Miksi raskauden aikainen varovaisuus saa jotkut mammat tosi vihaisiksi?
Eli jos ei esim. syö graavattua kalaa ja tiettyjä juustoja ja eikä nuku mahallaan, niin se on kuin punainen vaate ja saa jotkut mammat huutamaan naama punaisena.
Mistä tämä johtuu? Tämän toisen mamman huonosta omatunnostako?
Kommentit (59)
Ei se ole minulta pois.
Minua ärsyttää kyllä toinen äärilaita: tupakoitsijat ja alkoholin ottajat.
Vierailija:
Ei se ole minulta pois.Minua ärsyttää kyllä toinen äärilaita: tupakoitsijat ja alkoholin ottajat.
Jotenkin musta tuntuu, että sellaiset jotka tulevat raskaaksi helposti, ovat aika huolettomia odottajia. Itsellä kun on vuosien lapsettomuus takana ja nyt vihdoin on raskaana, yrittää olla tosi varovainen, varmasti ylivarovainenkin. Mutta eihän se ole keneltäkään muulta pois, jos minä en syö aura-juustoa. Vai onko??
Aiemmissa raskauksissa olen ollut aika huoleton, tosin pääpiirteisesti olen halunnut suosituksia noudattaa. Sitten tuli yksi myöhäinen keskenmeno (rv 18) ja sen jälkeen olen varonut kaikkea, henkinen painolasti on nyt ihan toista luokkaa kuin aikaisemmin kun en osannut mitään pelätä. Ei se ole keneltäkään pois että olen tarkka enkä odota muiden olevan, minulle on ihan yhdentekevää mitä muut tekevät.
En myöskään ymmärrä tuota hysteriaa ja koitan pystyä elämään hysteerikkojen kanssa.
Itse syön graavattua kalaa, katkarapuja, juustoja, pihviä M-kypsyisenä ja joskus nautin niiden kanssa lasin punaviiniä =) Vaikka on raskaana, niin elämän perusasioista pitää voida nauttia ilman, että siitä kokee huonoa omaatuntoa.
Eka lapsi tärppäsi kolmannella, toinen ekalla kierroksella.
Kyllä sitä vähän voi alkoholia ottaa, kyllä sitä vähän voi raakaa kalaa syödä.. Höpö höpö juttuja tuomoset varomiset!
Viimeisin oli kun Pohjoisessa on myyräkuume taas tulossa, mikä lamauttaa munuaisten toiminnan ja ei anna paljon toivoa vauvalle.. Mietin puolivitsillä uskaltaako sitä sinne mennäkään kun on sitä myyräkuumetta liikenteessä.. Höpö höpö en ole miekään saanu vaikka varastossa olen tonkinu ja pestäänhän sitä kädet aina puitten käsittelyn jälkeen..
Totesin vaan, että joo, se leviää hengitysteiden kautta.. Meni hiljaiseksi!
Ärsyttää just sellanen tahallisen riskin otto! Miksei voi olla varovainen varmuuden vuoksi? Miksi se keneltäkään on pois?
ärsyttää se, jos joku kertoo esim. missä vaiheessa ei enää saa nukkua mahallaan tms. Kun se ei ole kiellettyä. Eri asia jos kysyy jotakin asiaa, eikä tosiaan TIEDÄ että kielto ja suositus on eri asioita.
Ja tuo graavikala-juttukin: graavikalaa SAA syödä, tyhjiöpakattua ei saisi. Se lienee myös suositus? Eli ei ole ihan suoraan kiellettyä? Mutta tosiaan: graavattu kala sinänsä ei ole kielletty, ei edes ei-suositeltavaa.
Ei se mua haittaa, jos odottaja jättää ottamatta graavikalaa ja homejuustoja, mutta jos hän selittää kaikille moneen kertaan, että minä en voi noita syödä nyt ollenkaan. Tai jos on vaikka kylässä ja vauhkoaa joka ruoan kohdalla että ei kai tässä ole sitä tai tuota. Kerran olin tehnyt ihanan broielerilasagnen, jossa oli myös 100 g broilerinmaksaa jauhelihan seassa, niin eikös yksi odottaja ilmoittanut, että ei voi syödä sitä kun maksa on kiellettyjen aineiden listalla. Luulen että hymyni muuttui siinä kohtaa vähän väkinäiseksi...
Minä olen mieluummin varovainen kuin kannan loppuelämäni syyllisyyttä siitä jos saisin keskenmenon (mitä söin/tein?) tai sairaan lapsen. Raskausaika on kuitenkin lyhyt, mutta lapselle se on ainokainen aika kehittyä siksi ihmiseksi, joka on.
Ihmetyttää sellainen itsekkyys (tyhmyys?), ettei jaksa raskaana lopettaa tupakointia tai on PAKKO juoda lasi viiniä tai syödä ehdoin tahdoin " kiellettyjä" juttuja. Tai värjätä tukkaa ja lakata kynsiä.
Mutta minä en vouhota asian kanssa, enkä syyllistä toisin tekeviä. Itsepähän lapsensa kasvattavat ja saavat. Onneksi en synny heidän lapsekseen.
Minä taas jätin mm. nuo tyhjiöpakatut graavikalat väliin (itsegraavattu tuore eri juttu), mutta join pienen lasin viiniä silloin tällöin (koska näyttöä sen vaarallisuudesta ei ole). Omaa järkeä saa jokainen käyttää, kaikki varovaisuus ei ole hysterisointia! Jossainhan ne rajat kaikilla menevät, esim. kukaan tuskin ehdoin tahdoin vetää kännejä noin niin kuin nautiskelumielessä ;-)
t. nro 4
flunssakauden homma: tullaan räkästen lasten kanssa vauvaa katsomaan ja väitetään, että eihän se tartu kun äidinmaidossa on niitä vasta-aineita. Olet vaan turhaan hysteerinen.
Kyllä se perkele tarttuu, ei äidinmaito mitään ihmemömmöä ole, jos olisi, sitähän kaupattaisiin kaikille!
Itse ei ole halunnut luopua mistään tulevan lapsensa turvallisuuden vuoksi. Todennäköisesti on itsekä äiti sitten vauvan synnyttyäkin.
Ehkä myös kateutta ihan vain raskaudesta.
Ei toisaalta, kyllä minäkin olen homejuustoa syönyt, alkoholia en periaatteesta juo raskausaikana jne.
Mutta ei se tarkoita sitä, että jos sinä olet rohkea ja valmis ottamaan riskin, kaikki olisivat?
Vaikka sinun lapsellesi ei mitään tulisi, voi jonkun toiselle lapselle tulla! Ei mikään oikeuta minusta nauramaan toisen varovaisuudelle? Ei se ole keneltäkään muulta pois?
Tämä on se sama ilmiö jos joku porukasta ei juo alkoholia, toiset melkein raivostuvat, aivan kuin se olisi pois heiltä?
mutta järjetöntä numeroa siitä on turha tehdä. Tai että 13 hengen lomaseurue tekisi kaiken yhden raskaanaolevan puoliksi itse keksimien rajoitusten mukaisesti
Esim. tuo maksajuttu on suhteellisempi kuin tyhjiöpakattu graavikala. Maksan syöminen kerryttää vähitellen myrkkyjä elimistöön, joten sitä voi syödä satunnaisesti vähän. Sama alkoholissa, jatkuva käyttö ja isot annokset aiheuttaa ongelmia, ei satunnainen lasillinen kuukauden välein tms. Sen sijaan se listeria tulee jos on tullakseen vaikka kertasuupalasta, joten ymmärrän paremmin sen varomista.
Mä en naura niille, mutta ihmettelen lujasti.
En mäkään syö vakuumikalaa vaan itse graavattua kalaa. En myöskään koe ottavani riskiä sen enempää kuin autolla ajaessanikaan. Voinhan aina joutua kolariin.
10
Faktatietoon perustuva varovaisuus on paikallaan - jokainen tietysti päättää itse (mutta kannattaisi ensin ottaa edes selvää..)
t. nro 15
Vierailija:
Mä en naura niille, mutta ihmettelen lujasti.En mäkään syö vakuumikalaa vaan itse graavattua kalaa. En myöskään koe ottavani riskiä sen enempää kuin autolla ajaessanikaan. Voinhan aina joutua kolariin.
10
Eikä joillain esim selkä kestä nostamisia.
Mitä se kenellekään kuuluu jos joku ei nyt syö sitä maksapateeta koska on raskana?
Itse olin raskausaikana huolettomin mielin ja söin kaikkea ja olin touhukas mutta minusta on täysin ok jos joku muu rajoittaa elämäänsä enemmän.
En myöskään katso pahalla ihmisten karppaus ym diettejä. Jokainen valitkoot itse rajoitteensa.
Kannattaisi ottaa asioista selvää, ennen kuin haukkuu ketään ylivarovaiseksi.