Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun vieras ei koske tarjottaviin.

Vierailija
20.10.2013 |

Onko se ihan normaalia, ettei vieras ota mitään kahvipöydästä? Sairaat ja jotkut huippu-urheilijat tai jollain erityislaihtarilla olevat ymmärrän, mutta kun normaalipainoinen ihminen ei vuodesta toiseen ota mitään kyläillessä.

Tuntuu vaan niin hölmöltä, kun mikään ei kelpaa. Ei edes vesilasia ota. Istuu pöydässä ja katsoo, kun muut juo kahvia, teetä, juo limppaa/mehua, mutustaa suolaisia, kakkuja, keksejä jne. Mä en oikeasti ymmärrä, mikä tätä sukulaista vaivaa. Musta se on alkeellisten käytöstapojen puutetta. Vai mikä sen aiheuttaa, ettei halua edes yhtä keksiä tai 0,5 sentin ohuista siivua kakkua tai sekamehulasia ottaa?

Mulle tulee tosi loukkaantunut olo pikkuhiljaa tuosta touhusta. Vuodesta toiseen aina kerran vuodessa tulee meille katsomaan kahvipöytää. Joskus 3-4 vuotta sitten otti vesilasin, nykyään ei ota edes sitä.

Mä näen siinä jotain vallankäyttöä ja nyrpistelyä. Tehdään selväksi, ettei meillä ole mitään arvoa ja nauttii siitä, että saa näyttää meille, ettei tarjoiluista kelpaa mikään koskaan.

Onko joku teistä av-palstalaiset samanlainen ja mitä te haette sillä takaa? Ettekö koe velvollisuutena maistaa toisten tarjoiluja? (ja nyt en tosiaan halua kommentteja miltään nutraajilta...)

Kommentit (243)

Vierailija
221/243 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 16:01"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 15:57"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 15:53"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 15:10"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:52"]

Mutta miksi sinä haluat, että vieraallesi tulee ripuli, iho-oireita tai ahdistus? Yhtä hyvin voisin pyytää, että saanko lyödä sinua turpaan ja jos kiellät niin loukkaannun verisesti. En ymmärrä miten joku voi loukkaantua siitä, että joku toinen toteuttaa itsemääräämisoikeuttaan käytännössä. Se on minulle pyhä eikä tulisi mieleenikään, että loukkaantua siitä, että joku ei suostu tanssimaan minun pillini mukaan.

[/quote]

Ei kai kukaan halua tarjota tietentahtoen tomaattiallergikolle tomaattia, keliaakikolle tavallista leipää jne. Kyllä itse oletan, että ystäväni (NIIN meillä käy ystäviä kylässä, ei kadunmiehiä) sen verran avautuvat ruokavaliostaan että kertovat, kun ovat tulleet yht' äkkiä allergisiksi jollekin tai alkaneet syödä tiettyä ruokavaliota. Tarjoan mielelläni vaikka karppaajalle sopivaa ruokaa, kunhan hän kertoo siitä etukäteen! Yleensä kyllä tiedän ystävistäni, kenelle pitää olla maidotonta, kenelle laktoositonta, kenelle hiivatonta, munatonta tms. Vaikka tarkemmin ottaen, jos kyse EI ole allergiasta tai jostain vakaumuksesta (esim. hindu, vegaani, kasvissyöjä) niin yhden keksin ottaminen ei esim. sitä karppausta kaada. 

[/quote]

Jospa se vieras on joskus kertonut ja tullut tyrmätyksi. Itse kerroin mummolleni karppaamisestani (sokerista verensokerini laskee tosi alas). Huusi naama punaisena, että sinä olet ihan hullu jos uskot tuollaisiin höpöhöpöjuttuihin. Sitten on vielä nekin sadistit jotka piruuttaan kuvittelevat paljastavansa teeskentelijän ja tahallaan syöttävät pähkinöitä tai laktoosia. Kaikki eivät halua ottaa riskejä, että kohdalle osuu tälläinen "leikinpä huvikseni toisen terveydellä" -tyyppi. Puhumattakaan siitä, että alkaisi selostaa mielenterveysongelmiaan koska nehän joidenkin taukkien mielestä ratkeavat sillä kun "ottaa vaan itseään niskasta kiinni".

Jos joku ei halua kertoa teille syömisrajoituksistaan, niin olisiko syytä katsoa peiliin ja miettiä miksi. 

[/quote]

Katsoin peiliin ja näin siellä kohteliaan emännän, joka itsekin kasvissyöjänä toivoo muiden tarjoavan hänen "vakaumuksensa" mukaista ruokaa. Minun isoäitini tarjoaa minulle aina kasvisruokaa. Minä tarjoan aina ystävilleni heidän ruokavalionsa mukaista ruokaa. En näe peiliin katsomalla, miten voisin parantaa toisten, tähän ketjuun kirjoittaneiden nirsoilijoiden tai tuputtaja-emäntien elämää. Minulle asia ei ole ongelma. Mutta pidän silti epäkohteliaana, jos vieras ei ota mitään kahvipöydässä (johon on laitettu hänellekin sopivaa apetta).

[/quote]

Joo, mut miten sun viesti liittyy edelliseen, ei mitenkään!

[/quote]

No siinähän pyydettiin katsomaan peiliin ja miettimään, miksi vieraat eivät kertoisi minulle ruokavaliostaan! Kun kuulemma kumminkin tyrmäisin heidät, koska yksi mummo kerran teki niin.

Kerro kerro kuvastin...

[/quote]

Jaa että oikien halusit pönkittää itserakasta minäkuvaasi.

Vierailija
222/243 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tosi onnellinen, että olen löytänyt mukavia ihmisiä ympärilleni ja joskus voidaan syödä yhdessä, juoda viiniä ja käydä ulkona syömässä. Ei ole näitä "kiusallani teen sitä ja tätä" tyyppejä ja muita naamansa vääntäjiä seurueessa. Syöminen ja juominen ei ole elämän päätehtäviä mutta mielestäni ihan mukava asia ja nautinto sekin. Allergiat ja muut sairaudet ymmärrän kyllä mutta en aikuisia ihmisiä, joiden tärkein tehtävä on olla hankala tavalla tai toisella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/243 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 15:24"]

Minä olen tosi onnellinen, että olen löytänyt mukavia ihmisiä ympärilleni ja joskus voidaan syödä yhdessä, juoda viiniä ja käydä ulkona syömässä. Ei ole näitä "kiusallani teen sitä ja tätä" tyyppejä ja muita naamansa vääntäjiä seurueessa. Syöminen ja juominen ei ole elämän päätehtäviä mutta mielestäni ihan mukava asia ja nautinto sekin. Allergiat ja muut sairaudet ymmärrän kyllä mutta en aikuisia ihmisiä, joiden tärkein tehtävä on olla hankala tavalla tai toisella.

[/quote]

Eiköhän se tuputtaja ole juuri se hankala ihminen. Sun on vain pakko syödä sitä vitun piirakkaa, kun emäntä muuten loukkaantuu, vaikka inhoaisit niitä voitaikinaan tehtyjä kinkkusuikalepiirakoita

Vierailija
224/243 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 15:27"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 15:24"]

[/quote]

Eiköhän se tuputtaja ole juuri se hankala ihminen. Sun on vain pakko syödä sitä vitun piirakkaa, kun emäntä muuten loukkaantuu, vaikka inhoaisit niitä voitaikinaan tehtyjä kinkkusuikalepiirakoita

[/quote]

no niinhän mä kirjoitin, "tavalla tai toisella". Jos jollekin se paskan piirakan tuputtaminen on tärkeää niin hän on hankala ihminen ja kiusallista seuraa.

Vierailija
225/243 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:11"]

Pystyn ymmärtämään sen, että lihapitoista suolasta tarjottavaa ei haluta syödä, mutta isäntäväelle kannattaisi etukäteen mainita tällaiset asiat. 

[/quote]

Mitä sellaista on lihapitoisessa tai suolaisessa, että sen huolimattomuuden ymmärrät paremmin kuin vaikka nyt sokeripitoisen? Miksi siis lihan ja suolan hylkiminen on jotenkin hyväksytympää kuin sokerin tai kaupan säilöntäaine-"kääretortun" tai "suunniteltu EU:n alueella"-keksien?

Vierailija
226/243 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vatsa siedättyy.Nuorempana en voinut juoda maitolasia tai syödä hiivapullaa/vaaleaa leipää.Nyt menee kaikki,eikä mitään oireile enään.

Vierailija
227/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko kuvitella tällaista keskustelua käydyn missään muussa maassa kuin Suomessa? Koirkeintaan USA:ssa.. Hulluja kaikki.

Vierailija
228/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koske, oli vieras tai tuttu. Siis pullaan tms kahvin kyytipoikaan. Joku suolainen voi joskus mennä ja jos on ruoka-aika ja tarjotaan ihan oikeaa ruokaa niin tottavie syön, voin joskus syödä vaikka jälkkärinkin jos siltä tuntuu. Jos pääsee valkkaamaan niin enemmän rehuja ja proteiinia ja vähemmän hiilareita, mutta ei mitenkään väkisin karpaten, ts. menee se 80% perunaa oleva kiusauskin ihan yhtä hyvin alas kunhan se tarjotaan lounaana tai päivällisenä.

Ei vaan kuulu omiin tapoihin kiskoa ruoka-aikojen ulkopuolella mitään muuta kuin sitä kahvia. Jos sitä ei joku halua ymmärtää niin oma on häpeänsä.

Vierailija
229/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. 
Tätä keskustelua lukiessa joka ikinen vieraille tuleva suomalainen on joko vakavasti neuroottinen, erittäin vakavasti allerginen ihan kaikelle tai muuten erittäin vakavasti diagnosoitu. :-)

Kultainen keskitie. Ei tuputtaminen ole kivaa jos ei syystä tai toisesta maistu, mutta ehkä voisi vieraskin tulla vähän vastaan jos todella on niin, että ei ikinä ota yhtään mitään vaikka emäntä olisi leiponut mitä. 
Käyttäkää nyt maalaisjärkeä. Ihan ok jos oikeasti on jokin syy että ei ikinä voi ottaa tarjottavia niin ok. Mutta olisiko kuitenkin molemmissa osapuolissa syytä katsoa peiliin, voisiko olla vähän vähemmän ehdoton? 

Vierailija
230/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea läpi koko ketjua, mutta sen verran, mitä luin, niin voi aikoja. voi tapoja...! Itsekin olen erittäin tarkka ruokavaliostani muuten, syön äärimmäisen terveellisesti (joskus jopa syömishäiriöisesti) ja omaan lisäksi pahan laktoosi-intoleranssin. Kaiken lisäksi minullakin on sosiaalisten tilanteiden pelko, joka saa pullan juuttumaan kitalakeen vähänkin vieraammassa seurassa... SILTIKÄÄN en ikinä kehtaisi kyläillessä jättää ottamatta kahvipöydästä tarjottavia! Ei kai niitä juhlia yms. nyt niin usein ole, että terveys tai ulkonäkö yhteen kahvikakunpalaan kaatuisi?! Ainoat kerrat, kun tarjottavien syöminen on ahdistanut ja olisi tehnyt mieli skipata kaikki, ovat olleet ne, kun olen ollut raskaana ja pelännyt hysteerisesti vaikkapa listeriaa (kun koskaan ei tiedä, miten huolella vaikkapa salaattiainekset on pesty...), mutta silloinkin olen ottanut jotain ja joskus vaivihkaa käärinyt servettiin ;) , mutta ikinä en silloinkaan olisi kehdannut jättää täysin ottamatta.

Vierailija
231/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisille käytöstavattomille tuijottajille voisi sanoa niin kuin lapsille, että jos ei syö niin pöydästä pois. 

Aikuisen ihmisen kuvittelisi saavan suutaan sen verran auki, että sanoisi, jos on allergioita tms. jotka estävät edes sen veden juomisen.

Vierailija
232/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kutsun ihmisiä kylään sen takia, että musta on kiva nähdä niitä ja vaihtaa kuulumisia, kahvia ja pullaa tai muuta tarjottavaa tarjoan siksi että niin on tapana tehdä ja se on kohteliasta, mutta missään tapauksessa mua ei loukkaa yhtään, jos joku ei halua niihin koskea, se ei ole se pääasia kuitenkaan.

Vierailija
233/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 21:48"]

Heh. 
Tätä keskustelua lukiessa joka ikinen vieraille tuleva suomalainen on joko vakavasti neuroottinen, erittäin vakavasti allerginen ihan kaikelle tai muuten erittäin vakavasti diagnosoitu. :-)

Kultainen keskitie. Ei tuputtaminen ole kivaa jos ei syystä tai toisesta maistu, mutta ehkä voisi vieraskin tulla vähän vastaan jos todella on niin, että ei ikinä ota yhtään mitään vaikka emäntä olisi leiponut mitä. 
Käyttäkää nyt maalaisjärkeä. Ihan ok jos oikeasti on jokin syy että ei ikinä voi ottaa tarjottavia niin ok. Mutta olisiko kuitenkin molemmissa osapuolissa syytä katsoa peiliin, voisiko olla vähän vähemmän ehdoton? 

[/quote]

78 jatkaa.

Kun me elämme ympäristössä jossa ruuasta ei ole ikinä pulaa, mitä väärää on siinä, että päättää itse mihin aikaan ja mitä syö, viis veisaten kohteliaisuussäännöistä? Minä vain en halua mitään satunnaista pullaa sotkemaan oman elimistöni rytmiä. Olen ravittu joka tapauksessa suunnilleen oman kulutuksen verran ja jos siihen ängetään joku ylimääräinen hiilaripommi niin se alkaa väsyttää ja sotkee muuten hyvin ylläpidetyn ruuansulatuksen kalenterin. Olkoon muilla yhtäläisesti vapaus pistää poskeensa mitä ja koska haluavat, ei niillä näytä sen huonommin menevän. Se milloin minkäkin vehnäsen ja sokerisen närpsiminen vain ei ole oma juttuni ja tuo enemmän huonoa kuin hyvää oloa.

Vierailija
234/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos vieras tuo leivonnaisia mukanaan.Onko ne pakko myös laittaa tarjolle,vai ne mitkä olet itse jo ostanut kahvipöytään?

Moni täällä sanoo,ettei syö makeaa jne.Kahvin kanssa kurkku,porkkana,juures paloja?

Vierailija
235/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 15:57"]

Onko se ihan normaalia, ettei vieras ota mitään kahvipöydästä? Sairaat ja jotkut huippu-urheilijat tai jollain erityislaihtarilla olevat ymmärrän, mutta kun normaalipainoinen ihminen ei vuodesta toiseen ota mitään kyläillessä.

Tuntuu vaan niin hölmöltä, kun mikään ei kelpaa. Ei edes vesilasia ota. Istuu pöydässä ja katsoo, kun muut juo kahvia, teetä, juo limppaa/mehua, mutustaa suolaisia, kakkuja, keksejä jne. Mä en oikeasti ymmärrä, mikä tätä sukulaista vaivaa. Musta se on alkeellisten käytöstapojen puutetta. Vai mikä sen aiheuttaa, ettei halua edes yhtä keksiä tai 0,5 sentin ohuista siivua kakkua tai sekamehulasia ottaa?

Mulle tulee tosi loukkaantunut olo pikkuhiljaa tuosta touhusta. Vuodesta toiseen aina kerran vuodessa tulee meille katsomaan kahvipöytää. Joskus 3-4 vuotta sitten otti vesilasin, nykyään ei ota edes sitä.

Mä näen siinä jotain vallankäyttöä ja nyrpistelyä. Tehdään selväksi, ettei meillä ole mitään arvoa ja nauttii siitä, että saa näyttää meille, ettei tarjoiluista kelpaa mikään koskaan.

Onko joku teistä av-palstalaiset samanlainen ja mitä te haette sillä takaa? Ettekö koe velvollisuutena maistaa toisten tarjoiluja? (ja nyt en tosiaan halua kommentteja miltään nutraajilta...)

[/quote]

En koe mitään velvollisuutta maistaa yhtään mitään, jos seurauksena on vatsanväänteitä tai turvotusta. Vesi menee, mutta sitä en maistele, vaan juon reippaasti ja nyrpistelemättä.

Vierailija
236/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ei ole MITÄÄN normaalia, että menee kylään eikä syö mitään tarjottua. Jokainen pystyy jotain hieman nieleksimään. Jos ei niin olis ehkä parempi hakeutua hoitoon ja pysyä pois ihmisten ilmoilta.

Mieskokki iski jälleen!!!

Vierailija
237/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 22:02"]

Mitäs jos vieras tuo leivonnaisia mukanaan.Onko ne pakko myös laittaa tarjolle,vai ne mitkä olet itse jo ostanut kahvipöytään?

Moni täällä sanoo,ettei syö makeaa jne.Kahvin kanssa kurkku,porkkana,juures paloja?

[/quote]

78 vielä:

Oman puutarhan kurkku/tomaatti/paprika ja/tai kaupan raejuusto ja ronskisti tuoreella chilillä maustettu kermaviili itseasiassa olisi kiva ylläri, varmasti uppoaisi sen pullan sijasta :D.

Vierailija
238/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 20:26"]

Mä olen asunut Suomen lisäksi kuudessa eri maassa. Missään muualla kuin Suomessa alkoholi ei ole ongelma. Jos työpaikalla kilistellään, ei siellä todellakaan ole alkoholitonta versiota (ellei joku ole raskaana). Mutta ainoastaan Suomessa lasi kuohuvaa tarkoittaa viinalla läträämistä. Ei ihme, että tässä maassa humalahakuinen juominen on niin normaalia.

[/quote]

Ai, sun mielestä on siis tyhmää pitää tarjolla myös alkoholitonta versiota? Monet suolistosairaat (ja niitä muuten Suomessa riittää) eivät kestä yhtään alkoholia, vielä vähemmän niitä kestävät täysraittiit. Miksi Suomessa pitäisi olla aina just niin kuin muuallakin, jos täällä elää suomalaisia suomalaisine tapoineen?

Vierailija
239/243 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisille käytöstavattomille tuijottajille voisi sanoa niin kuin lapsille, että jos ei syö niin pöydästä pois. 

Aikuisen ihmisen kuvittelisi saavan suutaan sen verran auki, että sanoisi, jos on allergioita tms. jotka estävät edes sen veden juomisen.

joskushan on parempi olla syömättä kun tarjoilija voi sanoa että no tuokaa omat eväät seuravan kerran kun nämä ei kelpaa,

Vierailija
240/243 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joskushan on parempi olla SANOMATT kun tarjoilija voi sanoa että no tuokaa omat eväät seuravan kerran kun nämä ei kelpaa,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän