Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsellasi reikia hampaissa? Kuinka tarkka olet lapsen suuhygienian kanssa?

Vierailija
06.11.2008 |

Miten olit valistanut isovanhempia jne?

Mina itse olen jarkyttynyt joidenkin nykyvanhempien yha huonosta syyhygieniasta koskien lapsiaan. Muutama tuttavani juuri kertoivat etta heidan kaikilla lapsillaan 4-7v on jo reikia hampaissa, ja paikattuja hampaita on siis jo useampi!

Olen kylla nahnyt heidan kayttavan samoja lusikoita ym perheen kesken. Ja kerran poikani soi tikkaria eraan naiden lapsien synttareilla ja aitinsa otti sen pois pojan suusta ja sanoi etta annapas hanen maistaa ja pisti sitten takaisin pojan suuhun ennen kuin ehdin valiin!!! En voi ymmartaa tuollaista!

Meilla eivat edes lapset keskenaan jaa lusikoita, pulloja, ei suukotella lasten suulle tms.

Minun omat vanhempani eivat hoitaneet hampaitani kunnolla ollenkaan ja nyt karsin siita. Haluan varjella omia lapsiani ja yritan parhaani etta saastyisit kariekselta mahdollisimman pitkaan. Toistaiseksi hampaat ovat reiattomat, ovat 4v ja 8v.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pussaillaan suulle, syödään samasta lusikasta, juodaan mehuja, hampaita ei todellakaan pestä joka päivä, vaan ehkä kerran viikossa.

Yhtään reikää ei ole lapsilla. iät 3 ja 14 välillä.

Vierailija
2/39 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittaa että heti on lapsen suu täynnä reikiä! Vaikka kuinka syötäisiin samoilla lusikoilla yms. mutta jos hampaita hoidetaan asianmukaisesti niin reikiä ei tule.

Moni on suorastaan hysteerikko tämän asian kanssa. Tietenkin joillakin (harvinaista) on sen verran huono kiille hampaissa/syljen koostumus että reikiäkin tulee helpommin vaikka hoitaisi hampaita hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieluummin karies kunhan saan pusutella lapsiani ja he minua... samat ruoatkin syödään, reiät nyt ei ole niin tärkeitä.. hirveen stressaavaa ottaa noin paljon paineita :)

Vierailija
4/39 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne meille tule lasten hampaidenpesua valvomaan. Meillä hampaiden hoito on vähän niin ja näin, yritetään huolehtia siitä kyllä, mutta kyllä joskus lapset menevät ilman hammaspesuakin nukkumaan. Samalla tavalla lasten hampaita meillä on hoidettu, yhdellä on aika paljon reikiä, ja useimmilla ei ollenkaan.

Vierailija
5/39 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tarkka lasten hampaista. On pesty aamuin illoin. Kun suussa oli yksi hammas lasten mielipuuhaa oli istua syöttötuolissa peilin edessä hammasharjojen kera :). (köyhä lapsuus vai mitä?). Ihan pienenä saivat makeaa aina silloin tällöin, limuja juovat todella sattuman varaisesti n. kerran parissa kuukaudessa. Muutenkin syödään terveellisesti. Olen aina ollut tarkka omasta hygieniastani ja saman olen jo opettanut lapsilleni. Aina on kyllä suulle pusuteltu enkä ole ollut kamalan tarkka eri lusikoiden kanssa, ei siinä nälkäisin kaksosia syöttäessä ehtinyt ajatella moisia.

Vierailija
6/39 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä samasta syöty eikä suulle suukotettu.

Vierailija
7/39 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sairasta pussata lasta suulle. Pusuissakin on omat asteet eikä lasta pussata suulle, siksi kun niitä pieniä suojellaan kariekselta ja pöpöiltä ja siksi koska ne pusut on varattu vain omalle kumppanille.

Vierailija
8/39 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-vuotiaalla ei reikiä ja

-on syötetty vauvana äidin/isän tahi jonkun muun suussa käyneellä lusikalla

-on imetetty kaksi vuotiaaksi

-pesty hampaat pääasiassa iltaisin ja monet kerrat unohdettu

-käyttää säännöllisesti kaksi kertaa pv astmalääkettä

-syöty karkkia usemman kerran viikossa, mehua ja limpparia juo harvoin.

-kohta tarkastus ja saa nähdä kuin käy nyt :)

Vierailija
9/39 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

seksi ja lapselle annetut pusut. En minä ole kenenkään nähnyt vaihtavan lapsen kanssa samanlaisia kielareita kuin siippansa kanssa....

on sairasta pussata lasta suulle. Pusuissakin on omat asteet eikä lasta pussata suulle, siksi kun niitä pieniä suojellaan kariekselta ja pöpöiltä ja siksi koska ne pusut on varattu vain omalle kumppanille.

Vierailija
10/39 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kuusi ja yhdeksän. Lusikat olen pitänyt erillään, ja tästä valistanut isovanhempiakin. Kaksi kertaa päivässä pestään hampaat. Hoidan myös omia hampaitani hyvin - käyn säännöllisesti hammaslääkärissä tarkistuttamassa tilanteen.

Vierailija
11/39 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lapsia viisi, vanhimmat alkavat olla pian teini-iässä, pienin 1 v. ja kaikilla on ehjät hampaat - reikiä nolla. Jokaiselta lapselta on parivuotiaana sylkinäytteessä on Str. Mutans negatiivinen. Olen ollut melkoinen hysteerikko vahtimaan ettei bakteeri tartu itseltä, mieheltä tai sukulaisilta lapsiin ja mielestäni se on kannattanut. Anopin (huonohampainen röökimummo) oli alkuun vaikea ymmärtää, miksei hän voi nuolla lapsen jäätelöön ensin "piikkiä", niin lapsi voi siitä sitten syödä hänen jälkeensä, YÖK. Meillä syödään makeaa melko paljon, hampaat pyritään pesemään kuitenkin joka ilta, aamuisin usein unohtuu ja satunnaisesti illallakin, mutta siitä huolimatta hampaat hyvässä kunnossa. Itse ravaan hammaslääkärissä tiuhaan, kolmeen poskihampaaseen on jo tehty juurihoito --- kallista ja kivuliasta. Itselläni on ollut lapsena reikiä jo maitohampaissa, joista siirtyivät sujuvasti pysyviin hampaisiin ja remonttia on riittänyt suussa. Muovipaikat irtoilevat ja juuret tulehtuvat vanhojen paikkojen alla salakavalasti. Samaa en halua lapsilleni. Mun on hirveän vaikea käsittää vanhempia, jotka tahallaan tartuttavat reikäbakteerinsa lasten suihin tuttia nuolemalla ja samasta lusikasta syömällä. Kyllä minäkin pussaan lapsia huulille, mutta en nuole mitään kuolapusuja.

Vierailija
12/39 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla karies-bakteeri tarttunut, pussailtu suulle, pussaillaan edelleen. Samasta lusikasta syötetty jne jne. Perineet isänsä hammasluuston ilmeisesti, pesevät 2 krt päivässä, paitsi viikonloppuisin.

mulla taas kakruna oli reikiä ja paljon.

Vierailija
13/39 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se kariesbakteeri ei automaattisesti tarkoita että hampaat reikiintyisivät! Itsellä bakteerit suussa ja 0 reikää, hampaita harjaan iltaisin, karkkia tulee syötyä lähes joka päivä. Kariesta aiheuttavia bakteereita on muitakin kuin se mutans. Sen voi myös saada vaikkapa teini-iässä tyttöystävältä, siinä iässä kun vielä uusia hampaitakin tulee eli riski on suurempi kuin muuten.

Vierailija
14/39 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antibioottikuuri voi aiheuttaa hampaisiin reikiä, huonontaa kiillettä yms. Antibiootteja ei kannata siis turhaan syödä!

Vierailija
15/39 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

suukottelen suulle, nuolen valuneen jäätelön ja annan takaisin lapselle, lusikat menee sekaisin yms. olen ajatellut ettei siitä ole haittaa, koska mulla ei ole karies-bakteeria suussa. onhan siellä toki muita bakteereita, mutta niitä en jaksa varoa.

mummut ja papat saavat kyllä pysyä erossa lasten lusikoista ja jäätelöistä, koska heillä voi olla suissaan ihan mitä vaan. tai jos näyttävät labratulokset negatiivisesta karies-testistä, niin ehkä sitten voin harkita asiaa.

hampaat pestään aamulla yleensä ja joka ikinen ilta.

Vierailija
16/39 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun viidestä lapsesta kahdella on ollut reikiä, vanhimmalla ja nuorimmalla. Vanhimmalla oli armeijan hammaslääkäritarkastuksessa kaksi reikää ja nuorimmalla, 6-vuotiaalla, on etuahampaassa reikä. Sitä ei edes paikata, vaan odotetaan hampaan irtoamista. Kuopuksen reikä tuli hampaaseen, jossa oli ihan alusta asti kiillevaurio, eikä hyvästä hoidosta huolimatta saatu reikää estettyä. Lasten hampaat on pesty aamuin illoin, meillä on karkkipäivä ja syödään ksylitolipastilleja.

Vierailija
17/39 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ei todellakaan ole käytetty samaa lusikkaa, ei pussailtu suulle, isovanhemmat valistettu

-ei alle 3-vuotiaana karkkia lainkaan, muitakin herkkuja todella harvoin

-hampaiden pesu huolella ja tarkkaan 2xvrk

-s. mutans oli negatiivinen 2-vuotiaana

SILTI

4-vuotiaalla poskihampaassa reikä :(

Vierailija
18/39 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olen erittäin tarkka hampaiden pesusta yms. suuhygieniasta. Samoten makeansyönnistä. Päivääkään ei jää väliin edes fluoritableteissa. 2.6v poika on vielä toistaseksi ilman reikiä, samoin 8v tyttö. Muilla lapsilla 4v, 5v ja 6v on muutamia reikiä hampaissa. Niitä ei tosin paikattu, eikä kuulemma paikatakkaan. Mulla itelläni on täysin ehjät ja paikkaamattomat hampaat, vaikka olen 32 vuotias.

Ei noiden reikien tulemista lapsille näemmä voi millään estää.

Vierailija
19/39 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki on pesty hampaat joka ilta ja karkkiakaan ei ole päivittäin, mutta liikaa kuitenkin sokerijuomia (ei koko ajan, mutta kuitenkin) ja välipaloja.

Vierailija
20/39 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoittanut etta isovanhemmille pitaisi opettaa hampaidenharjausta vaan lahinna juuri sita etteivat jaa samoja ruokailuvalineita, nuole samaa jaateloa, juo samasta pullosta yms.

Minulla ja miehella on tosi huonot hampaat. Etuhampaat nayttavat ihan ok, mutta esim. minun vanhempani eivat hampaitani ole kunnolla huoltaneet ja nyt sen huomaa. Reikiintyminen alkoi jo ala-asteella, ja aidiltani olen perinyt sellaisen oikun etta hanelle eika minulle ole tullut ollenkaan uusia rautaisia poskihampaita, ja nyt nuo lahot maitohampaat ovat todellakin rajahtamispisteessa!

Kaikki tama on opettanut minulle sen etta vaalin omien lasteni hampaita kuin kultaa!

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi