voiko syylää leikata tai kaivaa itse pois?
Kommentit (21)
esim. tarhassa tai töissä? ja huomiota herättävää?
niin toki se on hankalaa. Mutta on muitakin tuotteita, kuten pullo jolla voi jäädyttää syylää. Tai voihan sen ilmastointiteipin päälle laittaa vaikka laastarin, niin ei kiinnitä huomiota niin paljoa.
kunnes syylä on hävinnyt.
Tuosta syylän kaivamisesta: Syylää on oikeastaan mahdoton saada kaivamalla ihan kokonaan pois, joten se jää kasvamaan uudestaan. Toisaalta suuri osa syylistä (ainakin osalla ihmisistä) katoaa ihan itsestään, joten on ihan mahdollista, että kaivamisen jälkeen syylä on kadonnut, tosin todennäköisesti ihan yhteensattumana. Ei varsinaisesti kaivamisen ansiosta.
Minulla oli joskus syylä sormessa ja repäisin sen irti. Sattui aivan älyttömästi ja verta tuli todella paljon. Sormeen tuli parin millin syvä kuoppa, josta ei tosin ole mitään arpea jäänyt.
Mutta toisin kuin kirjoituksistani saattaa ymmärtää, en kuitenkaan suosittele ketään kaivamaan syylää.
Leikkelin sitä kynsisaksilla välillä pienemmäksi tai viilailin, lopulta katos itsestään. Yksi päivä vaan huomasin että, hei, eihän täällä olekaan enää mitään =)
Itse olen poistanut syylän onnistuneesti jalkapohjastani, ensin leikkasin pään saksilla ja sitten repäisin pinseteillä reunasta, syylä lähtikin yllättävän helposti, pieni kuoppa jäi jalkaan. Lähti eikä ole 10v jälkeenkään palannut. Sormesta leikkasin tänään pienen syylänalun, mutta en saanut leikattua tarpeeksi syvälle, luulen että kasvaa takaisin. pitäisi olla pienemmät ja terävämmät sakset. Sille joka pelkäsi kipua: Kyllä lapsen synnytettyäni kestän hyvin vaikka miljoona syylänleikkausta, siihen verrattuna lastenleikkiä. Vertaan sitä esim. tulehtuneen finnin puristamiseen, suurinpiirtein yhtä kivuliasta mielestäni. Tietysti pitää desifioida väline ja syylä ennen ja jälkeen hyvin.
Olen kokeilut jo vaikka mitä keinoja, mutta eipä ole apua ollut! Esim. ilmastointiteippi on liimoineen heti sukassa kinni, kun jonkin aikaa kävelee...
Kiva kesälläkin hipsutella paljain jaloin, kun saa varoa ettei kukaan näe tuota kammotusta :/
Ei kannata kaivaa tai leikata itse. Osta apteekista kylmä hoito syylii niin pitäs lähtee mulla oli viisi syylää niitä viilattiin otin syylä taplettejä ja laitettiin jotain syylä ainetta ja sitten kun annettiin olla syylien muutaman päivän rauhassa niin ne lähti
Mulla ollut 15vuotta syylä jalkapohjassa. 5v sitten leikattiin jalastani se pois, yksityinen kirurgi leikkasi,,... Pysyi poissa se syylä n. 1,5v ja tuli takaisin taas samaan paikkaan.... :(
Aloitus on hyvin vanha, mutta jaan oman kokemukseni jos joku googlaamalla tämän keskustelun löytäisi.
Minulla oli syylä jalkapohjassa. Laitoin siihen aamuin illoin apteekista saatavaa verruxin- geeliä (noin 7e). Aina aamulla/illalla suihkuttelin vedellä jalkapohjaa (pehmensin syyläaineen ja syylän), suihkun jälkeen repäisin tuon aineklöntin sitten pois, ja sen jälkeen lisäsin ainetta uudestaan.
Noin viikon jälkeen syylä alkoi olla hyvin pinnassa, ja sitten pitkän suihkun jälkeen aloin repimään kynsillä ja pikkusaksilla niin paljon kun sain. Verta tursusi paljon, ja syylän kohta oli seuraavan päivän hyvin arka, mutta nyt kun iho on alkanut taas parantua, niin eipä tuosta jalasta enää syylää löydy.
Käytin siis viikon syyläainetta, ja sen jälkeen revin syylän pois. Nyt 1,5 viikkoa myöhemmin jalkapohjan iho alkaa näyttää melko terveeltä.
Olen aina irrottanut syylät itse, kynsisaksilla puristamalla ja "nostamalla". Syylän paikalle jää ammottava kuoppa ja verta tulee ihan älyttömästi. Sen jälkeen olen puhdistanut kohdan hyvin. Syylät ovat virusten aiheuttamia ja leviävät verenkierron mukana, yleensä ilmaantuvat johonkin toiseen paikkaan kun ovat yhdestä paikasta kadonneet.
Riippuu vähän paikasta ja minkä mallinen tapaus on. Joillakin voi olla tosi syvät "juuret", niitä voi olla vaikea saada kokonaan pois itse.
Jotkut on kaivannu ite ja on lähtenyt pysyvästikin, mutta en suosittele. Mä kärsin lähes kaksi vuotta syylistä kynsivalleissa ja muualla sormissa. Ravasin alituiseen arvauskeskuksessa, mutta ne ei halunnu hoitaa. Lopulta menin yksityiselle. Yksi jäädytyskerta riitti. Maksoi 115 €. Nyt siitä on kulunut pari kuukautta, ja iho on ihan sileä :)
Nro. 8 vielä jatkaa: mitkään verruxinit, wartnerit, ilmastointiteipit tai hiomiset ei auttanu. Jäädytyksellä ne lähtee nopeasti ja varmasti. Toivottavasti ei tuu takas.
Jos käy sisäliikunta tunneilla joilla liikutaan paljain jaloin pitäisi hoitaa jalkapohjissa olevat syylät pois ettei tartuta niitä muihin.
Itseltäni joskus poistin vähitellen kaapimalla ja nyppimällä. Lopulta lähti juurineen ja kuoppa jäi. Lapselta jäädytettiin ihan terkkarissa ja hävisivät saman tien.
Edes lääkärit eivät leikkaa tai kaiva niitä pois. Joten en suosittele, jos et halua kaivaa siis myös tervettä kudosta (eli leikata palaa ihan normaalista ihosta yms pois verisuonineen.) Jos terve järki ei estä sitä tekemästä, niin yleensä viimeistään kipu.
Apteekista saa paljon eri tuotteita syylän poistoon. Ja yksi erittäin tehokas, mutta halpa, on ilmastointiteippi. Pala sitä syylän päälle ja vaihto n. kerran kaksi viikossa kunnes syylä on pois. Toimii erinomaisesti.