Uusi työpaikka ja raskaus?
Vähän ennen aikaisesti tässä kyselen teidän mielipiteitä, eli oletteko ottaneet vastaan / saaneet uuden työn ollessanne raskaana?
Itse olen alkuraskaudessa (noin rv 7) ja tuli mielenkiintoinen paikka hakuun ja pistinkin paperit vetämään. Nyt vain pohdin sitä jos mahdollisesti saisinkin paikan, niin kerronko raskaudesta heti vai vasta kun työsopimus yms. on allekirjoitettu?
Mitä olette vastanneet, mikäli asia tulee esiin mahdollisessa haastattelussa? (vaikka eihän sitä saisi kysyä... silti kaikki sitä kysyvät...)
Työ alkaisi tammi-helmikuussa ja laskettu aikani on heinäkuussa. Joten noin puoli vuotta ehtisin olla töissä.
Kommentit (22)
Kaikki työnantajat, joihin olen törmännyt, eivät todellakaan ole reiluja työntekijää kohtaan. Kyllä työnantajalla on ihan vain intressit pitää omia puoliaan. Tällaista nykytyöelämä on!
Kyllä siinä yleensä niin käy että kun on kiltti ja reilu työnantajaa kohtaan ja kertoo kiltisti että olenpa nyt sitten raskaana, anteeksi vaan kun olen niin tuhma että haluan perheen... niin työnantaja vastaa olemalla tyly ja ilmoittaa että työsuhde puretaan koeaikana, määräaikaista ei vakinaistetakaan lupauksesta huolimatta tms. Miksi ihmeessä niin moni haluaa suojella työnantajaa, ei se maailmanloppu heille ole jos joku lähtee äitiysvapaalle ;)
Itse en todellakaan kertoisi, jos alkuraskaudessa hakisin / saisin uuden työpaikan. Kuvitteleeko joku oikeastikin, että työntekijän pitäisi olla jotenkin " reilu" työnantajaa kohtaan? Kyllä totuus on se, että työnantaja ajattelee vain ja ainoastaan firman etua eli rahaa.
Jos haluaa itse saada jotain, on osattava pelata pelin säännöillä eli turha kiltteys roskikseen ja omia etuja ajaen eteenpäin!
Onhan se helppoa ja korkeaotsaista sanoa, että kannattaa olla rehellinen ja reilu työnantajaa kohtaan, mutta kokeilkaapa olla ja katsokaa, saatteko sitten sen työpaikan?
Kun vertaa siihen, miten firmat kuppaavat työntekijöitään niin kertomatta jättäminen on kyllä ihan pikkujuttu. Lisäksi kertomatta jättäminen ei riko lakia tms. sillä kuten useat ovat täällä jo kommentoineet, perheenperustamis-asioita ei saa työhönottohaastatteluissa kysyä, eikä niihin ainakaan tarvitse vastata.
Itse vaihdoin konsernin sisällä osastolta toiselle, helpompaan ja paremmin palkattuun työhön, vaikka yritimme parhaillaan mieheni kanssa lasta. Kuukauden ehdin olla uusissa hommissa, kun tärppäsi. Tämän jälkeen olen asettanut masuvauvan ja oman terveydentilani työpanokseni edelle. Eli olen ottanut saikkua, kun siltä tuntuu, vähentänyt ylitöitä jne. Miksi minä olisin velkaa firmalleni ja työnantajalleni mitään?