Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teidän mielestä tärkeää, että lapsi saa raittiin joulun?

Vierailija
21.11.2007 |

Että perheessä ei joulunaikana juoda alkoholia.

Aiotteko viettää raittiin joulun? Jos ette, niin missä menee juomisen raja?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekopyhiä ne jotka sanovat, että lapsillaan sellainen on jos vanhemmat juovat syödessä ja lasten nukkuessa.

Vierailija
22/48 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille on tärkeää, että lapset saavat rakastavan joulun, johon kuuluu ensisijaisesti lämpöä, turvallisuutta ja rauhaa - ja hieman lahjoja, joista yritetään olla tekemättä numeroa.

Sattumalta lapset nyt saavat tänä jouluna ihan raittiit vanhemmat, kun itse lopetin kaiken alkoholin käytön ja mies ei koskaan ole paljon juonut. Eikun sori, saattaa tuo mies ottaa sen tavallisen viinilasillisen jouluaterialla, ilmeisesti ap laskee senkin alkoholismin esiasteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kännipsykoosissa örveltävää isää (ja, kyllä paljain jaloin yöpuvussa hankeen).

En silti ole absolutisti vaan haluan opettaa lapsilleni kohtuukäyttöä. Kirkon jälkeen otetaan glögit, ruoan kanssa lasillinen viiniä ja illalla varmaan konjakkia kahvin kanssa. Pitkin päivää 8 tunnin aikana tuo ei ole sellainen alkoholimäärä että se vaikuttaisi käytökseen niin radikaalisti että se pelottaisi lapsia.

Toleranssi vaihtelee suuresti ihmisten kesken, itse olen ollut aina sellainen ettei suurikaan alkoholi määrä juuri näy päälle...

Vierailija
24/48 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Muuten kyllä joisin pari lasia viiniä ruuan kanssa. Kumma miten monella on sellainen käsitys, että joko ollaan hirveässä kännissä tai sitten ei oteta lainkaan. Tai ei se oikeastaan mitenkään kumma ole, jos on alkoholisti, niin ei pysty juomaan hillitysti. Se on joko olan takaa tai ei ollenkaan. Mutta sitten on meitä normaaleja ihmisiä, joiden ei tarvitse kipata sitä viinaa kaksin käsin, vaan oikeasti pari lasillista riittää eikä enempää tee mieli.

Vierailija
25/48 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tekopyhiä ne jotka sanovat, että lapsillaan sellainen on jos vanhemmat juovat syödessä ja lasten nukkuessa.

Vierailija
26/48 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti absoluutit ovat asia erikseen, mutta missään tapauksessa en ymmärrä mitään pullojen piilottelua ja salanauttimista.

Meillä otetaan lasi viiniä illalla tai ruoan kanssa olut. Koskaan ei lapset ole meitä humalassa nähneet eikä meistä kumpikaan ole humalahakuisia. Oletan, että lapset oppivat juuri näin, että alkoholia ei tarvitse vetää päätä täyteen, mutta ei myöskään myrkkynä karttaa.

Vierailija
27/48 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin OK. lapsista se on pelottavaa jos vanhempien käytös alkaa muuttua prosenttien kihotessa päähän saatikka humaltuessa :(

Meillä ei lapsuudessa ja nytkään omassa perheessäni kuulu muu prosenttipitoinen juoma jouluun kuin itsetehty kotikalja :) . On hyvää kylmänä...

Alkoholi ei vain maistu, ei jouluna eikä arkena.

Vierailija
28/48 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu ollut aina täysin raitis ja täysi-ikäisistä ei ole tullut alkoholin suurkuluttajia. Alkoholi kuuluu mielestäni kohtuudella juhliin mutta joulu ei kuulu niihin. Joulun on lasten (ja aikuisten) juhla, enkä käsitä miksi lapsille pitäisi näyttää mallia kun ottaa kohtuudella. Vai otatteko myös alkoholia kun lapsenne viettää synttäreitään?

Vierailija
29/48 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minusta on ok jos joisi parit viinilasilliset tai oluen ruokajuomana. Itse en migreenin takia voi juoda.

Vierailija
30/48 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kukin tyylillään. Ennemmin sitten vettä kuin maitoa, koska maito ei kyllä tuo ruuan makua oikein esiin.

Meillä kyllä mies juo joulunakin maitoa ruuan kanssa. Ehkä itse juhlistan ateriaani tänä vuonna alkoholittomalla viinillä.

-16

Vierailija:

Mutta sitten olemassa meitä normaaleja ihmisiä jotka juo ruuan kanssa mielummin maitoa kuin viiniä. Mikä siinä viinin juomisessa ruokajuomana niin hienoa on että...

Vierailija
31/48 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meijän lapsilla on aina raittiit vanhemmat.

t. lesta

Vierailija
32/48 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vaikka sitä onkin eräiden vaikea uskoa, niin kohtuukäyttö on mahdollista. Ei tosin kaikille. Näitä ihmisiä kutsutaan alkoholisteiksi.

Omassa lapsuudenkodissani ainoa malli jota sain alkoholin käytöstä oli se, että isä joi viikonloppuisin ja juhlapyhinä itsensä hirveään humalaan (yleensä vähän salaa baarikaapista siemaillen) ja äiti ei juonut lainkaan. No pitihän sitä juomista itsekin sitten nurkan takana kokeilla, eikä se ollut kovinkaan sivistynyttä. Omille lapsilleni haluan ehdottomasti näyttää alkoholin kohtuukäyttöä ja sitä, että se on normaali tapa nauttia alkoholia (esim. pari lasia ruuan kanssa), ei se puolisalaa hirveään änkyräkänniin juominen.

Vierailija:

Jos vaan osaa sen alkoholin pitää nimenomaan RUOKAjuomana

niin OK. lapsista se on pelottavaa jos vanhempien käytös alkaa muuttua prosenttien kihotessa päähän saatikka humaltuessa :(

Vierailija
33/48 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsitys raittiista joulusta. Itse olen alkoholiperheestä ja nähnyt kosteita jouluja aika paljon. Itse en lapsilleni sitä tuskaa soisi.

Vierailija
34/48 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta perinteisten jouluruokien kanssa ei viini mielestäni sovi/maistu.

Eli joulupöydässä meillä ei ruuan kanssa viiniä ole, eikä muutakaan alkoholia.

Joulusaunan jälkeen mies juo yhden pullon jouluolutta, mutta minä en juo kaljaa muutenkaan, niin en tietenkään joulunakaan.

Aattoiltana kun lapsi on mennyt nukkumaan ja vieraat lähteneet kotiin, juomme miehen kanssa 1-2 lasia alkoholipitoista glögiä, syömme suklaata ja katsomme yleensä jonkun elokuvan. Tämä on meidän oma, ihana joulutraditiomme.

Vierailija
35/48 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Humalassa en muista nähneeni ketään paitsi joskus appiukon ja sekin sitten lasten jo mentyä nukkumaan. Mitä nyt sitten raittiiksi määritellään.

Et muista kun olit niin kännissä?;)

Vierailija
36/48 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olut on maultaan sopivampi ja sitä nautimme pullon per aikuinen joulupöydässä. Edes minä (155 cm 45 kg) en tule siitä humalaan.

Vierailija
37/48 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa on aika paljon sellaisia ihmisiä, jotka juhlistavat lapsen synttäreitä esim. kuohuviinillä. Meillä ei olla lasten synttäreillä kilistelty, mutta ristiäisissä on tarjottu kuohuviinilasilliset kasteen jälkeen ennen kahvitusta. Kuohuviini kuuluu suureen juhlaan ja ristiäiset ovat sellainen, lapsen syntymäpäivät mielestäni ei.

Jouluna en oikein ole koskaan osannut viiniä valita joulupöytään, vaan olen ostanut jotain hyvää olutta aterian kyytipojaksi aikuisille. Se tuntuu mielestäni sopivan viiniä paremmin ainakin meidän joulumenyyseen. Tykkään kyllä viinistä, mutta sen lipittäminen ei ole minulle mikään itseisarvo.

Tänä jouluna meillä juodaan aterian kanssa se yksi olut per aikuinen, muuta alkoholia ei ole. Ja minäkin aion sen oluen juoda vaikka olen raskaana.

Vierailija
38/48 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudessanikin vanhemmat joi, mutta siitä ei ollut haittaa, koska he eivät ole alkkiksia. Isä saattoi olla joskus melko humalassa, mutta hän ei koskaan ollut aggressiivinen ja pysyi pystyssä ihan normaalisti. Ei siis sammunut sohvalle, oksennellut tai kaatuillut.

Kaikille tosin alkoholinsietokyky ei ole kummoinen. Jos on ihan ääliö humalassa niin kannattaa jättää juominen minimiin tai kokonaan pois.

Vierailija
39/48 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi tekee osan ihmisistä aggressiivisiksi riidanhaastajiksi ja aiheuttaa noloja välikohtauksia, mutta esim. itse humalassa olen normaalia paremmalla tuulella ja itsekontrolli pelaa samoin kuin ilmankin alkoa.

Vierailija
40/48 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoholiin. En jaksa edes lukea ketjun vastauksia. Minä en tapaa örveltää, enkä mieti moista. Meillä juodaan viiniä ruoan kanssa silloin tällöin ja jouluna aika varmasti, kun syödään muutenkin pitkään ja juhlavasti. Niillä viinilasillisilla ei ole mitään vaikutusta siihen " millaisen" joulun lapsemme saa. Niillä, joiden moista täytyy miettiä, on varmaan jonkinasteinen alkoholiongelma.