Siis miten PASKAISESSA asunnossa/talossa jotkut asuvat?
Moni ihminen kertoo, että vain jouluksi pestään seinät, sauna,kylppäri, kaapit, uuni jne
Siis eikö ihmiset pyyhi seiniä muutoin kuin jouluksi? Tai saunaa pestä kuin jouluksi? Voi kuvotus. Meillä ainakin pyyhitään seinät tarpeen mukaan esim. kerran pari kuukaudessa siis isllai kunnolla joka puolelta. Tarpeen vaatiessa joka päivä tahrat/sormen jäljet tai muu lika. Ja saunakin pestään muutoinkin kui jouluksi samaten uuni, kaapit
Kommentit (22)
paitsi kylpyhuoneessa. Se riittää että kerta vuoteen maalataan koko asunto uusiksi.
Ja meillä on muuten ihan siistiä aina.
Mutta ei mekään kyllä seiniä pestä edes jouluksi, jos ne eivät ole likaiset tai täynnä sormenjälkiä. Eikai seinät nyt likaannu kovin helposti??
Ei meillä ole tarvetta seinien pesemiselle kuin jouluna ja juhannuksena!
alkoi inhottamaan, kun kerran siskon perheen luona saunoessa sisko mainitsi, että pesevät saunan vain jouluksi ja juhannukseksi.
Mun käsittääkseni sauna kuuluisi pestä ainakin kerran kuukaudessa, etenkin kun sitä käytetään ainakin kerran viikossa, ja siellä käy myös muita kuin oma perhe!
Kun elää siististi.
Siis en mä ymmärrä miksi seiniä pitäis erikseen pestä? Tottakai siivotaan jos niihin jotain tulee, mutta keittiötä ja eteistä lukuunottamatta en näe siihen järkeä (pesutilat tietty erikseen).
Mä en pese koskaan makkuhuoneiden seiniä, miksi ihmeessä? Saunan lauteitakaan ei ole hyvä pestä jatkuvasti (kysy vaikka ammatti-ihmisiltä) jos haluaa pitää pinnat hyvinä. Kun peseydytään ennen saunaan menoa ja käytetään laudeliinaa, niin ei saunaa tarvi monesti pestä.
Ja meillä ei ole paskasta eikä likaista. Silloin kun kävi siivooja, niin hänkin sanoi ettei meillä ole juuri mitään siivottavaa kun kävi kahden viikon välein. Tosin sanoi että joissain kodeissa kerran viikossakin oli liian harvoin.
Eli se kuinka usein siivoa ei välttämättä ole merkki puhtaudesta tai likaisuudesta. Sillä on merkitystä mitä tekee siivousten välillä.
nykyään jotkut asuvat niin likasissa huushollissa että oksettaa.... kotoa pitää lähteä kun sielä ei kukaan viihdy enää
Toisille se putiputiputipuhdas koti on tärkeämpää kuin toisille. Toisten arki koostuu pääosin kodin siistimisestä ym muista kotitöistä, toiset saavat nautintonsa muista asioista, sellaista se on elämä. En ole ikinä jaksanut ymmärtää, miksi tälläisistä asioista vouhkataan, meitä on erilaista.
Itse kuulun siihen kategoriaan, joille kodin puunaus ei ole elämän pääasia, enkä siitä suuremmin nauti, kunhan nyt ei hämähäkinverkkoja roiku nurkissa ja kakkakikkareet pyöri vessan lattialla. Kolmen lapsen myötä olen oppinut katsomaan asioita hieman sormienkin läpi ja olo on huomattavasti helpottunut, kun en enää ota niin paljon stressiä kodin puunaamisella. Se kämpän siistinäpitäminen on loputon suo, eikä se työ tämän lapsikatraan kanssa johda mihinkään. Ollaan mielummin ulkona, niin ei ahdista niin paljoa. Että tämmöstä.
noi tapetit oikein kestäis vesipesun 2 krt/kk
meidän seitsemänhenkisessä perheessä on paperitapettia vähän joka seinä. Ei meillä mitään likaa niissä kyllä koskaan ole näkynyt.
eipä niissä ollut likaa oikeastaan ollenkaan kun viime kerralla sen tein.
ihan turhaa hössötystä.joulukin on vain pari päivää. sillon siivotaan kun on tarvis...
En minä vaan pese seiniä kuin korkeintaan kerran vuodessa, mutta ei ne kyllä mitenkään likaiset ole vaikka on kaksi pientä lasta.
Jos näen sormenjäljet jossain niin sitten pyyhin ne pois, mutta muuten en kyllä ala tyhjää tuhertamaan!
Miten te ne pesette? Irtoaako niistä oikein jotain likaakin?
Itse en IKINÄ ole seiniä pessyt. Lattialistat pyyhin, kun luutaan lattiat kunnolla pari kertaa kuussa. Pesuhuoneen seinät pesen silloin kun pesuhuoneen muutenkin noin kerran kuussa.
Kertokaa nyt tyhmälle.
Ja meillä kyllä lika ei ole ihan seinillä asti...
ja noin puolentoista kuukauden välein se pestään. Eipä ole kukaan sairastunut.
Mutta seiniä en _pese_ ikinä. Miten ap pesee paperitapettia? Hmm... kuulostaa aika haastavalta. Pölyt otan seinistä/katosta aina tarpeen mukaan, mutta en todellakaan ala pesemään tapetoituja seiniä! Varovasti voin pyyhkäistä esim. valokatkaisijan ympäriltä sormenjäljet ja keittiön maalatulta seinältä likaläntit jos niitä on.
Muuten meillä on erittäin siistiä ja oikeasti puhdasta, voisin vaikka syödä suoraan lattialta, jos olisi tarve ;)
Ei meillä lattiat siis kiillä tai mitään (eikä niitä seiniäkään ole vielä pesty), mutta tietynlainen perussiisteys on olemassa: tavararöykkiöt ovat YHDESSÄ kasassa, joka päivä pyyhin lattiat, vessan pesen 2-3 kertaa viikossa, pyyhkeet ja lakanat vaihdan usein jne. Myöskään tiskit eivät kasaannu ihan viikkoa. En koe olevani muita parempi siivoiluni takia, olen vaan huomannut itse viihtyväni paremmin jossei ole kauhean sotkuinen & sekava asunto! :) Vieraillekin varmasti miellyttävämpää tulla käymään, kun on puhtaat lakanat vuodesohvalla (jos siis jää yöksi), mikään epämääräinen ei lemua jossain nurkassa eikä pöntössä ole jarrutusjälkiä. Itse olen ollut monesti vieraana ihan peruskodeissa, joissa olen nukkunut käytetyissä lakanoissa (napattu siis suoraan toisen sängystä suunnilleen), yökkinyt likaisessa vessassa jne. :x Ei kauhean mukavaa!!
Ihmetyttää vaan miten jotkut jaksaa pohtia toisten siivoamisia. Meillä keskitytään elämään, ei epäolennaisuuksiin.
2