Tulin juuri kaverilta vloppuvierailulta ja vaatteissa kamala haju..
Olin tosiaa kaverin tykönä vlopun. Nukuttiin kaverin lapsen huoneessa. Kotiin ku tultiin niin koko laukku ja vaatteet haisi iha ummettuneelle,semmoselle "vanhalle mummolalle". Hometta? Kaveri ei taia ite haistaa sitä hajua ja kaiken lisäksi kaverin lapsi nukkuu siinä huoneessa. Pitäsköhä vihjata kaverille, mahtaa vaan suuttua. Mä oon kaiken lisäks iha tukossa ja rintakehään sattuu aiva hitosti.
Kommentit (62)
Homeesta on kyse. Ehkäpä sen tietääkin, mutta kieltää asian, koska remontti ona hirveän kallis tai talo voi osoittautua täysin asumiskelvottomaksi.
Itse haluaisin tietää. Mitään "ominaishajua" ei ole olemassa. Joku asia hajun aina aiheuttaa. Itse olen yrittänyt haistella kotiani, mutta tosiaan hajuihin turtuu. Joskus tuoksahtaa, mutta roskis vai joku muu??? Minulla on aina kuivauksessa yrttejä, sieniä yms. eli hajuja on. Se ummehtunut viittaa homeeseen. Ei välttämättä mihinkään myrkylliseen.
Kerro kaverillesi tuosta tavaroihin tarttuneesta hajusta ja omista tuntemuksista. Mummonmökki ja märkyys hajuina viittaavat homeeseen. Kyllä minä ainakin haluaisin tietää, jos meillä tuolla tavoin hometta olisi syytä epäillä. Suuttukoon kaverisi sitten, mutta ainakin yritit. Ja heidän terveyshän siinä on kyseessä!
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 10:41"]
Homeesta on kyse. Ehkäpä sen tietääkin, mutta kieltää asian, koska remontti ona hirveän kallis tai talo voi osoittautua täysin asumiskelvottomaksi.
[/quote]
Se on kuule pieni raha, mutta jos lapsi sairastuu niin en miettisi rahallisia asioita.
Ehdottomasti sanot asiasta! Minä en ainakaan suuttuisi jos joku asiasta sanoisi, eihän se nyt sen asukkaan vika ole ellei ole omin kätösin taloa rakentanut ja on joku rakennusvirhe. Pyydä että kaverisi tilaa kotiinsa homekoirat! Ne tutkii nopeasti paikat ja ei se nyt niin kallista ole, muutama satanen...
No ni! Minähä sitte soitin kaverille ja sanoin että meillä haisee kaikki vaatteet, että mieskin haisteli kotiin tultaessa et koko poppoo haisee jolleki.. sanoi että hometta se ei ole koska tehty kuntotarkastus siihe taloon .. ja että "vanhat talot nyt vaan haisee tuommoselle". Ja nyt ku haistelen omaa tukkaa nii mullaha haisee hiuksetki sille "vanhalle"
Olen ollut sellaisessa hotellissakin, jossa oli ns. ominaishaju. Ihan selvästi se on homeen haju, jos se jää vaatteisiin ja kaikkiin tavaroihin. Vanha mummola ei mielestäni haise homeelta, se on enemmän kellarin hajua, tunkkaista ja jopa pistävää ja aiheuttaa astmaatikolle muutenkin ikävät oireet kuin vain hajuhaitan.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 10:13"]
Olin tosiaa kaverin tykönä vlopun. Nukuttiin kaverin lapsen huoneessa. Kotiin ku tultiin niin koko laukku ja vaatteet haisi iha ummettuneelle,semmoselle "vanhalle mummolalle". Hometta? Kaveri ei taia ite haistaa sitä hajua ja kaiken lisäksi kaverin lapsi nukkuu siinä huoneessa. Pitäsköhä vihjata kaverille, mahtaa vaan suuttua. Mä oon kaiken lisäks iha tukossa ja rintakehään sattuu aiva hitosti.
[/quote]
Olet joko ala-asteella tai jotenkin jälkeenjäänyt tuon kirjoitustyylin perusteella eli luultavasti haju lähtee itsestäsi.
Voithan sinä kysyä ovatko he huomanneet mitään erikoista hajua. Sano vaikka että 'minusta tuntuu, että siinä huoneessa haisee vanhalle talolle tai mummolalle'.
Ovat saattaneet itsekin ihmetellä hajua, mutta ehkä ajattelevat vain kuvittelevansa. Tai sitten heillä on tehty tutkimuksiakin ja saatu 'normaalit tulokset' vauriosta huolimatta.
Kaverin kodissa homeongelman selvittäminen osoittautui hyvin vaikeaksi. Itse haistoivat ongelman ihan selvästi, ja se haisikin selvästi. Tämän kaverin talossa avattiin rakenteita monesta kohdasta ja tehtiin useita porauksia moneen eri kertaan. Vasta kun tutkimuksia tehtiin kolmannen kerran, löytyi vaurioitunut kohta, ja se paljastui niin pahaksi että koko talo piti purkaa. Aikaisemmin kaikki näytteet olivat olleet puhtaita, sillä ne oli otettu terveistä rakenteista.
Olin kerran kaupungin keskustassa yhdessä tilaisuudessa.
Vanha krstalo.
Vessaan mennessä huomasin selvästi
vahvan homeen hajun.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 10:49"]
No ni! Minähä sitte soitin kaverille ja sanoin että meillä haisee kaikki vaatteet, että mieskin haisteli kotiin tultaessa et koko poppoo haisee jolleki.. sanoi että hometta se ei ole koska tehty kuntotarkastus siihe taloon .. ja että "vanhat talot nyt vaan haisee tuommoselle". Ja nyt ku haistelen omaa tukkaa nii mullaha haisee hiuksetki sille "vanhalle"
[/quote]
Loukkaantuiko kun sanoit? Toivottavasti rupes edes miettimään homeen mahdollisuutta.
Kuntokartoituksessa ei välttämättä tule esille tällaiset ongelmat ellei tosiaan tehty homekartoitusta!
Hyvä että sanoit, jos (KUN) he sairastuvat niin omatuntosi on puhdas. Toivottavasti he tutkivat asian, home-epäilyt pitää ottaa tosissaan!
Sano ihmeessä asiasta!! Minä ainakin ihan itse kyselen vierailta, haiseeko meillä heidän mielestään home, koska olen epäillyt homeongelmaa kylpyhuoneessa, mutta en haista itse meillä mitään -liekö turtunut hajuun vai enkö vaan osaa eritellä sitä hajua. En haista huoneilmassa mitään, mutta vaatteet ollessaan kaapissa pitkään haisevat kyllä ummehtuneelta ja kylpyhuoneen kaakelin saumat tummuvat ja niihin tulee mustia pisteitä, vaikka pesemme ne kloorilla pois säännöllisesti. Lisäksi tähän asuntoon muuttamisen jälkeen (3v sitten) aina syksyn tullessa (ilmankosteus lisääntyy) iho-oireet ja hengitysteiden limaisuus lisääntyy. Remonttiin säästämme juuri rahaa, harmittaa ettei pysty sitä tekemään heti vaan terveytemme on tällä tavalla uhattuna koko ajan :(
Muistattehan, että homeongelma ei välttämättä korjaannu pelkällä remontilla. Myös kaikki kangaskalusteet/pehmeät kalusteet täytyy heittää pois tai puhdistaa (tulee varmaan kalliimmaksi kuin uudet). Lakanoita ja vaatteitakaan ei välttämättä voi säilyttää. Homehuoneessa (esim- kylpyhuone) ollut vaatteidenpesukone kannattaa hävittää jne.
Homeongelma on tosi raskas sekä fyysiselle terveydelle että lompakolle, mutta ennenkaikkea henkisesti. Kaikki pitää olla valmis heittämään pois. Koko elämä uusiksi. Kyllähän tällaisen ongelman myöntäminen pelottaa :(
Heille on tehty kuntotarkastus jossa ei kuulemma löytyny mitää. En ole ainut joka sitä mieltä. Toinen kaveri kävi kans siinä huoneessa ja sano että "tässä huoneessa on jokin ominaishaju" ja kaveri kuuli sen mutta ei ottanu kuuleviin korviinsakaa .. nii en tiiä kuuliko sitä mutta luulen että tietää siitä hajusta.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 10:55"]
Voithan sinä kysyä ovatko he huomanneet mitään erikoista hajua. Sano vaikka että 'minusta tuntuu, että siinä huoneessa haisee vanhalle talolle tai mummolalle'.
Ovat saattaneet itsekin ihmetellä hajua, mutta ehkä ajattelevat vain kuvittelevansa. Tai sitten heillä on tehty tutkimuksiakin ja saatu 'normaalit tulokset' vauriosta huolimatta.
Kaverin kodissa homeongelman selvittäminen osoittautui hyvin vaikeaksi. Itse haistoivat ongelman ihan selvästi, ja se haisikin selvästi. Tämän kaverin talossa avattiin rakenteita monesta kohdasta ja tehtiin useita porauksia moneen eri kertaan. Vasta kun tutkimuksia tehtiin kolmannen kerran, löytyi vaurioitunut kohta, ja se paljastui niin pahaksi että koko talo piti purkaa. Aikaisemmin kaikki näytteet olivat olleet puhtaita, sillä ne oli otettu terveistä rakenteista.
[/quote]
Jos meillä olisi home-epäily niin tilaisin paikalle homekoirat! Ei tarvitse porailla ja ihmetellä, vaan homma hoituu koirilla! Kavereilla oli talossaan hometta ja sitä tutkittiin, mutta ei löydetty mitään, ja päättivät sitten tilata paikalle koirat kun olivat niin varmoja että jokin on pielessä. Koirat merkkasivat vaikka kuinka monta paikkaa talossa ja joka kohdasta löytyikin hometta!
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 10:49"]
[/quote]
Oi voi. Kaverisi pelkää todennäköisesti vaurion laajuttaa ja remontin hintaa ja siksi pyrkii kieltämään ongelman kaikin mahdollisin keinoin.
Ei kuntotarkastus ole niin luotettava että sitä voisi käyttää luotettavana mittarina talon kunnosta. Ei homevaurioita edes löydä ellei satu tutkimaan juuri oikeasta paikasta. Metrin päässä vauriokohdasta saatetaan saada ihan hyvät tulokset ja päätyä siihen että mitään vikaa ei ole.
Ei sinun ap kuitenkaan kannata alkaa tästä asiasta kaverisi kanssa inttämään ja kinaamaan. Sillä saat vain välit poikki ja kaverin entistä voimakkaammin kieltämään ongelman olemassaolo.
Ja suuttu iha helvettiin siitä.. minä kuulemma vittuilen vaan heidän vanhasta talosta ku meillä uusi ..
Kuntotarkastus ei takaa etteikö hometta silti olisi!
Kiitos tsemppiviesteistä!
Päätin etten ota enää kantaa koko hajuun, koska kaveri kokee sen vaan vittuiluna. Hometta se varmasti on. Haju on iha järkyttävä nuissa vaatteissa ja laukuissa ja mun tukkaki haisee aiva kamalalle!
Harmittaa pienen lapsen puolesta ja nyt kun ajattelen nii lapsi oli (sattumaaki voi olla) aivan älyttömässä nuhassa. Itse sain älyttömän yskän reissusta ja rintakehää särkee , etenkin kun äsken söin leivän niin nielaisemine kävi tosi kipeää.
He ovat asuneet n. pari vuotta siinä talossa, tekivät ison pintaremontin siihe. No, olempaha yrittänyt.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 11:08"]
Ja suuttu iha helvettiin siitä.. minä kuulemma vittuilen vaan heidän vanhasta talosta ku meillä uusi ..
[/quote]
Ei se uusikaan talo mitään takaa etteikö voisi olla homeessa! Jossain lehdessä oli vähän aikaa sitten juttu yhdestä perheestä joka oli rakentanut talon ja parinvuoden päästä todettiin asuinkelvottomaksi kun rakennusvirhe ja oli homehtunut. He joutuivat heittämään kaikki tavaratkin pois.
Sanot että et vittuile, vaan olet huolissaan heidän lapsen terveydestä. Suomessa on paljon taloja ja rakennuksia missä on hometta, eihän se nyt heidän vikansa ole, eikä sitä voi olttaa henkilökohtaisena loukkauksena!
En enää puutu siihen. Meillä menee kohta välit tuon takia. Olen kerran sanonut ja se ei auttanut niin valitettavasti painikoot itse sen asian kanssa tai sanokoot joku muu. Jos ei usko niin ei usko!
Huoneeseen mentäessä haistaa iha selkeästi että siellä haisee joku "märkä". Mua iha oikeasti surettaa ku se lapsi nukkuu siellä kaikki yöt :(