Raskaana matkustaminen
Varasimme matkan Thaimaahan ajat sitten, ennenkuin edes tiesin olevani raskaana. Matkalle olisi tarkoitus lähteä joulukuussa, jolloin raskaus on aika tasan tarkkaan puolivälissä. Olemme käyneet ko.kohteessa aikaisemminkin, joten tiedän, minne olen menossa eikä ongelmia ole juurikaan ollut. Tarvittavat rokotukset ovat myös olleet kunnossa jo ennen raskautta.
*Millaisia kokemuksia teillä on kaukomatkailusta raskaana? Kaikki kokemukset otetaan kiitollisena vastaan :) *
Kommentit (5)
tätä.. Olisi hienoa lukea teidän muiden kokemuksista.
ja kaikki meni hyvin! Lentomatkatkin sujuivat ihan mallikkaasti, kun vatsa ei tuossa vaiheessa ollut vielä kasvanut häiritsevän isoksi ja paikan päällä kaikesta selvisi vallan mainiosti sen kuuluisan maalaisjärjen avulla:) Hyvää hygieniaa tietenkin kannattaa noudattaa (suosittelen ottamaan mukaan pullon nestemäistä käsidesiä, saa apteekista) ja muutenkin kiinnittämään erityistä huomiota siihen mitä suuhunsa pistää. Riittävä vedenjuonti ja sopivan kevyt ohjelma paikan päällä takaavat mukavan ja rentouttavan loman. Ja jos on esikoisen odotus kyseessä, niin mikä sen ihanampaa kuin nauttia ja lepäillä kaikessa rauhassa, seuraavalla reissulla onkin sitten oma ohjelmatoimisto mukana;)
OIkein hyvää matkaa kaikille reissuun lähtijöille!
ps Omasta matkavakuutuksesta kannattaa muuten selvittää korvaako se mahdolliset lääkärikäynnit, jotka liittyvät raskauteen. Itse olen joka reissulle ottanut lisävakuutuksen tätä varten, onneksi koskaan ei ole ollut käyttöä.
eli sanon kuten edellinenkin etta tarkastakaa etta vakuutus todella korvaa jos joudutte sairaalaan tai laakariin raskaana ulkomailla. Normiraskaudessa tuo toinen kolmanneshan on yleensa aika helppoa aikaa (alun keskenmenot ohi, loppuvaiheen mahdolliset ongelmat viela edessa) mutta etenkin jos kyseessa eka lapsi niin koskaan ei voi tietaa miten menee. Itsella ollut vaikeat raskaudet joissa komplikaatiot ilmestyneet kuin "puun takaa" joten ehka painotan tata liikaakin, mutta parempi on tosiaan olla varma etta saa ainakin vakuutuksen puolesta hoitoa. Kannattaa myos ottaa sellainen vakuutus joka kattaa matkan mahd. peruuntumisen raskauskomplikaatioiden takia. Itse olin lahdossa "vain" Lontooseen viikolla 13 eika se sitten onnistunutkaan kun laakari pisti vuodelepoon jo viikolla 12 (mutta taa on tosi harvinaista nailla viikoilla). Ja tosiaan tietysti nama klassiset ruokaohjeet eli ei raakaa lihaa, ei pastoroimattomia maitotuotteita, ei hanavetta (edes hampaiden pesuun noilla leveysasteilla), ei kypsentamattomia hedelmia tai vihanneksia joita et ole itse pessyt ja kuorinut. Yleensakin kannattaa yrittaa syoda "paremmissa" paikoissa, koska katukioskien ruokahygieniasta ei ole mitaan takeita. Ja kasidesista ei ole ainakaan haittaa, bakteerikanta voi Thaimaassa olla hyvinkin erilainen kuin Suomessa. Hyvaa matkaa, toivottavasti kaikki menee mita parhaiten!
Me lähdetään myös Thaimaaseen ens viikolla. Raskaus viikkoja silloin noin 24. Vähän kyllä jännittää, mutta uskon ,että hyvin menee. Kunhan muistaa liikkua koneessa ja katsoa mitä syö. Mun kaveri on matkustellut pari kertaa raskaana ollessa ja hyvin on mennyt. Eihän sitä ikinä tiedä mitä sattuu ja tapahtuu. Mutta hyvillä mielin kumminkin lähdetään. Kysyin asiaa kahdelta lääkäriltä ja omalta terkkarilta, kukaan ei kieltänyt matkustamista. Voin tulla kertomaan parin viikon päästä miten reissu meni.
Jonttu
Meillä tilanne on tismalleen samanlainen! Varasimme matkan aikoja sitten joulukuuksi Thaimaaseen ja tuolloin viikkoja kasassa 21. Ensimmäistä odotellaan innolla. Meillä myös rokotukset kunnossa ja olo ollut oikeastaan kokoajan todella hyvä. Lääkäristä kysyin asiaa ja sanoi, että senkun lähdette pidä vain entistä tarkemmin huolta hygieniasta ja katso hiukan mitä syöt.
Itsellä nyt ei kokemuksia aikasemmin raskaana matkustamisesta, mutta ystäväpiiriltä olen asiaa udellut. Heillä on mennyt matka mukavasti. Ainoa mikä hiukan on ollut raskasta, on ollut pitkä lentomatka. Siitäkin kuulemma selvitty hyvin lentosukkien, vedenjuonnin ja jalottelun avuin.
Muuta minä en tähän osaa sanoa, paitsi että itse ollen innolla lähdössä matkaan.
T.Murunen82 + vauveli
rv14+3