Hiiteen koko subjektiivinen päivähoito-oikeus!
Mielestäni aivan järjetön ajatus koko systeemi. Mikä oikeus kotona olevilla vanhemmilla on hoidattaa kakaransa yhteiskunnalla? Ja viedä näin paikat niitä oikeasti tarvitsevilta. Mua sapettaa niin paljon. kaverini on pph ja hänkin on aivan ylityöllistetty ja kunta rikkoo jo lakia lapsiluvun suhteen, mutta kun paikkoja ei kertakaikkiaan ole!
Tiedän, että saan kohta niskaani kaikki uusavuttomat vauvanhoitajat, joiden esikoinen 1½v. tarvitsee ehdottomasti kavereita ja virikkeitä. Mutta tiedän, että suurimmassa osassa kuntia on myös kerhopaikkoja. Meidänkin srk:n kerhossa on jopa tilaa! Mutta kai sitä tilaa on kun kaikki virikelapset on ängetty päivähoitoon.
Kommentit (35)
Kunnon kasvatuspanosta ei voi aikaansaada kuin kotona äidin helmassa.
kiinnitetään huomiota, lapsen henkilökohtaisia heikkouksia ja lahjakkuuksia katsotaan ja koulitaan, hänelle opetetaan pitkän linjan käytöstapoja, hänen terveyttään seurataan jne. yhdessä vanhempien kanssa.
Sellaista kasvatustyötä, ei mitään askartelua.
11
viime keväästä lähtien ollaan sellaista jonotettu, nyt tuli tieto, ettei tdnk saada vielä vuodenvaihteenkaan jälkeen paikkaa. täytinpä siis päivähoitohakemuksen.
Jopa siitä huolimatta, että askarrellaan, jumpataan ja retkeillään.
kun jäin vauvan kanssa kotiin ts otin jo kun jäin pitkälle sairaslomalle ennen äitiyslomaa etten vie muiden paikkaa,, mutta sehän sitten kostautuikin, kun jouduin sairaalaan ja miehen toki töissä olis ollu käytävä niin olipahan sitten ongelmia saada lapselle hoitajaa. Ja meillä todellakin tarvis niitä kavereita ja virikkeitä, ylivilkas lapsi kun on paljon rauhallisempi kun on saanut päiväkodissa viettää päivän juosten muiden seurassa. Nyt täällä sitten riehuu äidin ja vauvan seurassa, kun on tylsää ja kovin itkuinen ja päiväkotipaikkaa on sitten taas haettava uudelleen. Eli vikatikki oli multa!
Niin se onnistuu oman esikoiseni eskarissakin. Mutta oikeasti ainakin minä näin tosi paljon vaivaa löytääkseni yhden hyvän paikan. Siinä karsiessa näin paljon huonoja ja usean ihan törkeänkin!
11
Järjellä varustettu ihminen kyllä huomaa ilmankin, onko hoitopaikassa asiat kohdallaan.
Kyllä sen aika äkkiä näkee. Jos käy ilmi, että henkilökunta vaihtuu koko ajan - tyyliin vuoden jälkeen ei ole yhtään vanhasta väestä jäljellä -, jos rakennukset on epäsiistit ja yleistunnelma ja ilme on sellainen nuukahtanut... Tai sitten säntäillään hysteerisinä ees taas ja kotisivut on viisi vuotta päivittämättä... Tai tarjottu paikka on pokkana paikka 21 12-lapsisessa ryhmässä toiveikkaalla oheisviestillä " ei ne koskaan siellä yhtä aikaa kuitenkaan ole" .
Satun tuntemaan kaupungin päivähoidon tarkastajan... Ja tietty kyselin tutuilta äideiltä ja kuulostelin paljon.
Nyt olen kyllä 120-prosenttisen tyytyväinen tähän esikoisen eskariin ja tulevaan kouluun!
22
Eskari on ehkä eri juttu, kun lapset ovat jo omatoimisempia ja isompia.
Vierailija:
Mielestäni aivan järjetön ajatus koko systeemi. Mikä oikeus kotona olevilla vanhemmilla on hoidattaa kakaransa yhteiskunnalla? Ja viedä näin paikat niitä oikeasti tarvitsevilta. Mua sapettaa niin paljon. kaverini on pph ja hänkin on aivan ylityöllistetty ja kunta rikkoo jo lakia lapsiluvun suhteen, mutta kun paikkoja ei kertakaikkiaan ole!Tiedän, että saan kohta niskaani kaikki uusavuttomat vauvanhoitajat, joiden esikoinen 1½v. tarvitsee ehdottomasti kavereita ja virikkeitä. Mutta tiedän, että suurimmassa osassa kuntia on myös kerhopaikkoja. Meidänkin srk:n kerhossa on jopa tilaa! Mutta kai sitä tilaa on kun kaikki virikelapset on ängetty päivähoitoon.
En koskaan ole voinut moista käsittää. Täällä päin vievät kolmekin lastaan tarhaan jo aamupalalle ja puoli viisi korkeintaan tuovat kotiin. Äiti varmaan joku läskeihinsä masentunut1
Todella ärsyttävää!
joka kattaisi kaikki Suomen päiväkodit. Niitä on kymmeniä ja satoja erilaisia. Osa hyviä, osa huonoja, osa pitäisi sulkea saman tien.
Ja mun lapseni on 5-vuotias eli päiväkoti-ikäinen. Hän on eskarissa, koska ko. kouluun mennään 2-vuotisen eskarin kautta. Ei siis kuitenkaan vielä ole normaalin eskarilaisen ikäinen.
Vierailija:
Arvatkaa, meinasiko hänellä itsehillintä pettää kun eräs äiti naapurustosta kehtasi valittaa joutuvansa herättämään vauvan aamulla, kun pitää viedä esikoinen päiväkotiin.. Ja tässä on kolmen kilometrin säteellä kaksikin päiväkerhoa + sekä useampia avoimia päiväkerhoja.
Vielä kahdella linja-autolla mennen tullen ja minun työpaikka kodin lähellä.
Arvaat että saimme tarpeeksi linja-autossa istua yksin ja pojan kanssa.
Paloi rahaa ja aikaa.
Peruste vhän ontuu;-) Vaikka kunta säästisi päivähoitokuluissa, kansataloudellisesti ja verotuloina on pelkkää tappiota kun työikäiset ihmiset ovat kotona vuosia.