Tulin juuri kaverilta vloppuvierailulta ja vaatteissa kamala haju..
Olin tosiaa kaverin tykönä vlopun. Nukuttiin kaverin lapsen huoneessa. Kotiin ku tultiin niin koko laukku ja vaatteet haisi iha ummettuneelle,semmoselle "vanhalle mummolalle". Hometta? Kaveri ei taia ite haistaa sitä hajua ja kaiken lisäksi kaverin lapsi nukkuu siinä huoneessa. Pitäsköhä vihjata kaverille, mahtaa vaan suuttua. Mä oon kaiken lisäks iha tukossa ja rintakehään sattuu aiva hitosti.
Kommentit (62)
Aina kun käydään mun tai miehen vanhemmilla, tai missä tahansa vanhemmassa omakotitalossa, niin vaatteisiin tulee sellainen jännä haju. Mutta en oo kyllä ikinä aatellut sen olevan hometta.
Kyllä se oli homeen, mädän hajua. Ei mitään vanhantalon hajua. On munki perhepiirissa 50luvulla rakennettuja taloja mutta ei niisä oo tuommosia hajuja. Ja kaikenlisäks ku se on siellä yhessä huoneessa mistä se lemu tulee. Ja mikä voimakas haju vaatteissa on!
Mulla on kolmella läheisellä kanssa tuommoiset haisevat talot. Ehkä joku voi olla talon ominaishajua, ehkä joku hometta. Mutta mutta, on niin vaikeaa sanoa. Siskolle sanoin ja muidenkin kuullen olen puhunut, että yksi toinen osti vanhan talon ja teki hometutkimukset. Ne on vaan, että eiköhän kaikilla ole jotain hometta tms. tai meillä varmaan kanssa on jotain...Mutta olen kerran sanonut ja sen verran puuttunut. Enää en puutu. Tosiaan aina jos ollaan yötä, pesen kaikki vaatteet tai jos ollaan oltu iltaa kylässä, haju tarttuu.
Samoin, jos saamme heiltä käytettyjä vaatteita, on pakko estä pariin kertaan. He myös itse tuoksuvat aika voimakkaasti homeelta(?).
Nyt ongelma, kun olemme viemässä kirppikselle tavaroita enkä haluaisi mennä hänen kanssaan myymään. Itsekin kierrän kaukaa kaikki pöydät, jotka tuoksuvat oudolle.
Sinänsä olen sitä mieltä, että kaikki haju ei ole hometta ja että osin homeongelmaa liioitellaan. Toisaalta taas, piilohometta on varmaan sadoissatuhansissa asunnoissa.
Meillä on kans yksi kyläpaikka josta tullessa kamat haisee "vanahalta talolta", eli homeelta. Eikä ole edes mikään kamalan vanha talo, vaan 80-luvulta. Mahdollisimman vähän vaatteita mukaan ja kaikki pesuun kun päästään kotiin. Heillä on kaikki kokoajan räkätaudissa ja korvatulehduskierteessä, myös aikuiset. Olen joskus varovaisesti vihjaillut että voisi kotona olla hometta, kieltävät jyrkästi ja joku on kuulema tutkinutkin talon, eikä ollu hometta.
Valitettavasti vaatteisiin tarttuva haju on hometta, näin suomen parhaimpiin kuuluva homeasiantuntijakin minulle kertoi, ei ole ominaishajuja olemassakaan, valitettavasti. Tuo tieto ottaa koville varmasti. Toki jollain voi vaatteet haista pesuaineille yms. Homeen hajuja on erilaisia ja niistä voi päätellä jopa missä ongelma sijaitsee eli esim. omenanen makea haju kielii usein lattian alla piilevästä homeesta. Jos ei tiedetä missä home on niin sitten tilataan homekoirat ja heidän osoittamat paikat avataan (huomioiden ilmavirtaukset) ja niistä kohdista otetaan näytteet.
itsekin hometalossa asunut ja myös hometarkastuksia teen.
Ei kuulosta hyvältä :(
Mä pesin kaikki vaatteet nyt kahteen kertaan että se haju lähti pois. Lapset kävi illalla pesulla ja vielä nyt aamulla ku haju oli tarttunu hiuksiin niin voimakkaasti. Lisäksi nyt ku ajattelen, niin yskittiin koko yö siinä huoneessa ja viime yö nukuttii ilman yskää omissa sängyissä hyvin. Mutta ainoastaa mulla tosi tukkonen olo ja rintalastaan sattuu, pistää kokoajan.
Surettaa se heidän lapsukainen kun nukkuu juuri siinä huoneessa ja leikkii siellä .. kuinkahan pian sairastuu. Moni on jo varoittanut mutta vetoavat kokoajan siihe kuntotarkastukseen.. ja siihe ominaishajuun.
Mä kans kartan kirpulla kaikkea mikä vähänkää haisee "vanhalle". Nuuskin ja haistelen niitä ja vaikka kuinka olis siisti vaate, jää sinne. Muuten, nuo vaatteet on nyt kaks kertaa pesty ja se haju ei vaan lähe.. kiva mun villakangastakki taitaa olla entinen, ulkona ollu yön ja aivan kamala lemu :(
Parhaiten homeen haistaa sellaiset jotka ovat itse altistuneet tai altistuvat jollekin eri hajuiselle homeelle. Jos on samaa lajia jo omassa kämpässä, niin sitten ei tietenkään haista yhtään mitään. Toiset on allergisia siitepölyille ja ties mille ja jotkut sitten joillekin homeille. Mikrobeja nyt vaan on ihan joka paikassa ja eniten ulkona. Ei koko rakennuskantaa kannata repiä maan tasalle muutamien yliherkkien takia jotka "haukkovat henkeään" jo pelkästä home epäilystä. Ja ne "vanhat terveet" talot vasta homeessa ovatkin, mutta rakennusmateriaalit niissä on yleensä sen verran luomua, että mitään supermyrkkyjä ei erity. Myrkyllisimmät homeet ei muuten sitte haise millekään. Että jos jollain ei haise miltään, ni sepä vaarallista onkin. ;-)
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 12:18"]
Mä kans kartan kirpulla kaikkea mikä vähänkää haisee "vanhalle". Nuuskin ja haistelen niitä ja vaikka kuinka olis siisti vaate, jää sinne. Muuten, nuo vaatteet on nyt kaks kertaa pesty ja se haju ei vaan lähe.. kiva mun villakangastakki taitaa olla entinen, ulkona ollu yön ja aivan kamala lemu :(
[/quote]
Meillä on mummolassa myös hometta, mutta eihän kukaan minua (kamala miniä) usko. Aina mummolaan otetaan mahdollisimman vähän vaatteita mukaan, pidetään autossa tavaroita mahdollisimman paljon.
Ja kun tullaan kotiin, niin kaikki vaatteet pestään heti. Huuhteluaineeksi etikkaa - auttaa kummasti pitämään hajua aisoissa. Kokeile!
Se ei ole hometta.
Vanha kangas tai puu aina haiskahtaa.
Se voi olla kellarin maaainestuoksu, joka tulee läpi.
Sahajauhotkin voivat haista, mutta se ei ole hometta.
Tilaa koira paikalle.
Tästäkin keskustelusta huomaa selkeästi, että nuo homeuskovaiset ovat kuin fanaattisia lahkolaisia. Näkevät, tuntevat ja haistavat näkymättömän epäjumalansa läsnäolon kaikkialla.
Mua kiinnostaisi mitä tapahtui tämän ketjun alun talolle, joskus vuonna 2013. Eli löytyiköhän sieltä lopulta hometta?
Olen itse herkistynyt homeelle ja ties mille muille sisäilmanongelmille työskenneltyäni vuosia sairaassa talossa.
Joka ikinen työpv johti päänsärkyyn, silmien ja ihon kirvelyyn jne.. Hengitystiesairauksia oli usein ja olo muutenkin huono.
Lopulta rakennus todettiin niin sairaaksi, että se sai purkutuomion. Se oli parasta, mitä sille hörskälle tehtiin. Muutama työntekijä sai ammattitautidiagnoosin astmaan ja suurin osa oireili jollain tapaa. Osalla ei ollut mitään, mutta kaikille ei tule oireita koskaan, mikä on sinänsä ihme.
Iänikuiseksi oireiluksi minulle jäi silmien herkkyys ja punoitus ihan pienestäkin, sekä pienenkin nuhan eteneminen aina poskionteloihin, josta seuraa järkyttävä yöyskä ja valvominen. Ei todellakaan naurata.
Rakennuksessa haisi mielestäni eniten juuri niissä tiloissa, missä oma työhuoneenikin sijaitsi. Sellainen tunkkainen, ahdistava haju.
Sädesieni on muuten vaarallinen, ei mikään leikin asia.
Aina ei hometta kirjoitti:
Se ei ole hometta.
Vanha kangas tai puu aina haiskahtaa.
Se voi olla kellarin maaainestuoksu, joka tulee läpi.
Sahajauhotkin voivat haista, mutta se ei ole hometta.
Tilaa koira paikalle.
Aika vanhan ketjun nostit..?
Vierailija kirjoitti:
Olin tosiaa kaverin tykönä vlopun. Nukuttiin kaverin lapsen huoneessa. Kotiin ku tultiin niin koko laukku ja vaatteet haisi iha ummettuneelle,semmoselle "vanhalle mummolalle". Hometta? Kaveri ei taia ite haistaa sitä hajua ja kaiken lisäksi kaverin lapsi nukkuu siinä huoneessa. Pitäsköhä vihjata kaverille, mahtaa vaan suuttua. Mä oon kaiken lisäks iha tukossa ja rintakehään sattuu aiva hitosti.
Sädesienen haju. Se ei sitten muuten lähde tekstiileistä pesemälläkään. Oltiin syksyllä vuokramökissä ja vasta kotona huomattiin että petivaatteet haisee "vanhalta talolta" pestiin ne ensin heti alkuun varmaan viisi kertaa ja käytettiin desifioivaa huuhteluainetta ja steriloivaa kuivatusta rummussa ja tuntui siltä että haju lähti aika hyvin pois, mutta viime viikonloppuna vieraspetivaatteita vaihtaessa huomasin että kyllä se haju vieläkin on niissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut sellaisessa hotellissakin, jossa oli ns. ominaishaju. Ihan selvästi se on homeen haju, jos se jää vaatteisiin ja kaikkiin tavaroihin. Vanha mummola ei mielestäni haise homeelta, se on enemmän kellarin hajua, tunkkaista ja jopa pistävää ja aiheuttaa astmaatikolle muutenkin ikävät oireet kuin vain hajuhaitan.
Mekin oltiin kerran motellissa, josta jouduttiin lähtemään aamuyöstä pois kun kahdella perheessä alkoi ahdistaa hengitystä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko home tarttua vaatteisiin ja huonekaluihin, jos on aikanaan asunut vanhassa omakotitalossa ja sitten muuttanut kerrostaloon?
Anopin vaatteet ja tavarat haisevat pahalta (märältä ja tunkkaiselta). Yritimme nätisti sanoa asiasta ja hän totesi, että lastulevy haisee sellaiselta. Anoppi asui väliaikaisesti vanhassa omakotitalossa. Hän kävi jokin aika sitten kylässä ja toi mukanaan kuivakakun, joka haisi tuolta samalta. Samoin vierashuoneemme haisee yhtäkkiä kostealta ja ummehtuneelta, kun hän on käymässä ja hänen vaatteensa ovat siellä :-/
Todettu ikäihmisistä, kun vaatteet on kerran päästetty niin likaisiksi, että niissä haju, eivät enää tule raikkaiksi millään pesulla.
Välttämättä haju ei ole paha, sen vain erottaa. Vuodevaatteissa ja sohvissa myös.
Juu, minä haistan ihmisten vaatteissa homeen hajun, joskus se on todella voimakasta. Mutta eihän näitä asioita voi sanoa ääneen, ihmiset ei kestä sitä. Toisaalta aika ristiriitaista, kun itse tietää millaiset terveyshaitat näissä hometaloissa on. Jos on lapsia kyseessä, suosittelisin kyllä sanomaan jotain, sillä siinä voi lapsen koko terveys mennä päin prinkkalaa. Mutta suurin osahan "normi" ihmisistä eivät usko tähän "huuhaahan", vaan uskovat että meillä homeherkillä vippaa päästä. Kuka voisi olla niin sekaisin, että kuvittelisi haistavan jotain olemattomia hajuja, ja aiheuttaisi niistä itselleen keksittyjä vaivoja? Surullista, että ihmiset ei ota näitä asioita vakavasti. Vasta sitten kun oma lapsi on kuolemansairas, saatetaan asialle tehdä jotain.
Itse haluaisin tietää. Meilläkin on tunkkaista, en kuitenkaan usko että on hometta, koska kukaan ei ole sanonut asiasta. Ei edes homeelle herkistynyt kaverini. No, vuoden päästä päästään joka tapauksessa pois ja sitä ennen on putkiremppakin tulossa. Jos täällä jokin lahoaa niin 60-luvun kylpyhuone.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 10:42"]
Mitään "ominaishajua" ei ole olemassa.
[/quote]
Todellakin on, ihan jokaisessa kämpässä. Tai oikeestaan ihmisissä, koska kun ihminen muuttaa, sen uudessa kämpässä on se sama ominaishaju. Tietenkin siis ummehtunut/homeen haju on erikseen. Mutta on naurettavaa väittää, ettei olisi ominaishajuja. Kavereilla kun on ollut yötä niiden lakanoissa, niin kyllä oma yökkärikin tuoksuu siltä kaverin ominaishajulta. Eikä ole mikään pyykkiaine tms.