Miksi raskauden aikainen varovaisuus saa jotkut mammat tosi vihaisiksi?
Eli jos ei esim. syö graavattua kalaa ja tiettyjä juustoja ja eikä nuku mahallaan, niin se on kuin punainen vaate ja saa jotkut mammat huutamaan naama punaisena.
Mistä tämä johtuu? Tämän toisen mamman huonosta omatunnostako?
Kommentit (59)
Siis juuri tällainen ylihysteria on todella naurettavaa!
Minä olen raskauksien ja imetysten ajaksi lopettanut tupakoinnin ja alkoholin.
En myöskään ole syönyt noita " kiellettyjä" ruokia paitsi maksalaatikkoa muutaman kerran per raskaus.
Joten turha yleistää että ärsyyntyminen johtuisi esim. huonosta omastatunnosta kun itse ei ole viitsinyt lapsensa hyväksi mistään luopua.
On vaan oikeesti naurettavaa jos ei esim. uskalla lakata kynsiään kun siitä saattaa olla vauvalle vaaraa,tai kantaa kauppakasseja.
Näistä asioista vouhkaaminen on mielestäni pelkkää huomionhakua.
Ja ei,ei ole minulta pois jos sinä et syö homejuustoja tai graavikalaa.
En syö minäkään vaikka en edes olisi raskaana.
Mutta siis kohtuu kaikessa, ja maalaisjärkeä SAA käyttää!
On kuitenkin ajattelematonta tarjota juuri niitä ruokia ja juomia, mitä raskaana olevia kehoitetaan välttämään!
Silloin on pakko tehdä numero raskaudesta!
Aivan kuin kiusaksi pitää tarjota maksaa ja pelkkiä alkoholipitoisia juomia, jälkiruoat tehtyt tuorejuustoista jne..
Pitäisi kyllä ymmärtää, että kaikki eivät halua ottaa riskiä oli sitten pitkän ajan käyttöriski tai yhden suupalan riski!
Minusta on loukkaavaa tarjota raskaana olevalle alkoholia.. Todella loukkaavaa! Sama kuin alkoholistille tarjoaisi kun tietäisi, ettei se saa juoda..
Eli ehkä te ansaitsette ne marinat kun vittuillessa tarjoilette juuri niitä, mitä tiedätte ettei toinen saa tai halua syödä??
Oletteko todellakaan oikeita ystäviä? Miettikää jos söisivät teidän graavaamaanne kalaa ja siellä jotain olisikin? Sittenkin nauraisitte heidän hysteerisyydellenne?
Jos on olemassa riski, ei sitä mielestäni pidä ehdoin tahdoin ottaa!
Minä taas en tunne ketään, joka ostaisi vakuumigraavikalaa! Itse on niiiin helppoa graavata (laitetaan vain suolaa ja odotetaan 12-24 h). Aina olen itse graavannut, samoin tutut. Tiedän, koska raskaanaollessa aina kysyin. Ja näkee sen aika lailla päällepäinkin, onko itse graavattua.
ja niissähän juuri varoitellaan tuorejuustoista, graavatusta kalasta ja sen sellaisesta. Tosin en muutenkaan niitä juuri syö.
Jos asiasta täytyy pitää esitelmiä ja väittelyitä ja tuoda kaikille oma mielipiteensä esiin, on minusta silloin minullakin oikeus ilmaista oma päinvastainen kantani.
Olen ärsyyntynyt mm. kun kaksi sukulaistani oli samaan aikaan raskaana. Toinen eli ihan normaalisti, mutta toisella oli pitkä lista ruoka-aineita, joita hänen piti välttää. (oli kerännyt tämän listan netistä itse, neuvolassa kehotettiin luopumaan tuollaisesta toiminnasta mutta ei uskonut) Tämä hysteerinen tuleva äiti mm. juhlissa meni pöytään samaan aikaan toisen tulevan äidin kanssa ja sitten kovaan ääneen kailotti miten hän ei voi ottaa sitä ja tätä (niitä ruokia mitä toinen äiti otti) koska ei tahdo riskeerata vauvaa. En usko että kenellekään on epäselvää miksi tämä nainen sai vihaisia mulkaisuja osakseen...
Varovaisuus ei siis ärsytä, paitsi jos sen varjolla tuomitaan toisia (vrt. Minä en ainakaan ota sitä riskiä että vauvalle tapahtuu jotain, toisin kuin eräät...) tai jos sillä tavalla haetaan huomiota itselle.
Eikä tämä koske vain raskausaikaa, vaan samalla tavalla ihmiset reagoivat aina. Mietippä mitä sinä ajattelisit jos minä tulisin sinulle paasaamaan fanaattisesti esim. siitä että kuljet autolla lastesi kanssa, vaikka kaikkien pitäisi tietää että vuosittain kuolee valtavasti ihmisiä liikenteessä!
Elämä on täynnä riskejä jotka täytyy vain ottaa jos tahtoo elää. Kenelläkään ei ole oikeutta sanoa toiselle, että sinun ottamasi riskit ovat vääriä ja minun ottamani oikeita. Ja huom, tämä koskee paitsi niitä toisia, myös sinua!
Just tuollainen ärsyttää! Neuvolat ei varoita graavikalasta, vaan vakuumipakatuista kaloista!! Listeria muhii pitkässä säilytyksessä. Sama juustoista: varoitus koskee pastöroimattomia tuotteita. Ei kaikkia.
Vierailija:
ja niissähän juuri varoitellaan tuorejuustoista, graavatusta kalasta ja sen sellaisesta. Tosin en muutenkaan niitä juuri syö.
Kysykää vaikka neuvolasta.
Ja voihan se rakaana oleva ottaa sitten omat eväät jos kaverit VITTUMAISUUTTAAN tarjoavat ruokia jotka eivät hänelle sovi.
Tai voithan laittaa Sinulle sopivan menuehdotuksen etukäteen että osaa tarjota " oikeita" ruokia.
Voi luoja,onneksi et ole minun ystäväni.
Eli JOS en lakkaa kynsiäni tai värjää tukkaani raskausasikana, en siitä kenellekään erikseen sano.
Tiedän työni puolesta niin paljon kemikaaleista, etten halua ottaa sitä riskiä, että mikäli tietäisin lapseni olisi sairas/kärsivän lapsettomuudesta tulevaisuudessa, en haluaisi teoillani olla syypää em. asioihin. Eli minimoisin riskit omalta osaltani. Kynteni eivät ole sen rumemmat, jollen niitä lakkaa tai hiukseni sen huonommat ilman sävytteitä. Mutta syyllisyyttä en halua kantaa ikinä.
t. oliko se 11 vai 14
Jokainen varmasti kysyy vaan kohteliaasti mitä sisältää ja jättää siihen.. Turhat provoilut voi jättää pois!
Tuollainen turha hermostuminen pelkästä kysymisestä ei todellakaan pitäis emäntää suututtaa vaan emännän kuuluisi tarjota jotain muuta!
Kukaan rupea kailottamaan että minä vain en riskeeraa omaa lastani!
Pakko oli laittaa tollanen kaksi sukulaista provo?
Koskaan ole tavannut ketään raskaana olevaa joka juhlissa haluaisi tehdä numeron raskaana olostaan.. pikemminkin pyrkii välttelemään aihetta ja pysyy sivummalla!
minusta olisi loukkaavaa, jos minulle (raskaana) ei tarjottaisi esim. kuohuviiniä tai ruokaviiniä jos muille tarjotaan. Ainahan voin ITSE kieltäytyä. Emännän/isännän ei tarvitse päättää MINUN puolestani!
Minullakin on ollut odotusaikoina mm. tosi tiukasti alkoholiin suhtautauva " neuvolantäti" (ehdoton nollalinja), ja sitten tyyppi, joka sanoi, että on ok juoda pieni lasi viiniä vaikkapa kerran kuussa. Itse olen kyllä ottanut asioista selvää eri lähteistä, ja sen pohjalta päätökseni tehnyt. Esim. tuo maksansyöntijuttu on toinen, jossa neuvolat antavat erilaisia ohjeita.
Kala-allergisille vittuillaan, että mitä et laittanut ruokalistaa etukäteen!
Vaikka hyvin tiedetään, että toinen on allerginen..
Eri asia jos ei tiedä mitä raskaana olevien ei suositella syövän, mutta jos tasan tietää ja silti VAIN niitä ruokia tarjolla.. No joo, enpä välittäis semmosen luona käydä kylässä joka hermostuu siitä, etten riskeeraa syntymätöntä lastani, jotta maistaisin hänen maksaruokiaan!
odottajat todellakin sinusta samanlaisia, etkä voi uskoa yhtäkään poikkeusta? Ilmeisesti tunnet aika joukon naisia, jotta voit tehdä viestisi kaltaisen yleistyksen.
Viestisi kiivaudesta voisi päätellä että 1) joko sinä olet tuo mainitsemani sukulainen tai 2) teitä on useampia samanlaisia.
T: 35 joka ei tajua miksi kukaan provoilisi tällaisella aiheella
Vierailija:
Jokainen varmasti kysyy vaan kohteliaasti mitä sisältää ja jättää siihen.. Turhat provoilut voi jättää pois!Tuollainen turha hermostuminen pelkästä kysymisestä ei todellakaan pitäis emäntää suututtaa vaan emännän kuuluisi tarjota jotain muuta!
Kukaan rupea kailottamaan että minä vain en riskeeraa omaa lastani!
Pakko oli laittaa tollanen kaksi sukulaista provo?
Koskaan ole tavannut ketään raskaana olevaa joka juhlissa haluaisi tehdä numeron raskaana olostaan.. pikemminkin pyrkii välttelemään aihetta ja pysyy sivummalla!
Kyllä mä oletan, että mulle tarjotaan myös se lasillinen punaviiniä aterian kanssa. Eri asia oli, kun tuleva mummi tuli kahville ja sanoi tuoneensa meille tuliaisiksi viinipullon kun ei ollut ehtinyt kukkakauppaan.
Ja mä en ymmärrä, kuinka joku voi olettaa että kaikki tietäisivät raskaana olevien ruokarajoitukset, eihän niistä puhuta kuin neuvolassa ja nekin muuttuvat lähes vuosittain.
Ei siinä sen kummempaa. Toisia näyttää ärsyttävän esim toisten tavat synnyttää tai ruokkia lastaan.
Vierailija:
Kala-allergisille vittuillaan, että mitä et laittanut ruokalistaa etukäteen!Vaikka hyvin tiedetään, että toinen on allerginen..
Eri asia jos ei tiedä mitä raskaana olevien ei suositella syövän, mutta jos tasan tietää ja silti VAIN niitä ruokia tarjolla.. No joo, enpä välittäis semmosen luona käydä kylässä joka hermostuu siitä, etten riskeeraa syntymätöntä lastani, jotta maistaisin hänen maksaruokiaan!
MAKSAA voi syödä satunnaisesti! Siis esim. jos kaverin ruuassa on yhtenä aineena maksa, niin toki voit sitä vähäsen syödä! Ei se kertalaakista mitää naiheuta - toisin kuin esim. listeria tms. BAKTEERI. Maksassa on haitallisia aineita ja A-vitamiinia, joita ei haluta kertyvän elimistöön.
Vierailija:
Kyllä mä oletan, että mulle tarjotaan myös se lasillinen punaviiniä aterian kanssa. Eri asia oli, kun tuleva mummi tuli kahville ja sanoi tuoneensa meille tuliaisiksi viinipullon kun ei ollut ehtinyt kukkakauppaan.Ja mä en ymmärrä, kuinka joku voi olettaa että kaikki tietäisivät raskaana olevien ruokarajoitukset, eihän niistä puhuta kuin neuvolassa ja nekin muuttuvat lähes vuosittain.
oli mummulta ihan kauniista tehty - tuliaisia toi kuitenkin. Voithan sinä juoda siitä pullosta vain lasillisen ja tarjota loput vieraille?
Tuo loppu oli asiaa: aika harva joka ei itse ole ollut lähiaikoina raskaana tietää mitään mistään kielloista tai suosituksista.
Sitä pitää syödä tai emäntä heittää ulos?
Huh huh!
Mitä sanot sellaiselle joka ei tykkää maksasta ja siksi kieltäytyy syömästä?
Sen ei tarvii syödä.. Onhan se vähemmän raivostuttavaa kuin se, että raskauteen vedoten ei halua syödä?
Miten toi nyt liittyy mihinkään? Mä en ylipäätään syö kuin itse graavattua kalaa, olin raskaana tai en.
10