hcg
Lapsettomuutta takana reilu 5 vuotta yks keskenmeno vuosi sitten rv 5+4. Minut ja mies tutkittu mutta mitään ei ole löytynyt. Clomeja on koikeiltu ilman tulosta ja nyt luomusti raskaana! Eilen rv 4+3 tai 4+4 ja veritesti näytti 180.8. Miltä vaikuttaa onko liian alhainen? Uusita koe perjantaina. Vastatkaa bliis!
Kommentit (43)
ONNITTELUT plussasta Liinukka2! Ja kiitos rohkaisevista sanoista. Mites Unelm@ voi? Alkoiko kunnon vuoto vai vaan jotain pientä? Oletko jokatapauksessa menossa perjantaina ultraan? Joo toi arvo on varmaan kaikilla vähän eri ja jostain luin että ikäkin vaikuttaa. Sen puolesta olen itse ihan luottavaisella mielellä koska se on noussut niinkuin pitääkin, mutta alavatsan kipeät vihlasut ja vielä toispuoleiset kyllä pelottaa.. Jouluvalmistelujakin pitäisi surkeasti aloittaa mutta mielessa pyörii vain ja ainoastaan tämä yksi asia ja mitään ei saa aikaiseksi!!!!
Rauha maassa! Meillä oli viikonlopun vieraita, oli melkosta hässäkkää, huh huh.. Mulla alkoi ihan kunnon vuoto ja runsaampaa on ollukin ku norm. menkat. Yks ilta oli ihana yllärikin pöksyissä, sellanen iso höllyvä löntti, jossa näkyi selvästi jotain vaaleempaakin, eli varmaan siinä oli se mitä sinne oli ehtiny kehittyä. Eli ultraan ei oo ollu tarvista mennä.
Mutta mää pidän edelleen sulle peukkuja kovasti, muista pitää mut ajan tasalla! :) Ja oikein hyvää joulua, koita nyt jaksaa vähän keskittyä jouluhommiinkin, vaikka tiiän, että ajatukset on tasan siinä yhdessä asiassa. Me lähtään huomenna sukulaisiin jouluun viettoon, joulun jälkeen ajatukset uuteen vuoteen ja uuteen yritykseen...
Unelm@
Kiva ku kirjottelit kuulumisia! Harmi että vuoto alkoi mutta tsemppiä alkuvuoteen! Mulla edelleen kaikki ok vuotoa ei ole ja alavatsan kipeät vihlaisut tosi paljon vähentyneet. Rinnat on arat, väsyttää ja viluttaa mutta pahoinvointia ei ainakaan vielä ole! Meillä on kaksi lasta ennestään 8v tyttö ja 10v poika ja tämä poika on useana iltana nähnyt mut tietokoneella täällä vauva-lehden sivuilla ja tokaisi mulle: " Mitä sä sieltä joka päivä katot?" Mä sanoin et luen yhtä juttua ni poika sano mulle: " Älä vaan mulle mitään pikkuveljee synnytä!!!" Mua naurutti enkä kommentoinu mitenkään mutta voi olla pojalle " kova" paikka jos kaikki menee hyvin! Oikeen hyvää joulun aikaa sinulle ja tosiaan tsemppiä alkuvuoteen! Mä laitan torstaina viestiä ku oon käyny ultrassa et mikä on " tuomio" .
Mikäs tilanne on tällä hetkellä?
Tulin tänne utelemaan nimittäin itselläni tänään hcg74 (kp 31/28). Lääkäri sanoi että voi olla normaalinkin raskaus, mutta arvo on matala :( Mietityttää tosi paljos tämä tilanne.
Ikävä kuulla, että sullakin epäillään tuulimunaa (luin toisesta pinosta). Joko oot käyny ultrassa varmistamassa tilanteen? Toivottavasti sait hyviä uutisia! Valitettavasti oman kokemukseni myötä tuulimuna ei yllättäisi mua yhtään. Mullahan kans oli niitä raskausoireita, jotka jatku vielä vuodon alettuakin. Pidän sulle kuitenkin edelleen peukkuja, jospa se olisikin myöhemin alkanut " oikea" raskaus. Lääkäri sanoi mulle, että niinkin on käynyt, että tuulimuna onkin osoittautunut oikeaksi raskaudeksi ja myöhemmin on näkynyt sikiö :)
Unelm@
En ole vielä käyny ultrassa olen menossa maanantaina. Aatonaattona tuli pyyhkiessä tummaa melkein mustaa vuotoa ja aattelin kuukautisten alkavan, mutta kunnon vouto ei ala! Välillä tulee sitä tummaa ja muutama suonen pätkäkin mutta siteeseen asti ei mitään! Nyt 3-4 päivään ei ole tullut enään lainkaan vuotoa. Sit aatonaattona poltti vähän aikaa n. puoli tuntia oikeen pirusti ala vatsaa et en mä ainakaan enään odota et kaikki kunnossa olis. Pelottaa vaa se lääkkeillä tyhjennys tai kaavinta.. Olis saanu alkaa itsestään vuotamaan. Onko sulta seurattu onko hcg laskenu? Multa otetaan sekin maanantaina. Entä kestikö vuoto kauemmin ku normaalit kuukautiset?
Ikävä, että alko tiputteleen.. Mutta vielä on kai toivoa, kun ei oo kunnon vuoto alkanu.. Mulla alko kans tiputtelulla, kunnon vuoto tais kyllä alkaa jo seuraavana päivänä, kesti pitempään (varmaan kaikkiaan n. 1,5 vk) ja oli runsaammat. Mutta onneksi ei tarvinnu tosiaan alkaa kaapimaan. Hcg:tä ei oo sen kummemmin seurattu, mielenkiintoista ois ollu käydä mutta en viittiny alkaa enää siitä lystistä maksamaan.
Mutta toivotaan nyt parasta, tuu kertoon ma ultrakuulumiset. Mää lähen kattoon mitä tuo neiti tuolla touhuaa :D
Unelm@
Olen lukenut tätä pinoa, mutta en ole jaksanut kirjoitella. Olen kirjoitellut enemmän tuolla LA heinä-elokuu 07 ja Tänäkin jouluna meitä on kaksi-pinoissa.
Unelma@n kirjoitus kuulostaa niin tutulta, toivon, että Tasulla on kaikki hyvin!
Mulla todettiin tuulimunaraskaus 17.12. rv 7+5. Sain samana päivänä tyhjennyksen esilääkkeen ja keskiviikkona sitten laitoin emättimeen varsinaiset kohun supistelun aloittavat lääkkeet, joilla kohtu tyhjeni. Yleensä tuulimunaraskaus ymmärtääkseni keskeytyy itsestään nopeammin, mutta sekin on yksilöllistä. En halunnut odottaa vuodon alkamista, koska minulla oli heinäkuussa kohtu- ja munasarjatulehdus keskenmenon jälkeen (km 7+, mutta sydänäänet oli jo kuultu). Vaikka tiedän, että masun pieni Enkeli-asukki poistuu itsestään ajan kanssa. Ainakin lääkkeellinen tyhjentymisvuoto on kivuliasta, mutta minulle molemmat lääkkeelliset tyhjennykset ovat olleet ¿parempi¿vaihtoehto kaavinnalle. Kaavinnassa on riskinsä ja koska kärisin lapsettomuudesta, en haluaisi ottaa riskiä siitä, että kohdun seinämät vaurioituvat. On tietty tilanteita, joissa vain kaavinta on vaihtoehto. Ja jokainen kokee tämänkin yksilöllisesti.
Tuosta kivusta oli tarkoitus kirjoittaa se, että sen kyllä kestää (tietysti tämäkin yksilöllistä), kunhan on tarpeeksi vahvoja lääkkeitä. Minulla oli noin 20min sellaista aikaa, että tuntui että sitä ei kestä. Mutta koska olen sen aiemmin kokenut ja fyysinen kipu helpotti silloinkin, pysytin kivun kestämään. Vuoto kesti minullakin noin puoitoista viikkoa, vielä siis vähän tiputtelee. Mulla on jälkitarkastus maanantaina ja ¿näystä¿ riippuu, vaadinko hcg:n mittausta. Hcg laskee hitaasti.
Hcg:stä vielä. Itse en enää usko tuohon hcg:n en ¿hyvässä enkä pahassa¿. Tuulimunaraskaudessa hcg voin nousta normaalisti ja huimaa vauhtia, kunnes raskaus keskeytyy. Ja taas hitaasti nousevan hcg:n tuloksena voi olla terve vauva. Mutta tämäkin ¿tuntemus¿ on yksilöllistä. Mulla on varmaan vähän epäuskoa ja katkeruutta tässä ¿sävyssä¿, mutta se kuuluu asiaan tässä vaiheessa kun takana on 3 IVF:ää ja 1 pas ja kaksi keskenmenoa.
Jos joku joutuu lääkkeellisen tyhjennyksen läpikäymään, suosittelen että mies olisi vierellä tuona tuskaisimpana hetkenä. Tämä tietysti taaskin riippuu parista ja se onko siihen tarvetta ja mahdollisuutta myös vaihtelee. Ja särkylääkkeitä kannattaa ottaa ihan maksimimäärä. Tuota kipua on vaikea kestää, koska se on ¿turhaa¿ ja siihen liittyy vielä henkinenkin tuska.
Pidän peukkuja kaikille! Ja voimia ja jaksamista Unelmalle!
Vehnis
Hei,
Kuulostaa niin pahoin samalta kuin mitä minulla oli syyskuussa. Samoin minulle tuli melkein mustaa vuotoa ja jotain suonen pätkiä ja vaikka minulle hcg nousi kuten normaalissa raskaudessa niin kohdunulkoinen sitten todettiin. Kipua oli oikealla puolella, pientä pistävää ja alavatsassa painetta. Aivan kuten sinulla:(
Itsekin kävin rv5+4 ultrassa eikä mitään näkynyt ja kun hcg on 1000--> niin pitäisi jo näkyä.
Toivottaavasti sinulla käy paremmin kuin minulla.
Mä oon menossa maanantaina ultraan ja hcg mittaukseen, mutta toivon olen kyllä heittänyt jo romu koppaan. Lääkäri sanoi mulle viimeks et jos sikiötä ei näy annetaan kohdun tyhjentävät lääkkeet. Se sanoi et se on huomattavasti parempi vaihtoehto ku kaavinta. Mietin vaan et otanko esilääkkeen jo maanantaina ku meille on tulossa vieraita vai onko se tiistai vasta se KAUHEA päivä? Koska vuoto alkaa? Entä olenko keskiviikkona työkykyinen vai pitäskö pyytää sairaslomaa?
Mistä sen kohtutulehduksen huomasit? Mulla ei ole enään mitään vuotoa rinnat ei kyllä ole enään yhtä arat , mutta pahoinvointia on ja sitä ärsyttää kärsiä turhaan!!
Tasu74
Mulla ei tuo esilääkitys kummallakaan kerralla aiheuttanut mitään oireita. Sen on tarkoitus pehmentää kohdunkaulaa, muistaakseni.. joten voisin uskoa, että voit ottaa sen heti maanantaina, jos pikkuista ei masussa näy ;o) Siis jos antavat esilääkityksen (tabletti suun kautta, ainakin ollut mulla). Jos antavat heti kohdun supistelut aiheuttavan lääkkeen, joka johtaa kohdun tyhjenemiseen, ota ne vasta ti tai ke. Joissain sairaaloissa pitää odottaa, että vuoto alkaa. Meilläpäin olen saanut aina laittaa tyjentävät lääkkeet kotona. Lääkkeiden laitosta molemmilla kerroilla tyjeneminen on alkanut kolmen tunnin kuluttua.
Kun laitetaan tyhjennyksen aloittavattabletit emättimeen (tai jos vuoto on jo alkanut runsaana otetaan suun kautta), et tule olemaan työkykyinen. Lääkkellisen tyhjennyksen ohjeissa lukee, että s-lomaa saa kolme pv alkaen Cytotec-tableteista (eli kohdun tyhjentymislääkkeistä). Hullua kyllä, joskus slääkärit kirjoittaavat kolme pv esilääkityksestä... Mutta pyydä rohkeasti ja itsekkäästi ainakin sitten ensi viikko s-lomaa. Ja muista pyytää tarpeeksi vahvoja s-lääkkeitä (ei mitään burana 400:sta, vaan vahvempaa).
Kohtutulehdusta aloin epäillä siitä, että vuoto niukkeni jo muutaman päivän jälkeen tyhjennyslääkkeistä, eivätkä kipulääkkeet riittäneet. Otin Burana 600:sta kolmen tunnin välein, mikä ylittää kyllä sallitun. Kun sain aina sairaslomaa vain kolmen päivän kuureissa, yhdellä soittokerralla kun ilmoitin tarvitsevani lisää, lääkäri sanoi että pitää mennä käymään. Kaikki ei kuulemma ole kunnossa, jos noin paljon pitää s-lääkkeitä popsia. No, ei sitten ollut. Meinasi eka heti kaavintaan, mutta konsultoituaan erikoisllääkäriä olivat sitä mieltä, että kohtutulehdus pitää ensin saada antibiootein rauthoittumaan, ennen kun voidaan kaapia.
Sitten kuitenkin tarkastuksessa antibioottikuurin alkamisen jälkeen huomattiin, että voidaan odottaa kohdun tyjenemistä, tulehdus alkoi rauhoittua. Myös kivut vähenivät ja vuoto alkoi uudelleen.
Tällä kerralla en ole saanut kohtutulehdusta (!?), ainakaan ei ole samalla lailla enää kipuja ja nyt kun vuoto on jatkunut viikon ja kolme päivää, vuoto on niukentunut runsaasti. Pikkuhoususuoja riittää. Joten uskoisin, että selvisin ilman tulehdusta. Maanantaina on jälkitarkastus.
Muista sitten vaatia jälkitarkastusta!!!
Mä voin vielä pahoin ja jopa oksenisin sinä aamuan kun laitoin tyjennyslääkkeet eli vielä kaksi päivää esilääkityksen jälkeen. Muutenkin oksetusoireet olivat olleet todella kovat. Ja kyllähän se suoraan sanottuna v......i ja tuntui niin epäreilulta kärsiä vielä raskausoireita, vaikka tiesi että masussa on vain sikiöpussi. Ilmeisesti tuulimunaraskaudet ovat joskus tai usein niin salakavalia, että aiheuttava todella raskausoireita. Kyllähän kropassa tapahtuu; minulla sikiöpussi vastasi raskausviikkoja, sisällä vain ei ollut asukasta ;o)
Mutta muista myös se, että peliä ei ole menetetty ennen kun jos ultrassa ei näy vieläkään mitään !!!!! Eli toivoa on. Sitä ei kuitenkaan osaa varautua siihen kolaukseen, jonka keskenmeno tuo. Ei vaikka sen olisi kokenut aiemmin. Yritä uskoa ja nauttia tämä odotusaika, vaikka se on TODELLA vaikeaa.
Yritä jaksaa odottaa maanantaihin.
Voimahali sinulle!
Vehnis
Hymiö väärin päin...
Anteeksi.. Piti lukea: " Jos pikkuista ei masussa näy ;o( " . Eikä todellakaan hymyilevää hymiötä...
Vehnis, jonka pitäis varamaan mennä nukkumaan
Oon samaa mieltä noista hcg-arvoista, kuin Vehnis että niistä ei voi ennustaa mitään. Mulla arvot oli tosi hyvät ja silti meni kesken. Keskenmeno alkoi tummanruskealla vuodolla. Jos vielä joskus raskaudun, niin en aio hätäillä tuon arvon ottamisen kanssa.
Tasu - Miten meni? Olen sua miettinyt, että miten sinulle kävi? Toivottavasti kaikki kunnossa.
(Anteeksi Unelm@ etten ole jaksanu kirjotella!) Huonosti kävi! Menin uudenvuoden aattona kontrolliin hcg oli noussu 20000. Lääkäri ultrasi (taas eri lääkäri) eikä nähnyt kohdussa kuin harmaan alueen joka oli hänen mielestään myoma. Paikalle soitettiin toinen lääkäri joka oli nähny mut aikasemmin ja ne yhdessä päätti että tehdään varoiks kaavinta, Yritin saada lääkkeitä kotiin ja tyhjentää siellä mut eivät päästäneet pois koska hcg oli niin korkea. Olin just syöny eli sanottiin et ainakin 6 tuntia ennen ku voidaan nukuttaa! Olin päivän osastolla ei muuten mitään kipuja eikä vuotoja ollu edelleenkään. Pääsin kaavintaan illalla kuudelta ja kotiin 22.30. Raketit ehdein nähdä et sellanen uusivuosi! 2.1. mulla oli aika taas sairaalaan hcg mittaukseen. Kävin siellä aamulla ja yhden jälkeen lääkäri soitti et se oli noussu 21900!!! Takas sairaalaan ja tähystys leikkaukseen. Multa on viime maaliskuussa poistettu vasen munatorvi ku siinä oli joku nestekertymä (huomattiin ultrassa) ja nyt oli vahva epäily et raskaus on ainoassa jäljellä olevassa johtimessa. Juttelin etukäteen leikkaavan lääkärin kanssa ja hän lupasi yrittää säästää johtimen jos vain mahdollista, mutta sanoi että on vaara et joutuu poistamaan ku hcg on jo noin korkea. No niinhän siinä sit kävi, että raskaus oli oikeassa johtimessa ja istukka niin piukassa et oli alkanu aika paljon vuotamaan verta. Lääkäri sanoi, että oli yrittäny polttaa, mutta vuoto ei ollu lakannu ja oli lopulta joutunu poistamaan koko munajohtimen. Meillä on siis ennestään kaksi lasta ja heti ilmoitettiin, että he eivät meitä hoitoihin ota eli ainoa mahdollisuus on ivf yksityisellä. Sitä tässä nyt järkytyksen laannuttua harkitaan.
Onpas sulla ollu järkyttävä uusi vuosi ja ikävä kokemus! :( Tosi ikävä, että menetit viimeisenkin toimivan munatorven. Mää oon käynykin täällä kurkkimassa josko oisit kirjottanu kuulumisia ja aattelin, että jotain ikävää on tapahtunu ku ei oo kuulunu mitään.. Aikaa ja/tai rahaahan se ivf vaatii mutta onneksi se keino on vielä olemassa. Määkin sillon sen tuulimunan jälkeen aattelin, että yritetään kotikonstein vähän aikaa, yhen kierron jaksoin ja sit päätettiin mennä ivf:ään väestöliitolle. En mää jaksa enää ootella! Seuraavan kiertoon lähtään hoitoon jos kaikki on ok. Toiveet on korkealla, viimeksihän meillä tärppäs heti ekasta siirrosta.
Oikein paljon jaksuja ja toivotaan meille molemmille parempaa uutta vuotta ikävien kokemusten jälkeen! :)
Unelm@
Ai sulle on tehty ivf! Ootko menossa tampereelle? Mä oon kans soittanu sinne ja varannu ekan käynnin se on 20.2. Vielä vähän epäröin ku pelottaa jos ei kuitenkaan tärppää menee pirusti rahaa " hukkaan" ja kestääkö pää niitä hoitoja. Minkä ikäinen lapsi sulla on ja entä minkä ikäinen olet itse? Meillä on 8 v. tyttö ja 10 v. poika ja ollaan oltu ilman ehkäsyä jo 5,5 vuotta. Itte olen 33 v. ja oon kahden vaiheilla kannattaako enään alottaa alusta koko rumpaa ku on kuitenkin jo noin isot lapset. Pääsee jo aika helpolla. Sit kuitenkin se vauva olis niin ihana ja siitä osais nauttia ihan erilailla!
Ootko sinäkin Tampereelta/lähistöltä? Oisko sulla antaa omaa sähköpostiosoitetta niin voisin kirjoitella siihen? Mulla ei oo sellasta mitä viittisin tähän laittaa...
Ei ole kans muuta s-postiosotetta ku omalla nimellä enkä viittis sitä laittaa. Mulla on matkaa Tampereelle n. 100 km. Koska sä oot sinne menossa?
Olen ihan uusi palstailija. Testasin eilen plussan icsi-hoidon jälkeen. Kävin veritestissä ja minulla hcg oli 148,8 ja hoitaja oli sitä mieltä, että normaali on. Ilmeisesti kaikilla ei nouse välttämättä samaan tahtiinkaan?
Kun tulin pas:in jälkeen raskaaksi, arvo oli 124 ja kyllä se raskaus meni tasan viikolle 41 ja nyt kotona velmuilee vajaa 3v tyttö.
Halusin vaan tsempata, että minullakin on kyllä matala joihinkin muihin verrattuna, mutta ei se välttämättä kerro sitä pahinta.
Kesäkuussa icsi-hoidon jälkeen pp12 arvo oli vain 52 ja se oli kemiallinen raskaus.