Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi trombosyytit ja leukosyytit jatkuvasti koholla?

Vierailija
02.10.2013 |

On pikemminkin sääntö kuin poikkeus että mulla on trombot ja leukot koholla.

Mihin tämä voisi liittyä?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyppä ap sitä omalta lääkäriltäsi.

Kuka sen voisi paremmin tietää kuin hän?

Vierailija
22/32 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuute voi olla yksi syy, minulla anemia. Aina loppuraskauksissa kun anemia pahimmillaan niin trombosyytit lähennelleet 600. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni seurataan 3kk välein verenkuvaa, minulla on tulehduksellinen suolistosairaus. 

Tarkistin nyt ihan seurantakortistani viimeisimmät arvoni. Suolistosairauteni on ollut nyt rauhallinen, ei akuuttia tulehdusta. CRP 0, lasko matala, ei oireita.

Leukosyyttien viitearvot on 3.4-8.2. Minulla on ollut viimeisimmillä kerroilla leukkarit 7.2, 9.6 ja 8.6. Ihmeen maltillisia arvoja, koska välillä ne on yli kymmenenkin olleet pitkän aikaa. 

Trombosyyttien viitearvot on 150-360. Minulla ne on olleet 378, 389 ja viime viikolla 475. 

Lääkäri on minulle todennut, että tämän suuntainen verenkuva on minulle vaan ominainen. En siis mahdu siihen 95%:iin joiden arvojen pohjalta viitteet on laadittu. 

Älä ole ap huolissasi.

Arvosi johtuvat suolistosairaudesta. Itselläni yhdistelmä suolistosairaus + trombosyytit koholla on aiheuttanut veritulppia mm. keuhkoihin. Tosin ko. arvo oli silloin yli kolminkertainen sinun arvoosi verrattuna.

Vierailija
24/32 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei niin, koska kaikki sanovat "trompparit ja leukkarit"

Vierailija
25/32 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

trompparit on nyt ollut yli 500 onko syytä huoleen

Vierailija
26/32 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

trompparit on nyt ollut yli 500 onko syytä huoleen

Vierailija
27/32 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suu ja hampaat kunnossa?

Vierailija
28/32 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuppista

Vierailija
29/32 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun leukosyytit on 10,7 ja trombosyytit 520, kumpikin arvo henkilökohtainen enkka. 2kk sitten olivat myös viitteen yli, mutta ei niin paljoa. Sitä ennen leukosyytit aina ennen viitteissä ja viime vuosina trombosyyytit useimmiten vähän viitteen yli. CRP <1, Lasko 7.

Voiko minulla siis olla tulehdus?

Vierailija
30/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt mietityttää itseänikin, kun sain verikokeiden tulokset. Molemmat koholla, ennen eivät olenolleet.

Vierailija
31/32 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina, niin kauan kun muistan, ollut trombosyytit hiukan koholla ja samoin leukosyytit. Juuri tässä alkanut miettimään mistähän nämä johtuvat, aluksi sanottiin että tupaknapoltosta, olen lopettanut yli 5 vuotta sitten. Sitten pistettiin raudanpuuteanemiaan, mutta sekin tilanne voi jo huomattavasti paremmin. Mutta yhä edelleen aina jokaisessa kokeessa molemmat arvot yli viitteiden.

Vierailija
32/32 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leukkarit voivat olla koholla myös kovan liikunnan vuoksi.

Tromppareiden määrän lisäksi tukostaipumukseen vaikuttaa myös niiden kokojakauma yms.

Jos trompparit ovat koholla, kannattaa välttää metabolista oireyhtymää. Eli laihduta vyötärö esiin jossei ole jo.