Onko lapsellasi reikia hampaissa? Kuinka tarkka olet lapsen suuhygienian kanssa?
Miten olit valistanut isovanhempia jne?
Mina itse olen jarkyttynyt joidenkin nykyvanhempien yha huonosta syyhygieniasta koskien lapsiaan. Muutama tuttavani juuri kertoivat etta heidan kaikilla lapsillaan 4-7v on jo reikia hampaissa, ja paikattuja hampaita on siis jo useampi!
Olen kylla nahnyt heidan kayttavan samoja lusikoita ym perheen kesken. Ja kerran poikani soi tikkaria eraan naiden lapsien synttareilla ja aitinsa otti sen pois pojan suusta ja sanoi etta annapas hanen maistaa ja pisti sitten takaisin pojan suuhun ennen kuin ehdin valiin!!! En voi ymmartaa tuollaista!
Meilla eivat edes lapset keskenaan jaa lusikoita, pulloja, ei suukotella lasten suulle tms.
Minun omat vanhempani eivat hoitaneet hampaitani kunnolla ollenkaan ja nyt karsin siita. Haluan varjella omia lapsiani ja yritan parhaani etta saastyisit kariekselta mahdollisimman pitkaan. Toistaiseksi hampaat ovat reiattomat, ovat 4v ja 8v.
Kommentit (39)
jos me istutaan isovanhempien kanssa ruokapöydässä vaikka jouluna, niin ei he todellakaan käytä samoja ruokailuvälineitä lastemme kanssa, nuole lastemme jälkiruokia tai juo mistään samoista pulloista ruokapöydässä.
Se on hyvä että ihmiset hoitavat hampaitaan mutta eniten harmittaa kun jotkut ihmiset ottavat asenteen että: "Meillä kun ei ole reikiä ollut niin ei niitä hampaita tarvitse hoitaa. " Pitää myös aina muistaa että näistä lapsista tulee myös aikuisia joku päivä ja ilman omakohtaista kokemusta suuhygieniasta, heillä tulee olemaan vaikeaa. Suomi on joskus ollut kärkimaita hampaiden hoidossa ja karieksen ehkäisyssä mutta tähän tahtiin ollaan samassa lähtökuopassa kun vuosikymmeniä sitten...
Argh
phampaita ei todellakaan pestä joka päivä, vaan ehkä kerran viikossa.
Mahtaa teillä asua varsinaisia hajuhenkiä. Miten joku viitsii vielä ylpeillä moisella?
Tai no, yhteiskuntaluokastahan tämäkin hammaslääkärin mukaan kertoo.
ja olen aina ollut suuhygienian suhteen tarkka niin omalta osaltani kuin lapseni kohdalla. Meillä ei lintsata hampaiden harjauksesta ja karkkia ja limsaa ei todellakaan mussuteta ja litkitä kuin kerran-pari viikossa.
joka ilta jokaisen suussa, mutta joskus unohtuu tai joku ehtii nukahtaa ennen pesua. Karkkia syödään säännöllisen epäsäännöllisesti. Kun lähden töihin koko kööri tulee ovelle huutamaan "putu" ja suulle suukotellaan.
Reikiä ei ole vielä kellään viidellä, ja vaikka joskus tulisikin, ei meidän maailma siihen kaadu.
Esikoisen kanssa suuhygieniasta tuli aikanaan huolehdittua PAREMMIN kuin kuopuksen. Ja kuopuksella on vielä suulakihalkio ja puuttuukin yksi hammas! Eli ei se nyt ihan yks yhteen mene.
tarkoittaa automaattisesti välinpitämättömyyttä harjauksessa ja jatkuvaa makean syöntiä jne..
Meidän kuopuksella on yksi reikä ja hampaat harjattu aivan yhtä tunnollisesti, kuin esikoisellakin.
Karkkia ei mussuteta (kuopus ei niin makean perään edes ole).
Tutun lapsi taas ei ole hammasharjaa nähnytkään (ihan likaiset hampaat ja ikenistä tulee usein verta..ientulehdus? harjaamattomuuden takia..) Mutta reikiä ei ole yhtään..
EI viitsi aina yleistää...
Ei mutans bakteeria
hampaat harjataan aamuin illoin
ruokailun jälkeen täysxylitol purkkaa
karkkipäivänä xylitol karkkeja
mehua harvoin
ei yhteisiä lusikoita tai jätskejä yms.
Ja meillä on isovanhemmat valistettu hyväksi, koska ovat aina halunneet syöttää lasta paljon, kyläillessä siis. Lapsi on myös välillä hoidossa mummolassa. hyvin meni asia mutans bakteerista perille ja mummu oli ostanut lapselle mummulaan samaa purkkaakin kuin kotona.
Hampaat harjataan jokaikinen ilta, aamupesu saattaa joskus jäädä väliin. Ksylitolipurkkaa otetaan AINA ruuan jälkeen. Karkkipäivä on käytössä, ruoka-aikojen välillä ei napostella. Lusikkaa ja jätskiä voidaan vaihdella lasten kesken, ei aikuisten. Ei pussailla lapsia suoranaisesti suulle.
Kaikilla lapsilla siis samat käytännöt ja silti erilaiset hampaat.
Olen ollut tarkka hampaiden hoidosta. meillä pestään hampaat säännöllisesti, syödään purkkaa ja fluoritabletteja. Esikoisen hampaat ovat loistokunnossa. Kuopuksella irtosi isot palat hampaista (kaatui kivilattiaan naama edellä), ja niihin irtoamis reunoihin alkoi kehittyä karies. Hampaat paikattiin.. On siis kaikesta huolimatta karies päässyt suuhun:/
aina ollaan pussailtu suulle ja syöty samoilla välineillä. Juodaan aina mehua ja syödään karkkeja. Hampaitakaan ei juuri pestä.
Yhdelläkään ei ole reikiä. Lasten iät 4-14v.
Miten ihmeessä lapsia ei opeteta pesemään hampaitaan joka päivä. Ihan perusjuttu!
ja 30-v eikä yhtään reikää koskaan ollut. Lapsen hampaat nyt koitetaan muistaa joka ilta harjata, mutta joskus unohtuu :P
Kyllä niiden hampaat isovanhempien luonakin illalla pestään kuten kotonakin. Karies noilla, se testattiin hammaslääkärissä. Joten ihan sama vaikka samaa tikkaria syötäisiin vuorotellen.
Iät vajaa 8v ja vajaa 6v.
ja tunnontarkasti, en koskaan ole nuolaissut lapsen kanssa samaa lusikkaa tms. En suukottele suulle, eikä vanhimmalakaan (kohta 13v) ole yhtään reikää.
Lapset 3 v, 6 v ja 7½v. Kaksi vanhinta ovat käyneet hammaslääkärissä eilen ja tänään, siis ikäkausitarkastuksissa, eli voin varmuudella sanoa ettei ole reikiä :)
Meillä pestään hampaat aamuin illoin ja vanhemmat harjaavat ainakin loppusilauksen. Päiväkodissa on käytäntönä ksylitolitabletit ja vanhimmalla on ksylitolipurkkaa mukana koulussa.
Herkutellaan viikonloppuisin limulla/pillimehulla ja karkkipäivä on. Muuten ei syödä mitään makeaa kotona.
Tuon suukottelun kanssa ei kyllä olla tiukkapipoisia, suukotellaan suulle ja paljon. Olenpa hyi, hyi, joskus jopa nuolaissut hiekkaan tippuneen tutin vaikka teidän sen olevan ääretömän typerää. Samaa jätskiäkin maistellaan jne.
Itselläni ei ole koskaan ollut yhtään reikää ja olen ollut varsin huoleton hampaiden hoidossa. Ilmeisesti tällainen on tänä päivänä harvinaista, koska silloin kun hammastarkastuksessa käyn, on hoitaja/lääkäri ollut aina aivan ällistynyt miten voi olla noin ehjät ja valkoiset hampaat. Jotain hyvää siis meidänkin geeneissämme.
Tai toki nyt paikattuja reikiä...
Hampaat pestään aamuin illoin (minä pesen, kahdeksanvuotiaaltakin ja sähköhammasharjalla ja hammaslangalla), xylitolia syödään monta krt päivässä, karkkipäivä on kerran viikossa. Lapsia ei ole syötetty samalla lusikalla tms.
Hammaslääkärilankoni lohduttaa minua, että se on enimmäkseen kiinni tuurista. Lapset tuppaavat taaperoiässä tunkemaan suuhunsa yhtä ja toista, joten karies-tartunnan saa ketterästi myös muilta lapsilta. Ja alttius saada reikiä riippuu monesta tekijästä syljen ja kiilteen laadusta lähtien.
Mutta onneksi hammashoitola toimii ja reiät voi myös paikata ;-)
Olen aivan samanlainen kun ap. Katson kauhulla kun toiset syövät samalla lusikalla tai nuolaisevat siitä jäätelöstä.
Olen saanut itse samanlaisen kasvatuksen. Olikin aika vaikeaa siirtää tämä oppi sitten anopille joka ei omiensa hampaista aikanaan huolehtinut mutta hyvin se nyt tuntuu menneen perille.
Helpompaa ja halvempaa on huolehtia hampaista vielä kun niissä ei ole mitään mistä pitäisi erityisesti huolehtia, alkavia reikiä tms.
Valitettavasti kaikki eivät näin toimi eivätkä edes ole tietoisia että samalla lusikalla syöminen ei ole kovin viisasta. (Ainakin vanhemmille ihmisille on usein yllättävä tieto)
Sen jälkeen suussa on enemmän positiivia kuin negatiivisia bakteereja, joten ei ole vakavaa jos maistaa esim. äidin kanssa samaa jäätelöä. 2-vuotiaaksi tulee kuitenkin olla todella tarkkana asian kanssa, itsellänikin inhottaa sukulaiset ja mummut, jotka maistavat kielellään onko syötettävä ruoka kuumaa vai ei.. En tiedä miten asiasta olisi fiksua huomauttaaa, suututtaa vaan kovasti!!!