Kutojat: Mistä langasta vauvan peitto, myssy ja tumput kevät vauvalle?
Kannattaako sellasta villaista lankaa tohon aikaa vuodesta vielä käyttää? Vai eikö se lanka ole aika hengittävää... Oliko se jotain Nalle vai mitä lankaa se Novitan lanka?
Kommentit (14)
novitallako se on se vauva-lanka joka on puhdasta villaa, mutta ohutta ja pehmeää. Sitä voi käyttää vaikka kesällä. TOinen on keväällä myyntiin tulevat villasilkkilangat, ne ovat mukavia. Puikon koko saisi olla alle 4 niin tulisi sellaista sopivan ohutta neuletta.
muistatko noiden novita lankojen nimiä 3nen? Siitä villalangasta saa varmaan tehtyä pipot sun ja tumput vai kutiaako se lanka?
mutta on niitä muitakin sopivia ohuita villalankoja. Ja kyllä, siitä saa tehtyä pipot ja tumput. VIllapipoon voi halutessaan tehdä korvaläpät tuulesuojakankaasta tai fleecestä, tai pipoa voi käyttää kypärämyssyn päällä.
villasilkkilankojen nimiä en muista. Niitä on monia. Katso tuoteselosteesta mitä langassa on ja mikä on puikkojen numero.
täytyy etsiä joku lankamyymälä kysyä sieltä vaikka vielä lisä neuvoa... villa myssy on kyllä siitä vähän huono kun tuuli menee läpi mutta eipä sitä vaunuissa varmaan kauheasti tuule... no täytyypä laittaa suunnitelmat oikeen paperille. Kesäksi virrakaan Kotiväkilangasta vaunupeittoa :)
sandesilla on esimerkiksi ohutta ja pehmeää merinovillalankaa, tosi hyvää kutoa ja tulee tosi pehmoisia tumppuja ja lakkeja.
että ite tykkään vauvalla sen mallisesta lakista missä on se " nokka" otsalla, vanha perinteinenmalli. Sellasen alle puuvillainen kypärälakki ja sitten neulelakki sekä huppu tai makuupussi kunnolla kiinni, se ylävetskari niin tarkenee kyllä varmasti vaunuissa nukkua.
http: //www. kenguruu. fi/index. php?cPath=24_56
mutta halusin vain sanoa, että nyt näyttäisi olevan kyse NEULONNASTA, ei kudonnasta.
Kangaspuilla kudotaan, puikoilla neulotaan.
T. Kässänope
vaikka en ole eläissäni kangaspuita räplännyt. Oletkos koskaan kuullut, että suomen kielessä on lukuisia murteita?
Minä kutoisin kevätvauvalle kamppeet Novita Woolista.
On tosi pehmeä, ei kutita, ja kestää konepesun. Suhteessa käsityöliikkeiden vastaaviin lankoihin, on aika edullinen. Sitä saa aika monessa eri värissä, ja jopa raitalankana.. Helppo leikkiä kuvioilla, vaikka tekisi suhteellisen tavanomaiset kamppeet. Itse olen tehnyt Woolista aika paljon vaatteita omille ja tuttavien vauvoille, pysyvät ihan nätteinä käytössä ja sitä on kyllä miellyttävä kutoa (juujuu, neuloa).
Mä en tekisi silkkivillasta tuollaisia ulkokäyttöön tarkoitettuja vaatteita, on niiiin ohutta. Itse tein siitä myssyt talvivauvoille, tuli ihan sopivan ohkaiset sisäkäyttöön.
Ja sille, joka ehdotti lampaantaljaa vaunuihin.. Kyseessä oli käsittääkseni kevätvauva, voi tulla ihan pikkuisen kuuma jos vaunuissa talja! :)
novita wool lankaa siinä oli vaan aika perinteiset noi värit että pitäs tietää onko tyttö vai poika tai sitten vaaleansinistä...
kiitos vinkeistä!
t ap
Ei ollut Novitan Wool, vaan paksumpaa, myyjäisistä ostettua.
Nyt kyllä nostan ihan törkeän vanhan viestin, mutta kun kysymys sopii tähän niin hyvin. Mistähän muusta langasta kannattaa vauvalle vaatetta tehdä, kuin 100-prosenttisesta villalangasta? Kun näköjään vaan täyttä villalankaa suositellaan joka paikassa... Novitallahan on toi Ipana-lanka mikä on 100% akryyliä ja vauvalangaksi sanottu, mutta mites sitten ihan perinteiset 7 veljekset ja Nallet? Ovat vissiin liian kovia?
t. nimimerkkihirviö esikoistaan odottava sataprosenttisesta villalangastasta allergiaoireita saava innokas neuloja
vaunuihin ehdotan lampaantaljaa, tai lampaankarvasta tehtyä sellaista " makuupussia" , on todella lämmin.