Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko käytit alkoholia raskausaikana?

Vierailija
30.11.2007 |

Toivottavasti en heti herättänyt pahennusta. :)

Ajattelin tiedustella asiallisia kommentteja alkoholinkäytöstä. Itsellä puoliväli menossa ja nyt olen kaksi kertaa juonut ruuan kanssa punaviiniä n. 10cl (eli alle annoksen) ja kaksi kertaa maistanut mieheltä naukun, eli lasinpohjalta max. 4 cl.

Miten te muut? Itse aion sallia itselleni jouluruokien kanssa taas pikkulasin punkkua.

Alkoholittomat oluet ja siiderit putoavat kyllä, viini on ainoa, jota ei voi korvata. Minulla oli hirveät himot monta viikkoa, kunnes sain juoda sen yhden vajaan lasin ruokajuomana ja kyllä helpotti!

En siis juo viiniä edes viikoittain, mutta ajattelin maistaa silloin tällöin, jos himo käy ylivoimaiseksi.

Mielelläni kuulisin vastauksia niiltä, jotka ottivat joskus lasin siideriä tms. En nollatoleranssilaisten vastauksia, koska on hienoa, jos joku oli täysin ilman, mutta nyt haen ' vertaisiani' , jotka naukkasivat silloin tällöin jotain mietoa.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukauteen en mitään, paitsi kans just ennen kuin tiesin olevani raskaana, olin kyllä hiprakassa. Lopun aikaa pienen lasin viiniä silloin tällöin, ehkä 1-2 kertaa kuussa. Enkä kyllä tuntenut siitä mitenkään huonoa omaa tuntoa. Hyvä punaviini hyvän ruoan kanssa kun on sellainen, jota on lähes mahdoton korvata millään.

Vierailija
22/40 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko raskauden aikana. Kolmesti join vajaan lasillisen kuohuviiniä (ehkä 8-10 cl) kun oli ystävän karonkka, toisen häät ja oman veljen kihlajaiset. Sitten erinäisissä juhlissa maistoin suullisen miehen viinilasista ja kerran kun oli tarjolla maailmankaikkeuden parasta baroloa pyysin vajaan 12-senttisen ravintolassa itsellenikin... ja jumalaiselta maistui -- itse en koskaan raaskisi ostaa moista viiniä, alkossakin maksaa yli 70 euroa pullo. ja siis ravintolassa eräässä työtilaisuudessa tarjottiin, oli ihan pakko ottaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin asiaa juuri erikoislääkäriltä, siitä samaisesta syystä kuin yleensä muutkin, eli on tullut otettua ennen kuin raskaus on selvinnyt.

Tämä lääkäri on tehnyt töitä alkoholistien kanssa, ja kertoi, että jos juominen saatiin aisoihin ennen rv 10 syntyi lapsi ilman alkoholin aiheuttamia vaurioita. Syyksi sanoi sen, että alkoholi on sikiölle keskushermostomyrkky, ja keskushermosto alkaa saada varsinaista muotoaan vasta tuolloin rv 10 tienoilla.

Ja itse kysymykseen: esikoisen kanssa join loppuraskaudesta n. 1-2 annosta alkoholia viikossa, siis yhden saunasiiderin tms. tuolloin se oli vielä suositusten rajoissa. Kakkosen kanssa en pisaraakaan, enkä tämän raskauden aikanakaan. Ei ole mulle ainakaan mistään pois.

Vierailija
24/40 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. että alkoholiton kuohari on hyvää, ajattelin nimittäin hankkia sitä uudeksi vuodeksi. Punkku on nimittäin aivan järkyttävää alkoholittomana, yök.

Kuulin, että jossain päin ( en muista oliko edes Suomessa..) synnytyksen jälkeen sairaala tarjosi kahvin ja konjakin. Eikös imetyksen aikana pitäisi olla nollatoleranssi?? Vauvahan syö varmaan jatkuvasti alkuun, jos tekniikka vielä hakusessa, eikä annos varmaan ennätä poistua verestä... ?? Voiko tuo olla totta?

Olen myös kuullut, että olut nostaisi hyvin maidon, jos ei meinaa käynnistyä. Vanhan kansan neuvo, kotikaljakin kuulemma käy. ;) Oletteko kokeilleet?

Vierailija
25/40 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvitse olla nollalinjalla. Alkoholia on äidinmaidossa häviävän vähän, saman verran kuin veressä. Jos juo lasillisen konjakkia, ei tule kyllä edes puolen promillen " humalaan" ja puoli promillea maidossa on siis vähemmän kuin niissä d-tipoissa, joita annat lapsellesi.

Vierailija
26/40 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan äiti ei humallu. Äidinmaidon alkoholipitoisuus on sama kuin äidin veren eli esim. kolmen pienen viinilasin jälkeen noin 0,5 promillea. Määrää voi verrata vaikka simaan tai perhekaljaan, joissa on 2 prosenttia alkoholia, siis 40-kertainen määrä verrattuna tuohon äidin vereen (jossa prosenttien sijasta PROMILLEJA). Kolmea annosta enempää en kyllä äitinä nauttisi, vaara piilee siinä, ettei päihtyneenä voi hoitaa turvallisesti vauvaa, ei siis äidinmaidossa.

Lastenlääkäri ja kahden äiti

Vierailija
27/40 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään, koska en käytä alkoholia koskaan muutenkaan.

Vierailija
28/40 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa oli havaittu että alkuraskauden runsas alkoholinkäyttö aiheutti elimellisiä kehitysongelmia eli ulkonäkömuutokset, aivojen fyysisen kehityksen ongelmat jne. Käyttö loppuraskaudesta taas aiheutti hienovaraisempia ongelmia eli käytösongelmia. En tiedä miten tätä oli käytännössä tutkittu...

Vierailija
29/40 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko sanoa, että pitääkö tuo paikkaansa, että sikiölle ei aiheudu alkoholinkäytöstä haittaa ennen rv 10?

Vierailija
30/40 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee muistaa, että tuo runsas alkoholinkäyttö on jotain ihan muuta kuin se pieni lasillinen kuohuviiniä tai punaviiniä kerran kaksi kuussa. Oli se sitten alku-, keski- tai loppuraskauden aikana...

Vierailija
31/40 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä samaa ollaan pähkäilty miehen ja kaveripariskunnan kanssa maalaisjärjellä, oli kiva kuulla kuitenkin varmistus!

Vierailija
32/40 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiesin olevani raskaana. Mutta sitten kun tieto tuli en ole juonu pisaraakaan. Vauva on nyt 2 kk vanhá.

Vierailija
33/40 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä ne juomiset oli.

Vierailija
34/40 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelin, että saan heti ryöpyn niskaani, koska itse suhtaudun tuohon viinilasilliseen armollisesti. :)

Ja hyvää tietoa imetyksestä tuli myös. En toki aio ottaa reilulla kädellä raskauden jälkeenkään, mutta voin ainakin hyvällä omallatunnolla juoda sen kokonaisen lasillisen hyvä ruuan seurana.

ja ehkä pakata synnärille mukaan pienen kuoharin. ;)

Onko kellään kokemusta tuosta olut-hommasta imetyksessä? Auttaako oikeasti maitoa nousemaan??

ap

Vierailija
35/40 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim kiinnittyessä alkoholi voi vaikuttaa negatiivisessa mielessä?

Vierailija
36/40 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhan ajan poppaskonsti... mulla ainakin tehos, maitoa tuli suihkuna.

Vierailija
37/40 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotikaljaa (jossa siis myös on VÄHÄN prosentteja).

Vierailija
38/40 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuossa sitten täytyy olla perää. Pitää ostaa tuoppi-tönikkä ennen h-hetkeä valmistumaan varmuuden vuoksi. :)

Kiitti! :) ap

Vierailija
39/40 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin kerran tai kahdesti kuussa. Ekan lapsen odotusaikana join joka viikko saunakaljan.

Vierailija
40/40 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä siis kerralla tietenkään ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan