Minkä ikäinen mummi vielä jaksaa hoitaa lapsenlapsia?
Meillä mummit 67 v ja 83 v---
molemmat alkaa hyytyä lastenhoitoon...
Kommentit (32)
Kuinka vanhana tuo 83v on tehnyt lapsensa?
Toinen on vielä työelämässä, toinen sairaseläkkeellä. Molemmat jaksavat hoitaa kaikkia lapsenlapsiaan, ja tekevät sen vielä todella mielellään! Usein pyytävät itse lapsia hoitoon (yökylään tai päiväksi).
Hoitoapuina on myös molemmat isoisät (iät 57 ja 59).
Mieheni äiti oli 76 v,
kun esikoisemme syntyi
eli mieheni oli silloin 46 v...
Mutta kyllähän se ikä alkaa jo näkyä, valittelee väsymystä, selkäkipuja ym. tällaisen jälkeen. Nyt on tulossa kolmas lapsi eikä varmaan enää toivoakaan että näitä kolmea jaksaisi. Omat vanhemmat ovat jo kuolleet.
Omat vanhempamme nyt kyllä viiskymppisinä vielä jaksavat!
ja tekee lumityötkin. On kyllä poikkeuksellinen, en tiedä tollasia teräsmummeja muita.
" Jos kirjoitan, että mieheni mummo ja minun mummo niin eikö se tarkoita, että vanhempiemme äitejä?
Omat vanhempamme nyt kyllä viiskymppisinä vielä jaksavat!"
Miehen vanhemmat lähestyvät 70-vuoden ikää ja emme kyllä raaski rasittaa heitä enää 3,5-vuotiaan hoitamisella juurikaan, vaikka sinällään ovatkin ihan terveitä.
Minun äitini taas, hitusen alle 60v., jaksaa vielä ihan hyvin!
Oma mummoni, yli 80v. ei varmasti jaksaisi.
vaikka jotain kremppoja jo onkin (reuma jne).. Samoin pappa 51v.
Omat mummoni 80 & 90v, ovat jo vuosia olleet aika kädettömiä lasten hoitoon.. Toisella prakasi kunto, toisella muisti. Pappani ei muistaakseni ole hoitanut lastenlapsiaan edes silloin kun itse olin pieni, akkojen hommia!
Meillä mummi yli 60-vuotias ja jaksaa hoitaa siskon kolmea alle 5-vuotiasta joka arkipäivä ja vähintäin kerran viikossa on siellä joku yötä. Hoitaapa vielä sairasta isäänikin siinä. Eipä ihme että on nyt pää ruvennut tärisemään. . .
Ei ole todellista... Toivottavasti et ollut tosissasi, ja ymmärrät että ihmisiä on erilaisia.
Oma äitini on 65v ja hoitaa joka päivä siskoni puolitoistavuotiasta ( saa maksun siitä), ja iltaisin joskus meidän 2-vuotiasta. Ottaa meidän lasta yökyläänkin mielellään, sekä myös siskon 8 ja 7 vuotiaita. Ja hyvin jaksaa :) ja haluaa.
Miehen äiti saman ikäinen, eikä voisi kuvitella että jaksaisi yksin koko päivän hoitaa..
Jaksaa hienosti, yökylätkin.
Isomummot 81v ja 85v ei jaksa mitään, kyläilyn silloin tällöin.
Ja kesällä 6v poika (lapsemme serkku) oli yökylässä isomummon luona joka on 88v.
Ei sairauksia, ei ylipainoa, ei tuonikäisille tyypillisiä lääkityksiä. Kävelee ja pyöräilee reippaasti, on viimeksi ollut sairaalassa kun synnyin 70-luvulla.
Ei todellakaan mitään vaivoja.
Hoitaa lasta usein, jaksaa leikkiä ja laulaa ja kävelyttää. Ei mitään jaksamisongelmia. Tuntuu, että jaksaa paremmin kuin me kolmikymppiset vanhemmat...
Viisikymppinen saattaa olla vielä stressaantuneena työelämässä ja omien lapsien hoidosta on vasta vähän aikaa eikä hän jaksa lapsenlapsia hoitaa. Joku lähemmäs seitsemänkymppinen voi viettää terveitä mutta yksinäisiä eläkepäiviä ja ottaa mielellään lapsia hoitoon. Tai sitten ei: pakkohan ei ole hoitaa kuin omat lapsensa.
Minun äitini on vielä alle viisikymppinen, mutta fyysisesti niin huonossa kunnossa, että lapsen hoito on liian raskasta. vain ajoittain " raskin" lapsen 4-v mummolle viedä, kun tiedän että vammoineen on rankaa. Itse mummo haluaisi kyllä lasta ottaa useimmin luokseen, mutta vammojen laatu rajoittaa- ja tiedostaa sen pitkin hampain itsekin.
ja ihan hyvin kumpikin jaksaa. Meillä on tosin vian yksi lapsi, mutta mummo on hoitanut häntä aivan vauvasta asti säännöllisesti ilman ongelmia. Välillä uuvuttaa toki ja silloin yleensä sanookin, että nyt ei jaksa, mutta keskimäärin jaksaa siis hyvin.
Lastemme isovanhemmat ovat kaikki 48-50v. Ja hyvin jaksavat hoitaa alle viisivuotiaitamme.
Lasten isoisovanhemmat ovat ikähaitarilla 70-85 ja kaikki hyväkuntoisia, mutta emme silti uskalla kellekään jättää lapsia, koska 70v isoisoäiti on pyörtynyt nostettuaan vuoden ikäisen korkealle ilmaan. Muutenkaan liikkuminen ei ole tarpeeksi nopeaa että ehtisi pelastaa kaksivuotiaan tämän karatessa autotielle.
Miehen mummo on lähes 90 eikä tahti hidastu mihinkään..
Oma mummoni alkaa hidastua ja ikää vasta reilu 70..