Myllyn Paras-riisihiutaleista kysymys
Olen käyttänyt jo jonkin aikaa allergiaselvittelyssä olevalle lapselleni Myllyn Paras-riisihiutaleista tehtyä puuroa. Ostoksilla käydessäni huomasin, ettäsitä saa sekä pahvipaketissa että paperipussissa. Kun näitä vertasin, pahvipaketissa lukee " saattaa sisältää pieniä määriä muita viljoja" kun taas paperipussissa " saattaa sisältää hyvin pieniä määriä muiden viljojen pölyä" . Hyllyn reunassa paperipussin kohdalla oli vihreä merkintä " gluteeniton" mutta ei pahvipakkauksen kohdalla...
Tehdäänkö nämä kaksi tuotetta eri linjalla? Ja onko mun nyt turvallista käyttää niitä lapselleni, joka varmasti on allerginen ainakin vehnälle?
Kaurasta näkyy löytyvän täysin puhtaita tuotteita, Puuppolaa ja oliks se Provivaa se toinen, mutta onko riisihiutaleissa tällaisia? paitsi Dr. Kousa, josta tulee liian pehmeää puuroa mun mielestä. Tai Farinan tuotteet, joissa ei hiutaöleita edes taida olla?
Kiitos vastauksista jo etukäteen! Ellei täällä ole tietoa, otan yhteyttä " Myllyn Parhaaseen" suoraan ja laitan vastauksia sitten tännekin!
Kommentit (4)
" Molemmat riisihiutaleet valmistetaan samoilla linjoilla ja samalla tavalla, vain pakkauskoko on eri. Molemmat tuotteet voivat sisältää pieniä määriä muiden viljojen pölyjä, sillä samoissa tuotantotiloissa käsitellään myös muita viljoja. Gluteenitesteissä muiden viljojen pölyjäämät ovat alittaneet Codex:n gluteenittomalle tuotteelle asetetut raja-arvot. On kuitenkin syytä huomioida, että allergiatapauksissa erittäin pienetkin määrät voivat aiheuttaa oireita. Allergiaselvittelyn aikana suosittelisinkin olemaan käyttämättä kyseistä tuotetta, jotta allergiatestien tulokset olisivat luotettavia."
Eli meillä siirrytään Farinan karkeaan riisijauhoon ainakin vähäksi aikaa...
Muistaakseni olen joskus tilannut (nykyään meillä syödään Nalle riisihiutaleita) Allermiinasta Makrobioksen riisihiutalepuuroa ja sen luvattiin olevan luontaisesti gluteenitonta sekä Liman täysjyväriisihiutaleita, joiden puhtautta en muista varmaksi. Eli kannattaa katsoa Allermiinan nettisivuilta tarkemmin!
Lisäksi poikani syö vielä parivuotiaanakin miellään kiireessä Hollen luomutäysjyväriisijauhopuuroa (tosin yhtä hienoa kuin Dr. Kousan, mutta täysjyvänä ravitsevampaa)...
Mäostin paikalliselta sokkarilta tota Lima-riisiä mutta en saa selvää kun paketissa puhutaan puhtaasta, tarkoittaako luomutuotantoa vai että ei sis.mitään muita viljoja. Ei selvinnyt Allerminan sivuiltakaan, täytynee soitella. Tuo Makrobios oli mulle tuntematon, täytynee kokeilla. Tosin en mene takuuseen, käykö meille täysjyväriisi. Se oli joko se, ksantaani,peruna tai mustikka kun viimeksi mahan sekotti. Joku vastasi siihen alempaan ketjuuni,että Ditrim Duplossa on ksantaania ja sitähän oli siinä leivässäkin,jonka jälkeen lapseni itki!
Meillä on muuten alkanu masu rauhoittua, onneksi. Viiime yönä nukkuin 5 asti hyvin, sit puolen tunnin älein tutti suuhun niin noustiin vasta 7 ylös. Söi tosin maitopulllonsa 2 paikkeilla. Mutta se iltahuuto on loppunut! Tosin kauhean herkkäuninen on, herää esim. television katseluun tai kolahduksiin tosi herkästi! Omaan huoneesen ei vielä saada kun rakennetaan ja asutaan väliaik.kaksiossa. Mut jos alkaa taas nukkua, vien isoveljen kans kohta samaan huoneesen niin ei isännän kuorsaamiseen ainakaan häiriinny!
Meil on nyt listalla bataatti, kesäkurpitsa,possu, päärynä, luomu-rypsiöljy (kylmäpur) ja riisi (Farinan karkea riisijauho) sekä tapiocatärkkelys (Piltti-sose ja suurustan soseita sillä).
Kyllä on ihana tunne kun saa nukkua! Tosin menee varmaan aikaa ennenkuin väsymys todella helpottaa! Tyhmä muuten tuo uusi Kelan sääntö että täytyy soijamaito kokeilla jos aikoo saada maidosta korvausta. Sellaista ei viel 4 v sitten ollut...
Kiitos Silencio sulle kaikista kullanarvoisista vinkeistä tähän asti! Maltti on tosiaan valttia,mut oon aina ollu kauheen kärsimätön ;-)
Noiden pahvi- ja paperipussiin pakattujen eroista en osaa sanoa, mutta meidän viljaallergikko saa oireita ainakin pahvipakkauksessa olevista hiutaleista eli puhtaita eivät ole !