Peliriippuvainen mies, joka ei myönnä ongelmaansa
Mieheni kärsii peliriippuvuudesta, mutta ei myönnä ongelmaansa. Pelaa illat tietokoneella videopelejä, nukkumaanmeno on lipsunut klo 01.00-02.00 välille. Herätys aamuisin 07.00-07.30. Mies valittaa väsymystä jatkuvasti, aamuisin ei saa itseään kunnolla sängystä ylös. Lapsen aamupuuronkeitot ja pukemiset jäävät minulle. Itselleni pahinta on se, että miehen pelaamisen takia joudun nukkumaan olohuoneen sohvalla (miehen tietokonekompleksi makuuhuoneessa, eikä sitä voida siirtää olohuoneeseen). En itse saa iltaisin kunnolla unta, kun miehen pelaaminen valvottaa minua. Tai jos olen nukahtanut, herään herkkäunisena siihen, kun mies lopettelee pelaamistaan.
Tämä peliriippuvuus on aiheuttanut meillä vuosien saatossa monta riitaa. Vauva-aikana mies oli sentään niin väsynyt, ettei jaksanut pelata aamuyöhön, vaan meni edes vähän järkevämpään aikaan nukkumaan. Olen yrittänyt puhua miehelle, että kokonaan pelaamista ei tarvitse lopettaa, mutta olisi reilua sammuttaa kone esim. klo 23.30-00.00 mennessä. Tämä on miehestä kohtuuton vaatimus, eikä ole tähän suostunut.
Miten tätä peliriippuvuutta lähdetään ratkomaan, kun toinen ei myönnä ongelmaa? Aina ei ole ollut tällaista. Mies on toki pelannut "aina", mutta peliajat ovat vasta viime vuosina lipsuneet ihan överiksi.
Kommentit (23)
Olipa ongelma mikä tahansa päihteistä pelaamiseen:
Jos toinen ei koe itse tilannetta ongelmalliseksi, eikä koe tahtoa asioiden korjaamiseksi, eivät asiat muutu. Sen tahdon pitää lähteä ihmisestä itsestään, toinen ei voi sitä antaa. Sanoisinkin siis, että vakavan keskustelun paikka tuosta asiasta. Jos mies ei tajua asiaa, niin sitten on syytä miettiä parisuhteen lopettamista.
Itse asettaisin selvän ukaasin. Jos ei tuo peliaika lopu aikaisemmin, niin lähtisin. Eihän tuo ole missään muodossa reilua, että toinen valvoo yöt siksi, että toinen pelaa keskellä yötä.
Etkö arvosta itseäsi? Jätä hänet, ansaitset parempaa.
Minusta isoin ongelma tuossa on se, että olet ottanut asian esille lukuisia kertoja ja mies ei ole siihen reagoinut. Sekin ihmetyttää, että eikö pidä yhtään tärkeänä sitä, että tarvitsisit enemmän unta?
Kerro miehelle että haluat jatkossa makuuhuoneeseenne nukkumisrauhan 23.00 lähtien. Silloin tietokone kiinni ja hiljaisuus. Mies voi mennä pelaaman kavereille tai vaikka autoon. Mutta makuuhuoneessa nukutaan yöllä ei pelata.
Kerro miehelle että jos on perheellinen niin on perheellisen vastuut esim huolehtia koko perheeelle nukkumarauha. Lisäksi on kyettävä aamusta töihin hankkimaan rahaa perheen elämään. Jos haluaa elää kuin sinkku niin pysyttelee sinkkuna. Kysy mitä mies on mieltä? Miten hän takaa jatkossa sinulle nukkumarauhan ?
Saman kanssa painiskelen itse.
Eikä meillä ongelma rajoitu pelkkään pelaamiseen. Käytännössä pelaaminen tekee sen, että yhteistä parisuhdeaikaa lapsen mentyä nukkumaan ei ole. Vietän illat yksin kirjoja lukien, sarjoja katsoen tms, kun miehestä ei ole seuraa. Seksiä on tänä vuonna ollut kahdesti, miestä ei kiinnosta. Fyysistä läheisyyttäkään ei kunnolla ole, voi mennä viikkoja, että mies pussaa. Metatyöt ja arjen vastuut jäävät minulle, mies ei tee oma-aloitteisesti kotitöitä.
Kyllä kieltämättä moneen kertaan on tullut mietittyä, miksi jatkan tässä. Rakkaudesta ja siksi, että toivon miehen muuttuvan.
Vierailija kirjoitti:
Ennen eroa kannattaa kokeilla laittaa haarat kiinni kunnes mies pyytää anteeksi ja lopettaa yöllä pelaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Kerro miehelle että haluat jatkossa makuuhuoneeseenne nukkumisrauhan 23.00 lähtien. Silloin tietokone kiinni ja hiljaisuus. Mies voi mennä pelaaman kavereille tai vaikka autoon. Mutta makuuhuoneessa nukutaan yöllä ei pelata.
Kerro miehelle että jos on perheellinen niin on perheellisen vastuut esim huolehtia koko perheeelle nukkumarauha. Lisäksi on kyettävä aamusta töihin hankkimaan rahaa perheen elämään. Jos haluaa elää kuin sinkku niin pysyttelee sinkkuna. Kysy mitä mies on mieltä? Miten hän takaa jatkossa sinulle nukkumarauhan ?
Herkkäunisen kommentti: minä ainakin herään, jos puoliso kolistelisi jostakin kaverien peli-illasta kotiin klo 01.30. Ei tuo sitä ongelmaa poista, mies vain metelöisi osan illasta/yöstä muualla, eikä nukkuisi tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen eroa kannattaa kokeilla laittaa haarat kiinni kunnes mies pyytää anteeksi ja lopettaa yöllä pelaamisen.
Olen tuo aiempi keskustelusta:
Eipä paljon seksittömyys auta, kun peliriippuvaista miestä ei seksi kiinnosta nytkään. Lähinnä huokaisisi helpotuksesta, kun en ole ehdottelemassa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä paljon seksittömyys auta, kun peliriippuvaista miestä ei seksi kiinnosta nytkään. Lähinnä huokaisisi helpotuksesta, kun en ole ehdottelemassa mitään.
Mitä järkeä on parisuhteessa, jossa ei ole seksiä?
Meillä miehen pelaaminen riistäytyi käsistä raskaan vauvavuoden jälkeen, kun lapsi alkoi nukkua täydet yöt klo 19-07. Mies aloitti pelaamisen taaperon mentyä nukkumaan, pelasi 5-6 tuntia ja meni nukkumaan. Hävisi parisuhdeaika, yöunet lyhenivät. Tänä vuonna olen tainnut viettää alle yhden käden sormilla laskettavan määrän iltoja niin, että mies olisi viettänyt kanssani edes osan illasta. Onhan tämä järkyttävän surullista. Pelileskeltä tuntuu, kun olen parisuhteessa miehen kanssa, jolla ei ole mitään intoa viettää aikaa kanssani. Jos otan tämän asian esille, niin uhriutuu, heittäytyy marttyyriksi ja alkaa ulista, että "ota sitten ero, jos mun kanssa on niin hirveää olla". Kertaakaan ei ole sanonut, että voisi muuttaa käytöstään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on parisuhteessa, jossa ei ole seksiä?
Kysy sitä mieheltäni, jota seksi ei kiinnosta.
Onpa teillä vielä pahemmat ongelmat kuin mulla. Meillä vain teini pelaa ja hän käy päivät töissä.
On se kumma kun ei saa olla harrastuksia, eikä erilainen unirytmi...
Vierailija kirjoitti:
Ei harrastuksissa tai iltavirkkuudessa ole mitään pahaa. Mutta jos toinen harrastuksellaan valvottaa puolisoa aamuyöhön, eikä itsekään nuku tarpeeksi, niin eihän tuo ole ok.
Mieslapsi, addikti ja lisäksi hyväksikäyttää ja ahdistaa sinua räikeästi. Ei sinun tule joutua poistumaan sängystäsi miehen pelinarkkaamisen vuoksi. Laita kone paskaksi vaikka jos ei muu auta. Katso kun mies vikisee. Sitten laita mies paskaksi. Aika nopeasti pakkaa kamansa ja lähtee pelinarkkaamaan johonkin miesyksiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei harrastuksissa tai iltavirkkuudessa ole mitään pahaa. Mutta jos toinen harrastuksellaan valvottaa puolisoa aamuyöhön, eikä itsekään nuku tarpeeksi, niin eihän tuo ole ok.
5 tunnin yöunet ovat ihan tarpeeksi aikuiselle. Univelat nukkuu viikonloppuna, kun vapaata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5 tunnin yöunet ovat ihan tarpeeksi aikuiselle. Univelat nukkuu viikonloppuna, kun vapaata
Miehellä on täyspäivätyö ja seuraava täyspäivätyö on lapsi. Teinit harrastavat tuota, sitä kutsutaan kostovalvomiseksi, kun ns. ikävät velvollisuudet haittaavat pelinarkkaamista. Notkutaan tiettiksellä ja kännyllä yöhön, yöunet menevät pilalle, sitten seuraava päivä on suorittamista jollain 60% teholla kunnes pääsee taas pelinarkkaamaan yöksi.
Jos mies ei arvosta perhettä niin perhe pois. Pelinarkki voi narkata työssäkäymällä ja illat saa narkata ihan rauhassa.
Peluurista kysy neuvoja