Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

****TAMMITENAVAT VKONLOPPUUN****

16.11.2007 |

Tervehdys taas.

Tässä linkki edellisiin keskusteluihin:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11706031&p=1&tm…

Onneksi näyttäisi vielä toistaiseksi täällä Etelä-Suomessakin lunta olevan maassa ja pakkastakin pari astetta (alkuviikon sääennusteista huolimatta).

Hyvää alkavaa viikonloppua kaikille!

T: Emem rv 30+2

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
18.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille pitkästä aikaa!

Töissä on pitänyt viime viikot niin kiirettä, etten ole oikein edes käydä lukemassa teidän kuulumisia. Nyt kahlasin koko viikon pinon läpi, olette olleet ahkerina! :-)

On kyllä näköjään ihmeen yleistä tuo työnantajien penseä suhtautuminen äitiyslomiin. Itsekin sain keskustella esimieheni kanssa muutamaankin kertaan työsopimuksestani. Olen määräaikaisella sopparilla vuoden loppuun. Sopimusta olisi ilman muuta jatkettu siitä, sillä sijaisuus, jota teen jatkuu vielä kevään, mutta pomo kieltäytyi jatkosta. Vasta kun lähetin hänelle liitosta saamani ennakkotapauksen ja lakimiehen kommentit, hän kysyi asiasta henkilöstöosastolta, minkä jälkeen jatko pätkä luvattiin. Tosin vaan vajaat 3 kk, mutta silti. Tsemppiä teille, jotka vielä taistelette oikeuksienne puolesta!

Oma vointi on ollut suht ok, maha vaan alkaa olla tiellä ja esim. ulkoilukenkien pukeminen on tuskallista. Kävin viime viikolla vielä lyhyellä ulkomaanreissullakin. Etukäteen hiukka jännitti miten menee, kun edellisellä viikolla mahassa oli paineen tunnetta ja kai supistuksiakin, mutta matkalla kaikki meni hienosti. Nyt en aio mennä enää millekään työreissuille, ihan tarpeeksi kun pitää perehdyttää vielä kaksi ihmistä tähän työhön ennen lomaa.

Mulla eniten vaivaa aiheuttaa iskias. En voi nukkua kuin kyljelläni ja iskias vihoittelee silti. :-( Lisäksi mulla on tullut tavaksi herätä yöllä valvomaan pariksi tunniksi. Uni ei vaan tule millään. Kyllähän tuo viikonloppuna vielä menee, kun voi aamulla nukkua pidempään, mutta arkiaamut on tuskaa.

Mullakin vauvan liikkeet on muuttuneet nyt potkuista pikemminkin myllerryksiksi. Jännä juttu, et just tänään ajattelin tätä, ja sitten kun luin teidän juttuja, niin monella muullakin oli sama havainto. :-) Hienoa, kun on tällainen vertaistukiryhmä!

Mukavaa uutta viikkoa kaikille!

Lily 30+2

Vierailija
22/29 |
18.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommenteista/tuesta tuossa työjutussa. Tuntuu niin hölmöltä alkaa tappelemaan tuollaisesta asiasta, mutta huomenna ajattelin ottaa asian käsittelyyn ihan tosissaan.

Pii-tulle sellainen kysymys, että oletko saanut liitosta mitään selkokielistä paperia tai muuta, minkä olisit saanut ojentaa pomolle että " näin se asia menee, lue tuosta" , vai oletko joutunut itse selvittämään asiaa? Tai onko liiton " miehet" olleet suoraan sun pomoon yhteydessä? Oon vielä vähän hukassa että mitä tietä tätä hommaa lähdetään hoitamaan. Onneksi meiltä löytyy palkan maksun puolelta yksi tukipilari, joka ymmärtää yleensä asian todellisen laidan ja myös selvittää sen pomolle, häneen aionkin olla ensin maanantaina yhteydessä.

Tuosta lastenhoitogallupista; omat vanhempani asuvat n. 80km päässä, miehen vielä kauempana. Ei ole tullut edes mietittyä vielä koko hoitoasiaa... ehkä kannattaisi! Onneksi taas samalla paikkakunnalla asuu miehen sisaruksia ja paljon ystäviä, kai sitä jostain päin apua tulee saamaan tarvittaessa. Pitää tutustua noihinkin seurakunnan ja mll:n tarjontoihin.

Ja hankinnoista... meillä ei ole VIELÄKÄÄN mitään hankittuna!! Hups... Äitiyspakkausta odotan tulevaksi pian, kun sain paperit sinne kelaankin laitettua viimein.

Mitäs on Tammimammojen tullut viikonlopun aikana touhuttua? Itse olin lauantain töissä, jonka jälkeen otin urakaksi viimeinkin saunan pesemisen. Menihän siinä aikaa mutta kyllä tuli puhdas! Tänään sitten öljysin vielä seinät ja lauteet parafiiniöljyllä. Ihme kyllä tuo touhuaminen ei ole pistänyt yhtään supistelemaan tai muuten heikoksi. Eilen kyllä siivosin illasta muutenkin vielä, ja sitten makasinkin sohvalla varmaan puoli tuntia samassa asennossa :) Mitään muuta ihmeellistä ei ole tullut tehtyä, täällä on ollut viikonloppuna joulunavaus mutta ei jotenkin kiinnosta lähteä tuonne kaikkien ihmisten sekaan. Vaikka tästähän se ryysis vaan pahenee joulua kohti...

Vielä pitäisi 5 viikkoa jaksaa töissä, tai 4 jos pomo suostuu siihen että jään talvilomalle viikkoa ennen. Ja työmotivaatio jatkaa sukellustaan :)

Mukavaa sunnuntai-illan jatkoa " kollegoille" !

Tolleroinen rv 29+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
18.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toleroinen: Liitosta tuli vastaus sähköpostilla, jossa oli lainkohdat lueteltu ja sähköpostissa oli kehotus ottaa yhteyttä luottamusmieheen. Luottamusmies on ollut paljon yhteydessä liittoon, myös firman henkilöstöpäällikkö on soittanut liittoon. Oikeastaan en ole joutunut itse selvittämään asiaa yhtään, mitä nyt pitämään huolta että asia etenee ja ei unohdu. Liitto on sanonut kantansa ja toivoo että työnantaja ymmärtää asian ettei tarvitse oikeuden kautta mennä. Henkilöstöpäällikkö on tiedostanut asian ja sanonut että näissä asioissa työntekijä on vahvoilla. Mutta silti asiaa venytetään........... Syy miksi asiaa venytetään on luultavasti se että firmassa on menneillään yt-neuvottelut, mutta ne ei henkilöstöpäällikön mukaan koske minun työpaikkaani, sen oli sanonut sille liiton miehelle..

Huomenna on palaveri, jossa luottamusmies, henkilöstöpäällikkö, pomo ja minä, keljuttaa jo valmiiksi... palaverin jälkeen soitan liittoon, että alkavat ajaa asiaa eteenpäin, koska en usko ratkaisua tulevan. Liitosta löytyy kuulemma lakimiehet ja edustaja joka ajaa asian puolestani, minun ei tarvitse kuin odotella, ovat siis sitä mieltä ettei vaihtoehtoja ole. Toivottavasti saat asian helpommin etenemään kuin minä, mutta sinun sopparissa lukee hyvin se yksi lause. Erittäin hyvä, tuskin työnantajalla on mitään nokankoputtamista asiaan!

Oikeasti täällä kusetetaan kuusnolla hyväuskoisia tulevia äitejä, pitäisi vaan taistella jos siihen on perusteet!

Vierailija
24/29 |
18.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime yönä tuli lisää lunta ja nyt on maa kunnolla valkeana. ihanaa :)

Onp harmi että on muitakin jotka joutuvat taistelemaan työpaikkansa puolesta. Itse olen kanssa liittoon ollut yhteydessä. Nyt minun pitäisi lähettää sinne koko työaikani (puolitoista vuotta) tuntimäärät, sillä minulla ei ole kirjallista vaan suullinen sopimus. Virhe sinänsä mutta aikaisemmin mitään ongelmia ei ole ollut. Tuntimäärien perusteellaa selviää onko työsuhteeni ollut toistaiseksi voimassa oleva vai tarvittaessa kutsuttavissa. Mutta eihän tarvittaessa kutsuttava voi olla jos on esim. työvuorolistaa ollut kolme-neljä viikkoa eteenpäin ollut....

on väsynyt olo. Pitäisi taistella omien oikeuksien puolesta ja käydä koulua vielä muutama viikko.

Mutta iloisempiin asioihin. masukki riehuu ja reuhaa. haluaa vissiin tulla jo ulos. välillä ainakin tuntuu siltä...maha nousee niin kuin alieni olisi sisällä :)

Sain vihdoin vaunut. Hienot, hyvät ja halvat ostin käytettynä. taitaa olla brio kombi vm.04. hankinnat on hankittu. pinnasänky vielä niin valmiina ollaan :)

mutta pitää mennä kutomaan, joku ihmeen innostus...en ikinä ennen ole kutonut...:)

vointeja kaikille kanssa siskoille :D

MiiKaro + Alma/Alpo 31+6

Vierailija
25/29 |
18.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kuluu niin hurjaa vauhtia et ei pysy perässä, en oo kerenny edes käydä mukamas lukemassa teidän kuulumisia ikuisuuksiin. No nyt otan takaisin. Mies lepää kohmeloaan pois ja takkatuli rätisee, mikäs sen kotoisampaa..

Ekana tervetuloa Oompah! Hauska nikki :)

Ja samoin Lumi, teretulemast! Meillä on muuten sama LA. Mistä päin kirjoittelet?

Satsuma kyseli kipeästä paikasta mahassa; mulla on just sun kuvailema kipu, mut navasta ylöspäin ja himppu vasemmalle. Aamulla on ihan ok, mut iltaa kohti kipeytyy tosi kosketusaraksi eikä ylävatsaa voi jännittää yhtään. Pitkällään olo helpottaa ja kun laittaa mahan alle tyynyn. Neuvolassa sanottiin vaan et venymiskipuja kai eikä voi auttaa jos keran lepo helpottaa. Välillä tuntuu kuin olisi iso mustelma tuolla sisäpuolella ja välillä kuin lihas olisi revähtänyt/repeytynyt. Ja Papunen potkii paljon juuri mahan vasemmalle puolelle ja se SATTUU. Lisäksi muutenkin supistusherkkä mahani on alkanut supistella ylämahasta tosi usein, liittyyvät kai toisiinsa nämä vaivat.

Mutsiko; ihana idea kasata miehelle isyyspaketti joululahjaksi! Mä varastan tuon idean heti. Sopiiko?

Tehy:n lakkolaisille tsemppiä ja kannustusta, vaikka hormoonien syövereissä en uskalla kovin syvällisesti asioita ajatellakaan.

Samoin synnytyksen olen painanut taka-alalle ajatuksissa. Eli huolehditaan sitten kun sen aika on.

Xena:lle onnittelut kämpän myynnistä! Muistan tunteen loppukesästä, meillä oli lähes vuoden asunto myynnissä ja viimein se sit meni ja voi sitä helpotusta. Voimia muuttoon!

Ja omaa (.) Täällä Keski-Suomessa myös on maa valkoisena ja ihania lenkkeilykelejä ollut. Mulla se hyvä puoli et maha tosi ylhäällä (vaikka iso onkin) eli alapäähän ei paina juurikaan ja kävely sujuu vielä tosi hyvin kunhan ei liian repiviä liikkeitä tee. Joskin keuhkot on koetuksella aina kun on kumarruttava tai istuttava yms. eli happi meinaa loppua. Neuvola oli maanantaina ja kaikki oli suht ok. Meillä synnytysvalmennus vasta joulukuussa, teistä jo monet on ollut semmosessa. Kade! Torstaina käytiin Jyväskylässä ostoksilla ja ostettiin amme, liukuestematto siihen ja hoitoalusta. Eli suurinpiirtein ekat hankinnat vauvalle on nyt tehty. Huh helpotusta! Eilen haettiin naapurista pinnasänky+patja+reunapehmusteet, kaksi lakanasettiä ja 2 äitiyshousut. Kaikki käytettyä, mutta hyväkuntoista tavaraa ja maksoi 60e. Oliko käypä hinta? Mä oon niin pihalla paljonko mikäkin maksaa... Kohta mentävä lepäämään, mä en osaa nukkua kunnolla kun mies baarissa ja hainkin sen 4 aikaaan yöllä kotiin kun laittoi viestiä enkä saanu sit millään unenpäästä kiinni, vaikka mieskin oli jo vieressä. Se kyllä haisi aika pahalle...

No nyt annetaan muille tilaa välillä ;)

Pore&Papunen 33+0

Vierailija
26/29 |
18.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pore, mun mielestä tuo 60e on ihan ok hinta.

Itse ostin juuri kirpparilta pelkän pinnasängyn (oli kuin uusi) 30e. Patja pitäisi vielä hankkia, mutta sen halusinkin uutiena.

Kaupassa halvin pinnasänky - mitä olen nähnyt - oli 90e.

Esikoisella oli kaverilta lainassa pinnis, mutta se on nyt heillä itsellään käytössä.

Viikolla (vai oliko jo viime viikolla?) oli puhetta sairaalakassin sisällöstä. Unohdin kaksi itselleni tärkeää asiaa:

- aamutossut (ekan synnytyksen aikaan kun sairaalan " tossut" eivät mahtuneet jalkaan)

- kaurajyväpussi synnytystä varten (niitä oli sairaalassakin, mutta kaikki käytössä, kun olisi tarvittu; Mies sit joutui pitämään käsiään selässä tuntuvien supistusten ajan alaselässä)

Vierailija
27/29 |
18.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allu: Siis täh? Kolmas pojanpoika? Onko kyseessä siis sun vai miehes pojanpoika vai teidän yhteisen pojan poika vai? Hmm, vai mainitsitkohan sä joskus, että miehelläsi on aiemmasta liitosta aikuinen lapsi... Enivei, vauvat on kivoja! Myös muut kuin omat. :)

Piitu, Lily: No on ihme miten monella näyttää olevan ihan omia lakejaan soveltavia työnantajia. Määräaikaisuuksista ja raskaana olevien irtisanomisista on niin paljon kirjoitettu, että ei luulisi olevan yhdellekään työnantajalle epäselvää kuinka kalliiksi heille tulee moista yrittää. Ehkä ne vaan luottaa, että kiltit pikkunaiset eivät kehtaa/viitsi/ymmärrä lähteä oikeuksiaan peräämään!

Aamuhalla: Huih, toivotaan, että saisit pidettyä vauvan tallessa mahassa vielä kuukauden verran. Onneksi olet jo noinkin pitkällä (näin reilut kolme viikkoa perässä tarpovan perspektiivistä katsottuna), mutta hyvähän se olisi pienelle vielä kasvaa turvassa. Helpompihoitoisiakin ovat vielä nämä kun ei tarvi vaippoja vaihtaa eikä syöttää. Mukana kyllä tarvii raahata kaikkialla.

Lily: Kengät on vihoviimeinen juttu tosiaan! Töissä kuljen kengillä, joissa on vetskari sivussa, mutta kävelylle (jos joskus ehtisi) ja pihalle laitan " traktorit" ja niissä on nauhat. Penkillä istuen onnistuu kun nostaa jalan sivuttain toisen polven päälle.

Viikonloppugallup: Lauantaihin kuului ennätykselliset juoksemiset: kampaaja, apteekki, postipakettien nouto, kahden lapsen vienti ja haku kavereille leikkimään, yhden salibandytreenit ja kauppareissu noitten treenien aikana. Nuo sitten limittyivät niin, että minuuttiaikataululla suhasin paikasta toiseen. Tänään olen vaan pessyt pyykkiä, vienyt ja hakenut kaksi vanhinta salibandyseuran edustusjoukkueen kotiottelua seuraamaan. Tiskata yritin, mutta tiskivesi pääsi kylmenemään sillä aikaa kun poikia hain enkä viitsinyt laittaa uutta lämmintä vettä. Onneksi joka viikonloppu ei ole ihan näin hektistä... Siivoamista olis kovasti, mutta tehdään kun keritään. Ja ennenkuin kysytte, että mitäs miehesi sitten teki, niin sekin oli kyllä hommissa. Pilkkoi kuormalavoja pihalla ja lapioi yhden montun umpeen ja kanteli tavaroita paikasta toiseen. Niin, ja teki ruoat perheelle.

Pore: Mä maksoin 22 egeä pelkästä pinnasängystä ja ei tod. ollut uutta vastaava. Muuten suht ok, mutta mun tarvii jynssätä se vedellä ja harjalla tai höyrypesurilla tai jollain ennenkuin siihen uskaltaa koskea. Huuto.netistä ostamisessa on omat riskinsä.

Istumasta liikkeelle lähteminen on tuskaa, mutta muuten olen mahani kanssa selvinnyt yllättävän hyvin viikonlopun juoksemisesta. Mieliala onkin sitten ollut vähän toinen juttu taas vaihteeksi. Tänään on ollut epätoivoinen olo ja kaikki on ihan väärin, vaikka mikään ei oikeasti olekaan pielessä. Noh, huomenna on päivä uusi. Työpäivä ei ilahduta ei, mutta illemmalla on esikoisella taas konsertti (pienimuotoisia saman opettajan oppilaitten pikkukonsertteja, joissa kuuntelijoina soittajien perheenjäseniä) ja niissä on kiva käydä.

Strutsi ja minihupi 29+4 (keskiviikkona kääntyy viimeinen kymppi, minne tämä raskausaika on hujahtanut?!)

Vierailija
28/29 |
18.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa oikein kunnolla teidän puolesta, joilla on ongelmia työsopimusten kanssa äitiysloman vuoksi. Itse ehdin myös vähän jännittää, että kuinka pomo suhtautuu töistä pois jäämiseen kun ehdin olla tällä työnantajalla vasta huhtikuusta. Toisaalta hän kyllä tiesi jo minut vakituiseksi palkatessaan, että vauvahaaveet on olemassa. Onneksi kaikki on mennyt tosi hyvin hänen kanssaan. Tällä viikolla tein päätöksen, että en mene enää töihin ennen ä-loman alkua, johon on siis 10 päivää. Käyn huomenna lääkärillä hakemaan jatkoa sairaslomaani. Päätökseen vaikutti tosi paljon se kun pomo sanoi, että saan kyllä tietysti mennä vielä kokeilemaan töihin jos siltä tuntuu, mutta että jos tuntuu pahalta, niin asiat kyllä järjestyy vaikka jäisin poiskin. Ihanan ymmärtäväistä.

Mutsiko: Oltiin varmaan samassa synnytysvalmennuksessa. Vai olitteko siinä klo 15.15 alkaneessa ryhmässä, niin kuin oletan? Ainakin meitä nokialaisia oli siinä ryhmässä varmaan kolme pariskuntaa. Oli ihan kiva nähdä yhtä isomahaisia mammoja ja käydä läpi synnytystä ammattilaisen johdolla. Täytyy varmaan käydä vielä siellä PSHP:n sivuilla tutustumassa niihin rentoutumisvinkkeihin. Ehkäpä törmätään synnärillä... :-)

Myös minulla terävät potkut ovat selvästi harventuneet ja sen sijaan sellaisia suurempia, laajempia liikkeitä tuntuu usein.

Meillä pikkukaveri ei osoita suurta innostusta raskasta musiikkia kohtaan tai ylipäänsä mitää radiosta tulevaa musaa kohtaan. Minun ja mieheni laulu on kuitenkin joko tosi epämiellyttävää tai tosi miellyttävää. Iltaisin sängyssä maatessa tulee yleensä jokunen laulu luikautettua ja laulun ajan tyyppi on ihan rauhallinen. Sitten kun laulu loppuu, alkaa hurja potkiminen ja möyriminen. Ei olla oikein vielä ymmärretty, että onko hän tyytyväinen kun se kamala möly loppuu vai haluaako hän lisää laulua. :D

Torstaina seuraava neuvola ja hirvittää jo valmiiksi, että onko tämä hillitön painon nousu jatkunut. Tuntuu, että kotivaaka näyttää aina ihan suht järkeviä viikkomuutoksia, mutta neuvolan vaaka näyttää ihan jotain muuta. Viime kerrallakin oli tullut jotai 800g/viikko. Nyt on pakko tapahtua jotain muutosta, muuten minusta tulee ihan valtaisa norsu. No, turhapa noita on kai murehtia. Ehkäpä ne kilot saa lähtemäänkin mitä on tullut.

Voidaanhan kaikki taas hyvin, jookosta.

Siru-Sofia ja Julle 32+5

Vierailija
29/29 |
18.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Pitäkää puolenne työasioissa! Älkää olko nöyriä ja kiitollisia naisia! Vaatikaa ja vahtikaa oikeuksianne. Olen työpaikalla luottamusmiehenä. Tällä hetkellä myös oma palkka-asia on liiton hoidettavana. Toivottavasti saisin lisää liksaa ja takautuvasti.

Onnea allujapupulle lapsenlapsesta!

Nyt on ollut oikein hulinaviikonloppu: Kävin kampaajalla. Syömässä kaupungilla työkavereitten kanssa. Sitten oli vielä sukulaisen isot synttärit. Oli hauskaa oikein pukeutua ja laittautua. Tänään olen sitten pessyt pyykkiä ja hoitanut lasta. Vihdoinkin mies rupesi siivoamaan isoja komeroita. Vauvan tavaroille tarvitaan säilytystilaa. Meille on hankittu lähes kaikki tarvittava. Joulukuussa tulet loput tavarat kavereilta.

Tuossa komerosiivouksen tuoksinassa tuli mieleen, että onkohan kaikilla näin hurjasti käyttökelpoista tavaraa komeroissa? Yksi iso jätesäkillinen vain tuli roskiin vietävää. Paljon lakanoita, kenkiä, puseroita, housuja ja villapaitoja, joita oikeastaan kukaan ei juuri käytä.

Sairaalakassia en ole pakannut. En oikein osaa pakata sinne mitään. Synnytysvalmennusta ei ole ollut vielä. Alakutta synnytystä lääkäri suositteli. Saa nähdä kuinka käy verenpaineitten kanssa. Enemmän pelkään synnytystä kun keisarinleikkausta. Kokemusta on vain leikkauksesta.

Haluaisin sellaisen Weego-merkkisen kantorepun. Sen voi laittaa myös selkään kuten rinkan.

Muuten olen voinut suht ok. Olen vain älyttömän hermostunut, tyytymätön ja kiukkuinen. Vähän niskat jumissa ja päätä pärkenyt.

Koskaan en vielä näin raskaana ole olutkaan! Nimittäin rv. 30+ jo!

Voikaa hyvin ja levätkää!

T. Ametisti, rv 30+