Toukosia, toukosia..
Kokeilen nyt vielä laittaa pinoa, kun en sitä ainakaa löytäny..
Mulla kyllä harmittaa, kun meidän pinot kuihtuu olemattomiin. Olisi mukava lukasta muiden samanikästen kuulumisia.. Noh, mulla kun täällä ei niitä äippäkavereita oikein ole, niin se johtuuki varmaan siitä..
Kirjotan nyt kuitenkin muutaman rivin..
Meillä vielä yössä herätään kaks kertaa syömään.. Tosin aamunen syöttö on koko ajan myöhemmin, jospa se jäis sitten kokonaan pois..
Hampaita ei vielä ole, onko muita?
Entä sellasia, jotka ei osaa itse istua?
Meillä on tuo istuminen jäänyt, on kai ollut liian kiire konttaamaan ja seisomaan. Mietinki tuossa yks päivä, että mihin mennessä sitä " pitäisi osata" istua?
Mitä muuten ostatte vauvoillenne joululahjaksi? Mä pyysin mummilta taaperokärryn, saapi sillä sitten harjotella kävelyä, kun se aika on. Vaatteita olen pyytänyt muilta, ketkä on kyselleet. Itse käyn varmaan ostamassa jonkun kivan katselukirjan ja lelun.
Joulua odotellen..
miitu, sekä neiti 7kk ja 2 päivää sekä isoveli ihan pian 3v!
Kommentit (49)
Kauhean harvoin tulee tänne kirjoiteltua, mutta jos nyt taas kerran ryhdistäytyis.
Meillä pojalla on 2 hammasta. Ihan vasta viime viikkoinen on puhjenneet. Poitsu istuu tanakasti, mutta saattaa vielä taakse päin kellahtaa jos yksin jättää. Ryömien on liikuttu jo kohta 2 kk, mutta konttaaminen ei näytä kiinnostavan yhtään. Varmaan kerran on ittensä vääntänyt konttausasentoon. sen sijaan yrittää jo kiskoa itseään ylös. Ja laitettaessa seisoo tukea vasten hetken aikaa. Ja viime viikolla alkoi ottamaan askeleita jos käsistä pitää kiinni.
Ei kai tuohon istumiseen mitään takarajaa oo. jos vaan viihtyy makuultaan niin mikäs kiire sitä istumaan on. varmasti oppii ennen pitkään. Perhekerhossa ainakin on samanikäisiä vauvoja jotka ei istu muuten kun sylissä puoli-istuvassa.
Kiinteät maistuu. Nyt syödään jo 5 ateriaa päivässä. Meillä syödään
aamupuuro 1,5dl
lounas n.1,5dl lihavihannessosetta
välipala purkillinen hedelmää
päivällinen reilu dl vihanessosetta
iltapuuro 1,5dl + hedelmää
Miten muilla nuo kiinteiden määrät? Meidän poika kun tuntuu olevan pohjaton.. enempikin uppoais, mutta maha on vähän kovalla niin en oo viitsinyt vielä antaa. Ja tuokin määrä tuntuu jotenkin kauhean paljolta.
Jaksaa kyllä maitoakin juoda useaan kertaan päivällä ja valitettavasti myös yöllä.
Meillä siis heräillään yöllä vieläkin vähintään 2 kertaa syömään (yö kestää 21-09) tämän lisäksi on nyt kuukauden verran heräilty muuten vaan ja tutin saatua nukahdettu uudestaan. pahimmillaan alle tunnin välein. Nyt toivon että homma ois helpottamaan päin.
Meille kanssa pukki tuo taaperokärryn. lisäksi toiveissa ois pulkka (vaikka tuskin tänne etelään taas kunnon talvea saadaan) kylpytakki dubloja ja kirjoja. itse oon ostanut yhden palapelin ja geomatic baby magneettipalikoita ja lusikan.. mä oon niin höpsähtänyt leluihin ja vauvakamaan että varmaan ostan vielä monta pientä pakettia " vahingossa" . ja lelu kuvastotkin oon selannut kun mikäkin pikku lapsonen..
Ihanaa joulunodotusta kaikille
ipo
Juu, aika hiljaista on toukokuisten puolelta ollut. Mutta jospa nyt!
Meillä syödään kiinteitä n. 4 kertaa päivässä. Rytmi menee tälla tavoin;
klo 8-9: aamumaito
klo 9-10: aamupuuro
klo 11-13: monesti päikkärit
klo 13-14: lihaperunasosetta
klo 16-17: toivottavasti päikkärit, monesti ei kyllä nuku enää ennen yötä, ja senhän tietää kaikki millaista sitten on illalla.. xD
klo 17-18: maissisosetta (tytön herkkua niin annan aina kerran päivässä)
klo 20-->: iltapuuro
klo 20.30-21.30: iltamaito ja nukkumaan
Yöllä neiti syö yleensä sen kaksi kertaa, mut nyt on jokunen yö ollu et kolmestiki saattanu. Luulen että johtuu siitä jos tekee hampaita, on ollu muutenki tosi levoton pari päivää. Kaksi hammasta meillä jo on. Rintamaidolla siis mennään, pulloa ei ole tähän ikään mennessä huolinu, nii olen sit alottanu mukista hörpyttämisen harjottelun.
Tyttö istuu tuettuna selkä suorana, mutta ei pysy kauaa, kellahtaa sit nurin. Ryömii taaksepäin, mikä on aika hassu ilmestys! Eteenpäin ei osaa, vaikka yritys on kova.. Konttausasentoon osaa mennä, muttei lähteä siitä liikkeelle. Jotenkin mulla on semmonen kutina kuiten, ettei se kauaa pysy paikoillaan! :D
6kk neuvolassa tyttö oli 6600g ja 62,5cm. Viisikuisneuvolan jälkeen jouduimme verikokeisiin, koska tyttö oli kuulemma kasvanut niin vähän (kasvaa siellä -2 ja -3 käyrien välillä). Ei ollut onneksi mitään häikkää, ja nyt viime neuvolassa sanottiinkin, että ihan ok tullut painoa (+400g). Sanottakoon, että neitihän oli siis syntyessään (rv 40+1) 2630g ja 46cm, eli ei mikään jötkylä silloinkaan.. ;) Ihana pikku kirpputyttö, sitä on mahtava kannellakin, ku on niin kevyt!
Mitähän sitä muuta.. Meidän remontti ei ole vieläkään tyystin valmis, mutta etenee kyllä. :) Ja imetys osoittautui aika tehokkaaksi laihtumiskeinoksi täällä, nyt on tippunut vajaat 10kg siitä mitä olin juuri ennen tytön odotusta. Minä nyt en silloinkaan ollut iso, niin jopa sanovat tytön neuvolassakin että " pitääkö täällä äitejäkin punnita kun näyt kuihtuneen ja laihtuneen" ! Vähempikin painon tippuminen ois riittänyt, joten syön kyllä makiaisia ja kaikenlaista herkkua melkein joka päivä.. *punastus* Tosin ei ole tuottanu tulosta, eli paino tippuu vaan. Mies vaan tuumii että koskas kävit viimeksi kaupassa niin että ET tuonut karkkia sieltä.. Enpäs muista!
Ihan hyvin menee meillä täällä, paitsi minä olen nyt kipeänä, flunssassa.. Mut eiköhän tää tästä. Ois kiva kuulla kaikista toukosista! Laru, tiitiäinen, martina, jansku..?
sämpylä sekä Milja-tyttö nyt 6kk 10pvää
Meillä poika on nyt 7 ja puoli kk. Kovaa vauhtia ryömii pitkin asuntoa ja vähän väliä menee konttausasentoon, siitä osaa kaksi kertaa siirtää käsiä eteenpäin mutta jalat ei vielä tule perästä.. Istuu kyllä tukevasti mutta ei vielä nouse itse istumaan.
Meillä on tosi paljon sairasteltu, korvatulehduksia on ollut n10 ja nyt saatiin aika putkitukseen. onneksi. Allergiaakin on jo tullut, eli maito ja soija on pannassa. Tulee tosi pahat oireet. Nyt saatiin korvikkeeseen onneksi kelan korvaus, ne apteekin maidot kun on turhan kalliita, kun mekin niitä jouduttiin käyttämään 3kk ilman korvausta.
Niin ja lähete allergia sairaalaan ollaan saatu. Meillä on nyt 8 sopivaa ruoka-ainetta, lihaa, kasviksia,hedelmää ja marjaa onneksi tasapuolisesti.
Onko toukokuisissa muita allergisia???
7kk neuvolassa painoi 10.5 kg ja oli 72 senttiä pitkä joten onneksi tämä kova sairastelu ei ole kasvua haitannut.
Yöt meillä on olleet tosi risaisia n10 kertaa herää pahimmillaan joka puolen tunnin välein. Nyt on kaksi viikkoa ollut rauhallisempaa ja on herännyt n4 kertaa yössä. Uskon että tilanne kyllä rauhoittuu kun saadaan kaikki asiat kuntoon. Onneksi meidän muut kolme lasta ovat pitäneet päivärytmin tasaisena, muuten en tiedä miten olisin jaksanut.
Mukavaa kuulla muistakin toukokuisista
vernerimaija ja poitsukka
Kirjotin pitkän viestin. Ja kun vaunuista alkoi kuulua huutoa tuli kiire lähettää se, enkä kopioinut, kuten yleensä. Joten tietysti koko viesti hävisi. En nyt jaksa kirjottaa kaikkea uusiksi Mikko sylissä.
Tuli niin kiire lähtö, kun itkuhälytin ei hälyttänyt, vaan havahduin yht' äkkia siihen, että poika karjuu täysiä vaunuissa ja se kuului ikkunan läpi. Hälyttimestä oli napsahtanut väärä kanava päälle, joten ties kuinka kauan poika ehti kitistä vaunuissa.
Meille kuuluu oikein hyvää. Kirjottelen joku toinen kerta lisää. Nyt vaatii molemmat pojat huomiota.
Laru, Mikko 6,5kk ja Isoveikka 5v.
Pitäähän sitä nyt jotain rustata kun kerran pino pystyssä, sämpyläinen kaipas ja lapsoset nukkuu. ;)
Meille ei tänne ihmeempi. Venla oli ½v nauvolassa 69cm ja painoa 7,5kg. Pituus + käyrällä ja paino - käyrällä. Mutta sutjakan olonen tyttö. :)
Heti tuon neuvolan jälkeen (samana päivänä) alkoi kääntyily, nostelee kovasti käsien varaan ja peppukin nousee korkeelle. Ryömitään vähäsen ja välillä peruuttaen! :D Napa-akselin ympäri pyörii tosi hienosti.
Ihana hymytyttö on ja melkein aina hyvällä tuulella. Istuta ei vielä tuetta, vastahan sitä alettiin harjottelee. ;) Vauvarokkokin kerittiin jo sairastaa.
Meiän rytmi menee suurinpiirteen näin:
aamulla herätys 6.30-7.30 (maitoa)
7.30-8.00 puuro+hedelmäsosetta
unet 9-10.00 (joskus 9-11)
10.30-11.00 liharuoka
unet 12.30/13.00 - 14.00/15.00
14.00 välipala (tai heti herättyään)
16/17 iltaunoset max 1h
16.30 kasvisruoka
19/19.30 iltapuuro
maitoa ja unille 19.30-20.00
yöllä syödään vaihtelevasti 1-4 kertaa.
Ennen joka ruokaa yleensä saa maitoa ja ruuan kanssa annan sitten korviketta nokkamukista. :)
Mitähän vielä... Ainiin lahjoista oli puhetta.
Vaatetta on Venlalle kovasti ostettu, mutta taitaa se pukki tuoda lelujakin. (ei meiltä) Isoveikka sensijaan kylpee taas leluissa... ;) 3v synttäreitä vietetään ens viikonloppuna.
Mutta eipä tässä nyt sen kummempia. Koitan minäkin keritä VÄHÄN useemmin kirjottaa enkä vaan lukee.. ;D
t:tiitiäinen, isoveikka kohta 3v!! ja Venla 6kk+1vk
sämpyläinen: No mut on se kiva, että imetys on sulla laihduttanut! Se mahtaa olla aika mukava tunne? =)
vernerimaija: Kovasti tsemppiä teille sinne! Toivottavasti tosiaan pieni alkaa yöt paremmin nukkumaan, kun nyt on allergioita selvitetty.
tiitiäinen: Monesko päivä se teidän isompi täyttää? Kun meillähän tuolla pojalla on 17.päivä synttärit. Joita juhlitaan siis nyt tänä viikonloppuna..
Kiva kun olette kirjottaneet!
Miitu
Meillä neiti 6kk ja 2vkoa. Öisin herää syömään kerran, mutta joskus saattaa herätä tuttia vaille. Istuu Tripp trapissa, mutta lattialla ei vielä itse istu. Ei ryömi eikä pyöri edes akselin ympäri. Tyytyväisenä köllii ja kääntyilee välillä mahalleen ja takaisin selälleen. Eka hammas puhkesi viikko sitten. Päivärytmi seuraavanlainen:
7.30-8.30 Heräilee ja ottaa maitohuikat
n. tunti heräämisestä aamupuuro ja maitohuikat
9.30-10.30 unille ulos (nukkuu 2-4 tuntia)
12-14 unien jälkeen kasvis- /liharuoka ja maitohuikat
15-16 hedelmä- /marjasose
16 unille ulos( nukkuu 1-2,5 tuntia)
maitohuikat herättyä
19.30-20 iltapuuro /-velli
maitohuikat
20.30-21 nukkumaan
yöllä kerran herää syömään maitoa
Imetän ja maitoa otetaan päivän mittaan tarvittaessa.
Neiti on oikein tyytyväinen ja rauhallinen tyttö. Ei ujostele eikä kiukuttele. Ollaan viimeksi käyty 5kk neuvolassa (täällä ei ole 6kk neunolaa) ja mitat oli 6,9kg ja 64cm. Painoa puntaroitu kotona nyt n. 7,5kg. Seuraava neuvola heti alkuvuodesta.
Joululahjaksi neiti saa ison Nasu pehmon meiltä ja jotain pientä lelua. Ei vielä mitään ihmeempää ja suurta (kait!?!)
Eli kaikki hyvin ja onnellisia ollaan!
Emilia ja Neiti 6kk 2vkoa
Miitukos se kyseli... ?! Voi tätä muistia.. :) Meiän poitsu täyttää tuon 3v 20.12. Oikea joululahja! Poika synty 4pv ennen joulua ja typy taas 4pv ennen mun synttäreitä. ;) (pakko repii joku kaava)
Niin ja hampaistakin oli juttua.. Elikkä Venlalla se yks ainut, joka ollu syntymästä lähtien. <3
Ei muuta nyt tällä erää. Kiva kuulla niin monesta. :)
t:tiitiäinen
Miulla piti olla tänään siivouspäivä, mutta eihän siitä mittään tullu kun Miia oli taas sellasella tuulella että pelkästään syli kelpasi. Oottelin sitten miestä kotiin että hetken tyttöä viihdyttäisi että saisin imuroitua niin eipä kelvannut sekään. Himuinen huuto samantien kun hävisin näkyvistä. Onko muilla tällästä?
Tsempistä, sitä täällä kyllä tarvitaan. Poitsu on onneksi aivan ihanan iloinen tapaus huolimatta kaikesta sairastelusta. Viime yö oli kyllä taas tosi huono, josko korvat taas vaivaavat, tiedä häntä.... Vien lääkäriin kyllä vasta parin huonosti nukutun yön jälkeen. Allergiat voi nimittäin kans vaikuttaa öihin.
Poitsu on kans toosi kiinnostunut digiboxista ja videoista! Availee näppärästi luukut ja vielä sulkee ne tutkimisen jälkeen..
niin ja kaksi hammasta on!
ISot sisarukset ovat aivan ihastuksissaan vauvasta ja kilpailevat suorastaan kuka saa seuraavana leikkiä
Angeleyes, meilläki on joskus tuollasta, et tytölle ei kelpaa muut ku minun syli. Tai sit jos kelpaa, niin pitää olla näköetäisyydellä koko ajan. Joskus jos on oikein huonolla tuulella, tyttö siis, ja yritän sitä päikyille, niin mielellään köllii ja naureskelee sängyssä niin kauan ku minä olen siinä vieressä. Mut jos lähen siitä, en kerkee etes ovelle asti niin jo alkaa hirvittävä huuto, niinkun ois joku suurempi hätä! Oiskohan tää jotain semmosta, että ne alkaa tajuta että me äidit voidaan kadota jonnekki.. eivätkä vielä tajua että kyllä me tullaan sieltä aina takasinki! :)
Vernerimaija, tosiaan, voimia sulle sinne arkeen! Kovasti on sattunut teidän pojulle allergiaa ja muuta vaivaa, ikävä juttu. Toivotaan, että yöt rauhoittuisi vähäsen, ja ettei olisi korvavaivaa!
Meilläkin tyttö on hirmu kiinnostunu mm. vahvistimesta, digiboksista ja dvd-soittimesta, kaikki kun ovat tuossa " ulottuvilla" , ei tarvi lähteä kun vähän kauemmas omasta leikkimatosta..:D
Miitu, onhan se kiva, että tässä samalla hoikistuu, mutta olis kyllä vähän vähemmän saanu olla tuo painonpudotus. Kiva sit kun lopettaa imettämästä, jälellä ei ole ko kaks rukkasta..:)) Ja takapuoli on ko pennin korppu! Hih! Mä tosin luulen et jonku verran tulee takasin sit ku lopettaa, eikä se haittaa oikeestaan.
Onko muilla imettävillä sellasta ahdistusta, että koska sen voi lopettaa? Siis imetyksen. Meinaan vaan, kun tuo tyttö ei ole koskaan huolinu sitä pulloa, ja enää sitä ei yritetäkään, ja tuo hörpytys on vielä ihan epätoivosen oloista, niin ahistaa, että koska ja MITEN tämän imetyksen ikinä voi lopettaa!?! En tahtois kuitenkaan vuoden ikäseksi imettää tyttöä, oli suositukset mitkä tahansa. Haluan jo vapaaksi kohta puoliin tästä tissuttelusta! Sais isiki enemmän " arvoa" sit, ku äiti ei ois ainoa joka voi antaa turvaa ja läheisyyttä (niinku tissillä nyt yleensä). Musta tuntuu muutenki, että tuo tissi on sellanen " hengailupaikka" tytölle, ku ei se sillä maidolla kauaa tyytyväisenä ole, et niinku se vaan haluaa vissiin sitä läheisyyttä, ei niinkään ruokaa. Radikaalisti on tissin syönti kuitenki vähentyny sen jälkiin ku alotettiin kiinteät säännöllisesti ruokavalioon.
No joo, en minä romaania tässä rupea kirjoomaan.. ;)
sämpylä edelleen flunssassa ja pikku tytynen
Kiva lukea muiden kuulumisia, itse olen käynyt täällä tosi usein lukemassa, mutta jostakin syystä kirjoittelu jäänyt vähemmälle. Meillä tyttö 7kk (8,6 kg ja 68 cm) ja elämä seuraavanlaista:
-Ryömimällä mennään jo kivasti eteenpäin ja konttausasentoonkin päästään, mutta siitä ei vielä osata edetä
-Ilman tukea ei istuta, mutta syöttötuolissa ihan kivasti
-Hampaita näyttäisi yksin olevan tulollaan
-Meillä herätään n. klo 8, jolloin syödään tissiä ja klo 10 aamupuuro. Päiväunien jälkeen liharuoka ja sitten toisien unien jälkeen hedelmäsose. Illalla syödään vielä puuroa ja nukkumaan käydään n. klo 21. Tissimaito kelpaa vaihtelevasti päivällä.
Yöllä kyllä maito kelpaa ja heräillään syömään kerran tai kaksi (useammin kaksi!) ja muutenkin saatetaan heräillä ja huudahdella jotain.
Minäkin olen jo pohtinut tuota imetyksen lopettamista vähitellen, koska tissi ei muutenkaan aina kovin paljon tyttöä tunnu kiinnostavan..paitsi tietenkin öisin!:) Pulloa ei myöskään huolita, joten esim. hoitoon ei ole voinut vielä yöksi jättää.
On tuo imetys ihme homma, kun aluksi ajattelee, että kunhan nyt 3 kk pystyn imettämään ja sitten vaan nälkä kasvaa ja mukamas kokee itsensä huonoksi äidiksi, jos miettii imettämisen lopettamista 7 kuukauuden kohdalla. Toisaalta lopettaminen on varmasti helpompaa esim. 8-9 kk kohdalla kuin vuoden ikäisellä. Ainakin monella kaverilla tissistä vieroittaminen on ollut todella vaikeaa mitä vanhempi lapsi. Minä myös, kuten Sämpyläinenkin, haluaisin antaa vastuuta enemmän myös isille, hän kun tuntee olonsa joskus voimattomaksi kun ei omista maitovarastoja:)
Niin ja vielä joululahjasta. Minäkin ajattelin Brion taaperokärryjä, ne ovat niin klassikot! Mummuilta ja vaareilta on toivottu vaatteita.
Oikein ihanaa joulun odotusta kaikille!
kookosmaito ja tyttö 7 kk ja 3 pv
Nyt poitsu on nukkunut jo reilu pari tuntia, joten katotaan mitä ehdin kirjoittaa.
Meillä oli juuri 6kk neuvola ja mitat oli 8680g ja 69,3cm. Parissa kuukaudessa ollaan tiputtu yksi käyrä alaspäin, mutta nyt siis 0-käyrällä eli ihan hyvin kuitenkin.
Soseita aloitettiin harjoitella noin 5,5kk paikkeilla, joten mitään kovin säännöllistä meillä ei vielä ole, kun vasta kolmisen viikkoa on takana. Nyt menee kasvissoseita pari kertaa päivässä ja marjaa välillä. Tänään kokeiltiin ekan kerran puuroa pari lusikallista. Oli niin puistattavaa, että illalla laitan siihen hedelmäsosetta sekaan jos alkais upota vähän paremmin :)
Tissiä menee muuten ja yöllä poitsu syö yleensä pari kertaa. Mikko nukkuu yleensä noin klo 22-8.30. Mutta toi nyt on vaan suuntaa antavaa. Välillä millon mitenkin. Meillä edelleen se nukahtaminen vähän ongelmallista. Paremmin menee illat nyt jo kuitenkin, kun poitsu nukkuu yöt omassa sängyssä. Että jos nukahtaminen sujuu, niin yleensä on ihan tyytyväinen siellä omassa sängyssä. Täähän meillä oli aiemmin tosi ongelmallista. Poitsu heräs heti kun tajus, että äiti ei tuhise vieressä.
Nyt tuli tää tarkkailija tuolta vaunuista tähän syliin..
Meillä Mikko ei vielä ryömi. On kai niin hyvin viihdytetty, että riittää, kun kääntyy masulleen (ei takaisin) ja vahingossa liukuu taaksepäin pitkin lattioita. Navan ympäri myös pyörii hyvin. Yksi päivä jo ryömi hieman, mutta nyt taas ei moneen päivään yhtään. Tykkää tuolta tarkkailla isonveikan touhuja lelujensa keskeltä. Välillä mietin passaanko liian hyvin lelut koko ajan lähelle, ettei siksi ryömi vielä. Istumista kunnolla edes sylissäkin vasta harjoitellaan.
Hampaita meillä on yksi ja toinen tulee hetkellä millä hyvänsä. Tai siltä vähän vaikuttaisi ainakin.
Joululahjaksi olen toivonut vain vaatteita, koska isoveikalta on jäänyt tosi vähän 80 senttisiä jostain syystä. Ilmeisesti siinä koossa oppinut konttaamaan ja housut kuluneet rikki. Vaan bodyja ja paitoja löytyi laatikoista. Kiva saada muutenkin uusia vaatteita. Noi pikkuvaatteet on musta niin syötävän ihania. Olen pyytänyt erityisesti ihan arkivaatteita, että tulee sitten käytettyä.
Leluja meillä on aika paljon isoveikan ja serkkujen jäljiltä, joten niitä ei kummemmin tarvita. Tuskin pikkunen osaa vielä toivoa uusia :) Toi taaperokärry olisi kyllä kiva, koska sitä meillä ei ennestään ole. Kohta niitä ei löydy enää kaupoista, kun kaikki täällä haluaa niitä :) Itse olen jo tilannut Mikolle (en siis itselleni, heh) pika-kantoliinan. Meillä on sellanen pitkä sidottava, mutta kaipaan nopeampaa kauppareissuille.
Isoveikalle (5v.) ollaan ostettu lahjaksi kauan kaivattu Lego poliisiasema ja nyt niin kiinnostavista dinosauruksista kertova kirja. Poitsu saa sukulaisiltakin niin paljon lahjoja, että on varmaan ihan pökerryksissä jouluna. Olen yrittänyt pyytää sellaisia leluja jossain on joku kestävämpi idea tai jota olemme keränneet jo aiemmin. Viidessä vuodessa tavaraa on kertynyt jo sen verran, että yritän välttää leluja jotka jäävät nurkkiin pölyttymään (esim.pehmolelut). Nyt alkaa olla jo vähän kokemusta mitä kannattaa ostaa. Myös kummilapsien yms. lahjoihin yritän panostaa niin, että niistä olisi jotain iloa pitemmäksi aikaa tai, että ne ovat jotain kuluvaa, kuten askartelutarvikkeita tms.
Onko kenelläkään muulla vauvakuumetta? Mulla pyörii aika paljon mielessä ajatus kolmannesta, kun olisi aika hankkia jotain pysyvämpää ehkäisyä. Että hankinko kierukan vai en. Mies ei kyllä vielä halua enempää lapsia:) Kertokaapa kokemuksia miten elämä muuttuu kun lapsia on kahden sijasta kolme. Meillä on tässä tulossa muutenkin elämään paljon muutoksia lähiaikoina, mikä ei puhu sen puolesta, että kannattaisi nyt yrittää uutta vauvaa, mutta ei näitä asioita ole ennenkään järjellä ratkaistu, eikä ne vauvat ennenkään ole kovin helposti tulleet. Mulla on lisäksi toive pienestä ikäerosta, jos lapsia tulisi lisää. Eli ei kovin selkeä yhtälö.
Nyt on soseiden aika, joten me lähdetään syömään...
Laru ja pojat
odotellaan pukin lisäksi vesirokkoa. Tänään huomasin kakkosella näppylöitä, joten odotettavissa myös nuoremmille, ja jos huonosti käy, sopivasti jouluksi. Esikko sairasti jo 10,5kk vanhana, joten on edes joku ilman aikuisten lisäksi. 7kk:n neuvolakin varmaan siirtyy, jos ei pian näppyjä Joonalle ilmesty. Se olis ens viikolla.
Meillä mennään navan ympäri ja käännytään, mutta ei vielä muuten mihinkään. Hampaitakaan ei vielä ole tiedossa ihan lähiaikana. Juttua piisaa vaikka muille jakaa, vaikka ei selvää saakaan. :D Kiinteitä menee päivässä 4x (hedelmä, kasvis, liha+hedelmä, ja illalla puuro+hedelmä), maitoa aina välillä (imetystä yö ja aamu ja korviketta muut) ja illalla velliä vielä nukkumaan mennessä. Nukkumaan mennään kyllä vasta klo 23-24, kun äitikin, joten herätys aamulla on sitten sen mukainen. ' Yöllä' tankataan kerran (klo 5-6) ja aamulla vielä toinen (8-9), ennen kuin kunnolla herätään klo 11. Saan aamulla tehtyä omia hommia jonkin verran, jos ei sitten ole ollut risainen yö, jolloin nukun isompien kouluun lähdön jälkeen niin kauan kuin annetaan eli jompi kumpi herää. Nyt niitä risoja on ollutkin, kun Joonalla on köhää, joka välillä öisin kiusaa niin, ettei saa kunnolla nukuttua.
Mutta pitää mennä valmistelemaan huomista varten juttuja ja tarkastaa sairaan vointi.
Rauhallista joulun odotusta kaikille!
Äippä ja Joona 6,5kk
laru tossa kyseli vauvakuumeesta, mulla sitä ei kyllä varsinaisesti ole, mutta olen useaan otteeseen miettinyt, että miten ihmiset osaavat päättää lapsilukunsa. Musta kun on aina jonkin ajan päästä kun vauva kasvanut vaikka vuoden ikään tullut sellainen olo, että miksei vielä yksi.
Meillä on siis neljä lasta poika 11 v ja tyttö 8v, sitten on vähän väliä ja poika 3 v ja nyt tämä pienin poika 7kk. Mulla on sellainen olo, että meillä on jotenkin olo vaan helpottunut mitä enemmän lapsia on. Yöllä vaan ajattelen ettei yhtään lasta meille enää kun vauva herää monta kertaa yössa ja kun meidän muutkin lapset ovat äidin perään ja jos yöllä tulee jotain, yskää vatsatautia tms niin aina huudetaan äitiä, parhaassa tapauksessa olen käynyt kolmen lapsen luona ja vain yksi nukkunut. Onneksi niitä öitä nyt ei hirvittävän usein ole. Tuo astma on nimittäin meillä sellainen vaiva joka usein vaivaa yöllä ja sitä meillä on monella.....
Joskus sit ajattelen, että miksei vielä viides.. Kunpä tietäis...
Tämä päivä on ollut jotenkin mukava kun viime yö meni paremmin, eikä herätty kuin kolme kertaa !!!
Tänään olen siis saanut siivottua ym.
Mukavaa päivää teille!!
3xäipälle jaksamisia, jos se vesirokko iskee päälle!
Lapsiluvusta.. Meillä mies aikoo laittaa piuhat poikki, kun on täyttänyt 30v. Muut ehdot ei vielä täyty, joten täytyy odottaa siihen saakka. Ihan hävettää tuo tunnustaa, kun esim. vernenimaija edellä kirjoittaa viidennen lapsen mietinnästä.. =)
Mutta meillä on lapsiluku täynnä, mietittiinhän me jo ekan jälkeenki että onko meidän perhe sopivan kokoinen 3henkisenä.
Meillekin on tulossa eka hammas!! =) Hassua, kuinka niinki pieni asia saa tämän äidin innostumaan.. =) Viime yö tosin menikin ihan risaseksi ilmeisesti tuon takia. Heräiltiin sitten ihan urakalla. Mutta itkeny ei neiti onneks pahemmin, heräili vaan ja maito maistui. Neljän aikaan heräs sitten ihan kunnolla, hihku ja kilju vaan sängyssään..
Pidätteleekö muilla pienet hengitystään, jos esim. kaatuvat ja pää osuu lattiaan? Meillä tuo neiti on alkanu sitä harrastamaan. Kaatuilee onneks enää harvoin, osaa hyvin jo tulla alas seisomasta. Mutta sitten jos kaatuu niin vetää vaan henkeä ja sitten silmät pyörii päässä kun henkeä saa otettua. Ekalla kerralla ihan säikähin, vaikka tiedänki että vauvat voi noin tehä.
Joku kirjoitteli isompien joululahjoista (anteeksi kovasti ku en muista kuka).. Meille on odotettu Lego eläintarhaa tai työmaata. On se eläintarha vaan niin kallis että saa jäädä hyllyyn. Työmaan löysin viidelläkympillä HalpaHallista, sen ostin. Myös peli, Bambi-dvd ja PMMP:n lastenlevy on tullut ostettua.. Nyt sitten päätin että saa riittää. Mä niiiin tykkään ostella lahjoja, mutta tiedän että tuo poika saa muiltakin niitä.. =)
Niin ja siitä taaperokärrystä vielä.. Vaikka meillä on tyttö, niin halusin sen mustan.. =) Jotenki se on musta tosi kiva.. Äitini oli vähän ihmeissään, että mitä, eikö me punasta ostetakaan.. =)
Nyt pojan kans kattoon lastenohjelmat loppuun..
miitu, neiti 7kk ja poika pian 3v.
Lapsiluvusta.. Mulla on ihan ehoton ei toiselle lapselle. Jotenki en mitenkään osaa kuvitella että haluaisin toista lasta, tuntuu kauhealta ajatus että olisin raskaana. Tai ei se raskaus niin kauhealta, eikä synnytyskään, mutta ei missään nimessä lasta. Kuulostaa varmaan ihan kamalalta, mut mulla tuntuu ettei mulla riittäis rakkautta toista lasta kohtaan! En varmaan jotenki osais rakastaa sitä.. No, onneksi ei ole mikään pakko toista lasta haluta (paitsi mitä nyt suku painostaa ;), eikä mieskään halua enempää.
Ja plus mulla oli synnytyksen jälkeistä masennusta tytön syntymän jälkeen, enkä halua ottaa mitään riskiä että sellaista oloa tulis uudelleen!
No, nyt kai ei muuta asiaa.. :)
sämpylä ja tyty
Tuli vaan mieleen, että helpottuuko elo kun lapset kasvaa? Meillä hulinat jatkuu ympäri vuorokauden. Nyt on taas väsymys mulla menossa, pitäs vaan hellittää kaikista hommista ja levätä kun mahdollista. Onniboylle taitaa nyt pukata hammasta, eli yöllä herää ainakin tuhat kertaa. Äsken ei puurokaan maistunut, viileä hillo kylläkin. Tissit on mulla aamuisin ihan tyhjät, että niistä ei ole iloa edes itselle ;)
Onni syö jo purkkiruokia (laiska hyi paha äiti, kun en itse jaksa keitellä soppeleita), kaurapuurosta ja perunasta tulee vaivoja ja näppylöitä, niin ei sitten niitä anneta. Eilen muuten söi illalla isin kanssa pullosta maitoa!!!! Jee. Enpä kyllä osaa mihinkään kotoa lähteäkään enää jos vaikka olis mahdollisuus, oon uraäiti: päivät pitää pysyä samassa urassa. HEH.
Jaa joulu tulee? Mies on kantanut rojuja kaapit täyteen ja selailee mainoksia, että mitähän ilman ei vois elää. Minä toivoin tanssimattoa ja singstaria, saan ehkä ne. Mitähän miehelle? ja milloin? Oho Onni pyöriryömikonttas kulman taakse! Kukkuu! Väsymyksessä on se hyvä puoli, että ei jaksa edes stressata ruuista yms. Mainokset kertoo valmiiksi mitä ja miten pitää syödä, helppoa kuin heinänteko.
Meillä on se puinen taaperokärry, löydettiin kirpiltä. Piipero sillä jo hurjasteli ja nyt kuskailee rojuja :)
Olen saanut arvonylennyksen: olen nykyisin pirnsessa! Piipero eilen piirsi koko perheen kuninkaalliseksi.
Meidän lapset on tässä; edes koiraa ei tuu! Terkkuja Mopelle! Mullahan laitettinkin klipsit, toivottavasti pitää!
Pitää mennä Onni pelastamaan jumista, raukka nuolee tuolin jalkaa :)
terkkuja ja jaksamista
Meillä 8 kk neuvola takana ja lääkäri samantien.
Poika oli 9990g ja 73 cm. On aikamoinen pullero, kilon painavampi kuin sisaruksensa tässä vaiheessa,vaikka pituus kulkee samaa käyrää. Mua oikein nauratti ku tuli bonalta sellainen 8 kk vihkonen. Siinä luki" nyt on aika kahden lämpimän ruuan" . Kyllä meillä ainakin ollaan vedetty jo monta lämmintä päivässä. Nytkin niitä menee 3-4 päivässä,kerrallaan yksi sellainen iso 8 kk ruoka purkki. J a jälkkäriksi vielä hedelmää ja päälle 150ml maitoo... Ihan syö tämä poika meidän vararikkoon,äiti kun on täälläkin niin laiska ettei tosiaankaan jaksa itse keittää sapuskoja pojall. Kaksosille aikanani kyllä keitin ja soossasin,mutta nyt on muutakin tekemistä:) Seli seli..
Meillä lapsiluku on toistaiseksi tässä, tammikuussa alkaa iltakoulu ja todennäköisesti tässä olis sellainen 6 vuotta koulunpenkillä istumista.
5 vuotta on toi ehkäisykin kunnossa niin ehkä sitten,tai sitten ei. Tosin meidän molempien ajatus tästä asiasta vaihtelee aika tavalla, joka päiväå on uusi mielipide.
Mutta kyllä mä joskus haluaisin vielä....
Ootteko te joilla 3,tai enemmänkin lapsia niin törmänneet kauheeseen moralisointiin kun kyse on lapsiluvun suurentamisesta? Meille kaikki jauhaa että eikö kolme riitä, eikö mikään riitä,maailmassa on niin paljon porukkaa jne. Ihan kuin 4 lasta nyt mikään ihme olisi ja kun molemmat ollaan vielä reilusti alle 30 v niin kyllähän tässä joutaa. Mutta muut on ihan sitä mieltä että idiootteja suoraan sanoen ollaan jos enempi tehdään.
No nyt se poikaa tuntuu heräilevän tuolla vaunuissaan,johan se nukkukin 45min, onko muita pätkäunisia?? Meillä harvoin nukutaan tuntia,saati kahta. Ihan nää unet on 5-45 minuuttisia,ollut aina..
Sais kyllä nukkuu enempi..
martina,sampo kohta 8kk ja kaksoset 3v6kk
Jotenkin tuntuu että aina on niin kiire, ettei ehdi mitään kirjoittamaan ja sitten kun ehtisi, niin ajatus on ihan hukassa. Varmaan tuttua itse kullekin. No raapustetaanpas tähän nyt kuitenkin jotain. :D
Meidän neiti oli tuolla 6 kk neuvolassa 8,1 kiloa ja 65,5 senttiä. Neuvolatäti oli huolissaan kun tyttö ei vissiin oikein kasva, vaikka kyllä ihan tasasesti omalla käyrällä menee. Ensi keskiviikkona olisi toisen influenssapiikin aika ja samalla sitten katsellaan että miten tuo kasvu menee. Itse en kylläkään ole ollu kovinkaan huolissani tuosta, ennen kuin neuvolatäti asiasta mainitsi. Tosin nyt tuntuu että kasvettu on ihan urakalla, painoa ainakin on tullut lisää sen jälkeen kun lopeteltiin imetys. Nyt mennään kokonaan siis korvikkeilla.
Mitenkäs muilla nuo rytmit menee? Minulle tuolla neuvolassa sanottiin että pitäisi lisätä vielä toinen liha-ateria päivässä, ja nytkin on ongelmia saada menemään maitoa riittävästi niin entäs sen jälkeen kun pitäisi vielä yksi sosekin syödä lisää??? Meillä on päivärytmi seuraavanlainen:
5 maissa aamulla maitoa
7-8 välillä herätään ja sen jälkeen aamupuuro
9-10 maissa unet puolesta tunnista tuntiin
11-12 välillä syödään liharuoka
13-16 ulkona päiväunet ja sen jälkeen hedelmäsose n. klo 16-17 vähän riippuen miten herätään unilta
20-21 iltapuuro tai velli
22 sitten nukkumaan.
Maitoa menee n.1,5 -2 desiä kerralla ennen päiväunia, alkuillasta ja nukkumaan mennessä.
En edes tiedä että mihin väliin tuon yhden aterian vielä laittaisi.
Liikkumisesta sen verran että tuossa puolivuotiaana neiti oikeastaan ei muuta tehnyt kuin kääntyili matolla ympäri ja istui tuettuna syöttötuolissa, sen jälkeen kehitys on ollutkin tosi nopsaa. 6,5 kk iässä neiti alkoi istua ilman tukea ja heti perään nousi jo itse istumaan, viikko sitten lähti konttaamaan ja tänään sitten seisoi itse tukea vasten. Hurjaa vauhtia siis täällä mennään. Itse olen koko ajan sydän kylmänä kun katselee toisen menoa. Tuntuu että koko ajan on itseään telomassa. Hampaita meille on siunaantunut jo kokonaiset 2 kappaletta.
Joululahjoista oli puhetta, itsekin olen toivonut lähinnä vaatteita ja just tuota samaa taaperokärryä kun Miitukin. Pitää vielä katsella että jos sitten itse ostaisi vaikka jotain leluja. Melko turhalta kyllä nuo tuntuu kun meillä ainakin kiinnostaa enemmän kaikki muu kuin omat lelut. Kissan kupit, koriste-esineet ja tietokoneet saavat kyllä kyytiä heti kun silmä välttää. :D
Eiköhän tässä ole juttua jo yhdeksi kerraksi, jos vaikka ryhdistäytyisi ja saisi vähän useammin kirjoitettua.
AngelEyes ja Miiuli 7+kk