Onko teidän mielestä tärkeää, että lapsi saa raittiin joulun?
Että perheessä ei joulunaikana juoda alkoholia.
Aiotteko viettää raittiin joulun? Jos ette, niin missä menee juomisen raja?
Kommentit (48)
En ymmärrä yhtään paikkoja, joissa tarjotaan vain viiniä tai olutta ruokajuomana. En kestä pelkkää alkohloia ruoan kanssa.
Mitä tulee lapsiini ja jouluun. Ehdottomasti raitis joulu. Saivarrellen voin sanoa, että melko raitis. Ehkä otan lasillisen viiniä, ehkä en. Appivanhemmat heitän pihalle, jos tulevat humalassa.
se ole niin, että kaikki nuo turvakodit pullistelee juhlapyhinä, kun iskät äityy ottamaan kuppia ja heittämään perheen hankeen...
Vierailija:
mutta kukin tyylillään. Ennemmin sitten vettä kuin maitoa, koska maito ei kyllä tuo ruuan makua oikein esiin.
mutta uodaan meillä muitakin juomia. Ei tosin kokista.
Alkoholistin lähipiirissä olevana todellakin on tärkeätä. Mä en halua samanlaista lapsuutta mun lapsilleni kuin minkä mieheni on saanut kärsiä. Mieheni on edelleen isälleen katkera pilatuista jouluista ja juhlapyhistä sekä lapsuudesta...samaa ei omilleen tahdo eikä kelleen muulle.
Mutta ei se ole pahasta jos ottaa jouluoluen tai lasin viiniä. Mun vanhemmat ovat aina tehneet niin, ja silti väitän että me lapset ollaan aina saatu se raitis joulu. Vanhempani eivät olleet humalassa, mä tuskin kiinnitin edes huomiota siihen viinilasiin.
Itse en ota jouluna mitään, olen raskaana. Mutta jos mun mies haluaa ottaa oluen, niin siitä vaan. Siitä ei humalaan tule. Eikä se voi edes mitään kännejä vetää, koska joutuu mitä todennäköisemmin vielä jouluaattona ajamaan autoa. Tosin ei ottais muutenkaan, ei jouluna.
Ja voipi olla, että ollaan jopa kännissä :). Otetaan muutenkin usein viikonloppuna. Pari lasia kun lapset on hereillä ja sitten kun ne nukkuvat, vähän lisää.
Olen itse kokenut lapsuudessani joulut jolloin isä joi itsensä lopulta ihan tolkuttomaan känniin. Aina oli tarkoitus ihan vaan maistella mutta se riistäytyi aina käsistä.
Kammottavat muistot siitä kun istutaan joulupöydässä ja äidin pinna vaan kiristyy kun isä humaltuu...
meillä on tapana myös lasten synttäreillä laittaa juhlaruoat sukulaisille, ja siihen meillä kuuluu joku viini myös ruokajuomavaihtoehtona, samoin kuin jouluna.