Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheet, miksi ette vietä joulua keskenään perheenne kanssa vaan menette mummulaan?

Vierailija
04.11.2008 |

Lapsillenne ei synny joulutraditioita ja perinteitä. Mukavaa olla oman porukan kanssa keskenään. Vai ettekö jaksa laittaa itsellenne joulua?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse laitan kyllä kotiini joulun. 23-25 päivä ollaan yleensä anopin luona 150 km päässä ja 24 päivä käydään 40 kilometrin päässä mun omalla äidillä ja mummolla. Anopin luona vietetään joulua siksi, että he itse haluavat kaikki lapset ja lapsen lapset koolle. Itse tykkään hirmuisesti tällaisesta järjestelystä. Kotona, jos oltaisiin miehen ja lapsen kanssa, niin aika tylsää varmaan olisi kaikilla. Päivä ei varmaan eroaisi muista päivistä mitenkään.

Vierailija
22/42 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillenne ei synny joulutraditioita ja perinteitä. Mukavaa olla oman porukan kanssa keskenään. Vai ettekö jaksa laittaa itsellenne joulua?

Me ollaan oman porukan kanssa keskenään muulloin aina. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiselle mummulle on matkaa 1500 km, ja toiselle 8500 km ja meidän perheessä on kolme ihmistä niin parempi käyttää ne matkarahat lahjoihin

Vierailija
24/42 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se lapsikatraasi lähtee maailmalle, miten yksinäisiä niistä sinun jouluistasi tulee? Mukavaa tottakai keskenään, mutta entäs ne joulun yksinäiset? Onko niillä mukavaa kun sukulaisia ei näe?

Me ollaan joka toinen joulu jommassa kummassa mummolassa. Ja kyllä, niitä perinteitä on silti tullut, tuo on ihan hullu väite. Joulun kyllä jaksan laittaa: vien aina mennessäni perunalaatikon, sienisalaatin ja kinkun ja autan. En ole menossa anopin/äidin sohvalle makaamaan...

Vierailija
25/42 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ettekö jaksa laittaa itsellenne joulua?

yritetään saada palstalaisia tuntemaan itsensä huonoiksi äideiksi kun eivät edes sitä omaa joulua jaksa laittaa :)

Vierailija
26/42 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen koko lapsuuteni viettänyt autojoulua, joten se riittää mulle. joka joulu 150 kilsan päässä mummulassa jouluruoalla. Oli se tietysti kivaakin, mutta kyllä se tuntui aika rankalta olla kolme tuntia autossakin. Joulupäivänä käytiin sitten toisessa mummulassa, silloin tuli ajoa vain pari tuntia päivään. Kyllä oli vanhemmillakin kivaa, kun kolme lasta kiljui takapenkillä. Vanhemmillani oli maatila, joten yöksi ei voitu jäädä. Ja ei, isovanhemmatkin halusivat viettää joulun omassa kodissaan

Meillä on niin, että joka toinen vuosi reissataan mummoloihin. Joka toinen vuosi kotona.

Vierailija
27/42 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulupaiva isolla porukalla. Mutta kun seka oma etta miehen perhe ovat kaukana (asumme 'kolmanessa maassa') emme voi just lentomatkojen ymS. vuoski viettaa paivaa kotonaa, seuraavaa mummolassa Italiassa, ja sitten seuraavaa vaikka Suomessa. Tahan mennessa olemme vuorotelleet: yksi vuosi Italiassa, toinen Suomessa. Ja siella ollaan sitten oltu se viikko tai jotain. Yksin koko joulun aikaa siis vain meidan perheen kesken en haluaisi viettaa! Kylla joulu on mun mielesta perhejuhla, jolloin yhdessaolo on kaikkein tarkeinta!

Kutsuisimme kylla isovanhemmat meille mielellamme, mutta kun kummallakin meista on sisaruksia perheineen samassa kaupungissa isovanhempien (siis omien vanhempiensa) kanssa, niin jotenkin se ei tunnu luonnistuvan.

Vierailija
28/42 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvanut perheessä, jossa joulua vietettiin tiukasti kotona perinteitä luomassa. Joulun tärkein sanoma oli, että ei jaksa ressata ja että tulee se joulu kuitenkin. Joulukuusi oli, lahjat ja paljon ruokaa, muttei erityisemmin joulun tunnelmaa. Vanhemmat katsoivat telkkaria ja joulua piti viettää hiljaa ja rauhoittuen. Tosi kivaa jollekin koululaiselle, kun tiesi, että muut sukulaiset ja serkut ovat mummolassa, mutta me ei vaan mennä.

Tästä syystä meillä on aina jouluvieraat tai olemme itse kylässä. Meille joulu on ystävien ja seurallisuuden aikaa.

Vierailija
29/42 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki taapalaa tyylillään, mikä parhaiten sopii niin että kaikilla on hyvä joulumieli. Kaikki tavat on sallittuja paitsi vanhempien kännit ja lasten joulun pilaaminen.

Vierailija
30/42 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko silloin omille lapsille traditioksi olla vuorojouluina mummiloissa vai onko traditio se, että jokainen joulu vietetään toisessa mummilassa toisen vanhemman kiristellessä hampaitaan?

Jälkimmäinen on epäreilua.

Vierailija
31/42 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavasta ja rennosta yhteisolosta muodostuvat ne mukavimmat muistot, varsinkin kun ei kovinkaan paljon muuten toisiamme välimatkojen takia nähdä.

Vierailija
32/42 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen pienen lapsen ja kahden ison koiran kanssa reissaaminen ei juuri innosta. Ja pikkusiskoni asuvat vielä kaikki vanhempieni luona. Joten ei siis vanhempienikaan tarvitse joulua yksinään viettää. Sen enempää vanhempani kuin anoppikaan ei pysty meidän sakkia kokoanisuudessaan koirat mukaan lukien majoittamaan, ja matkat ovat aivan liian pitkiä (toiseen 200, toiseen 400km) jotta aattoa viitsisimme käyttää matkustamiseen mennen tullen. Anoppi käy meillä ennen joulua, ja me käymme vanhemmillani Tapaninpäivänä. Toistaiseksi kaikki on olleet tyytyväisiä järjestelyyn.

Jos vanhempani tai anoppini joutuisi viettämään joulun yksinään, he olisivat ilman muuta tervetulleita meille (kuten ovat nytkin) joulunviettoon. Toistaiseksi vaan eivät ole hekään ajatuksesta innostuneet.

Vierailija
33/42 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille myös isovanhemmat ovat omaa porukkaa, samoin kuin minun ja mieheni sisaruksetkin perheineen. Kovin vähän pitkien matkojen vuoksi päästään viettämään aikaa yhdessä, niin edes jouluna. Mummolaan mennään, kun kutsutaan, ajattelen, että jopa vähän 'suuttuisivat', jollei mentäisi. Suurempi ongelma on kumpaan mummolaan mennään ja miten päivät molemmille isovanhemmille jaetaan. Kieltämättä reissaaminen vähän rasittaa, ja rasitti jo ennen lasta, mutta aika orpoa olisi olla vain miehen kanssa (+nyt vauvan). Tuo yhdessäolo on nimenomaan se meidän traditio/perinne joulusta, samalla tavalla kuin hautausmaalla käynnit ym.

Vierailija
34/42 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki 70 ihmistä

Vierailija
35/42 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko silloin omille lapsille traditioksi olla vuorojouluina mummiloissa vai onko traditio se, että jokainen joulu vietetään toisessa mummilassa toisen vanhemman kiristellessä hampaitaan?

Jälkimmäinen on epäreilua.

kun taas mieheni veljen perhe asuu miehen vanhempien vieressä ja viettävät joulut yhdessä.

Vierailija
36/42 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

heillä noustaan jotain joulukirkkoa katsomaan viideltä aamulla, jouluaterian kanssa juodaan jotain maitoa, mennään jo yhdeksältä jouluaattonakin nukkumaan, ei ole saunaa missä käydä, ei ole oikeaa joulukuusta, kaikki on kamalan jäykkää.... Itse haluan joululta ihan jotain muuta.

Vierailija
37/42 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miksi ollaan kotona :D. Sorry. 40

Vierailija
38/42 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä jouluja mummoloissa ja välillä kotona. Tosin jatkossa pyritään olemaan enimmäkseen kotona sillä 3 lapsen kanssa tylsää lähteä jouluna reissaamaan ja raijaamaan lahjoja...

Yleisesti kuitenkin olen mieltynyt enemmän siihen että aatto ollaan rennosti kotona kotitöppösissä, nautitaan tunnelmasta, rauhallisuudesta, herkuista jne...

ja sitten pyhinä kyläillään...

Vierailija
39/42 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

reissattiin molempien vanhempien luo jouluksi. Sit kerran sattu olee niin et mulla oli vaan 3pv vapaata eli joulunpyhät. Ajettiin sen kolmen päivän aikana n.1000km, me oltiin niin väsyneitä sen reissun jäljiltä kun piti ravata paikasta toiseen et ei todellakaan voinut sanoa että oli rento, rauhallinen ja ihana joulu. Sen jälkeen ollaan joulu vietetty oman perheen kesken omassa kotona ja vaikka ekana jouluna omassa kodissa ilman vanhempia tuntu ensin oudolle mutta meillä on paras joulu vuosiin, enää ei edes tee mieli lähteä mihinkään. Toki ollaan ajateltu että joku joulu voitas pyytää molempien vanhemmat meille, mutta me ei enää reissata mihinkään.

Vierailija
40/42 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset isovanhemmat asuvat 1500km päässä, toiset kymmenen tunnin ajomatkan takana. Monta joulua olemme reissanneet vuoroin molemmissa paikoissa. Kauhea stressi ja rahanmeno parin vapaapäivän vuoksi. Niinpä teimme päätöksen kaksi joulua sitten olla vain kotona ja matkustaa isovanhempien luokse silloin kun voimme olla perillä pitempään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi