äidinmaito synä lasten liikalihavuuteen
Oletteko jo käyneet lukemassa iltalehdestä, että saksalaisen tutkijan mukaan äidinmaito saattaa olla lasten liikalihavuuden takana.
Kommentit (17)
Vierailija:
Meidän perheessä sitten tuo väite ei pidä paikkaansa.
5 lasta joita kaikkia on imetetty reilusti yli vuoden. JA eka puol vuotta täysimetyksellä.
Lapsenakin ihan suorastaan hinkuu kaikkea makeaa, epäterveellistä ja vanhemmat tietysti suovat jälkikasvulleen sen ilon. Eipähän tule vanhusongelmia tulevaisuudessa, kun ihmiset kuolee jo keski-iässä liikalihavuuden ja liikkumattomuuden mukanaan tuomiin vaivoihin. Ja kaiken pahan alku ja juuri on - äidimaito :-)
Isäänsä tulleet. Mun äiti ei imettänyt ja mun veljellä oli taas lapsuudessa ylipainoa...
Joopa joo, nää on nyt taas näitä tutkimuksia, että ksylitoli aiheuttaa syöpää, suklaa laihduttaa jne...
Jaa että vauvoilla tämä adiponectin (jos edes imeytyy) aiheuttaisi liikalihavuutta, mutta aikuisilla adiponectinin korkeat tasot ehkäisisivät diabetestä ja sydänsairauksia. Mistä on päätelty että adiponectin ylipäänsä lihottaisi lasta, kun aikuisilla se ilmeisesti vaikuttaa päinvastoin?
Tiedättekö muuten paljon ylipainoisia alle 2-vuotiaita?
loputtomiin, jos vain annettaisiin. On kuitenkin hoikka, kun ei herkkuja usein saaa. Ei ole saanut äidinmaitoa käytännössä ollenkaan.
Kaksivuotiaaksi imetetty kuopus on hoikka, syö mieluiten salaattia ja hedelmiä. inhoaa suklaata, säästää karkkejaan ja syö vähän kerralla. Oikein terveellisen syöjän perikuva.
tiedä häntä kuiteskaan mistä johtuu...oliskohan kuitenkin geenit pelissä enemmän mukana? Tosin, keski-Euroopassa on paljon laihempia vauvoja ja siellä ei imetetä. Suomessa on aika pulskat vauvat
Näkee jo kirjoitustaidosta... ( ;
Tälläisiä tutkimuksia tulee ja menee. Uskon, että on luotettavasti todistettu, että äidinmaito on parasta ravintoa vauvalle ja ehkäisee monia sairauksia. Sen sijaan suhtaudun kriittisesti moniin pieniin tutkimuksiin, jotka tukevat äidinmaidon hyvyyttä korvikkeisiin verrattuna. Samoin kuin tälläisiin äidinmaidon" vastaisiin" tutkimuksiin.
Kukahan oli sponsoroinut tämän saksalaistutkimuksen? Korvikefirmat?
Vierailija:
tiedä häntä kuiteskaan mistä johtuu...oliskohan kuitenkin geenit pelissä enemmän mukana? Tosin, keski-Euroopassa on paljon laihempia vauvoja ja siellä ei imetetä. Suomessa on aika pulskat vauvat
Vierailija:
perusteleppa kommennttisi:
Ap ei ole imettänyt pitkään.
Näkee jo kirjoitustaidosta... ( ;
Esim, mä en imettänyt pitkään, koska lapsi ei jaksanut imeä..... ja jos tuolla koulutustasoon viittaat, olen 100% varmasti sua paljon korkeammin koulutettu
yhtä kauan tai plajon kuin Pohjoismaissa. Johan sen kaikki tietää. Olen synnyttänyt Hollannissa ja Englannissa ja molemmissa kysyttiin synnytysosastolla " are you going to breast or bottle feed" ei Suomessa tuollaista kysytä... Äidit menee usein muualla Euroopassa töihin kun vauva on 3kk ja eivät enää pysty imettämään.
Esikoista imetin 10 kk, hän nykyään laiha (ehkä jopa liikaakin).
kuopusta imetin 9 kk, hän on hieman pullea.
Mutta miellä lasten " koot" on kylläkin perittyjä, eli esikoinen kuin ilmetty isänsä lapsena ja kuopus taas kuin minä lapsena.
Halusin vaan aloittaa kyseisen ketjun, koska aiemmin päivällä oli myös muuta puhetta lasten painosta. Totean kyllä itsekin, että kyseessä on todalla turha tutkimus ja hieman jopa sekava :) Ei siis kannata ottaa tosissaan tätä tutkimusta.
Vierailija:
perusteleppa kommennttisi:
Ap ei ole imettänyt pitkään.
Näkee jo kirjoitustaidosta... ( ;Esim, mä en imettänyt pitkään, koska lapsi ei jaksanut imeä..... ja jos tuolla koulutustasoon viittaat, olen 100% varmasti sua paljon korkeammin koulutettu
Tämä oli vitsi. Viitaten siihen tutkimukseen, jossa todettiin älykkäiden/korkeasti koulutettujen naisten imettävän pidempään ja imetettyjen lasten olevan älykkäämpiä. Jälkimmäinen väite on jo ainakin kumottu, mutta tuosta ensimmäisestä en muista.
Enkä ala tappelemaan, joten sovitaan, että olet 100% minua korkeammin koulutettu.
t: 13
Molempia lapsiamme olen täysimettänyt 4-6 kk, ja hoikkia ovat (nyt 3 v. ja 4 v.). Kyllä ennemminkin jatkuvat mehun/limsan lipittäminen, " roskaruoan" ja karkkien ym. syönti lihottavat.
Tässä lainaus arvostettujen tutkijoiden katsauksesta (joka siis käsittää useita tutkimuksia eri maista)
A review of risk factors for overweight in preschool children: a policy perspective. Int J Pediatr Obes. 2006
Hawkins SS, Law C.
" We found strong evidence for a direct association between childhood overweight and maternal prepregnancy body size, maternal smoking during pregnancy, and children' s television/media use; strong evidence for an inverse relationship between breastfeeding and overweight, and moderate evidence for children' s physical activity."
Käänteinen yhteys rintaruokinnan ja ylipainon välillä tarkoittaa siis sitä, että mitä pitempään rintaruokittu, sitä vähäisempi ylipainon riski.
Meidän perheessä sitten tuo väite ei pidä paikkaansa.
5 lasta joita kaikkia on imetetty reilusti yli vuoden. JA eka puol vuotta täysimetyksellä.