Elatusmaksuista...
olen ostanut kaikki, siis ihan kaikki tarvikkeet lapselleni.. nyt olaan menossa tekemään elatussopimusta niin huomioidaanko siinä että olen ostanut kaikki itse, vaunut, sängyn, turvakaukalon, vaatteet ja kaikki muut. saanko kenties lisää kun lasketaan paljonko minulla noihin on mennyt. eli joutuuko isä maksamaan minulle näistä?
Kommentit (3)
eikö tosiaan joudu maksamaan niistä mitään? entä jos elatusmaksut tulee isommaksi kuin kaupungin elatustuki, niin joutuuko maksamaan takautuvasti mulle erotuksen?
Avioeroon kuuluu ositus, jossa kaikki jaetaan tasan, riippumatta siitä, kuka on ostanut mitäkin. Eli puolet lapsen tavaroiden arvosta kuuuu isälle. Tämä perustuu oletukseen, että perhe on taloudellinen yksikkö. Jotta sinulla olisi voinut olla varaa ostaa kaikki mahdollinen lapselle, on mies varmaankin kustantanut esimerkiksi osan vuokrastasi tai syömistäsi ruoista.
Elatusapu määrätään siitä päivästä eteenpäin kun sopimus tehdään. Joissakin harvoissa tapauksissa voi oikeus, huom. oikeus, ei mikään muu taho, määrätä, että elatusapua maksetaan taannehtivasti korkeintaan siihen päivään asti kun on muutettu erilleen. Mutta ei todellakaan siltä ajalta kun vielä asuttiin yhdessä.
määritellään paljonko lapsen elatus maksaa, harrastukset, vaatteet, tavarat yms. joita tarvii VIELÄ hankkia ja sen mukaan määrätään elatusapu..