~~MAALISMASUT viikko 48~~
Taas ois uusi viikko edessä!
Tässä viime viikon keskustelu:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11764364&p=1&tm…
Omaan napaan ei mitään ihmeellistä, kyllä tää on nyt sitä seesteistä keskiraskautta :) Toki harvase päivä on jotain kivistystä jossain päin... Viime yönä kivisti taas molempia lonkkia, tuli vaihettua kylkeä tiheään.
Elluz 23+6
Kommentit (30)
Nekku: Täällä ainakin toinen joka ei ole ollenkaan vetreä ja vireä keskiraskaudessa. Selkää jomottaa ja lantio huutaa. Ja väsyttää ja yöt on mitä on. Hehee. Mitä lie tulossa joulun jälkeen.
Mehän muutettiin kanssa lokakuun alussa, ja vieläkin on talo kaaoksessa. Asutaan viikot vielä työn takia vuokra-asunnossa eri paikkakunnalla ja viikonloppuisin on pakko levätäkin välillä. No, ajan kanssa kaikki asettunee paikalleen. Onneksi on sentään tavarat katon alle kannettuna, nyt en jaksaisi enää muuttoa.
Poika on tässäkin masussa kovasti eläväinen. Ja maha iso! Mulla tulee eteen isompien mammavaatteiden osto vielä jossain vaiheessa.
Joku kyseli neuvolan mittaustuloksi. Verenpaine taisi olla viime viikolla (rv 24+) 130/70, sf-mitta 25!! ja painoa on tullut lähemmäs 10kg lähtöpainoon. Hehhe!
Nytten nukkumaan jotta jaksaa!
Älkää hermostuko jos multa tulee monta viestiä, on vain pakko vastata heti kun on sanottavaa tai muuten unohdan koko asian :) Lienee tämä aikuisten ADHD...
Mulla on kanssa aikamoinen stressi raha-asioista, mutta en ole ajatellut että siitä vauvalle olisi haittaa, koska muuten osaan olla positiivisella mielellä. Meille tuli odottamaton reilun 10000 ¿ lasku ja auto on pakko vaihtaa. Olen kotihoidontuella, joten ei ole paljon hurraamista. Onneksi miehellä on vakaa työpaikka, nyt vähän kiristetään niin eiköhän tässä pärjätä.
Ajattelen, että kun lapsi on tervetullut ja sitä ajattelen lämmöllä, niin ei stressit ja muut niin vaikuta :)
Maaria 23+6
Hauska kuulla että muillakin masu jo kovasti hyppii. Viime viikolla Kyproksella auringossa maatessa esikoista oikein hihitytti kun seurasi kuinka vauva sambaa masussa, olipa rannalla eläkeläisilläkin katseltavaa :)
Täällä ei tosiaankaan ole tavalliset kuteet menny enää pitkään aikaan päälle. Tuntuu hassulta, että toiset vasta pohtii niihin mammavaatteisiin siirtymistä. Mulla masu on jo oikeasti tiellä, ja alkaa tekemään kaiken hankalaksi. Eilen sain jostain syystä aivan kamalat liitoskivut aikaiseksi. Illalla en päässyt liikkeelle oikein ollenkaan ja nukkumisestakaan ei tullut mitään moneen tuntiin. En ymmärrä miten ne nyt niin yhtäkkiä tulivat noin voimakkaina, onneksi tänään ei niin kovasti. Vielä 4 kk tätä... Toiset kirjoittelivat että aika menee niin hurjan nopsaan, mutta mua kyllä lähinnä kauhistuttaa että miten pärjään viimeiset kuukaudet kun nyt jo on näin kurjaa...
Ei kyllä ole tullut mieleenkään vielä kaivella vauvanvaatteita esille. Toisaalta tiedän valmiiksi että kaikkea löytyy, joten varmaan joskus helmikuun lopulla tuon ne tuolta yläkerrasta. Ne ei ole siellä olleet kuin vajaan vuoden verran, kun ovat olleet lainassa, joten en ala niitä pesemäänkään vaan silitän sitten joskus suoraan lipastoon. Täytyisi vaan keksiä mihin laittaa keskimmäisen vaatteet sieltä lipastosta.
Tuohon aikaisempaan stressilistaan jäi laittamatta vessaremontti. Meillä nää jutut menee niin, että mä mietin mitä tehdään ja miten tehdään, hyväksytän suunnitelmat miehellä ja hommaat aineet ja tekijät, eli kokolailla mun vastuulla koko juttu. Kovinkaan moneen asiaan ukolla ei ole sanomista, mikä on aika mukavaakin! Toisaalta tietää etten mihkään hullumaisuuksiin ryhdy joten antaa vapaat kädet. Joskus se tosin on stressaavaakin. En ole úskaltanut laskea paljonko siihen on kulunut ja paljonko vielä menee.
Meillä oli keittiöremontti pari vuotta sitten ennen edellisen lapsen syntymää. Yhtä aikaa oli myös sauna, pesuhuone ja kodinhoitohuone rempan alla, joten tää vessahomma on aika pieni juttu... Joulukuussa vielä maalailin keittiön seiniä kun tammikuussa syntyi poika. Nyt taas on tavoitteena, että jouluksi valmista. En jaksa enää tän mahan kanssa kiivetä yläkertaan milloin pyyhkiin esikoisen peppua, pesemään nuorempaa ja vähän väliä oman hädän takia.
Nyt on mentävä nukkumaan, vaikkakin meidän kultaiset on tällä viikolla nukkuneet puoli yhdeksään joka aamu!!
Huomenna neuvola, punnitus hirvittää...
Maaria
Pitkästä aikaa...lueskelen pinoa kyllä lähes päivittäin, mut olen laiska kirjotteleen.
Täälä voidaan hyvin, supisteluja ja kipuiluja mahassa on, mut ne on tuttuja juttuja edellisistä raskauksista, joten en ole niistä huolestunut ollenkaan. Toka raskaus meni kivuissa, alusta loppuun, kolmas sujui hyvin reilusti yli puolenvälin, josta tulikin mieleen...
Niiloakseli, otahan rauhassa sen rempan kanssa! Me ostettiin rempattava talo, kun odotin kolmatta ja innoissani tottakai autoin miestä päivittäin ja paljon tein kun oma olokin oli loistava, mikään ei tuntunut missään, no väsytti välillä, kunnes eräänä aamuna heräsin ja holahti iso määrä verta, se pelästytti kyllä tosissaan vaikka vauvalla ei ollut hätää eikä syykään selvinnyt koskaan, muutakuin et oma kroppa viestitti et nyt on aika rauhottua, aluks makasin vain, sit ku tajuttiin et se jäi siihen niin pikkuhiljaa normaalisti sai olla.
Meillä on hommaa edelleenkin vaikka kuinka, mut vältän rehkimistä, keittiöstä tapeetit pitäs repiä ja siinä autan hissuksiin miestä, sit joulun jälkeen ja mies maalaa seinät. Muuten en rehki, ihan riittävästi on tavallisis jutuis puuhaa.
Kauhee sepustus, mut halusin vain kertoo ton oman juttuni.
Ton vuotohomman jälkeen mulla alkoki sit supisteeen kivuliaasti jne. mut paikkoja ne ei kypsyttänyt ja 40+5 poika synty.
Mulla on maha jo tosi iso ja sf mitta huitelee sen yläkatkoviivan yläpuolella :) Vauva on kova liikkumaan ja se näkyy ja tuntuu todellakin selvästi. Meille on poika tulossa ja noi molemmat pojat on olleet yli nelikilosia syntyessään, et isohko vauva on varmasti nytkin tulossa.
Mut eipä täs nyt kummempia ällä erää...voikaa hyvin kaikki!
Tuuli
Moi vaan kaikille pitkästä aikaa :)
Maanantaina oli neuvola ja lääkärikäynti... Vauveli voi kuulemma hyvin ja oli kasvanu kovasti...jo huikeat 570g :)
Sain sitte sairaslomaa, kun paikat oli kuulemma sillä mallilla et jos ei ota iisisti ni voi alkaa enteilemään ennenaikasuutta...
Remonteista...mikähän siinäkin on et suurella osalla on joku remontti menossa aina ennen lapsen syntymää... meil on kahden huoneen remontti menossa parhaillaan..kai tää on sitä kovasti mainostettua pesänrakennusviettiä :)
Kovasti tekis mieli jo laitella vauvelin huone valmiiks, mut se vaan sattuu olemaan yks noista keskeneräsistä remonttikohteista...pitäs viel päättää
et millaset tapetit hommataan..noh onneks tiedetään ainakin vaavin sukupuoli...
Tälläsiä kuulumisia meille...
Sippu&pikkunen 23+3
Remonttia pukkaa mielläkin siinä mielessä, että haluan saada vähän väriä valkoisin seiniin. Tarkoituksena olisi harjoitella tätä ensi kertaa maalausta alakerran huoneesee, ja sitten siitä viisastuneena maalailla pikkuisen huonetta. Olemme juuri muuttaneet, joten verhojakaan ei ole missään huoneissa, kun sälekaihtimet ovat riittäneet :D, mutta pikkuisen huoneeseen haluan laittaa myös jotkut ihanat verhot. Onneksi sukupuoli on tiedossa (niinkuin joku tuossa aikaisemmin sanoi), niin voi sitten valita kivat värit :)
Minulla on myös seesteinen olo. Vielä ei ole loppuajan vaivat alkaneet, vaikka lievää kireyttä on hartioissa. Pitäisi tehdä jotain jumppaliikkeitä keskivartalolle, mutten keksi, että minkalaisia selkäliikkeitä tekisin, kun mahallaan ei voi makoilla :D Pitää kysyä ensi viikolla vaikka neuvolantädiltä ohjeita, ja tietty jos teillä on jotain vinkkejä, niin hienoa!
Aika tuntuu kuluvan mullakin ihan kauheaa vauhtia! Apua, tulee kiire, esikoinen kyseessä! Vasta en ole laittanut pikkuiselle kuin unipussin, ja muita tarvikkeita harkitsen. Olen ihastunut Stokken sänkyyn ja hoitopöytään, mutta hinta arveluttaa, että olenko ihan hullu, jos tonnin ainakin siihen käytän! Lisäksi löysin netistä sellaisen vierussängyn, jonka voi ruuvata oman sängynlaitaan kiinni. Sen pitäisi varmaan helpottaa yöimetyksiä.. Argh tätä valinnan vaikeutta!
Oli puhetta ketjussa äitiysvaatteista. Itse olen käyttänyt äitiyshousuja vk12 lähtien, mutta nyt ne hennesin farkut on alkaneet jo puristamaan iltapäivästä.. Ostinkin mustaa resoria, että voin siitä ommella kiilat vyötäröön. En ole vaan mikään hyvä ompelussa, päinvastoin, joten nyt jännittää, että miten onnistun! hui!
Aika kuluu töissäkin siivillä! Keskittymiskyky ei ole sitä parhainta :D. Jotenkin jännä, että miten se ajatus kääntyy sisäänpäin tässä raskauden edetessä. Äitiyslomalle olen jäämässä 16.02., se tulee ihan pian apua :)!
Kaikille oikein hyviä odotteluita!
_tuikku_ ja poika rv23+2
Tuikku: Itse olen käyttänyt netistä löytämiäni jumppaohjeita (joidenkin sekalaisten joogaliikkeiden kaverina). Katso vaikka jos tuolta löytyisi jotain sopivaa: http://www.tuuli.net/kunto-ohjelmat/poistettu/raskaus.htm
t. Naapukka 23+3
Pitääpä heti tänään jumppailla, hienoa!
_tuikku_ ja poika rv 23+2
näin sitä alkaa jo loppuviikko häämöttää.
Itse olin eilen taasen äitipolilla kohdunsuuntarkistuksessa nuiden supistusten takia. Ja saipa lääkäri " kiinni" yhden supistuksen, kun könysin siihen tutkimuspöydälle, näkyi ultrassa sellaisena supistusrenkaana. Mutta hyvä uutinen on se, ettei niillä näytä juuri nyt olevan kuitenkaan vaikutusta. Kohdunsuun tilanne ennallaan, 2cm sormella, 4cm ultralla katsottuna, kiinni on, ei aukea ponnistaessa ja viimeksi (oli eri lääkäri) kirjoitti että ulkosuus sormelle auki, mutta nyt sanoi että ei oloe, kun ihan on kuulema kiinni. Luttana se on mutta kuulema aika tyypillisen tuntuinen tilanne huomioon ottaen kun on aikaisemmin jo synnyttänyt. Sanoi, että hänen mielestään ei ole välitöntä uhkaa ennenaikaisuudesta! Hyvä, hyvä! Nyt kun on alkamassa nämä ison kasvun viikot niin sanoi että tarkastetaan seuraavan kerran rv 30+ joten tammikuun alussa sitten. Niin, vauveli kasvaa hyvillä käyrilllä (lääkärin sanoin) ja painoi jo 860g! Että ei se ihme että kohtukin kasvaa yläkäyrillä...
äippäpakkaushakemuksen vein tänään, toivottavasti tulisi pian! Otin sen pakkauksen kuitenkin vaikka tyttöjen aikaiset on vielä tallella.
Hauskaa loppuviikkoa kaikille malliksille!
Marjainka rv 25+3
Niin tosiaan, monilla näyttää olevan remppaaminen, muutto tai tms vastaava edessä tai meneillään. Itsellä se vaihe on onneksi ohi. Eli muutettiin syyskuun alussa paritaloon, jonka me tosin rekennutettiin, mutta itse käytiin valitsemassa kaikki lattiat, keittiön kaapit, laatat yms. Siinä mielessä ei tarvinut stressata, mutto aina muutto toiseen asuntoon on jonkinlainen projekti. Mutta nyt on sitten vauvallekin tilaa temmeltää. :)
Kiva lukea muiden neuvoja/kommentteja vauvan vaatteista, ku itellä ei ole oikeastaan hajuakaan että minkälaisia sitä kannattais ostaa ja muuta..
Eilen kävin tosiaan lääkärissä alamahan paineen tunteen vuoksi ja sain loppuviikon saikkua! :) onneks kaikki oli kuitenkin hyvin.
Ja tänään oli piiiiitkästä aikaan neuvola(tai siltä se viisi viikkoinen odotus edellisestä kerrasta tuntui)
Ja hemppakin oli nousut(kiitos rautatbl): 127
paino: 300g/viikko lisää ( ei kuulemma ainakaan yhtään liikaa ole painoa tullut..)
RR: 115/65
sf: 21cm
Vauvan syke: 148
ja muutenkin kaikki oli kunnossa. Saatiin myös kelan papruja äitiyspäivärahan, pakkauksen ja muiden osalta. Nyt sitten vaan ne täyttään ja toimittamaan kelalle. :) Kauankohan siinä menee, että saa sen äitiyspakkauksen? miten muilla?
Mutta kertokaahan muutkin maalismasut, että minkälaisia arvoja/lukemia yms olette saaneet!!
ja hyvät loppuviikot kaikille! :) (nyt meen syömään äsken leipomiani sämpylöitä :) )
rv- 23+6