Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Auttaisitko sinä?

Vierailija
30.09.2013 |

Oon 18-vuotias tyttö ja oon entinen koulukiusattu. Kiusaamisen takia sairastuin vakavasti henkisesti/fyysisesti. Nyt sitten oon ehtimässä asuntoo ja jokaselle kun joudun selvittämään mun tilanteen tähän tyyliin:

" No minun tilanne on sellanen että tarviin sinulta hirmuisesti sydäntä ja ymmärrystä! Toivon että niitä löytyy. Mä oon 18v tyttö ja en tällä hetkellä kummassakaan, töissä tai koulussa. Syy siihen on se että minua kiusattiin koulussa. Kiusaamisen takia sairastuin henkisesti/fyysisesti sitten niin paljon jotta lopetin koulut ja töihinkään en menny. Sit kotona mulla ei oo myöskään hyvät oltavat, isäni on alkoholisti ja äitilläni on kaksisuuntainen mielialahäiriö jonka takia hän on välillä hyvin sekaisin ja he riitelevät. Nyt oon sitten sossun kanssa selvittäny mun asioita ja ne sano et vois auttaa, maksamaan esimerkiks sitä vuokraa jos se ei muuten onnistu. Mut sanovat et mun pitäis eka löytää vaan koti. Niin haluaisithan auttaa ja tarjota mulle kodin? Pelottaa päätyä johonkin yömajaan jossa on kotinsa menettäneitä alkoholisteja ja talvikin on tulossa joten en mielellään haluis kadullekkaan... Tännekään en voi jäädä ja pientä työtä olisin valmis ainakin tekemään. Nuo raha asiat on vaan järjestely kysymys ja ihan pidempi aikaista kotia olisin vailla! "

Niin mitenkä sinä suhtautuisit?

En tajua näitä ihmisiä jotka jättävät yksinkertaisesti vastaamatta yhtään mitään...

Mikä helvetti ihmisiä vaivaa!

Tai miten voidaan ollaan niin sydämmettömiä, että ei kehdata auttaa? vaan pistetään 18v tyttö mielummin kadulle ja sanotaan että " meillä on parempia vuokralaisehdokas kandidaatteja " tms.. kuinka enää voi jollain suurempaa tarvetta asunnolle olla jos tilanne on esimerkiks tämä?

Miten musta tuntuu että näissä vuokraamisasioissa puuttuu aina jonkinlainen ihmisyllisyys...

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, en oo nirsoillukkaan. No minä taas annoin vähän niin kun kiusaamiseeni syyt itse..

t. ap

Vierailija
62/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 16:51"]

En ole mitään nuorisosäätiötä koittanut, mikä se edes on? ja muita tahoja, niin olen ollut yhteydessä sosiaalitoimistoihin.

Ja tuo on just vituttavaa... pelkkää bisnestä :D haloo! jos se on pelkkää bisnestä, niin minkä takia pitää esimerkiksi selittää sitten oma tilanteensa että minkä takia tarvitsisi just kodin?

Vittu että minä vihaan tälläsiä ihmisiä.

Missä on sydän? Onko omia lapsia? Entä jos oma lapsi ois tässä tilanteessa? Ja että köyhät vaan kyykkyyn ja 18v nuori kadulle? Kertooko tämä toiminta jostain ihmisyllisyydestä?

Tälläset ihmiset sais minun puolesta kuristaa!

t. ap

[/quote]

Ai että ihmisillisyydestä.

Noh, mutta vaikutat hyvin epätasapainoiselta ihmiseltä ja haluttomalta työntekoon. Tarvitset varmasti apua käsitellä sitä - mikä se nyt onkaan, masennus vai mikä - joka aiheuttaa saamattomuutesi koulun ja työn suhteen. Ja asunnonhaku käyntiin siten, että haet nyt kunnalta apua ihan kaikkiin ongelmiisi, terveyteesi ja asuntopulaasi.

Ja vähän tuota uhrin asennetta pois itsestäsi, hae apua äläkä sääliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen jotenkin ihan hämilläni. Meillä on 2 sijoitusasuntoa, toinen on mun ostama, jossa asuin ennen kuin tapasin mieheni ja samoin miehellä on oma. Mieheni muutti mun luo, laittoi omansa vuokralle ja sitten ostettiin  yhteinen ja laitettiin mun vuokralle.

Me saadaan asuntojen vuokrasta rahaa. Ja sillä rahalla me maksetaan lainoja. Yksi asunto on jo velaton, mutta 2 muuta ei. Lisäksi meillä on lapsi ja miehen työpaikalla alkoi juuri yt-neuvottelut.

Olishan se ihanaa jos vois antaa asunnon jollekin syrjäytyneelle, mutta kyllä minä mielummin ajattelen itseäni ja meidän perheen hyvinvointia kuin täysin tuntematonta tyttöä. Asunnoista saamme toisesta 1000 euroa vuokraa ja toisesta 1200 euroa. Me aina tarkistetaan luottotiedot, pyydetään 2 kk vuokratakuu ja mieluiten vuokrataan asunto työsuhdeasunnoksi. Meillä ei ole varaa ylläpitää kenenkään täysin ulkopuolisen elämää.

Olishan se aivan ihanaa että joku jolla menee huonosti, häntä voitaisiin tukea, mutta suoraan sanoen jos meiltä jäis yhdestä asunnosta vuokratulot saamatta, se hyvin opeasti näkyis meidän arjessa. Vielä on ainakin 5 v tällä budjetilla elämistä, sen jälkeen on toinenkin asunto maksettu, sitten ehkä.

Syrjäytyneitä varten on ihan omat kanavat, mutta aika harva ihminen haluaa itse vapaaehtoisesti auttaa tuntematonta ihmistä.

Kehoittaisinkin ottamaan yhteyttä seurakuntiin, niiden asuntoon voisi päästä ja sitten on joku nuorisosäätiö tai vst joka vuokraa asuntoja alle 25 vuotiaille. mutta kenellä yksityisellä on varaa tukea moista, enpä tiedä. Tai ne joilla on, eivät halua. Meillä ei ole

Vierailija
64/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on 2 sijoitusasuntoa ja normaalisti niihin on tullut vuokralainen edellisen suosittelemana. mutta kerran ajattelematta laitoin ilmoituksen oikotielle, tai vst. Paha moka !

Olin hommannut niitä sinisiä töppösiä, koska huoneistossa edellinen vuokralainen vielä asui, mm lattialla matot jne ja yks pariskunta ei töppösiä laittanut. Siinä vaiheessa kun toinen sanoi " vittu, kato minkälaiset mööpelit ", tajusin ettei ole suojia kenkien päällä. Pyysin että laittavat ja mies vaan totesi nämä kengät ovat ihan puhtaat. Tämän jälkeen pyysin heitä poistumaan paikalta, he eivät asuntoa tulisi saamaan.

Kirosanat eivät kuulu normaaliin elämään, joten hyvä vinkki ! jätä ne heti pois. Käytöstavat kunniaan, tässä eka sääntö kohti aikuisuutta.

Vierailija
65/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisille vuokranantajalle ei missään nimessä kannata kertoa tuota litaniaa, mutta kaupungin asuntoja ja myös VVO:n asuntoja haettaessa voi tilanteen mainita lyhyesti (esim. "Vaikeiden perheolosuhteideni vuoksi tarvitsen vuokra-asunnon mahdollisimman pian. Sosiaalitoimisto tukee minua vuokranmaksuun liittyvissä asioissa ja pyrin työllistymään niin pian kuin mahdollista." ja mukaan voi tosiaan liittää sossun suositukset jos mahdollista), koska ne perustuvat tarvehankintaan.

Itse olin lyhyen aikaa työttömänä ja kodittomana (käytännössä asuin ystäväni luona) ulkomailta takaisin Suomeen muutettuani ja sain asunnon VVO:n kautta seuraavana päivänä hakemuksesta kun kerroin tilanteestani. Kerroin hakemuksessa, ettei minulla ole varaa kalliisiin vakuuksiin ja että etsin työtä aktiivisesti. VVO:ssa on sekin hyvä puoli, että sieltä erikseen tarjotaan asuntoa yhdelle hakijalle kerrallaan, eli kilpailijoita ei ole. Itse hain asuntoa, jonka näin juuri vapautuneen VVO:n sivuilla.

Vierailija
66/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen masentuneena, asunnottomana (majailin kavereiden sohvilla) ja työttömänä, tilanteessa jossa mulla ei ollut yhtään minkäänlaisia tuloja, onnistunut saamaan itselleni kämpän. Luonnollisesti en kertonut mitään näistä seikoista tuleville vuokranantajille, ainoa mitä asunnontarpeestani kerroin, oli että olen muuttamassa paikkakunnalle koska olen mahdollisesti saamassa töitä sieltä.

Kaivelin tiedot kaikista vuokra-asuntoja tarjoavista tahoista koko kaupungissa ja asuntohakemusten jättämisen lisäksi kävin päivittäin näiden nettisivuilla katsomassa pian vapautuvia asuntoja. heti kun löysin sopivankokoisen asunnon, soitin siitä ja soittelin sitkeästi joka päivä niin kauan, että sain lopulta asunnon. Suosittelen sinuakin tekemään näin. Soittele asuntotoimistoon säännöllisesti ja kysy, eikö vieläkään sinulle ole asuntoa.

Kävin myös yksityisissä näytöissä, mutta niissä asunto meni aina jollekin muulle. Kilpailu yksityisillä markkinoilla oli ihan mieletöntä. Useimmiten asunto oli ehtinyt jo mennä ennenkuin pääsin näyttöönkään tai ehdin saada myyjää kiinni. Luultavasti se, että mulla ei ollut vakituista osoitetta, tiputti mut ei-toivotun vuokralaisen listalle.

Vierailija
67/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 19:41"]

mä olen jotenkin ihan hämilläni. Meillä on 2 sijoitusasuntoa, toinen on mun ostama, jossa asuin ennen kuin tapasin mieheni ja samoin miehellä on oma. Mieheni muutti mun luo, laittoi omansa vuokralle ja sitten ostettiin  yhteinen ja laitettiin mun vuokralle.

Me saadaan asuntojen vuokrasta rahaa. Ja sillä rahalla me maksetaan lainoja. Yksi asunto on jo velaton, mutta 2 muuta ei. Lisäksi meillä on lapsi ja miehen työpaikalla alkoi juuri yt-neuvottelut.

Olishan se ihanaa jos vois antaa asunnon jollekin syrjäytyneelle, mutta kyllä minä mielummin ajattelen itseäni ja meidän perheen hyvinvointia kuin täysin tuntematonta tyttöä. Asunnoista saamme toisesta 1000 euroa vuokraa ja toisesta 1200 euroa. Me aina tarkistetaan luottotiedot, pyydetään 2 kk vuokratakuu ja mieluiten vuokrataan asunto työsuhdeasunnoksi. Meillä ei ole varaa ylläpitää kenenkään täysin ulkopuolisen elämää.

Olishan se aivan ihanaa että joku jolla menee huonosti, häntä voitaisiin tukea, mutta suoraan sanoen jos meiltä jäis yhdestä asunnosta vuokratulot saamatta, se hyvin opeasti näkyis meidän arjessa. Vielä on ainakin 5 v tällä budjetilla elämistä, sen jälkeen on toinenkin asunto maksettu, sitten ehkä.

Syrjäytyneitä varten on ihan omat kanavat, mutta aika harva ihminen haluaa itse vapaaehtoisesti auttaa tuntematonta ihmistä.

Kehoittaisinkin ottamaan yhteyttä seurakuntiin, niiden asuntoon voisi päästä ja sitten on joku nuorisosäätiö tai vst joka vuokraa asuntoja alle 25 vuotiaille. mutta kenellä yksityisellä on varaa tukea moista, enpä tiedä. Tai ne joilla on, eivät halua. Meillä ei ole

[/quote]

ärsuttävää saivartelua. olette ahneita paskoja, enkä tarkoita että kenenkään pitäisi antaa ilmaiseksi kenenkään asua, vaan sitä että ei jaksa lukea miten köyhiä ja kipeitä olette, kun totuus lienee että hemmoteltuja hyväosaisia, kulut valtavat ja mikään ei riitä.

Vierailija
68/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olishan se ihanaa jos vois antaa asunnon jollekin syrjäytyneelle, mutta kyllä minä mielummin ajattelen itseäni ja meidän perheen hyvinvointia kuin täysin tuntematonta tyttöä. Asunnoista saamme toisesta 1000 euroa vuokraa ja toisesta 1200 euroa. 

[/quote]

Voi teitä raukkoja, ihan tulee sijoitusasunnoista rahaa keskiverron bruttopalkan verran, ja kyllä on raha tiukalla. Ihan itkettää. Miksette myy sitä toista kämppää, jos tekee noin tiukkaa? 

Vierailija
69/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLÄ AVAA VIESTIÄ NRO 69!!

Mikälie paskapää viruksentartuntayrittäjä. Pyörii muissakin ketjuissa.

Vierailija
70/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 20:12"]

Olishan se ihanaa jos vois antaa asunnon jollekin syrjäytyneelle, mutta kyllä minä mielummin ajattelen itseäni ja meidän perheen hyvinvointia kuin täysin tuntematonta tyttöä. Asunnoista saamme toisesta 1000 euroa vuokraa ja toisesta 1200 euroa. 

[/quote]

Voi teitä raukkoja, ihan tulee sijoitusasunnoista rahaa keskiverron bruttopalkan verran, ja kyllä on raha tiukalla. Ihan itkettää. Miksette myy sitä toista kämppää, jos tekee noin tiukkaa? 

[/quote]

Sijoituksen pitää katsos tuottaa. Moniongelmaisen vuokralaisen kanssa tuo ei toteudu.

Vierailija
71/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 20:20"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 20:12"]

[/quote]

[/quote]

Sijoituksen pitää katsos tuottaa. Moniongelmaisen vuokralaisen kanssa tuo ei toteudu.

[/quote]

niin mutta eikö sen voi sanoa rehellisesti, haluatte rahaa koska haluatte olla rikkaita ja omistaa monta asuntoa, matkustella, säästää omille lapsillenee miljoonia.

tai vastata vainsuoraan, että ei, et auttaisi.

teidän vastaus on ällöttävää, itkettävää, kerätään sulle kolehti jotta pärjäät. jokainen antaa pari euroa. minä osallistun.69

Vierailija
72/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 20:23"]

[/quote]

niin mutta eikö sen voi sanoa rehellisesti, haluatte rahaa koska haluatte olla rikkaita ja omistaa monta asuntoa, matkustella, säästää omille lapsillenee miljoonia.

teidän vastaus on ällöttävää, itkettävää, kerätään sulle kolehti jotta pärjäät. jokainen antaa pari euroa. minä osallistun.69

[/quote]

Tietysti haluan olla rikas ja antaa lapsilleni miljoonat perinnöksi.

Ilman kunnon taloudenpitoa vaan ne rahat häviäisivät vuosien saatossa kuin tuhka tuuleen, siksi olen tiukkana enkä ikinä kuuntele mitään selityksiä.

Lapset opetan samaan: pääomaan ei kosketa, tuotoilla voi nauttia elämästä.

Vierailija
73/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 20:26"]

[/quote]

[/quote]

Ilman kunnon taloudenpitoa vaan ne rahat häviäisivät vuosien saatossa kuin tuhka tuuleen, siksi olen tiukkana enkä ikinä kuuntele mitään selityksiä.

[/quote]

ymmärrän vallan mainiosti pointtisi, ainoa mikä ärsyttää on tapasi esittää ja itkeä miten tarvitsette rahaa ja itket enemmän kuin katujen kerjäläinen köyhyyttäsi.

Pidän rehellisyydestä.

Sinä et ole. Olet varakas, sitä en tiedä oletko itse sen syynä vai lähtökohtasi.En kadehdi ahkeria enkä kunnioanhimoisia.

vain kun varakas itsekke köyhyyttään, tulee oksennus.

Vierailija
74/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 20:29"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 20:26"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

ymmärrän vallan mainiosti pointtisi, ainoa mikä ärsyttää on tapasi esittää ja itkeä miten tarvitsette rahaa ja itket enemmän kuin katujen kerjäläinen köyhyyttäsi.

Pidän rehellisyydestä.

Sinä et ole. Olet varakas, sitä en tiedä oletko itse sen syynä vai lähtökohtasi.En kadehdi ahkeria enkä kunnioanhimoisia.

vain kun varakas itsekke köyhyyttään, tulee oksennus.

[/quote]

Tässä on nyt mennyt vastaajat sekaisin.

Minulla ei ole vuokra-asuntoja. Olen kyllä aivan samaa mieltä sen toisen vastaajan kanssa johon minut sekoitit.

Sanani olisin ehkä valinnut toisin mutten mielipiteitä.

Vierailija
75/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin täällä taas, onhan tänne tullut vastauksia. Nyt olen ahkera ja rupean raapustamaan uutta vuokralomaketta näiden vinkkejen mukaan. :)

t. ap

Vierailija
76/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 17:45"]

33, millä muilla keinoin muka sitten auttaisit?

t. ap

[/quote]

Riippuu tietenkin siitä, minkälaista apua tarvitsisit. Minulla on eräs ystävä, itseäni paljon nuorempi, jolla oli alaikäisenä todella vaikeat kotiolot. Yh-äiti oli alkoholisti, kotona vaihtuivat miehet tiuhaan tahtiin, eikä lapselle ollut aina edes ruokaa. Minä, silloin opiskelija, otin kaverin kylään mahdollisimman usein, laitoin kunnon ruokaa, yökylään sai tulla aina kun halusi. Kun olin itse reissussa, kaveri sai tulla talonvahdiksi, ja palkaksi ostin yleensä jääkaapin täyteen ruokaa. Välillä jos oli ylimääräistä, saatoin maksaa jotain harrastusmaksuja tai muuta pientä.

Toinen kaveri jäi asunnottomaksi, ja yöpyi sohvallani monta kuukautta.

Tällä hetkellä minulla on pieniä lapsia enkä pystyisi majoittamaan kotiini ketään (ja totuuden nimessä en ihan vierasta uskaltaisi kotiini ottaakaan jo ihan lasten takia). Voisin kuitenkin ehkä vaikkapa tsempata ja toimia jonkinlaisena henkisenä isosiskona tai varaäitinä. Voisin auttaa sopivien asuntojen etsimisessä, tulla mukaan näyttöihin, auttaa hakemusten kirjoittamisessa jne. Olla tukena ja miettiä yhdessä, mistä suunnasta apua kannattaisi lähteä hakemaan. Ihan selvää on, että tarvitsisit muutakin kuin pelkän asunnon: työ- ja/tai opiskelupaikan, mahdollisesti myös jonkinlaisen hoitavan tahon, jonka kanssa pääsisi purkamaan hankalan perhetaustan aiheuttamia ongelmia.

33

Vierailija
77/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap tarinasi ihan totta? Sillä vaan ihmettelen, että tunnen aika monia ihmisiä, joilla samankaltaista taustaa kun kerrot itselläsi olevan, itseni mukaan lukien. Ainoa ero sinun tarinaasi on se, että kenellekään näistä tuntemistani ihmisistä ei ole koskaan tullut mieleenkään, että jonkun olisi velvollisuus auttaa. Kyllä se ihan pienestä pitäen on opittu alkoholisti- ja mielenterveysongelmaisten vanhempien kanssa eläessä, että ihan itse on kaikki asiat hoidettava. Ei ketään auttanut silloin pienenä, tuskin sinuakaan. Niin miksi sitten nyt pitäisi? Jotkut ihmiset toki ei kestä tällaista rankkaa lapsuutta ja vajoavat sinne samaan kuiluun kuin vanhempansakin, myös niistä tuntemistani ihmisistä. Osa taas in vahvoja ja oppivat selviytymään, ihan itse. Ja silloin kun itse nuoruudessani aloin itsenäistyä ja hommasin ensimmäisen asunnon, ei ollut edes internettiä, mistä voisi ottaa asioista selvää, vaan ihan piti paikanpäälle mennä kyselemään neuvoa, sossuun, kelaan jne.

Vierailija
78/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihana 33! :)

Vierailija
79/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

79, on se ihan totta.. paitsi on ne paljon mun eteen tehny, mutta rahallisesti ja noin niin kun muuten multa ei oo ikinä vaadittu mitään.. Mut sit kaikki muu taas puolestaan on ollu päin helvettiä.

t. ap

Vierailija
80/97 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sinun kannattaa varoa ukkoja jotka vastaa tuohon viestiin.

Voisitko saada asunnon seurakunnan kautta?

Ehkä hakemukseen voisi laittaa myös, että itse teet kaikkesi saadaksesi kunnollisen elämän ja paremman elämän. Ei kannata seikkaperäisesti kertoa vaan pääpiirteittäin ja kannattaa myös kertoa omista elintavoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi