Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Mitä ostat luomuna ja miksi?

Vierailija
27.11.2007 |

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ kaurasuurimot.

Vierailija
2/28 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille ostetaan luomuna maito, munat, puurohiutaleet, appelsiinimehu (vain keskellä talvea), ketsuppi, jauheliha, makarooni ja osa leivästä ja jauhoista, osa perunoista ja porkkanoista.

Muutakin, aina sitä mukaa kun tulee perusmarkettiin joku tuote, jonka saatavuus on hyvä eikä hinta ihan pilvissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

luomuna ja joita ei tarvitse ostaa kuin n. kerran kuussa tai harvemmin, kuten ketsuppi.

Jokapäivä käytettäviä elintarvikkeita ei ole varaa ostaa luomuna.

Vierailija
4/28 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

maidon, kananmunat ja jos löydän niin lihan. Haluan tässäkin kyllä suosia suomalaista, eli en osta kaukaa tuotuja hedelmiä luomuna.

Etuna puhtaus itselle. Luonnolle.. hm siitähän väitellään kyllä.

Mitkä teidän kriteerit on?

Vierailija
5/28 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja koska en usko luomuhössötykseen. Luomumaito maistuu paremmalta, sen myönnän, mutta esim. salaatti oli kesälläkin aivan mautonta.

Vierailija
6/28 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

syitä on useita: yksi on terveellisyys (vertaa uusimmat britti- ja jenkkitutkimukset luomuruuan ylivoimaisista antioksidantti- kivennäismääristä ym)

toinen syy on ympäristönsuojellulliset seikat ja tietenkin eettiset syyt (eläimien elinolosuhteet)

Onneksi nykyisin löytää melkein kaiken jo luomuna =)

Vierailija
7/28 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki niin varmasti? Oletko käynyt esim. luomu/tavanomaisella tilalla?

Vierailija
8/28 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkimustuloksia ravintosisällöistä osaa lukea (näistähän on jonkin verran ollut myös suomalaisissa lehdissä, enemmän tosin kyllä ulkomaisissa) kyseessä siis tuore eu:n tukema brittitutkimus + vuoden vanha jenkkitutkimus.

opintojeni puolesta tiedän taas niin ympäristö- kuin eläinsuojelullisista asioista - ja olen perehtynyt esim luomumerkinnän kriteereihin.

Ja olen vieraillut useilla luomutiloilla, samoin myös ns tehotuotatotiloilla. Ja vierailulla tarkoitan muuta kuin tuvassa kahvikupposen äärellä jutustelua.

Tätäkö tarkoitit?

Vierailija
9/28 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit kertoa minulle, mitä luomulehmille tehdään etteivät ne tipu pois luomusta jos ne ovat utaretulehduskierteessä, luomulehmällä antibioottikuureja kun ei saa olla kuin enintään kolme vuodessa? Tai kerropa miten luomutilalliset varmistavat että vasikka todella saa kaiken tarvitsemansa maidon kun se on imettäjälehmän alla? Sattuu että vasikoita syntyy esim. viisi kappaletta viikon aikana. Onko kaikkkia mahdollisuus pitää ns. vierihoidossa? Se että vasikka on lehmän kanssa samassa karsinassa ei tarkoita automaattisesti että vasikka saisi maitoa. Ja mitä opiskelet?

Vierailija
10/28 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksikö ostan? Jaa-a. Olen muutenkin kasvissyöjä, en omista autoa/ajokorttia, käytämme vihreetä sähköö, ostamme paljon kirppareilta, kierrätämme jätteitä jne :)

Luomuruuassa ei ole turhia lisäaineita. Mun mielestä luomuruokakin maistuu paremmalle ;)

Vierailija
11/28 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidän niitä silti huomattavasti eettisempinä ja eläinsuojelullisesti kestävämpinä kuin tehotuotannon tiloilla =)

Opiskeluni olen jo opiskellut ja vaikuttanut pitkään työelämän puolella. Yliopiston puolelta olen valmistunut, mutta olen omaksi huviksi ja kiinnotuksen vuoksi suorittanut paljon opintoja maa- ja mestätieteellisessä, vaikkei se omaa alaani olekaan. Ystäväpiiriin kuuluu niin tavallisia maanviljelijöitä kuin luomutilallisiakin. Joten tiedon puuttesta minua tuskin voi syyttää.

Lisäksi pidän tärkeinä myös luomuelintarvikkeiden terveellisyyttä (mm luomumaidossa on 50-90% enemmän antioksidantteja kuin tavallisen tehotuotannon maidossa)

Vierailija
12/28 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos todella tiedät luomusta/tavanomaisesta ja tilojen toiminnasta niinkuin väität niin silloin voit vastata noihin kysymyksiini. On eri asia sitten kirjoitella tänne asioista vasten parempaa tietoa! t. 13

Vierailija
13/28 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maksa Prismassa kovinkaan paljon enempää kuin tavallinen, mutta on maultaan ja rakenteeltaan ylivertaisia... Ja ainakin näin talvella harvoin saatavissa.

Vierailija
14/28 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sillon tällöin maitoa, salaattia, jauhoja, vihanneksia, hedelmiä, melkein mitä vaan.

Tällä hetkellä keittiöstä löytyy luomuna maitoa, vehnä- ja ohrajauhoja ja salaattia. Kylppärissä on luomushampoota.

Mieluummin suosin Suomalaista kuin kaukana tuotettua luomua. Kaikista paras tietysti on Suomalainen luomu.

Vierailija
15/28 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaa ei-luomua lähiruokaa vai luomua joka on lennätetty tänne tuhansien kilometrien takaa?

Vierailija
16/28 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni ostaisin kaiken lihan luomuna, koska näin voisin vaikuttaa eläinten elinolosuhteisiin. Jos joku tietää missä Turussa myydään vakituisesti luomulihaa, -kanaa jne, niin vinkkejä otetaan vastaan. :) Tässäkin ketjussa on ihmisiä, jotka yrittää perustella oman luomuttomuutensa etsimällä luomutuotannosta epäkohtia. No ehkä siinä niitä löytyykin, mutta kyllä luomueläimet elää silti ihan helkkarin paljon paremman elämän kuin tavanomaisissa " lihatehtaissa" elävät.

Mutta niin, kasviksissa suosin kotimaista ja yleensäkin pyrin valitsemaan lähiruokaa, vaikka sitten maksaisinkin siitä enemmän. Luomua ostan, jos vastaan tulee hyvää ja riittävän edullista. Varmaan ostaisin sitä enemmän, mitä enemmän niitä olisi saatavilla.

Vierailija
17/28 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" mun isi on vahvempi kuin sun - todista se todista se" jne

Minulla ei ole mitään tarvetta alkaa brassailemaan tiedoillani anonyymilla nettipalstalla. Jos et usko tietoihini niin voi voi, se on sinun ongelmasi.

Mielelläni osallistun keskusteluun ja tarvittaessa voin kiivaastikin puolustaa omaa näkemystäni, sen jopa faktoilla perustellen - älyttömälle jankkaustasolle " todista todista, en usko muuten" en alennu, sitä saavat jatkossakin harrastaa nuo lapsukaiset hiekkalaatikkoleikeissään.

Ja muuten (en muista numeroa) esim. espanjassa kasvatettu, tänne rahdattu tomaatti on ekologisempi vaihtoehto kuin suomessa kasvihuoneessa kasvatettu - sen verran energiaa kuluttavaa kylmässä ja pimeässä maassa kasvihuoneviljely on. En tuota itsekään uskonut ennen kuin näin vertailut ympäristövaikutuksista.

Vierailija
18/28 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turusta löytyy luomulihaa kupittaan cittarista ja stockalta, nautaa ja sikaa monessa eri muodossa. Kanaa ei taida - ikävä kyllä olla enää markkinoilla. Jos joku tietää, mistä saisi turun seudulla kanaa/ kalkkunaa luomuna niin vinkkiä kiitos.

Vierailija
19/28 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastata kysymyksiini luomulehmien ja vasikoiden hoidosta! Täytyy tehdä asiasta omat johtopäätökset, eli olet yksi niistä kaupunkilaisista luomuvouhkaajista jotka eivät oikeasti tiedä luomu/tavanomaisesta eläintenpidosta, niiden eroista ja siitä onko luomu välttämättä sen kummempaa. t.13

Vierailija
20/28 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en edelleenkään lähde vain sinun iloksesi todistelemaan sitä mitä tiedän vain siksi, että joku jankkaaja vauvapalstalla ei muuten usko =)

Ja vinkkinä:

jatkossa sinun kannattaisi keskittyä aikuisempaan argumentaattioon - jos aiot pystyä keskustelemaan asioista ja haluat, että sinut otetaan vakavasti.

Ja tiedoksi, olen asunut ison osan elämästäni maalla, niin korvessa että tuskin olet edes niin syrjäseuduilla käynyt =)

Kai olet tiedostanut se, että jokaisesta tuotantotavasta löytyy epäkohtia ja moitittavaa, toisista enemmän ja toisista vähemmän?

Ole hyvä, hiekkalaatikko on sinun, jatka rauhassa jankkausta. Lähden lenkille lasten kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän