Kuka muistaa blogien alkuaikoja, Turisti yms.?
Kuka vielä muistaa ensimmäisiä blogeja tai "nettipäiväkirjoja", niin kuin niitä joskus kutsuttiin? Hesarikin haastatteli joskus näitä pioneereja, jotka kertoivat jännän rehellisesti verkossa parisuhdekriiseistään, pettämisistä ja duuniangsteistaan.
Aika moni heistä on sittemmin lopettanut, mutta edelleen muistan lentokentällä keittiömestarina toimineen Turistin parisuhdeavautumiset, hänen kaasonsa (?) Lost in the supermarket -tytön masennuskaudet ja pettävät miehet.
Harmaa hattu kirjoitteli absurdeja tajunnanvirtapostauksia, SusuPetal novellisarjojaan ja Mari Koo Mieto marinadi -blogia, jossa kertoili takapihapiknikeistään ja kissavieraistaan.
Kuka muu seurasi blogeja jo silloin joskus, aikana ennen päivän asu - ja Nelly-postauksia? Mitä muita sen ajan blogeja muistatte?
Kommentit (110)
Samassa lukiossa oleva tyttö piti aikoinaan Suomen ensimmäistä (tai ainakin yhtä ensimmäisistä) muotiblogia, nimi taisi olla joku Precious Girl. Oli jännää seurata blogia, en tuntenut tyttöä mutta tiesin kuitenkin hänen elämästään niin paljon. Tyttö kertoi blogissaan avoimesti henkilökohtaisista asioistaan, parisuhteestaan yms ja lisäili toki aina suttuisia peilin kautta otettuja päivän asuja. Seuraajia ja kommentoijia hänellä oli paljon.
Lopetti blogin pitämisen muutaman vuoden jälkeen, saaan aikaan kun monet nykyään suositut muotibloggaajat vasta julkaisivat ekoja postauksiaan.
Turisti tässä moikka,
Tää ketju kaikkine analyysikommentteineen on ollut melkolailla hinnatonta viihdettä lukea näin monen vuoden jälkeen. Kuoppasin blogin yksinkertaisesti siitä syystä, että Turisti hahmona alkoi olla aika väsynyt ja aikansa elänyt. Kannattaa kuitenkin muistaa, että Turisti oli nimenomaan alter ego, ei se ihminen, joka blogia kirjoitti.
Mitä tulee muihin bloggareihin, niin Minhillä menee nykyään hyvin. Minä ja Lostis ei valitettavasti edelleenkään olla ystäviä; en koskaan saanut häntä kiinni selvittääkseni tragediaa. Tiedän että hänellä on hyvä työpaikka ja uusi blogikin, mutta mä en koe tarpeelliseksi rämpiä aihetta juuri enempää; en toivo hänelle mitään pahaa, päinvastoin. Mitvit elää perheellisen miehen elämää Helsingissä.
Melkein kaikki me "vanhan liiton" bloggarit pidämme edelleen yhteyttä. Osa pyörittää vielä omia ammattiblogejaan, osa hilluu muuten vaan somessa. Itse keskityn lähinnä päivätyöhöni (en ole enää ravintola-alalla) ja oman pienen firmani (KVG Woolworks) pyörittämiseen ja perheeseeni. Kyllä, olen onnellisesti naimisissa "pettäjämieheni" kanssa. "Vesikauhuinen koira" on todellisuudessa hyvin anteeksiantavainen otus ja pari vuotta perusteellista parisuhdeterapiaa korjaa asiat, jos tahtoa löytyy.
KatiG aka Turisti
Unessa-Ville bloggaa edelleen, mutta aivan eri aiheesta. Voimia ja jaksamista hänelle.
Kenellä olikaan se hypnopoliittinen ...? päiväkirja?? En muista nimeä enää. :) Se oli sellainen keltataustainen blogi, jossa oli diippejä filosofisia (egosentrisiä myös) tekstejä.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 01:23"]
Suklaata Suurempaa kävi Sinkkuelämää-tyylisesti treffeillä ja totesi aina inhoa tihkuen, että mies oli ollut kiltti ja ystävällinen. Jatkoi koko ajan suhdetta sellaisen luuserimiehen kanssa, joka kohteli häntä ah niin ihanan törkeästi ja huonosti.
Poppylla oli salasuhde suureen rakkauteensa Journalistiin. Värisyttävää teinivuodatusta kielletystä rakkaudesta ja kauniista rakkaustarinasta. Viis siitä, että mies oli naimisissa ja hänellä oli perhettä. Poppy oli Journalistin elämän rakkaus, mutta jostain syystä mies ei jättänyt perhettään. Poppyn mielestä suurin kärsijä oli Poppy, ei suinkaan se nainen, jonka miestä hän paneskeli salaa monta vuotta ja jopa tapasi vaimon monta kertaa miehen kaverina esiintyen.
[/quote]
En tunne koko Poppya/Poppyn blogia, mutta minunkin mielestäni tuon kerrotun perusteella tuli vedätetyksi ja jätetyksi? ja siten tosiaankin jutun suurin "uhri".
Veloena päivittyy edelleen satunnaisesti, tai siis Veloenisch. Meni naimisiin Kerubivompatin kanssa ja piti kolmoissuhdetta yllä Fauniin. Myöhemmin Fauni irtautui (?) kuviosta, ilmeisesti riitaa tuli alkoholista ja erilaisista unirytmeistä jne.
Muistaako kukaan, kun Turisti pyhää vihaa uhkuen uhosi ostavansa Audin, koska halusi provota feministejä jotka olivat loukkaantuneet Audimies Esko Kiesin haastattelusta? Ja entäs Turistin viha julki-imettäjiä kohtaan? Ääni kellossa muuttui kun oma lapsi syntyi.
Precious Girlin eli Ainon muistan minäkin. Oltiin blogin aikaan samassa koulussa. Oli tosi kyttääjäolo kun ei livenä oltu hirveästi tekemisissä, mutta tiesin silti niin paljon hänen elämästään kun blogista luin jokaisen postauksen :D
Varhaisissa blogeissa oli myös ”nuivien” joukko, islam- ja mamukriittisiä tyyppejä, kuten Junakohtaus, mainittu Turisti ja Arawni. Mitäköhän kelaavat nykyään? Junakohtaus oli aika symppis tyyppi, Arawni taas kauhea riidanhaastaja ja aggronainen. Sukua Vauva-av:n läskivihaajille :)
Onkohan Jarkko Visukinttu löytänyt vaimon itselleen.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 11:27"]
Onkohan Jarkko Visukinttu löytänyt vaimon itselleen.
[/quote]
omg<3
Hurmaava itsemurha oli koskettava blogi. Brim kirjoitti vaikeasta suhteestaan väkivaltaiseen isäänsä, oli syrjäytynyt ja pelkäsi ihmisiä. Vähitellen hän alkoi kuntoutua ja ilmeisesti blogin lopettamisen jälkeen Brimillä on alkanut mennä paremmin, tietääkö kukaan? Todella lahjakas nuori mies, ja sympaattinen.
Harmiton tiina, joka vieläkin kirjoittaa blogiaan, oli palavasti ja yksipuolisesti rakastunut Brimiin :)
Katapultti lopetti! Se oli niin hyvä blogi ja Kata itse kaunis kuin mikä. Viimeisenä tietona oli, että Katan mies jätti hänet aika yllättäen. Onkohan muuttanut takaisin Suomeen?
Oliko kellään näitä linkkejä kun mainitut henkilöt ovat perustaneet uusia blogeja ja ties mitä? Haluaisin käydä katsomassa mitä niille kuuluu.
Muistaakohan kukaa semmosta tosi nättiä tyttöä joka lähti muistaakseni vaihtoon (tai muuten vain muutti) Japaniin? Tai johonkin Aasian suunnalle. En pysty muistamaan ko. henkilön oikeeta nimeä enkä myöskään blogin nimeä. Oon varmaanki viimeks lukenu sitä blogia, jota tuskin siis edes enää on olemassa, joskus vuonna 2010. Pitkä aika siitä ainakin on.
101 jatkaa.. ja siis tyttö oli suurisilmäinen, tummatukkainen, hoikka ja pitkännäköinen. Ainakin sitten niissä Japani-kuvissa, joissa poseerasi paikallisten koulukavereidensa kanssa.
Eksyin lukemaan tätä keskustelua ja olin jo melkein unohtanut Lost in the supermarket blogin. Nykypäivän tyyliblogit ym. ovat hukuttaneet alleen nämä ns. syvällisemmät blogit, joista pidän. Lostiksen blogi taisi olla ensimmäisiä blogeja, joita luin, yksi suosikeistani. Blogin aktiivisimpina aikoina olin itsekin aika masentunut ja tunsin ikäänkuin hengenheimolaisuutta bloggaajan kanssa. MIetin, mitä Lostikselle mahtaa nykyään kuulua.
Precious Girlin blogi oli ensimmäinen tyyliblogi jota luin, sekin on jäänyt mieleen.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 12:56"]
Unessa-Ville bloggaa edelleen, mutta aivan eri aiheesta. Voimia ja jaksamista hänelle.
[/quote]
Hei, voitko antaa linkin tai enemmän vihjeitä siihen missä hänen bloginsa on? Luin blogia silloin muinoin, mutta jossain vaiheessa se on näköjään vain unohtunut. Olen suunnilleen samaa ikäluokkaa ja opiskelin Turussa samaan aikaan, tunsin jotenkuten Villen silloisen tyttöystävänkin.
Mä luin jonku angstisen mimmin parisuhdepanikointia. Tapaili jotain jenkkimiestä, jonka luoksekin meni, mutta joka vissiin sitten jätti ihan puskista tms. Sitten kipuili sitä ja yritti päästä yli, kunnes taas tapasi jossain netissä jonkun toisen jenkin ja taas sama ralli. Mitähän sille naiselle nykyään kuuluu..?
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 12:56"]
[/quote]
Hei, voitko antaa linkin tai enemmän vihjeitä siihen missä hänen bloginsa on? Luin blogia silloin muinoin, mutta jossain vaiheessa se on näköjään vain unohtunut. Olen suunnilleen samaa ikäluokkaa ja opiskelin Turussa samaan aikaan, tunsin jotenkuten Villen silloisen tyttöystävänkin.
[/quote]
ja löytyikin näköjään jo. google on ystävä.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 13:52"]
Mielikuva siitä minkälaiset skitsot turisti olisi näistä av-palstan analyyseistä saanut :DD
[/quote]
Joo! Sitä riehumista ei olisi pysäyttänyt mikään :D Onhan toki mahdollista, että hän on jo vaatinut tämänkin ketjun poistamista, mutta kun oikeita nimiä ei ole mainittu kenestäkään, ei ole ollut tarvetta edes yksittäisten viestien poistamiselle.