Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Auttaisitko sinä?

Vierailija
30.09.2013 |

Oon 18-vuotias tyttö ja oon entinen koulukiusattu. Kiusaamisen takia sairastuin vakavasti henkisesti/fyysisesti. Nyt sitten oon ehtimässä asuntoo ja jokaselle kun joudun selvittämään mun tilanteen tähän tyyliin:

" No minun tilanne on sellanen että tarviin sinulta hirmuisesti sydäntä ja ymmärrystä! Toivon että niitä löytyy. Mä oon 18v tyttö ja en tällä hetkellä kummassakaan, töissä tai koulussa. Syy siihen on se että minua kiusattiin koulussa. Kiusaamisen takia sairastuin henkisesti/fyysisesti sitten niin paljon jotta lopetin koulut ja töihinkään en menny. Sit kotona mulla ei oo myöskään hyvät oltavat, isäni on alkoholisti ja äitilläni on kaksisuuntainen mielialahäiriö jonka takia hän on välillä hyvin sekaisin ja he riitelevät. Nyt oon sitten sossun kanssa selvittäny mun asioita ja ne sano et vois auttaa, maksamaan esimerkiks sitä vuokraa jos se ei muuten onnistu. Mut sanovat et mun pitäis eka löytää vaan koti. Niin haluaisithan auttaa ja tarjota mulle kodin? Pelottaa päätyä johonkin yömajaan jossa on kotinsa menettäneitä alkoholisteja ja talvikin on tulossa joten en mielellään haluis kadullekkaan... Tännekään en voi jäädä ja pientä työtä olisin valmis ainakin tekemään. Nuo raha asiat on vaan järjestely kysymys ja ihan pidempi aikaista kotia olisin vailla! "

Niin mitenkä sinä suhtautuisit?

En tajua näitä ihmisiä jotka jättävät yksinkertaisesti vastaamatta yhtään mitään...

Mikä helvetti ihmisiä vaivaa!

Tai miten voidaan ollaan niin sydämmettömiä, että ei kehdata auttaa? vaan pistetään 18v tyttö mielummin kadulle ja sanotaan että " meillä on parempia vuokralaisehdokas kandidaatteja " tms.. kuinka enää voi jollain suurempaa tarvetta asunnolle olla jos tilanne on esimerkiks tämä?

Miten musta tuntuu että näissä vuokraamisasioissa puuttuu aina jonkinlainen ihmisyllisyys...

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 17:11"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 16:51"]

Vittu että minä vihaan tälläsiä ihmisiä.

Missä on sydän? Onko omia lapsia? Entä jos oma lapsi ois tässä tilanteessa? Ja että köyhät vaan kyykkyyn ja 18v nuori kadulle? Kertooko tämä toiminta jostain ihmisyllisyydestä?

Tälläset ihmiset sais minun puolesta kuristaa!

t. ap

[/quote]

Tämän viestin perusteella en vuokraisi sinulle asuntoa, koska vaikutat aggressiiviselta ja tasapainottomalta. Mistä sitä tietää, vaikka pistäisit asunnon remonttiin kostona jostain kuvitellusta epäoikeudenmukaisuudesta, esimerkiksi siitä että kyselisin milloin maksat rästissä olevat vuokrat.

[/quote]

Kysymys on nyt 18 vuotiaasta, joten purkaa sanallisesti tuntojaan mahdollisesti eri tavoin kuin aikuinen, ja se on aivan luonnolista.

t. kahden noin kaksikymppisen äiti. Ja onnea ja siunausta sinulle tyttö matkaan! <3

Vierailija
42/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 16:21"]

Oon 18-vuotias tyttö ja oon entinen koulukiusattu. Kiusaamisen takia sairastuin vakavasti henkisesti/fyysisesti. Nyt sitten oon ehtimässä asuntoo ja jokaselle kun joudun selvittämään mun tilanteen tähän tyyliin:

" No minun tilanne on sellanen että tarviin sinulta hirmuisesti sydäntä ja ymmärrystä! Toivon että niitä löytyy. Mä oon 18v tyttö ja en tällä hetkellä kummassakaan, töissä tai koulussa. Syy siihen on se että minua kiusattiin koulussa. Kiusaamisen takia sairastuin henkisesti/fyysisesti sitten niin paljon jotta lopetin koulut ja töihinkään en menny. Sit kotona mulla ei oo myöskään hyvät oltavat, isäni on alkoholisti ja äitilläni on kaksisuuntainen mielialahäiriö jonka takia hän on välillä hyvin sekaisin ja he riitelevät. Nyt oon sitten sossun kanssa selvittäny mun asioita ja ne sano et vois auttaa, maksamaan esimerkiks sitä vuokraa jos se ei muuten onnistu. Mut sanovat et mun pitäis eka löytää vaan koti. Niin haluaisithan auttaa ja tarjota mulle kodin? Pelottaa päätyä johonkin yömajaan jossa on kotinsa menettäneitä alkoholisteja ja talvikin on tulossa joten en mielellään haluis kadullekkaan... Tännekään en voi jäädä ja pientä työtä olisin valmis ainakin tekemään. Nuo raha asiat on vaan järjestely kysymys ja ihan pidempi aikaista kotia olisin vailla! "

Niin mitenkä sinä suhtautuisit?

En tajua näitä ihmisiä jotka jättävät yksinkertaisesti vastaamatta yhtään mitään...

Mikä helvetti ihmisiä vaivaa!

Tai miten voidaan ollaan niin sydämmettömiä, että ei kehdata auttaa? vaan pistetään 18v tyttö mielummin kadulle ja sanotaan että " meillä on parempia vuokralaisehdokas kandidaatteja " tms.. kuinka enää voi jollain suurempaa tarvetta asunnolle olla jos tilanne on esimerkiks tämä?

Miten musta tuntuu että näissä vuokraamisasioissa puuttuu aina jonkinlainen ihmisyllisyys...

[/quote]

Ei puhettakaan että kaltaisellesi vuokraisin asuntoa.

Etsin sijoitukselleni tuottoa ja muilta saa sitä paljon paremmin kuin sinulta.

Elämäntarinasi ei kiinnosta, ainoastaan raha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntematon vuokralainen voi vaikka kiduttaa minua yöllä, paloitella minut ja lopuksi syödä.

Vierailija
44/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, katso myös Nuorisoasuntoliiton sivut www.nal.fi. Hae asuntoa myös kaupungilta tai kunnalta, jos et vielä ole sitä tehnyt. Yksityiseltä on vaikeampaa saada asuntoa kuin julkisilta toimijoilta. Moni vuokranantaja varmasti tuntee myötätuntoa sinua kohtaan, mutta kuten moni on sanonut, vuokralainen on aina jonkinasteinen riski. Huono vuokralainen voi tulla TODELLA kalliiksi, jos vuokratulot jäävät saamatta tai asuntoa pitää remontoida vuokralaisen jäljiltä.

Yritä antaa itsestäsi aikuinen ja asiallinen kuva. Olet kohdannut paljon vastoinkäymisiä, mutta selvinnyt niistä, ja varmasti olet valmis tekemään työtä tulevaisuutesi eteen, kunhan asiat selviävät. Siitähän kertoo jo sekin, että aktiivisesti etsit itse asuntoa. Valehtelemaan ei pidä alkaa, mutta ihan kaikkea ei tarvitse kertoa. Yleensä ihmiset pelästyvät alkoholi- ja mielenterveysongelmia, vaikka ne olisivat jo menneisyyttä. Niitä ei siis kannata aktiivisesti mainita. 

Voit kirjoittaa esimerkiksi tähän tapaan:

Hei, 

olen kiinnostunut vuokraamastanne asunnosta. Olen 18-vuotias tyttö ja etsin itselleni kotia. Olen siisti, luotettava, tupakoimaton ja minulla ei ole lemmikkejä. Vuokranmaksuni on taattu sosiaalitoimiston toimesta, kunnes löydän itselleni työ- tai opiskelupaikan. 

Ystävällisin terveisin,

x.x

Onnea ja menestystä, älä anna periksi! 

Vierailija
45/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei ap,

mäkin olen sijoitusasunnon omistaja. Jos olisin etsimässä asuntooni uutta vuokralaista ja saisin viestisi, tuntisin sääliä kyllä ja olisin pahoillani puolestasi, mutta en uskaltaisi ottaa riskiä siitä, että joku kuukausi et maksaisikaan vuokraa. Sanoit itsekin jossain viestissäsi, että olet "epävarma" vuokran hoitumisesta. Minä olisin itse taloudellisissa ongelmissa aika pian, jos en voisi sinun vuokratuloillasi hoitaa asunnon kuluja.

Vinkiksi. 

Vierailija
46/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin viranomaisten auttaa. En kyllä vuokraisi asuntoani sellaiselle, joka näyttää näin kyvyttömältä hoitamaan omia asioitaan, liian iso riski. Eli kunnalta tms saa varmasti asunnon ja sitä kautta asioita kuntoon.

Vierailija
47/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt soitin tolle yhdelle vuokranantajalle ja painotin mun tilannetta. Kerroin, että ois suunitteilla opiskella ja tehdä työtä ja sit et se mun vuokranmaksu on taattu sosiaalipuolelta ja yritin vaikuttaa iloselta ja positiiviseltä puhelimessa ja kerroin miten tärkeää ois mun saada se koti...

Sitten se sano, että hän vielä katsoo ja ottaa myös muita yhteydenottoja vastaan............................................................................................................................................................................

Ja ilmottelee mulle sit joka tapauksessa jotain.

Vähän pelottaa että tämäkin meni huonosti, vaikka yritin kyllä.. no parhaani :((

Vierailija
48/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kerjää sääliä, ja ihan koko elämääsi ei kannata vuodattaa tuntemattomille. Korosta positiivisia asioita miten olet vastuuntuntoinen, pystyt maksamaan vuokrasi ja haet opiskelupaikkaa jne.  Näin annat itsestäsi paremman kuvan ja paremmat mahdollisuudet saada haluamasi vuokra-asunnon.

Tsemppiä sinulle oman asunnon hakuun!

Vierailija
49/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 18:46"]

No nyt soitin tolle yhdelle vuokranantajalle ja painotin mun tilannetta. Kerroin, että ois suunitteilla opiskella ja tehdä työtä ja sit et se mun vuokranmaksu on taattu sosiaalipuolelta ja yritin vaikuttaa iloselta ja positiiviseltä puhelimessa ja kerroin miten tärkeää ois mun saada se koti...

Sitten se sano, että hän vielä katsoo ja ottaa myös muita yhteydenottoja vastaan............................................................................................................................................................................

Vähän pelottaa että tämäkin meni huonosti, vaikka yritin kyllä.. no parhaani :((

[/quote]

Et sitten vaan tajua.

Ei ketään vuokranantajaa kiinnosta jonkun pikkutytön jalot aikomukset. Vuokranmaksukyky kiinnostaa ja se vaikuttaa hyvin huonolta.

Vierailija
50/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jumalauta käytin niitä neuvoja mitä täällä on annettu!!

t. ap

Vierailija
51/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 17:34"]

No mut eikö se ois tärkeä asia, että pystyisi auttamaan edes yhtä ihmistä?

Eikä vuokraaminen voi olla pelkkää bisnestä, kyllä siinä on vähän otettava minusta huomioon sitäkin että jos joku esimerkiksi ilmoittaa että ukko hakkaa jatkuvasti häntä kotona ja naama on verillä, nyt pitää päästä nopeasti pois ja sitten joku tasapainoinen opiskelija ois tulossa vuokralle, niin kyllä pistää vähän miettiin et... ei hitto minä oon törkee, jos minä sivuutan nyt tuon naisen ja annan tälle normaalille opiskelijalle joka saa saletisti kämpän jostain muualtakin kun rahallinen puoli kunnossa...

Et ei tälläset voi vaan jyrää. Vähän sama kun ne kiusaajatkin menestyis työmaailmassa, koska ovat tottuneet polkemaan toiset aina alleen.

t. ap

[/quote]

Ei se ihan noin helppoa ole. Jos minulla olisi yksityisenä henkilönä sijoitusasunto vuokralla, niin siinä olisi iso raha kiinni. Minulla olisi myös todennäköisesti lainaa, jota joutuisin myös itse lyhentämään. Asunnosta on myös kuukausittain minulle kuluja. Jos vuokralainen ei pystyisi maksamaan vuokriaan, niin ottaisin useita satasia tappiota omaan takkiini kuukaudessa. Hyväntekeväisyys on kaunis asia, mutta ihan niin suureen hyväntekeväisyyteen en pystyisi, että lähes tuntematon ihminen asuisi asunnossani ja minä maksaisin monta sataa euroa/kk siitä. Ei ne asunnot ilmaisia ole.

Vierailija
52/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tuo tilanteesi, mutta jos vuokranantajana saisin noin ylilyövän epätoivoisen (ja huonosti kirjoitetun!) viestin niin en kyllä vuokrais. Vähän maalaisjärkeä nyt.

Ja jossain vaiheessa sun on koulu kuitenkin käytävä. Mistä sua kiusattiin?

Vierailija
53/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 16:45"]

Entä jos ei oo ketään kaveria kenen kanssa muuttaa yhteen...? ja muutenkin, en syty nyt ajatuksena kimppakämpästä. Tarvitsisin omaa rauhaa.

Ja joo, sen takia mä oon selittäny sen noin tarkasti jotta ne OIKEASTI tajuis. että mulla on tosi kova tarve saada se asunto ja muutenkin ehkä epätoivo alkanut jo vähän iskeä..

Tuntuu että säikytän vaan kaikki ihmiset mun ympäriltä kun kerron mun tilanteen.

Okei ja laitetaan nuo kaupungin vuokra-asunnot ja vvo kanssa korvan taakse. Mä taas aattelin just et se löytyis helpommin yksityiseltä... et joku siellä ymmärtäis... kun yleisistä näytöistä en oo oikeen koskaan saanu mitään asuntoa.

Tsemppiä tässä todellakin tarvitaan.

t. ap

[/quote]

Asia on nyt niin, että olet 18-vuotias el täysi-ikäinen. Sinulla on oikeus itse vuokrata asunto. Kukaan ei sitä ilmaiseksi sinulle tarjoa. Jos sinulla ei ole mitään tuloja, sossu auttaa vuokranmaksussa, kuten olet jo todennutkin. Ensisojaisesti saat asumistukea. Yksityisissä asunnoissa vain on usein niin korkea vuokra, että menee tukirajojen yli.

Tuossa tilanteessa on siis tyydyttävä todennäköisesti ainakin aluksi kaupungin kämppään. Jos ilmoitat olevasti asunnoton, jonkun paikan pitäisi löytyä nopeasti! Sen sijaan tuollaiset kirjeet eivät kuulu asunnon vuokraamiseen lainkaan. Jos sinulla ei ole tuloja, toimitat vain tiedot kelalle ja sossulle.

Sitten vielä, kun moni on jo sanonut, etteivät yksityiset herkästi vuokraa tulottomalle... Tiedän itse asiassa muutaman vuokranantajan, jotka mielellään ottavat sossun asiakkaita, koska silloin vuokranmaksu on ainakin varma, ja tule ajallaan! Ap:lla ilmeisesti on vielä luottotiedotkin kunnossa? Ainoa este yksityisille markkinoilla taitaa olla vain takuuvuokran hankkiminen ja mahdollisesti toi ylimeno-osa, mitä kela/sossu ei korvaa.

Vierailija
54/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on mistä mua kiusattiin...

Mulla huononee vaan terveys ja kaikki koko ajan täällä kun voin henkisesti niin huonosti, enkä saa mun asioita eteenpäin.

t. ap

Vierailija
55/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

54, kiitos ihanasta viestistä! :)

t. ap

Vierailija
56/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 18:46"]

[/quote]

Hyvä, just näin.

Vierailija
57/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot säälittävä.

Vierailija
58/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

57, no toivottavasti oli hyvä... höpöteltiin siinä vielä niitä näitä, en tiiä muistaako se sit tota kun sanoin aika alussa!

t. ap

Vierailija
59/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

58, just varmaan sitä olenkin. :)

Helpottiko nyt kun pääsit sanomaan?

t. ap

Vierailija
60/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 19:12"]

Mitä väliä sillä on mistä mua kiusattiin...

Mulla huononee vaan terveys ja kaikki koko ajan täällä kun voin henkisesti niin huonosti, enkä saa mun asioita eteenpäin.

t. ap

[/quote]

Ihan uteliaisuudesta kysyin, kun itsekin olen sen helvetin läpi käynyt. Kiusaaminen loppui onneksi ammattikoulussa, kun porukka oli kypsempää. Siihen täytyy hakea apua.

Olisiko sun kunnassa nuorisoneuvolaa, jossa voisit käydä juttelemassa murheistasi? 

Itsekin hain asuntoa työttömänä ollessani. Työtähän se vaatii, mutta ahkeruus palkittiin. :) Ei kannata nirsoilla kämppien suhteen, pääasia olisi että pääset noin huonoista olosuhteista pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi