Kristillisdemokraatit sittenkin herätysliikkeiden puolue?
Sanoivat juuri aamutelkkarissa että kristillisdemokraattien äänestäjät ovat enimmäkseen muita kuin perus luterilaisia vaan ennemminkin näiden herätysliikkeiden kuten Räsäsen porukan puolue. ensi vaaleissa joudun miettimään kaksi kertaa kun en halua leimautua siihen porukkaan. Mikä toinen puolue olisi maltillisen ja perinteisen suomalaisen kristillisten arvojen kannattaja?
Kommentit (23)
Ainahan kristillisdemokraatit on olleet jotain ihan muita kuin perusluterilaisia. Mikäs uutinen tuo nyt on? Yleistä tietoa, joka on vaan mennyt sivistymättömiltä ohi.
Millä oikeudella ne sitten käyttävät koko uskontomme nimeä jos oikeasti ovat jotain vähemmistön edustajia?
Minkä uskonnon nimeä? Luterilaiset on vain yksi osa kristityistä. Kristilliset (nyk. kristillisdemokraatit) on aina olleet näitä Israel-hihhuleita, helluntailaisia ym.
Kristillinen liitto rp. syntyi vastapainoksi kirkolle, jota neljän perinteisen ja yhden uudemman herätysliikkeen kannattajat pitivät jo 1960-luvulla aivan liian sallivana ja vapaamielisenä. Siinä suhteessa tämän päivän KD-puolue on vahvasti entisellään. Luterilaiseen kirkkoon sitoutuneet ihmiset äänestävät paljon mieluummin keskustaa ja kokoomusta.
Uskonto ja politiikka ei sovi yhteen. Jos kaipaa maltillista suhtautumista uskontoon, sitä ei kannata tuoda politiikkaan.
Miksi sitten kaikki eroaa kirkosta kun räsänen aukoo päätään jos niiden puolueen kannattajat ei edes kuulu luterilaiseen kirkkoon? Tekeekö ne sen tahallaan jos kerta ovat vastapainona normaalille luterilaiselle kirkolle? Tahallaan aiheuttavat taloudellisia ongelmia meille muille
Äänestäkää ketä tahansa muita kuin RIKOLLISDEMOKRAATTEJA!
Minkälaista uskonnollisuutta ap kaipaa muilta poliittisilta puolueilta? Eikö maltillinen kristillisyys ole sellaista ettei sitä tarvitse erikseen tuoda esiin ja korostaa, vaan jokaisen uskomiset on henkilökohtaisia. Mikään puolue ei varsinaisesti ole kristillisyyttä vastaan Suomessa. Kristilliset on ainoa puolue joka uskonasioita haluaa yleensäkkään sörkkiä.
Osa niistä kuuluu kirkkoon ja osa ei. Moni näistä uskonnolle omistautuneista käy sekä luterilaisen kirkon tilaisuuksissa että helluntailaisissa ja muissa. Esim. Sari Essayah on helluntailainen.
Kirkosta erotaan siksi, että nykyään ihmiset ei oikein tiedä tätä yhteiskunnallista kenttää. Ministereitäkään ei tiedetä ja ihmiset ovat yksinkertaisesti nolon tietämättömiä siitä, että kristillinen liitto tai nykyään kristillisdemokraatit on aina ollut maltillisten mielestä sellainen hihhuleiden puolue. Ei sitä tavalliset luterilaiset ole ennenkään äänestäneet.
No minä varmaan olen epätavallinen luterilainen kun olen monta vuotta äänestänyt KD:tä, samoin mieheni. Tosin käydään myös helluntalaisten tilaisuuksissa
Rikollisdemokraatit, aika nokkelaa :D.
Rikollisdemokraatit, aika nokkelaa :D.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 08:34"]
Sanoivat juuri aamutelkkarissa että kristillisdemokraattien äänestäjät ovat enimmäkseen muita kuin perus luterilaisia vaan ennemminkin näiden herätysliikkeiden kuten Räsäsen porukan puolue. ensi vaaleissa joudun miettimään kaksi kertaa kun en halua leimautua siihen porukkaan. Mikä toinen puolue olisi maltillisen ja perinteisen suomalaisen kristillisten arvojen kannattaja?
[/quote]
Ainakin täällä Pohjois-Pohjanmaalla suurimman herätysliikkeen kannattama puolue on Keskusta. Kristillisillä on vain vähän kannatusta.
Lähimmäisistä välittäminen ja muut kristilliset arvot eivät taida kuulua aidosti minkään puolueen agendaan. Eiköhän kaikkien kannata itse toteuttaa vakaumuksensa tai moraalinsa mukaista elämää ja äänestää vaaleissa sitä pienintä pahaa. Puoluekantaan katsomatta. Poliitikotkin ovat ihmisiä ja kyllä heidän sanoistaan ja teoistaan ja tekemättä jättämisistä voi päätellä paljon enemmän kuin siitä, mihin uskonjakoon kuuluvat tai ovat kuulumatta.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 09:17"]
No minä varmaan olen epätavallinen luterilainen kun olen monta vuotta äänestänyt KD:tä, samoin mieheni. Tosin käydään myös helluntalaisten tilaisuuksissa
[/quote]
No niin. Eli olette just niitä kristillisdemokraattien perusvaalikarjaa, jotka saattaa kuulua evankelis-luterilaiseen kirkkoon mutta on myös vapaisiin suuntiin kallellaan. Mielipiteiltänne olette todennäköisesti huomattavasti vanhoillisempia tai karismaattisuuteen taipuvia kuin kirkon virallinen linja.
Ap ei taida paljoa seurata politiikkaa muualta kun keltaisista lehdistä. Vaan ei tässä auta syytellä yksittäisiä äänestäjiä tyhmyydestä, kun media ihan tahallaan sekoittaa pakkaa ja sumentaa ihmisten harkintakykyä puolivalheilla ja erittäin valikoiduilla otsikoinneilla.
Miten voisi olla kristillisdemokraattien vika, jos ihmisistä osa on niin sivistymättömiä, että eivät tiedä, että on olemassa muitakin kristittyjä kuin luterilaisia? Puolue ei ole koskaan eikä missään yhteydessä minun käsittääkseni väittänyt edustavansa luterilaista kirkkoa. Media ja luterilaista kirkkoa vastustavat tahot, esim eroakirkosta-sivusto, tietysti mielellään näitä yhteyksiä luovat, mutta sitä varten meillä on kallis koulutusjärjestelmä, että ihmiset hieman hankkisivat tietoa itsekin, eivätkä olisi aina niin vietävissä.
Kristillisdemokraattien arvot ovat nimenomaan kristillisiä, halutaan suojella perhettä, lapsia, puolustuskyvyttömiä, kuten vammaisia, vanhuksia jne. Silloinkin, kun meidän vahvempien pitää vähän joustaa jotta voisimme suojella heikompia.
Ite oon äänestäny aina keskustaa ja on herätysliiketausta. Mun mielestä kristilliset vetää uskon liian räikeästi politiikkaan.
Mä ryhdyin äänestämään KD:tä kun muissa puolueissa ei enää välitetä kristillisistä arvoista.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 12:05"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 08:34"]
[/quote]
Miten tämä voi olla jollekin uutinen?
[/quote]
ap:lle ilmeisesti oli. Mielestäni osoittaa rohkeutta, kun uskaltaa kertoa olleensa tuolla lailla hakoteillä ja sitten vielä pyytää vinkkejä sopivammista puolueista. Usko pois tässä maassa ei kovin moni ymmärrä eri puolueiden ja muiden ryhmien kytköksiä. Ymmärrätköhän sinäkään täydellisesti! Minä en ainakaan.