Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olen suullisesti lupautunut ottamaan työn vastaan niin voinko vielä perua

Vierailija
26.11.2007 |

ilman mitään " suurempia seuraamuksia" ?

Entäpä sen jälkeen kun on tehty kirjallinen työsopimus, ja haluaisin vielä perua jos saan muualta paremman tarjouksen tmv.?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksesta voin kertoa:

yleensä alkuun sovitaan koeaika, jonka aikana voit lähteä milloin haluat, myös työnantaja voi sinut irtisanoa kesken koeajan. Sitten kun on vakituinen työ ja koeaika päättynyt mennään yleisten irtisanomisehtojen mukaan joka työntekijällä on yleensä kuukausi tai korkeintaan kaksi.

Työnantajalla enemmän.

Jos menet määräaikaiseen ilman koeaikaa, irtisanomisoikeutta sinulla ei ole. Kamalaa, mutta näin on. Silloin olet työnantajan armoilla.

Itse olen vapautunut työpaikoista ennen määräaikaisen sopimuksen päättymistä kun on ollut tervejärkiset esimiehet ja olen mennyt avoimesti kertomaan että kun tämä shoppari on nyt päättymässä 3 kk päästä ja olen ollut huolissani jatkosta... nyt minulle on tarjottu töitä muualta. Voisiko olla mahodllista että pääsen lähtemään aiemmin.

Olen siis ystävällisesti tiedustellut ja on sovittu että pääsen irti silloin kun tarvitsee.

Vierailija
2/5 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet siinä tilanteessa että heti alkuun on tulossa toinen paikka tarjolle, niin yritä pelata aikaa.

Näin minä tein: kun oli kaksi paikkaa joista toiseen ilmoitettiin minut valitun ja toisesta vain lupailtiin härskien psykon ihmisten suilla. Kysyin niiltä toisilta että milloin ilmoitatte. Kun lupasivat päivämäärän, venytin vastaamista niille ekoille. En esimerksiksi vastannut puhelimeen kun tiesin että ne soitaa mulle valitakseen mut, vaan annoin mennä vastaajaan.

Sitten soitin sinne tokaan paikkaan ja kun ne vaan vielä jahkas, eikä pysynyt päivämäärälupauksissaan, päätin että menen sinne ekaan.

Ja otin paikan vastaan.

Kyllä ne ilmoittaa jos sut haluaa, mutta monet psykot sun muut vaan vedättää eikä koskaan ota yhteyttä kumminkaan. Ne haluaa pitää kaikki hakijat nöyrinä ja varalla vaikka niillä on jo papereiden kirjoitus menossa sen ekan haluamasa kanssa, niin silti ne vain väitää muille että ei ole vielä valittu.

Että jos tuollaiseksi peliksi menee, niin tee kuten mä, ota se jolle olet ensimmäinen vaihtoehto ja pyydä vaikka vähän parempaa palkaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jos olet lupautunut ottamaan paikan suullisesti vastaan, niin eihän se tosiasiassa mitään merkitse.

Vasta sen jälkeen kun ne ilmoittaa sulle että sut on valittu, sovit että tulet tekemään työsopimusta ja keskustelmaan ehdoista. Usein työnantaja tässä vaiheessa haluaa nyysiä palkaa alemmas mitä alkuperäisessä pyynnössäsi pyysit.

Tässä vaiheessa työnantaja kyräilee.

Et edes pysty vuorenvarmasti lupautumaan ennen kuin näet työsopimuspaperit. Miten lounasetu? Mitkä työajat? Minkälainen työpiste?

Työterveyshuolto? Tarkempi tehtävänkuva?

Miten on mahdollisuus pitää lomat? ONko paljon ylitöitä? Maksetaanko niistä? Jne.

Reilu työnantaja antaa sopimuksen sinulle kirjallisena, käytte sen läpi ja saat vielä pari päivää aikaa lukea sen että todella tajuat mihin sitoudut. Härskit työnantajat sen sijaan hätyyttä kirjoittamaan heti paikalla alle...

Vierailija
4/5 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sellainen tilanne että viim. huomenna pitäis ilmoittaa otanko yhden paikan vastaan.

Palkkatarjouksen antoivat, plus muut edut (viikko ylimääräistä palkallista lomaa eli ens kesänä 2viikkoa + palkatonta jos haluaa, lounarit jne.)

Pari kiinnostavampaa paikkaa on vielä " auki" . Toiseen olen menossa 4,5 tunnin testeihin huomenna (sylettää noi testit ihan pirusti) ja kolmanteen paikkaan olen menossa toiselle kierrokselle (toimitusjohtajaa tapaamaan) keskiviikkona.

Tuossa kolmannessa paikassa on ehdottomasti parhaat edut ja porukkakin varmaan ihan ok. Olettaisin olevani aika vahvoilla kun toiselle kiekalle pääsin. Eikä ilmeisesti palkkapyyntinikään ihan hirveä ollut kun kerran jatkoon kelpuuttivat!?!?!

Toisin sanoen mun täytyy huomenna päättää otanko sen ekan paikan vastaan. Eli tuo ajan pelaaminen ei oikein taida onnistua.

Reilumpaa olis kieltäytyä ja katsoa miten noiden kahden muun paikan kanssa käy kun alkaa lupailemaan ja sitten mahdollisesti perumaan.

Jos noi pari muuta paikkaa ei natsaa, niin uskon noita töitä vielä ilmaantuvan kun ihan normaalista konttorirotan hommista kyse.

Vierailija
5/5 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä aamuna kävin siis toiseen kertaan haastattelussa ja kyselivät että miltä tuntuis että ottaisinko paikan vastaan.

Itse otin sitten palkan ja lomat jne. tarkemmin puheeksi jolloin sanoivat palkkatarjouksensa ja lomat jne.

Pyysin sitten yön yli miettimisaikaa..

Heillä on sikäli kiire kun työntekijä on jo lähtenyt, ja olisivat mieluusti kuulleet päätökseni jo tänään. Kaksi muuta samaa työtä tekevät olisivat perehdyttäjinä oman työnsä ohessa eli aika lennossa saisi homman ottaa vastaan.

Työpiste käytiin tsekkaamssa ja moikkaamassa työkavereita. Että ei mitään salaperäistä näytä olevan, ihan rennon oloista porukkaa jne.