Minkäikäiselle uskallatte jo antaa itsetehtyä ruokaa, eikä enää kaupan valmissoseita?
Meillä 9kk ei ole vielä kertaakaan saanut itsetehtyä ruokaa, koska en usko, että pystyisin tekemään siitä yhtä terveellistä ja monipuolista kuin kaupan vauvanruuista.
Te jotka teette itse vauvalle ruokaa/soseita, niin mitä teette, mitä laitatte?
Ja oletteko varmoja, että vauva saa niistä itsetehdyistä pöperöistä kaikki vitamiinit yms joita tarvitsee ja joita kaupan ruuissa varmasti on? Mistä sen tietää, että se oma ruoka on terveellistä?
Kommentit (31)
Ihan siitä 6kk iästä annoin itse tehtyä, siis heti kun kiinteät aloitettiin. Vauvalle annoin vaihtelevasti eri kasvissoseita höystettynä pienellä lihapalalla. Totta kai osaan laittaa vauvalle hyvää ruokaa, ei ole kovin vaikeaa keittää vaikka porkkanaa ja kukkakaalia, soseuttaa ne ja heittää joukkoon pakastimesta valmiiksi keitetty, soseutettu ja annoskoossa pakastettu lihapala.
9kk vanhalle annat ihan sitä samaa ruokaa, mitä itsekin syöt, mutta ilman suolaa. (olettaen, että et vedä mitään hampurilaisia ja pizzaa joka päivä)
Itse olen kaikki vauvan soseet tehnyt ja siitä on pikkuhiljaa siirrytty tavan ruokaa muun perheen kanssa. Ilman mausteita tietty....
Ja uskon että on terveellisempää. Noi kaupan soseet ovat oikeasti pahanmakuisia ja niissä on hirveästi vettä ja maissisosetta mukana. Sitä oikeaa ruokaa siinä on ehkä puolet.
Kotiruoka on sentään täyttä tavaraa.
Olet mainoksen uhri. Tosi asia on, että esimerkiksi valmiissa hedelmäsoseissa ei ole muita ravintoaineita (valmistajan itsensä mukaan!) kuin c-vitamiini ja sekin on keinotekoista, joka ei vaikuta elimistössä kuten aito c-vitamiini. Ja ne muut soseet on valmistettu noin pari vuotta sitten ja säilytetty läpinäkyvässä lasipurkissa huoneenlämmössä. Lisäksi tiivisteissä on ainetta joka voi olla yhdessä perimän kanssa syöpää aiheuttava (lisätietoja saa halutessa purkissa olevasta numerosta).
Jos lapsella ei ole allergioita, voit antaa ihan samaa ruokaa kuin syöt itsekin, kunhan jätät kielletyt aineet pois. Siis tee vaikka lohikeitto, josta otat vauvan annoksen erilleen ennen suolaa sisältävien mausteiden lisäämistä. Itse tehty ruoka sisältää aina enemmän ravintoaineita kuin vauvaeinekset. Hedelmiä ei tarvitse kuumentaa, ei myöskään marjoja jos ne ovat suomalaisia. Soseutetaan vaan esim. puuron sekaan. Kunhan pidät huolen, että ravintoaineympyrän jokaisesta sektorista tulee syödyksi jotain joka päivä, ei siis joka ateria vaan kunhan päivän kokonaissaldo on terveellinen.
Vierailija:
Kunhan pidät huolen, että ravintoaineympyrän jokaisesta sektorista tulee syödyksi jotain joka päivä, ei siis joka ateria vaan kunhan päivän kokonaissaldo on terveellinen.
Meillä ei esim koskaan syödä puuroa, eikä syödä leipää, joten on kätevintä ostaa vauvalle oma puuro, kun ei vielä koskaan tiedä maistuuko vai ei maistu. Valmispurkista voi syöttää vaikka pitkin päivää, eikä ruoka mene hukkaan.
Tänäänkin syötiin miehen kanssa ulkona ja huomenna sama juttu, ei meillä tehdä ruokaa joka päivä. Aamupalaksi on yleensä kahvia ja paahtoleipää, enkä nyt sellaista vauvalle anna.
Varmaan kotiruuan syöttäminen on ok juttu niissä perheissä joissa tehdään kunnon ruokaa, mutta olen tosi huono kokki, siksi uskon, että vauvalle on parempi syöttää vauvojen sapuskoja.
Marjoja tms meillä ei ole koskaan, eikä meillä ole mitään soseutinta.
Minua on aina kammottanut juuri tämä ruokaympyrän vahtaaminen. Uskon, että ihminen pysyy hengissä ilman fanaattista terveysintoiluakin.
Meillä ei esim koskaan syödä kalaa, ei missään muodossa. Perunoita on vain ranskalaisissa. Yleisin lisuke on makaroni tai spagetti, enkä halua syöttää vauvalle makaronia joka päivä, vaikka itse sitä (liian) usein syödäänkin.
Kiitoksia vastanneelle, jollain taisi olla jotain ohjeitakin! Pitänee miettiä ja jos joku vaikka ostaisi meille soseuttajan joululahjaksi, voisi käydä vauvalle antamaan itsetehtyjä ruokia.
Banaania on jo muussattukin, mutta ei tykkää...
ap
Tiedätkö, että esim. puuron keittää parissa minuutissa ja siihen voi käyttää niitä tavallisia kaurahiutaleita. Voit tehdä tosi pienen satsin kerralla siis. meillä puuro upposi aluksi ihan sellaisenaan, nyt isompana syödään sitä mehukeiton kanssa.
Se, että tekee ruoat itse ei vaadi mitään hysteeristä ruoka-aineympyrän vahtaamista, vaan normaaleja terveellisiä ruokailutottumuksia, miltä nuo teidän eivät kyllä ihan kuulosta, anteeksi vain.
Käytä aterian perustana perunaa, ja lisää siihen hienonnettua broileria, kalaa tai lihaa. Laita mausteeksi vaikka hyppysellinen yrttejä - liharuokiin esim. persiljaa ja kalaruokiin tilliä. Toisinaan voit korvata perunan riisillä tai makaronilla. Notkista tarvittaessa ruokaa rintamaidolla tai korvikkeella.
Anna tähän lisäksi hienonnettua kurkkua, tomaattia, porkkanaa tms. kasviksia.
Sauvasekoitinta et välttämättä enää tarvitse - haarukka ja veitsi riittävät.
En varmana käy mitään puuroja keittämään, aina sitten tiskikone täynnä kattiloita ja yksi kattila likaisena sen takia että alle yksivuotias syö siitä lautaselta jotain 6 lusikallista, josko sitäkään...
Katoin jo odotusaikana tuttavaperheessä kuinka äiti hämmensi kattilassa puuroa puolivuotiaalleensa, joka söi sitä varmaan jonkun desin, ja ajattelin, että ihan älytöntä tuollaisen pienen määrän takia käydä soheltamaan hiutaleitten, kattiloitten, kauhojen, lusikoitten, lautasten, tiskiaineiden ja ties minkä kanssa.
Kun sen voi sieltä purkistakin syöttää. Ja ihan yhtä terveellistä on!
Meillä pienin (nyt 11 kk) ei ole koskaan syönyt kaupan valmisruokia. Joitakin hedelmäsoseita tavallisen kaurapuuron kanssa vain. Nyt voi jo syödä samaa kotona tehtyä ruokaa muiden kanssa, suolaa vältellään vielä.
Vastaanpa kuitenkin, että oma lapseni sai pilttiä vain silloin kun ruokailimme muualla kuin kotona. Kotona sai aina itsetehtyä ruokaa. 0-n4kk sai pelkkää ämmää, sen jälkeen ämmään/veteen tehtyä puuroa/velliä. N 6-7kk iästä lähtien tehtiin kasvissoseita ja hetkeä myöhemmin lisättiin niihin kalaa/kanaa/lihaa.
Vierailija:
Meillä 9kk ei ole vielä kertaakaan saanut itsetehtyä ruokaa, koska en usko, että pystyisin tekemään siitä yhtä terveellistä ja monipuolista kuin kaupan vauvanruuista.
Te jotka teette itse vauvalle ruokaa/soseita, niin mitä teette, mitä laitatte?
Ja oletteko varmoja, että vauva saa niistä itsetehdyistä pöperöistä kaikki vitamiinit yms joita tarvitsee ja joita kaupan ruuissa varmasti on? Mistä sen tietää, että se oma ruoka on terveellistä?
raahata niitä valmispurkkeja kotiin ja kantaa sitten niitä lasipurnukoita lasinkeräykseen. Paitsi anna mä arvaan: sä tietty heität ne roskikseen?
Puurokattila huuhtastaan saman tien, kuten myös hämmennyslasta (vie noin 10 sekunttia), pieni lautanen ja lusikka menevät astianpesukoneeseen, mikä ihme siinä on hankalaa?
ostat lootallisen aamunhyvä pikakaurahiutaleita. laitat hiutaleita lautaselle puoli desiä ja päälle kiehuvaa vettä. sekoitus, odotus 1 minuutin verran ja avot - puuro on valmis.
helpompaa kuin näyttää tässä kirjoitettuna. tsemppiä, olet ihan varmasti hyvä kokki kunhan kokeilet!
Ihan tavallisissa perheissä kuitenkin esimerkiksi ne perunat ja kasvikset on tavallista arkiruokaa, eikä ole mitään syytä olettaa etteikö tuoreesta kukkakaalista tehdyssä soseessa olisi yhtä paljon tai jopa enemmän vitamiineja kuin kaupan soseissa! Joten ihan heti 6kk:lle (siihen saakka vain maidolla eleli) on lapselle kotiruokaa annettu, mutta myös niitä purkkiruokiakin, koska mikään ihmeäiti en väitä olevani... Kaurapuuro tehtiin itse, samoin monet " suolaiset ruoat" (suluissa, koska vauvalle ei toki mitään suolaa tarjoiltu!, kun taas hedelmäsoseet yleensä ostin, koska tuoreet olivat liian voimakkaita vauvan makuun. Myös vellit ostin kaupasta.
ja niistä jopa poistetaan ne etiketit ja ne vielä pestäänkin ennen sinne keräykseen viemistä.
tehdä lautasella mikrossa. Ei tarvitse kattilaa sotkea. Ohje löytyy paketista.
Oletko kuullut mikropuurosta? Desi vettä ja lusikallinen puuroa lautaselle, pariksi minuutiksi mikroon ja avot.
Entä jos tällä hetkellä syöttelet lapselle helppouden takia vain purkkiruokia, niin mites ajattelit toimia sitten, kun hän kasvaa niistä ulos?
12
Jos annatte jotain espanjalaisia parsakaaleja jotka ui torjunta-ainemyrkyissä.. yök!! Ennemmin sopimusviljelijöiden purkittamaa vauvanruokaa. Tai luomuvihanneksia.
Siltä varalta että kyse on ensimmäisestä vaihtoehdosta, niin kokeilepas tehdä puuroa mikrossa. :)
Meidän 3h perheessä keitetään puuroa mikrossa 4-6 kertaa päivässä. Ei juuri koskaan syödä aamullakaan puuroa yhtä aikaa, joten jokainen laittaa lautasellisen mikroon silloin kun itselle sopii. Ei vaivaa, ei tiskiä. Helppoa ja herkullista. Kas kun on muitakin hiutaleita kuin se eloveena, niin ei edes kyllästytä vaikka joka päivä syödään :)
Vierailija:
En varmana käy mitään puuroja keittämään, aina sitten tiskikone täynnä kattiloita ja yksi kattila likaisena sen takia että alle yksivuotias syö siitä lautaselta jotain 6 lusikallista, josko sitäkään...
Katoin jo odotusaikana tuttavaperheessä kuinka äiti hämmensi kattilassa puuroa puolivuotiaalleensa, joka söi sitä varmaan jonkun desin, ja ajattelin, että ihan älytöntä tuollaisen pienen määrän takia käydä soheltamaan hiutaleitten, kattiloitten, kauhojen, lusikoitten, lautasten, tiskiaineiden ja ties minkä kanssa.
Kun sen voi sieltä purkistakin syöttää. Ja ihan yhtä terveellistä on!
parsakaalia nuo oli ensimmäiset.
Sitten keitettyä lihaa.
Vähän laitetaan öljyä
Uskon, että ruuassa on vitamiinit kunnossa.
Helppoa ja edullista -3-