Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Auttaisitko sinä?

Vierailija
30.09.2013 |

Oon 18-vuotias tyttö ja oon entinen koulukiusattu. Kiusaamisen takia sairastuin vakavasti henkisesti/fyysisesti. Nyt sitten oon ehtimässä asuntoo ja jokaselle kun joudun selvittämään mun tilanteen tähän tyyliin:

" No minun tilanne on sellanen että tarviin sinulta hirmuisesti sydäntä ja ymmärrystä! Toivon että niitä löytyy. Mä oon 18v tyttö ja en tällä hetkellä kummassakaan, töissä tai koulussa. Syy siihen on se että minua kiusattiin koulussa. Kiusaamisen takia sairastuin henkisesti/fyysisesti sitten niin paljon jotta lopetin koulut ja töihinkään en menny. Sit kotona mulla ei oo myöskään hyvät oltavat, isäni on alkoholisti ja äitilläni on kaksisuuntainen mielialahäiriö jonka takia hän on välillä hyvin sekaisin ja he riitelevät. Nyt oon sitten sossun kanssa selvittäny mun asioita ja ne sano et vois auttaa, maksamaan esimerkiks sitä vuokraa jos se ei muuten onnistu. Mut sanovat et mun pitäis eka löytää vaan koti. Niin haluaisithan auttaa ja tarjota mulle kodin? Pelottaa päätyä johonkin yömajaan jossa on kotinsa menettäneitä alkoholisteja ja talvikin on tulossa joten en mielellään haluis kadullekkaan... Tännekään en voi jäädä ja pientä työtä olisin valmis ainakin tekemään. Nuo raha asiat on vaan järjestely kysymys ja ihan pidempi aikaista kotia olisin vailla! "

Niin mitenkä sinä suhtautuisit?

En tajua näitä ihmisiä jotka jättävät yksinkertaisesti vastaamatta yhtään mitään...

Mikä helvetti ihmisiä vaivaa!

Tai miten voidaan ollaan niin sydämmettömiä, että ei kehdata auttaa? vaan pistetään 18v tyttö mielummin kadulle ja sanotaan että " meillä on parempia vuokralaisehdokas kandidaatteja " tms.. kuinka enää voi jollain suurempaa tarvetta asunnolle olla jos tilanne on esimerkiks tämä?

Miten musta tuntuu että näissä vuokraamisasioissa puuttuu aina jonkinlainen ihmisyllisyys...

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

17, en tajua minkä helvetin takia pitää pettää. Jos menee noin huonosti siinä omassa suhteessa, sillon kannattaisi erota. Outoa.

t. ap

Vierailija
22/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

18, joo no kuule emmä ihan niin sekasin kuitenkaan oo...

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinulla on vielä paljon opittavaa elämästä.

Vierailija
24/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

20, kiitos! :)

t. ap

Vierailija
25/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut asunnon vaikka olin työtön enkä opiskellut. Välittäjä jopa soitti minulle ja kysyi kumman kahdesta katsomastani asunnosta haluan vuokrata :o En vieläkään tiedä miksi. Olin vielä krapulassakin asuntoesittelyissä. Kaipa sitten onnistuin olemaan vakuuttavan oloinen. Tsemppiä sulle! Älä kerjää sääliä vaan vakuuta vuokranantaja tai välittäjä luotettavuudestasi!

Vierailija
26/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

24, mitenkähän tämä liittyi taas mihinkään? voisitko vähän tarkentaa?

t. ap

Vierailija
27/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Vuokraus on bisnestä, ei avustustoimintaa.

Ei voi olettaa mitenkään, etä joku ventovieras auttaa sinua ja antaa asunnon jos et ole varma vuokranmaksusta.

Monella on vanhemmat jotka hyvin rahoissa, eivätkä silti auttaisi, jos ei ole töissä.

Autetaan vain jos palkkatyössä. Koska on katkeruutta omasta elämästä, ja ollaan vain pihejä.

On mielestäni kohtuutonta olettaa että ventovieras antaa asunnon vuokralle, jos ei ole varma vuokranmaksusta.

Auttaisinko minä? HMmm. En ymmärrä. Mulla ei ole sijoitusasuntoja. Jos sellaisen joskus saisin yrittäisin auttaa lapsiani ja antaisin sen heidän käyttöön jos tarve.

Jos ei tarvetta, niin en voisi kuitenkaan pelastaa kaikkia maailman ihmisiä. Jos hankkisin sijoitusasunnon, joutuisin ottaa velkaa siihen. En pystyisi mitenkään vuokrata sitä ihmiselle, joka ajattelee että kaikki muut ovat velvollisia auttamaan juuri häntä.

Maailma on täynnä lapsia, jotka eivät elä yksivuotispäiän ohi koska heille ei ole ruokaa koska me käytämme liikaa.

Miljoonat lapset kuolevat nälkään ja janoon. Sitä taustaa vasten on kohtuutonta ja röyhkeääkin olettaa että juuri sinua pitäisi auttaa.

Että sinä olisit kärsinyt enemmän kuin vaikka minä.

Että olisit automaattisesti oikeutettu johonkin.

Joka kymmenes on koulukiusattu. Monen kotona on suorituskeskeisyyttä, alkoholismia, rakkaudettomuutta.

Vierailija
28/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että olet nuori ja ajattelet että jostain tulee vanha rouva ja auttaa, kuten babar-kirjoissa. Ostaa ison talon ja punaisen auton.

Näin ei koskaan tapahdu. There is no such thing as a free lunch.

Vierailija
29/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä, et kai sä tosissasi kuvittele saavasi asuntoa säälin avulla? Mitä jos muutat asennettasi positiivisemmaksi ja kerrot innostuneesti että haluaisit asunnon ja sosiaalitoimisto on luvannut maksaa vuokrasi kunnes saat töitä/opiskelupaikan.. Haku on päällä koko ajan ja toivot että pian tärppää sekä työn ja asunnon suhteen.

niin että ojenna itse itsellesi se käsi ja älä vetoa sääliin, jos et itse usko itseesi niin miksi muiden pitäisi?

Vierailija
30/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mut eikö se ois tärkeä asia, että pystyisi auttamaan edes yhtä ihmistä?

Eikä vuokraaminen voi olla pelkkää bisnestä, kyllä siinä on vähän otettava minusta huomioon sitäkin että jos joku esimerkiksi ilmoittaa että ukko hakkaa jatkuvasti häntä kotona ja naama on verillä, nyt pitää päästä nopeasti pois ja sitten joku tasapainoinen opiskelija ois tulossa vuokralle, niin kyllä pistää vähän miettiin et... ei hitto minä oon törkee, jos minä sivuutan nyt tuon naisen ja annan tälle normaalille opiskelijalle joka saa saletisti kämpän jostain muualtakin kun rahallinen puoli kunnossa...

Et ei tälläset voi vaan jyrää. Vähän sama kun ne kiusaajatkin menestyis työmaailmassa, koska ovat tottuneet polkemaan toiset aina alleen.

t. ap

Vierailija
31/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oon mä koittanut olla myös positiivinen..

t. ap

Vierailija
32/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kyllä kävisi sääliksi sinua ja tekisi mieli auttaa. Silti en vuokraisi sinulle sijoitusasuntoani, koska vuokralaiseksi haluan luotettavan ja maksukykyisen ihmisen. Mieluummin siis auttaisin muulla tavalla.

Kannattaa yrittää saada asunto kaupungin tai noiden säätiöiden kautta. Tsemppiä!

Vierailija
33/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä sosiaalityöntekijältäsi suositus vuokra-asunnon saantia varten ja pyydä neuvomaan miten haet kaupungin vuokra-asuntoa. Sitten laitat hakemuksen myös SATO:oon VVO:lle ja mainitset tuosta suosituksesta niissäkin hakemuksissa. Yksityisille jos haluat jotain sanoa, kerro että opiskelusi ovat jääneet kesken kiusatuksitulemisen takia ja kuntoutat itseäsi jotta tulevaisuudessa pääset opiskelemaan ja työelämään. Kerro että kotitilanteesi vaikeuttaa kuntoutumistasi ja olisit hyvin kiitollinen vuokra-asunnon saamisesta jotta pääsisit oman elämän alkuun. Sitten kerrot että vuokranmaksuun saat tukea sosiaalitoimelta eli vuokranmaksu on varma ja voit toimittaa suosituksen sosiaalitoimelta.

Kai oot muuten hakeutunut saamaan keskusteluapua tai psykoterapiaa että tosiaan kuntoutat itseäsi työkykyiseksi? jos et, niin varaa aika terveyskeskuksen lääkärille ja pyydä aika keskusteluapuun.

Tsemppiä asunnonhakuun :)

Vierailija
34/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 17:34"]

Eikä vuokraaminen voi olla pelkkää bisnestä, kyllä siinä on vähän otettava minusta huomioon sitäkin että jos joku esimerkiksi ilmoittaa että ukko hakkaa jatkuvasti häntä kotona ja naama on verillä, nyt pitää päästä nopeasti pois ja sitten joku tasapainoinen opiskelija ois tulossa vuokralle, niin kyllä pistää vähän miettiin et... ei hitto minä oon törkee, jos minä sivuutan nyt tuon naisen ja annan tälle normaalille opiskelijalle joka saa saletisti kämpän jostain muualtakin kun rahallinen puoli kunnossa...

Et ei tälläset voi vaan jyrää. Vähän sama kun ne kiusaajatkin menestyis työmaailmassa, koska ovat tottuneet polkemaan toiset aina alleen.

t. ap

[/quote]

Mun mielestä sun asenne on ni pelottavan röyhkeä ja röyhkeyttä olen oppinut pelkäämään tässä elämässä. 28,29

Antaisin asunnon mieluummin kenelle tahansa muulle.

Vierailija
35/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

33, millä muilla keinoin muka sitten auttaisit?

t. ap

Vierailija
36/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 16:51"]

En ole mitään nuorisosäätiötä koittanut, mikä se edes on? ja muita tahoja, niin olen ollut yhteydessä sosiaalitoimistoihin.

Ja tuo on just vituttavaa... pelkkää bisnestä :D haloo! jos se on pelkkää bisnestä, niin minkä takia pitää esimerkiksi selittää sitten oma tilanteensa että minkä takia tarvitsisi just kodin?

Vittu että minä vihaan tälläsiä ihmisiä.

Missä on sydän? Onko omia lapsia? Entä jos oma lapsi ois tässä tilanteessa? Ja että köyhät vaan kyykkyyn ja 18v nuori kadulle? Kertooko tämä toiminta jostain ihmisyllisyydestä?

Tälläset ihmiset sais minun puolesta kuristaa!

t. ap

[/quote]

Minulla on pari omistusasuntoa, enkä todellakaan vuokraisi niitä kenellekään, joka puhuu noin. 

Vierailija
37/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

34, en oo vielä hakeutunu terapiaan mut tarkotus ois mennä! kiitos. :) ja kohta soittoo yhdelle vuokranantajalle taas, mut nyt otan näistä teidän neuvoista vaarin..

t.ap

Vierailija
38/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap!

Olen kahden pienen lapsen perheenäiti. Omistamme mieheni kanssa kaksi vuokra-asuntoa. Se on meille bisnestä. Olen itse pystynyt vuokratulojen ansiosta tekemään jo useamman vuoden töissä osa-aikaista päivää, jotta voin viettää lasten kanssa enemmän aikaa.

Sosiaalisista syistä on olemassa myös vuokra-asuntoja, mutta meidän asuntomme eivät ole olemassa sosiaalisista syistä. Ne ovat meille tulonlähde. Ihan todellinen sellainen.

Jos olet noin kipeästi avun tarpeessa, mielestäni monenlaisen avun, et pelkästään asunnon tarpeessa, ota heti huomenna yhteyttä kotikuntasi asuntotoimistoon ja/tai sosiaaliviranomaisiin. Sieltä sinun kuuluisi saada apua.

Itse teen myös töitä nuorten kanssa, joten tunnistan kyllä tilanteesi ongelmat. Auttanut olen moniakin lapsia ja nuoria, mutta silti en ottaisi sinua asuntooni asumaan. Miten olet yrittänyt vakuuttaa vuokranantajat, ettei raha ole ongelma? Millä aiot maksaa vuokran? Jotten vaikuttaisi ihan sydämettömältä, kerron sinulle, että esim. viime kesänä laskimme mieheni kanssa toisen vuokralaisen vuokraa, koska hän ei saanut koko kesäksi töitä. Hän on hyvä vuokralainen ja hoitanut tunnollisesti velvotteensa ja pitänyt asunnosta hyvää huolta. Siinäpä perustelut.

Vierailija
39/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 17:34"]

t. ap

[/quote]

Autan jo sen verran kun voin. Kuuden vuoden ajan on mennyt 25€/kk pienelle slummissa asuvalle pojalle, laitan aina muutaman kolikon keräyksiin, lahjoitan vaatteita SPR:lle ja vastaaville, olen verenluovuttaja. Autan sen minkä voin. Ei mulla kuitenkaan olis varaa heittää satoja euroja kuussa menemään ihan vaan sen takia, että mua säälittää. Ja niinhän siinä kävis, jos vuokraisin kämppäni sellaiselle joka ei sitten vuokraansa maksakaan. Ja kyllä mulle tuosta kijoituksesta tulee mieleen, että "sääli mua nyt ja anna kämppä, maksan kyllä vuokran JOS voin".

Ja noista vaihtoehdoista, kyllä tosiaan vuokraisin kämpän sille, joka enemmän vaikuttaa siltä että maksaa ajallaan eikä tuhoa kämppää, eli todennäköisesti sille opiskelijalle. 

Vierailija
40/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti joku ottaa 100 000 euroa lainaa ja ostaa kerrostaloasunnon. Ja sitten vuokraa sen säälistä tulottomalle ihmiselle. Ja maksaa lainanlyhennystä ja korkoja 700 e kuussa + vakuutusmaksut + yhtiövastikkeet. Ja sitten kun tuloja vailla oleva vuokralainen ei pysty vuokraa maksamaan kuin 50 e kuussa, niin vuokranantaja voi vaikka kysyä omalta työnantajaltaan ylitöitä että voi asunnon kustannukset maksaa. Vaan ei se tule käytännössä onnistumaan jos näin ajattelit.

Mutta siis kannattaa varmaan hakea kaupungin vuokra-asuntoja koska ne on yleensä edullisempia ja ehkä sinne on helpompi päästäkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä