilkastanut menoaan huomattavasti, nyt tuntuu, että ei oikein paikoillaan ole koskaan. Potkut tuntuu kivuliaasti ja vatsalihaksia kiristää tosi kovaa. Olo on tukalaakin tukalempi ja on vaikea kuvitella että masuasukki saattaa kasvaa masussa vielä 2kk. Apua. Työkaverikin tänään sanoi, että vatsani näyttää todella pinkeältä, aivan kun vauvalla ei olisi enää tilaa. No siltä se tuntuukin.

Jouluna meidän perheen isukku on työssä :( joten lähdemme esikoisen kanssa evakkoon sukulaisilleni. Omat vanhempani ovat ulkomailla ja miehen vanhemmille ei kiinnosta mennä yksin. Joulupäivänä vietämme sitten joulun yhdessä oman perheen kanssa. Joulupäivä on meille aatto, eli koristelemme silloin vasta kuusen, avaamme lahjat ym.

Petipuuhat ovat meillä todella todella harvassa. Tässä raskaudessa on halut ollut mulla nollassa. Ei ole kiinnostanut oikeasti yhtään. Todella erikoista, sillä olen normaalisti erittäin halukas ihminen ja mies ei yleinsä jaksa mun vonkaamista :) no nyt on sitten ollut uudenlainen tilanne ja tämän kanssa on vaan elettävä. Väkisin en seksiä harrasta, sillä siitä kärsii laatu ja pahasti. Haluan kuitenkin mielummin harrastaa intohimoista kunnon seksiä harvoin kuin pakkopullaa usein.

Olisi kyllä mukava kuulla, että jokos tänne ketjuun pikkuhiljaa saataisiin ensimmäinen vauveli. Ystäväni siskopuoli menetti juuri vauvansa kohtuun näillä samaisilla viikoilla millä minä nyt olen (ja meistä moni muukin) Pisti tuo ajattelemaan ja vähän pelkäämäänkin, että toivottavasti tässä ketjussa on kaikilla kaikki hyvin?! Olisi se ikävää joutua synnyttämään kuollut lapsi :( inhottavia juttuja!

milla+ chiquito rv 33+1

Vierailija
32/58 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos myötätunnosta Emem! Eilen jouduin sitten lähtemään äitipolille, verenpaineet huiteli kotimittauksissakin 140/100 jatkuvasti, proteiinit +. Terkkari säikähti totaalisesti kun soitin hänelle ja pisti päivystyksenä polille. Onneksi sinne oli palannut lääkäriksi " vanha kettu" , joka on hoitanut minua edellisissäkin raskauksissa vaivoineni, joten teki todella perusteelliset selvitykset. Kolme tuntia meni kaikkinensa labroineen, ctg-käyrineen ja ultrauksineen. Toksemiakokeissa ei onneksi mitään näkynyt, käyrä normaali (jopa muutama napakka supistus tuli käyrälle ja vauvan sydän reagoi niihin normaalisti) ja ultrassa vauvalla kaikki hyvin. RR kuitenkin nökötti lääkärinkin mittaamana 150/106-108, joten lääkitys aloitettiin. Aika hurja tuo aloitusannos Albetolia on, 100mg x 2, mulla kun se laskee sykkeet tosi alas. Pitää nyt seurailla paineita ja tuota leposykettä tämä päivä ja huomenissa onkin lääkärille soittoaika. Päästi minut pitkin hampain kotiin, koska nykyään kuulemma on käytäntö, että RR-lääkitys aloitetaan aina osastoseurannassa. Sai siinä vähän käyttää suostuttelutaitojaan, minusta ei todellakaan ole osastolle makaamaan kuin äärimmäisen pakon edessä!

Nyt olo tuntuu jo paljon paremmalta ja vähän harmittaa miksi suostuinkin " kitumaan" niin monta viikkoa näiden paineiden kanssa. En ole pystynyt liikkumaan enkä tekemään oikeastaan mitään. Koiraparkakin on lihonut kuin pullataikina liikunnanpuutteessa.

Ultrassa näkyi miten vauvan pää on jo todella syvällä, eli ei ihmekään kun paine alapäässä on välillä todella kova. Viime yönä heräsin kipeään supistukseen joka tuntui myös selässä, eli pistäähän tuo jännittämään meneekö meilläkään tämä raskaus ensi vuoden puolelle...

Petipuuhista... aika pitkälti samoilla linjoilla Milla-79 kanssa. Raskauden puolivälin jälkeen halut kaikkosi lähes tyystin, joten miehen kanssa hyvässä yhteisymmärryksessä odotetaan niitä aikoja kun molemmat voivat puuhista nauttia.

Pahoittelut, kun en jaksa kommentoida teidän toisten juttuja, on tämän oman navan ympärillä ollut niin huolta ja murhetta. Mutta hengessä ollaan mukana ja odotetaan ensimmäisiä vauva-uutisia.

Voikaa hyvin!

aksiina 33+1

Vierailija
33/58 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja hyvää Lucian päivää kaikille!

Eilen esikoinen oli hoidossa ja sain pestyä ja silitettyä vauvalle tarvikkeita ja sitten piti vielä leipoa Lucia-pullat valmiiksi. Ostamani sahrami ja hiiva olivat kuitenkin mystisesti hävinneet jonnekin, joten odotin sitten, että mies toisi uudet tarvikkeet töistä tullessaan. Leivottiinkin pullat sitten esikoisen kanssa yhdessä sillä seurauksella, että pullat valmistuivat puoli yhdeksän aikaan illalla... No, tulipa kuitenkin leivottua.

Hormonit (toivottavasti johtui vain niistä!) saivat minut niin kovasti hermostumaan, että illalla oli verenpaineet 150/85. Nyt aamulla oli yläpaine laskenut, mutta alapaine oli edelleen koholla. Iltapäivällä on neuvola, saa nähdä mitä siellä sanotaan ja pääsenkö kotiin vai tuleeko taas lähtö päivystykseen. Toivottavasti en kuitenkaan osastolle joudu. Onneksi on ensimmäinen etappi (eli 34 vkoa) saavutettu!

ReettaE: Onnittelut syntymäpäivätiedosta. Suunnitellun sektion kokeneena voin kertoa, että minulla se ainakin oli todella hyvä kokemus!

Vilmahilja: Kiitos vahvistuksesta. Päivitetty esittely ja LA lista on nyt tehty. Laitan linkin tämän viestin loppuun (kunhan muistan)...

Meillähän on myös 2 lääkäriä todennut, että kyllä se varmasti poika on (toinen näki pippelin ja toinen kivekset), joten olisi se tosiaan yllättävää jos sieltä sitten tyttö tulisikin!

Minskeli: Mukavaa viimeistä työpäivää ja onnittelut huomenna alkavasta mammalomasta! Itselläkin se alkaa lauantaina (vaikkei paljon eroa nykyiseen tule, kun kotona olen ollut jo jonkin aikaa).

Justus: Voimia sinulle työmaan ja kämpän raivaamisen kanssa. Onneksi turvotus laski.

Tolleroinen: Voimia flunssasta paranemiseen. Toivottavasti paranet pian!

Sammermanni: Onnittelut sinullekin syntymäpäivätiedosta! Ihanaa kun rupeaa tulemaan jo tällaisia uutisia.

Mitähän Aamuhallalle kuuluu? Toivottavasti kaikki on hyvin. Allustakaan ei ole kuulunut vähään aikaan mitään, toivotaan parasta myös sinne.

Pore: Minä olen ollut koko ajan sillä kannalla, että uusi patja hankitaan uudelle vauvalle. Silloin kun esikoista odotin oli jotain juttua siitä, että kätkytkuolemat saattaisivat liittyä jotenkin käytettyihin patjoihin. Tosin tiedän kyllä, että moni käyttää käytettyjäkin patjoja, enkä minä vaunuihin ole uutta ostanut. Sänkyyn ostettiin uusi patja (vanhan sängyn patja meni sängyn mukana), ja oikein sellainen jossa on petari, niin voi ehkä pestä vain petarin jos tulee vahinko!

Kiitos tiedosta, luinkin eilen saman jutun jostain (että vauvan pitäisi olla 2 viikkoa sisällä). Päteeköhän sama sääntö myös niin, ettei voi kyläilläkään? Minun isäni kun on pyörätuolissa ja asumme kaksikerroksisessa talossa, niin ei sitten pääse näkemään tulokasta ellei tule sairaalassa käymään...

Kiitos myös kannustuksesta sf-mitan suhteen. Mitäs me isomasuiset ;)

Strutsi: Joo, onhan se ihana se sänky, mutta olisihan rahan ehkä järkevämminkin voinut käyttää. Mutta kun on vankat mielipiteet siitä millaisen haluaa, eikä sopivaa löytynyt käytettynä niin... Onneksi mieskin on sen verran innostunut sisustamisesta, ettei hänellekään kelvannut kuin juuri se oikeanlainen sänky.

Piti muuten jo aikaa sitten kommentoida sitä kun mainitsit, ettet toivo samaa syntymäpäivää tulokkaalle kuin muille lapsille. Meidän tuttavilla on 3 lasta, joista 2 on syntynyt tarkalleen 2 vuoden ikäerolla ja lapset tuntuvat nauttivan siitä, että saavat suunnitella yhteisiä juhlia yms. Onko teillä isommat lapset osoittaneet jotain merkkejä siitä, etteivät pitäisi ajatuksesta?

Hyvä kun jäit saikulle, muista levätä riittävästi. Ehditäänhän me sitten touhuta kun vauvat on maailmassa.

Univaikeuksistahan me moni kärsitään täällä ja muutamilla ainakin tuntuisi johtuvan siitä, että käsi puutuu. Mulla on nyt kuitenkin lisäksi ilmaantunut lonkkakipua aina sille puolelle jolla nukun. Tuntuu ihan siltä kuin luuta särkisi, tai olisin nukkunut betonilattialla eikä lonkan ympärillä olisi yhtään rasvaa " pehmentämässä" makoilua. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa?

Johan tuli taas pitkälti asiaa. Jos ei minusta huomennakaan kuulu mitään, niin olen varmaan joutunut osastolle. Hyviä vointeja kaikille!

Ai niin, tässä vielä se linkki tuoreimpaan esittely-listaan:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11931121&p=1&tm…

T: Emem rv 34+1

Vierailija
34/58 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöunet meni persiilleen, kun koko vasen puoli on kuin tulessa, hartia, selkä, pakara, jalka...tai molemmat jalat. Ukko illalla hieroi, mut yöllä heräsin kipuihin ja ukko-parkaa repimään ylös hieromaan.eihän se kauaa jaksanu unenpöpperöissään ja mä siitä mököttämään kun ei muutamaa minuuttia jaksa hieroa, kun minä sentään olen jaksanut kantaa vauvaa kuukausia kipuineni.No, jossain vaiheessa nukahdin mutta aamulla taas kivut samat ja ukolla kiire töihin. Ärsytti mun se kysyi ovella:" Pärjäättekö te?" Vastasin " Ei pärjätä-ja mitä sitten?" Kun ei kerran voi olla pois töistä niin mitä siinä kyselee!!!! Otin parasetamolia kipuihin.

Petipuuhat on olleet vähissä mutta en soimaa itseäni.Ukko on ihan ymmärtäväinen ja tyytyy mitä saa. Mut nyt en uskalla enää harrastaa sitä ennen sektioo ettei ala supistella ja sit voisi pahimmillaan olla se kohdun repeäminen seurauksena.

Joulu vietetään kotona oman perheen parissa.

Tänään menen ostamaan pikkuiset vaipat ja muutaman 50cm vaatteen, koska vauvan painoarvio synytmähetkelle on vain 2700g.Nuo 56cm vaatteetkin on semmoiselle kirpulle isoja.

Meen kattoo nauhalta Unelmien poikamiehen=)

Vierailija
35/58 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui vastata, että esikoinen on innoissaan tulevasta synttärilahjastaan.Jo ajat sitten hän sanoi että olisi kiva jos vauva syntyisi hänen syntymäpäivänään.Ja helpottaahan se sukulaistenkin muistamista=)

Emem, elähän ressaa siellä ettet joudu taas osastolle!!!

nyt heipat!!!

Vierailija
36/58 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sammermanni: meidän kakkonen painoi syntyessään rv 39+1 2670g, pituutta 46cm. Pienimmät vaatteet oli silti 56 cm, hyvin ne sai istumaan hihoja käärimällä ja laittamalla sukat potkareiden päälle. Näillä pikkuruisilla kun tuntuu olevan niin kiire kasvaa synnyttyään ettei pienten vaatteiden käyttöaika ole juurikaan pitempi kuin ns. normaalipainoisilla. Tokihan se on aluksi mukavampi että ainakin alusvaatteet ovat istuvia eikä jää ikäviä ryppyjä vaatteisiin jotka voi painaa.

Nappasin tuossa juuri ekaa kertaa 100mg sitä Albetolia ja olo on kuin seinään juosseella. Pitänee kysyä huomenna siltä lääkäriltä olisko sittenkin viisainta muuttaa annostus esim. 50mg x 3. En käsitä miten olen pystynyt sitä syömään 600mg päivässä kakkosta odottaessani.

Nyt on pakko lähteä tekemään piparitaikina, ei viitsi enää toisia kermoja vanhattaa jääkaappiin...

aksiina 33+1

Vierailija
37/58 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tas rikkonainen yö takana:(, tunsin oikein yöllä kuinka turvotus nousi ja sormukset alkoi painaa, jalat on kuin norsulla :D mikäpäs siinä, voihan tässä joulun alla leikkiä vähän norsuakin ;)

Millähän turvotusta saisi laskemaan?

Suppareitakin tuli jonkin verran yöllä,kivuliaitakin, mietin taas että tuleekohan lähtö. nyt kun olen miettinyt jo pariviikkoa yöllä tuota tuleekohan lähtö,niin oon tullut siihen tulokseen että vielä kesäkuussakin kannan tätä lasta.

Maha oli mielestäni laskenut vähän yön aikana. tai sitten kuvittelen.

Meillä joulu vietetään siten että mennään aattona miehen kotiin, perinteen mukaan, käydään sitten illalla minun vanhemmilla kahvillla ja avaamassa lahjoja. Ajattelin kyllä kun rakentaminen aloitetaan tässä keväällä että jos ensi jouluna asutaan uudessa niin sitten saa mummut ja papat tyyrätä itsensä meille. tuntuu muutenkin 2 lapsen kanssa lähteä kaikkien lahjojen ja tavaroiden kanssa liikkumaan tuo 3 km matka kun isovanhemmat voisivat tulla helposti kahdestaankin meille. ja lapset saisi nukkumaan omaan sänkyyn kun unen aika tulee.

voi olla että anoppi tarvitsee suostuttelua mutta ei kai se kun ei mennä niin ei mennä :) mutta tämä siis vasta ensi joulun suunnitelmissa, tänä jouluna mennään vielä vanhalla kaavalla.

itse ainakin olen sitä mieltä että kun on se suositus että 2 viikkoa sisällä talvivauvan kanssa että kai sitä nyt uskaltaa lämpimään autoon siirtyä sisältä ja käydä kyläilemässä. itse ajattelen sen koskevan vaunuilua. sitähän tulisi hulluksi jos joutuisin olemaan 2 viikkoa sisällä päivät kun mies pitää aluksi vain viikon isyyslomaa... ehkä tässä voi käyttää maalaisjärkeä. Meillä ainakin lähdetään samalle paikkakunnalle kumpaakin mummulaan, jos vauva on jo silloin syntynyt.

Flunssakin tuntuu tulevan, mitenkähän synnytyksen käy jos on flunssainen, ei varmaan kovin hääviä hommaa jos puolikuntoinen on kun ei täysissä voimissakaan :D

Meillä ei myöskään ole kummeista mitään tietoa, molempien puolelta on käytettysekä yksi kaveripariskunta esikoiseen , joten tämä tuottaa ongelmaa.

myöskään nimestä ei ole mitään tietoa,ei olla edes miettitty kun tuntuu turhalta kun ei tiedetä kumpi on tulossa. jos se sitten syntymän jälkeen tulee nimi ideatkin, kun näkee miltä vauva näyttää

tearangel 36+3 hui, kun jo paljon.

Tearangel

Vierailija
38/58 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täysiaikaisen vauvan kanssa voi talviaikaan ulkoilla jos on leutoa, heti alusta asti. Itse olin vkon sairaalassa ja sen jälkeen kyllä vaunuiltiin lyhyitä reissuja vauvan kanssa, kun oli ihan leutoa.Meidän vauvalla oli vielä ongelmia lämmönsääelyssä kun oli leikattu, mutta puin sopivasti(ei liikaa eikä liian vähän), niin hyvin meni. Tietenkään kukaan ei 20asteen pakkaseen lähde vauvaa kyöräämään..

Vierailija
39/58 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietiskeltiin tuossa miehen kanssa että mikä on yleisinvuorokauden aika lähteä synnyttämään?

mua nauratti kun meillä mies meinasi että eihän ne vauva viikonloppu yönä lähde syntymään ;)

vaikka esikoinen syntyi suppareiden alettua pe kl 23.00 illalla ja synty 7.00 lauantai aamuna.

mutta noin yleensä meneekö vedet päivällä vai yöllä, tai suppareiden alkaminen. jotenkin tuntuu et tuo yöaikaan alkaminen olis yleisempää... johtusko siitä että keho rentoutuu kun " menee" nukkumaan

Vierailija
40/58 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Emem paranemistoivotuksista. Täällä sitä pötköillään vieläkin taudin kourissa, ajattelin eilen että tänään töihin mutta aamulla oli olo vielä niin heikko että ei huvittanut vääntäytyä työmaalle. Ja mieskin käski miettiä sitä vauvaa siellä mahassa, jos vaikka iskee joku jälkitauti tms niin ei hyvä... Että ei muuta kuin taas kaukosäädin käteen ja viltin alle olkkariin...

Kiire meinaa tulla noiden joulukorttien kanssa. Ei huvita lähteä kortteja ostelemaankaan kun on saikulla, ja huomenna ne pitäis olla jo postissa! Saa nähä miten käy.

Vauva potkii oikein urakalla, eilenkin tuli jo mieleen että alkaakohan mulle kohta ilmestyä mustelmia ulkopuolellekin kun potkut on välillä niin kovia :) Tosi rauhatonta menoa masussa. Mitenkä tämmöiset flunssan sairastamiset muuten vaikuttaa vauvaan?

Eipä siinä, jaksamisia vaan kaikille ja pitäkää varpaat lämpiminä :)

Tolleroinen