Olenko kunnonj uskovainen jos uskon evoluutioteoriaan?
Kun toissapäivänä tuli tlkusta ohjelma jossa uskovaiset tämän teorian kielsi ja sanoivat myös ettei dinosauruksiakaan ole ollut...
Mutta dinothan ovat siis ihan todistettu juttu?
Kommentit (51)
Raamatussa kun oikein erikseen mainitaan naisen peseytymisestä, se yleensä viittaa kuukautisiin. B:n mies Uria on sodassa ja D makaa B:n kanssa. Kun raskaus selviää, yrittää saada Urian väkisin vierailemaan vaimonsa luona, jotta käenpoikanen menis täydestä, mutt Uria on varmaan kuullut huhuja eikä kiusallaankaan mene. D lähettää Urian eturintamaan kuolemaan. Ratkaiseva kohta: " Nainen oli juuri puhdistautunut, ja Daavid makasi hänen kanssaan. Sitten nainen palasi kotiinsa. Nainen tuli raskaaksi, ja hän toimitti Daavidille sanan: [...]" (2. Sam. 11: 4-5)
että tiesivät siihen aikaan, että vähän kuukautisten jälkeen on sopiva hetki lisääntyä. en tarkoittanut sen kummempaa. lääketieteellisistä detaljeista tuskin tiesivät.
Minä uskon Jumalaan ja siihen että Hän on luonut tämän maailman.
Dinosauruksista en tiedä, on niitä sitten ollut tai ei, sillä ei ole minulle mitään merkitystä.
Tieteessä ei ole sijaa Jumalalle hyvin yksinkertaisesta syystä: jos Jumala on kerran kaikkivaltias, hän voi muuttaa maailmankaikkeutta mielensä mukaan, ja myös niin että luulemme muutoksen olleen aina. Esim. jos Jumala saisi päähänsä että ihminen olisikin parempi siivekkäänä, hän voisi tehdä kaikki muutokset yön aikana ja muuttaa muistojamme, fossiileja ym. niin että kuvittelisimme ihmisten aina olleen siivekkäitä. Mihinkään todisteisiin missään asiassa ei voisi luottaa, koska ne kaikki voisivat olla hämäystä.
No juu, takaisin asiaan. Itse en ole uskovainen, mutta en näe ristiriitaa uskovaisuuden ja evoluutioteorian välillä. Jos olisin uskovainen, ajattelisin Jumalan luoneen ihmisen evoluution kautta (se olisi ensinnäkin paljon mielenkiintoisempaa kuin vain askarrella savesta, ja toisekseen pitkät ajanjaksothan ovat ikuisen olennon kannalta samantekeviä). Tuhansia vuosia sitten eläneet ihmiset tuskin olisivat tajunneet mitään jos Jumala olisi alkanut selittämään geeneistä, kromosomeista ja DNA:sta, joten varmaan Jumala olisi antanut hiukan yksinkertaisemman selityksen.
Vierailija:
Minä uskon Jumalaan ja siihen että Hän on luonut tämän maailman.
Dinosauruksista en tiedä, on niitä sitten ollut tai ei, sillä ei ole minulle mitään merkitystä.
Dinosauruksiin ja jumalalla ei ole minulle mitään merkitystä.
Jumala ei minusta ainakaan luonut kovin uskovaista ihmistä.
47:
...Esim. jos Jumala saisi päähänsä että ihminen olisikin parempi siivekkäänä, hän voisi tehdä kaikki muutokset yön aikana ja muuttaa muistojamme, fossiileja ym. niin että kuvittelisimme ihmisten aina olleen siivekkäitä.
Borgå72:
Tuossakin pitää muistaa että silloin kun meillä on yö, Australiassa on jo seuraava päivä.
" sinulla ei tule olla muita jumalia" . Niitä nyt vaan on niin pirusti.
Kukin uskoo mihin tahtoo.
Mitä maailman luomiseen tulee, niin ihmettelen kovasti kaikkia jotka kieltävät konkreettiset todisteet.
Juuri tämä jenkkiläinen dokkari oli aivan käsittämätöntä katsottavaa.
tarikoitus ole selittää yksityiskohtaisesti maailman biologinen synty, vaan välittää Jumalan rakkaus ihmistä kohtaan ja se, että Jumala on kaiken luoja. Se, MITEN kaikki tapahtui, on toisarvoista ainakin minulle.
Luomiskertomus ja evoluutio eivät siis mielestäni sulje toisiaan pois, vaikka evoluutiokaan ei ole aukoton teoria. Minusta hengellisyys on eri ulottuvuus kuin maalliset, esim. juuri biologiset asiat.
nimi. yksi uskova.
On helppo tulkita raamattua omien tietojen mukaan... tarkoittiko kuusi paivaa todella kuutta paivaa jne... mutta onhan se vahan niin, etta miten voit uskoa raamatussa kaikkeen muuhun, mutta et usko kaiken alkuun?
valitettavasti suomessa myos luomisteorian opetus on monessa suhteessa jaanyt hyvin alkeelliseksi...
Luomistyon alussa oli dinosauruksia yms. Mutta sitten tapahtui vedenpaisumus... tama voi selittaa myos monia fossiileja. Ehka fossiilien muodostuminen ei olekaan vienyt niin kauaa aikaa kuin evoluution kannattajat uskovat...
ja missa ovat todisteet, etta ihminen on polveutunut apinasta? Onko se luissa, jotka on loydetty kilometrien paassa tosistaan? Myoskaan evoluutioteorialla ei ole mitaan todellisia todisteita vain kysymys on myoskin vain uskosta! Se on vain yleisempi kasitys!
ja " lahkolaisuus" on tuttua jo kirkon sisälläkin, koska meillä on jos jonkin näköistä herätysliikettä ja muuta viritystä.
Sen sijaan, joidenkin maiden muslimit (eivät kaikki) ovat oman kokemukseni mukaan hyvin tarkkoja ja oikeaopillisuutta korostavia
Vierailija:
Jehovantodistajat sanovat itseään kristityiksi. Mihinkään uskontoon kuulumattoman korvissa on sinänsä ihan sama, kuka sanoo itseään miksikin - kaikki yhtä väärässä ja yhtä oikeassa.
nyt kun olen elämäntilanteeni takia seurannut uskonasioita läheltä mutta sivusta, huomaan, että yhteinen piirre monilla uskovaisilla on äärimmäinen me/muut-ajattelu. ainakin suomalaiselta ev-lut. kulttuuripohjalta hyökätään totaalin tietämättömänä kaikkea " lahkolaisuutta" vastaan.
Harmittaa kaikkien puolesta.