Siis oikeasti, vieläkö joku tarjoilee noita perinteisiä joulu" herkkuja"
Suomalaiset jouluruuat on ihan syvältä, ei ainakaan minun tuttavapiirissäni ole ketään joka niitä söisi.
Kommentit (29)
Kyllä hyvästäkin ruuasta pahaa saa, jos on paska kokki...
Tosin syötiin äidillä aattona koko satsi, eli laatikot, kinkku, kalat, rosollit, salaatit jne.
Joulupäivänä laitoin vuorostani äidille ja muille himan toisenlaisen joulupöydän. Liha oli nautaa, juurekset hieman erilailla valmistettuja ja punajuuri keittona. Ihan kiva ateria, mutta tänä vuonna paistan taas kinkut ja laatikot, kun on viikonloppu aikaa laittaa joulua.
Mun mielestä parasta perinteisessä joulupöydässä on juuri se monipuolisuus. Mun ei tarvitse miettiä erikseen itselleni jotain kalan tilalle tai siskolleni lihan tilalle, jokaiselle löytyy taatusti vatsan täydeltä ruokaa, vaikka ei kaikkea pystyisi syömään.
Ymmärrän toki jos ostaa kaupasta valmista rosollia ei siihen kukaan koske mutta omatekoinen on eri planeetalta ja sama pätee myös muihin jouluruokiin kuten laatikoihin.
Pohjois-Karjalassa on tapana olla joulupöydässä myös karjalanpaistia mutta meillä sitä ei ole. Teen kinkulle kastikkeen paistoliemestä.
Meillä on joulupäivänä lipeäkalaa ja tapanina kalkkunaa ja jokaisena jouluajan päivänä myös kinkkua.
Kaikille maistuu perinteiset herkut ja niitä odotetaan innolla.
Ainoa mikä meidän joulupöydästä puuttuu, on rosolli. Sitä meillä ei syö kukaan, joten turha sitä on edes valmistaa tai ostaa.
Tai on sitä silloin jos meillä on jouluvieraita, niinkuin esim. viime vuonna veljeni ja hänen tyttöystävä.
ei juuri niitä ihan perinteisiä. Esimerkkinä tästä vaikkapa bataatin käytön yleistyminen. Uudet joulujälkiruoat, leivonnaiset, erilaiset tavat valmistaa kinkkua ja kalkkunaa jne. sen sijaan jos mitkään jouluteemaan liittyvät ruoat eivät kelpaa, vaan haluaa juhlistaa omaa jouluaan esimerkiksi hernekeitolla ja couscoussalaatilla, en näe siinä mitään trendikästä tai juhlavaa.
Me syödään karjalanpaistia vain jouluisin. Teen muunlaisia lihakastikkeita arkena. Että näin meillä!
Karjalanpaistihan on arkiruokaa, tai viikonloppuruokaa ainakin.
suomalainen perusruoka on junttia.
Vierailija: