Kotisiivouksesta, kauanko teillä siivotaan ja mitä...
Lukaisin tuolla asumispuolelta viestiketjua..huh, johan ovat nykysiivoojat tehopakkauksia. Oikein alkaa hävettää.. tai sitten eivät oikeasti pese kylpyhuoneita jne.
Meillä siivotaan jatkuvasti, milloin enemmän ja milloin vähemmän. Valitettava totuus on, että kun teet, se ei näy missään, mutta jos et tee, se näkyy pian ja kauas.
Kommentit (15)
Tohinalla meen :D
Eli joka päivä on pakko aamulla imuroida lattiapinnat, tasot ja pyyhkiä pölyt telkkarista ja tv-tasosta ja keittiön pinnoilta! Jotta täällä pystyy elämään. Meillä on kolme koiraa ja 4 kissaa joista oikeasti lähtee sikana karvaa! Mä olen kyllä vissiin ainoa tässä perheessä jonka silmään ne pistää...
Vessa siivotaan viimeistään sillon kun vieraita tulee... Hehe! Tai siis roiskeet ja muut pyyhin jotain kerran viikossa ja kissanhiekkamurut lakasen useita kertoja päivässä, aina vessakäynnin yhteydessä.
Mutta aamukahvin jälkeen kaivan aina imurin nurkasta ja alan touhuta. Se 30min menee nopeaan ja kunto kasvaa =)
Meillä perheessä minun ja mieheni lisäksi tyttö 2,5v, poika 3kk ja pieni koira. Rakastan kun koti on puhdas ja siisti ja mulle siivoaminen on ihanaa terapiaa. Päivittäiseen siivoukseen kuuluu:
-imurointi
-näkyvien pintojen pölyjen pyyhintä
-wc:n pesu
-pyykkäys
-tiskit
Joka toinen päivä luutaan lattiat.
Kerran viikossa vaihdan lakanat ja tuuletan matot.
Joka toinen viikko pesen saunan ja pesuhuoneen.
En ole ikinä pitänyt jatkuvaa siivousta taakkana vaan lähinnä se on mun tämän hetkinen ainut oma harrastus. Riitaa meillä ei siivoamisesta tule sillä hoidan sen itse mielelläni. Ja silti tuntuu että aikaa jää lasten kanssa olemiseen vaikka tuo siivouksen määrä saattaa kuulostaakin suurelta. Kun siihen siivousrutiiniin tottuu niin sen saa päivittäin tehtyä nopeasti ja tyttäremme tykkää kovin auttaa siivoamaan. :) Siltikään en ole mikään LIIAN tarkka vaan lapsilla on oikeus leikkiä leikkejänsä vapaasti ja levittää lelujaan. Ne kuitenkin siivotaan aina illalla pois. Käytän sisustuksessa paljon valkoista mutta panostan aina siihen että kaikki tekstiilien pinnat on helposti pestäviä, näin lapset saavat rauhassa leikkiä ja valkoinen väri säilyy pesun jälkeen. :)
Kyllä täm' menee näköj' ' n ihan elämäntilanten mukaan. yllättävä kriisi perheessä -> muut asiat menevät ssivouksen edelle
Meillä siivotaan siivoajan mieelestä Oli palkattu sellainen liian hyvin)...
Kerran viikossa
-imurointi (koskee sohvia myös)
-tarkka pölyjen pyyhintä
-patjojen imurointi
-peittojen ja tyynyjen ravistelu sekä päiväpeitot ja soffatyynyt
-lakanoiden vaihto
-wc.pönttöjen ja lavuaarien pesu
Jokapäivä
-lelut ja ylimääräiset paperit
-likainen ja puhdas pyykki
tarpeen vaatiessa
-liesi ja keittiön työpöydät
-kaappien ovet
-huoneiden ovet
-ikkunat (pois kuola ja sormenjäljet)
2-3krt vuodessa kylppäri ja sauna
Mitähän meillä siivoukseen menisi aikaa per viikko??? Ei ainakaan useita tunteja. Vakiona on, että kerran viikossa imuroin, mutta keittiössä lakaisen useammin ja pyyhin lattian kostealla. Vessassa taidan siivota pari kertaa viikossa, mutta en minä siellä mitään seiniä jynssää, vaan pesen wc-pöntön ja lavuaarin sekä hyllyn, jolla hampaidenpesuvehkeet. Joskus vien matot ulos ja pyyhitään lasten kanssa lattiat kostealla, samoin pölyjä pyyhitään joskus yhdessä. Joskus=ei edes viikottain. Ikkunat pesen pari kertaa vuodessa.
Yleinen järjestys pidetään kyllä yllä koko asunnossa: isompi lapsi laittaa omat vaatteensa paikoilleen, petaa sänkynsä ja siivoaa leikkinsä (toisinaan aivan itse, joskus järjestetään yhdessä), itse tiskaan joka ilta, niin aamulla on mukava laittaa aamupala siistissä keittiössä.
Pienempi lapsi levittelee tavaroita ympäriinsä ja niitä tietenkin saa keräillä koko ajan...
Omasta mielestäni meillä on viihtyisää ja siistiä, vaikkei siivoukseen tosiaan paljoa aikaa käytetä.
matot viedään joka komas viikko ulos ja lattiat pestään, keittiö useammin :-)
Imuroin päivittäin eikä siihen kulu paljon aikaa.
ikkunat parikertaa paitsi sisäpuolelta useammin
meillä imuroidaan pvittäin,yleensä vkottain siivous perus,matot ulos ja pölyt ja moppaus.2vkon välein lakanat pois ja vaidetaan ja viedään ulos tuulettumaan jos sää sallii..
Uudessa Apu-lehdessä(49/2006, s. 12) oli idea joulusiivoukseen-
keittöstä voi tehdä joulukalenterin- joka oveen kalenterinumero- ja päivä kerrallaan siivotaan joka komero ja laatikko...
Huippuidea- vai mitä!
Koko perhe joulusiivoamaan!
Viikottain imuroin koko talon ja pesen vessat, vaihdan pyyhkeet. = max 30 min.
2 viikon välein: pyyhin pölyt, järjestän tavarat, imuroin, tuuletan ja tamppaan matot, pesen lattiat, pyyhin sormenjäljet lasiovista, silitän pyyhkeet, tyynyliinat yms. = Tähän menee aikaa 150 neliön talossa 4 tuntia noin.
Saunan pesen jouluksi ja kesäksi. Pesukoneet pesen sitruunahapolla 2 kertaa vuodessa. Vaatekaapit käyn läpi kesäksi ja talveksi.
Kerran vuodessa otan jonkun huoneen tehotyhjennykseen: tyhjennän kaikki kaapit ja hyllyt ja heitän pois tai kierrätän kaiken tarpeettoman.
Verhot vaihdan ruokailutilaan 3 kertaa vuodessa ja samalla vaihtuvat keitiiön matot sesongin mukaan :)
Siivoaminen on ihanaa!!! Siitä jos mistä saa itselleen hyvän mielen palkan :))) Olenkin tässä vuosien kuluessa kehittänyt omat rutiinini joilla homma toimii ;)
Vaikka pidänkin järjestyksestä ja siisteydessä, niin oman jaksamisen takia olen aika lailla lipsunut omasta " siisteystasostani" .
Eli meillä siivotaan 1krt/viikossa ns. perusviikkosiivous, joka käsittää talon (120m2) imuroinnin, wc-tilojen pesun ja silloin tällöin myös pölyt imuroidaan kirjahyllystä ym.
Tavaroiden (lelujen, vaatteiden ym. " kasautuvan" )järjestelyä pitäisi tehdä jatkuvasti, mutta en yksinkertaisesti jaksa, koska se on loputon suo...Viimeistään sitten aina järjestellään kunnolla, jos on vieraita tulossa (eli edes joka viikko).
Entinen järjestelyfriikki on siis joutunut luopumaan tavoistaan. Toki välillä iskee ihan hullu siivousinto päälle (yleensä ennen menkkoja) ja silloin kaikki laitetaan tip top. Tosin se ilo kestää yleensä tunnin ja pari...Lapset kun ovat kotihoidossa ja heitä on kolme, niin kyllähän sitä sotkua riittää...
- Joka ilta " yleissiivous" eli tavarat paikalleen, astianpesukone pyörimään, jne.
- Kerran viikossa pyyhitään pölyt, ja imuroidaan joka nurkka huolella =) Kukat käy suikussa, hella ja pesualtaat puhdistetaan, jne. Myös vessa pestään kunnolla kerran viikossa. Pyykikone pyörii samaan aikaan (eli pyykkään kerran viikossa useamman koneellisen). Nää hommat teen yleensä kahden päivän aikana.
- Imuroin tarvittaessa " pika imuroinnin" kerran tai kahdesti viikossa " kunnon imuroinnin" lisäksi tai lakasen.
- Lattioiden pesu ja mattojen tamppaus kerran kuukaudessa viikkosiivouksen yhteydessä.
Mitäs muita hommia onkaan... =) Oon huomannut, että tuo joka iltainen pikasiivous max 15min. helpottaa kummasti! Ei ole niin suuri urakka aina viikkosiivousta aloittaa ja koti näyttää aina (ainakin melkein aina) siistiltä.
Itse pidän järjestelmällisyydestä ja kyllä meillä joka päivä lelut kerätään lattioilta, tiskit hoidetaa, pyykit jne.
Imuroidaan joka toinen päivä.
Joka toinen viikko imurointi, pölyt, vessojen pesut. Ja joka toinen viikko imurointi, pölyt, vessojen pesut + matot ulos ja lattioiden moppaus.
Petivaatteet vaihdetaan kerran viikossa. Kylpypyyhkeet ja käsipyyhkeet ainakin 2 kertaa viikossa.
Usein siivotaan miehen kanssa yhdessä.
AIHA
siivotaan päivittäin. Lapsia kaksi, pian 3v sekä kouluikäinen. Imurointia melkein joka pvä ainakin keittiö ja keittiön lattian pesu pvittän, wct ja kylppärit joka pvä. Isompi siivous, pölyjen pyyhkiminen, petivaatteiden vaihto, imurointi sekä lattioiden pesu kerran vkossa.
Olette tosi tehokkaita!! En imuroi koko huushollia useinkaan, vaan tyydyn parkettien kuivamoppaukseen. Jo pelkästään lattialistojen imurointi ie yli 0,5 tuntia. Keittiökaapistojen ovien pesu toisen mokoman (tätä kyllä joutuu harrastamaan useammin). Keittiön tasojen, pöytien ja laserellin (lasi, joka kaakeloinin tilalla) pesu vie vartin. Päivittäin huusholli vie tehoaikaa tunnista kolmeen (ruuanlaitto ei kuulu tähän)
Kyllä osa ihmisistä on todella reippaita siivoojia!! En voi kuin nostaa hattua!
Mielestäni meillä on suunnilleen aina siistiä ja meillä siivotaan näin:
Koko asunnon imurointi, pölyjen pyyhkiminen sekä vessojen ja kylpyhuoneen siivous kerran viikossa. Samalla järjestelen yleisilmeen siistiksi eli käyn läpi mahdolliset paperikasat ym. Pölyjen pyyhkimisen yhteydessä pyyhin ovia ja seiniä tarpeen mukaan sekä putsailen peilit ja ikkunoista pienten sormien jäljet.
Alakerran (eteinen, keittiö, olohuone, vessa) imuroin lisäksi viikon aikana 2-3 ylimääräistä kertaa.
Kerran kuussa vien matot ulos ja pyyhin lattian kostealla. Samalla jynssään usein kylppäriä vähän paremmin (en aina).
Lakanat vaihdan noin joka kolmas viikko (lapselle kerran viikossa).
Kaksi kertaa vuodessa pesen saunan ja ikkunat sekä käyn läpi vaatekaapit.
Päivittäin teen pientä järjestelysiivousta eli lelut aina iltaisin paikoilleen ja vien muutenkin tavarat niille kuuluville paikoille päivän mittaan. Tiskit hoidan yleensä heti ruokailun jälkeen.