Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Saako lastasi sanoa tuhmaksi hoidossa? Entä ottaa kasvoista kiinni kun toruu?

Vierailija
13.11.2007 |

itse olen torumisesta ihan samaa mieltä, lapseni teki tyhmästi tänään, mutta se, että häntä sanottiin tuhmaksi ja otettiin kasvoista kiinni torumisen aikana oli minusta väärin.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä sinusta tuntuisi jos sinulle tehtäisi noin? En itse käytä;Olet tuhma-olet kiltti

Vierailija
22/32 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan tietoisesti, joskus lipsahtaa.

Hartioista voi ottaa hellästikin. Kyse on nyt 2veestä.

Ja kurja, että sanavarastoon on tullut nyt sana tuhma.

Se ei ole kotoa tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvoista saa toki ottaa kiinni. Mutta lapselle täytyy sanoa, että teko oli tuhma -- ei lapsi itse. Muuten hän sisäistää tämän kuvan itsestään " tuhmana" .

Lapsi täytyy saada ymmärtämään, että hänellä on mahdollisuus valita " tuhman" ja " kiltin" teon väliltä ja jos valitsee tuhman niin saa toruja/rangaistuksen.

Vierailija
24/32 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vältän tuollaista. Itse juuri käyn psykiatrilla, koska mulle on pienestä pitäen sanottu, että " sinä olet..." . Siis mokat on tehty mun ominaisuudeksi. Ja kun kaikki mun lapsena saatu palaute on toistanut, että minä olen surkea, minä olen tyhmä ja vaikea, niin arvatkaa vaan, kuinka hyvä itsetunto mulla on nyt 22-vuotiaana.

Todellakin on eroa sanoa, että olet tuhma, tai että olipas tuhmasti tehty. Ei voi sanoa, että lapsi on paha, vaikka se tekisi pahoja asioita. Ilman muuta lapsi tarvitsee palautteen siitä, että jokin teko oli väärin, mutta sen voi tehdä monella tavalla.

Vierailija
25/32 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä lapset tajuaa, jos vaikka olisivat piirrelleet seiniin (eivät koskaan kyllä ole), että nyt olitte tosi tuhmia. Tai sitten mun lapset on vaan niin saakelin fiksuja kun ei tartte vääntää rautalangasta tuhma-sanaa.

Vierailija
26/32 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tuskin tarvii kieltää lastasi juuri millään tavoin kun olet lapsesi hoitoon vienyt ja siellä hoitajat saavat tehdä puolestasi nämä " likaiset" työt.

Vierailija
27/32 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sikäli huolestunut, että lapseni hoidossa käyttäytyy uhmakkaasti, kotona sitten taas ei. Että onko jo tämä tuhmaksi sanonut saanut aikaan sen, että lapsi on alkanut toteuttaa sitä mitä odotuksia ja kuvauksia häneen on luotu.

Aika hankala syksy on ollut kyllä : (

Ja lapseni ei ole ainoa kelle sanotaan, että olit tuhma, olen kuullut tuon ihan itsekin parina kertana jo.

Harmittaa vaan.

Täytyy itse edelleen pysytellä sillä linjalla minkä itse on vuosien saatossa hoksannut parhaimmaksi. Eli: rauhalliset eleet, harkitut puheet.

ap

Vierailija
28/32 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla suurin, mutta kyllä myös hoidossa pitää lasta kunnioittaen kasvattaa ja opastaa lasta oikeaan suuntaan.

ap

Vierailija
29/32 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnes tajusin tuon olevan aivan ihmeellistä sanaleikkiä, josta pieni lapsi ei ymmärrä hölkäsen pöläystä. Lapsi on " tuhma" joissain tilanteissa, aivan kuten hän on joskus " reipas" , " kiltti" , " suloinen" , " ymmärtäväinen" , " avulias" jne.

Samassa lapsessa on monenlaisia puolia ja hyviä tulee toki vahvistaa. Mutta ihan niinkuin se, että sanoo lapselle aiheellisesti, että " olitpas tuhma" , saisi hänet pitämään itseään kokonaan pahana ja turmeltuneena :) Aika hupaisa ajatus.

Hyväksyttävän tai ei-hyväksyttävän tilanteesta tekee se MITEN asia sanotaan. Huutamista en hyväksy, enkä lapsen retuuttamista tms.

Vierailija
30/32 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka käyttäisikin tuhma sanaa, ei se tarkoita ettei sano sitä harkiten? En minä karju kitarisat seinällä, että perkele kun olitte taas tuhmia. Minullakin on rauhalliset ja harkitut eleet, usko pois.

Lapsellasi on selvästi ahdistusta päivähoidossa, ehkei ole vielä valmis isoon ryhmään?

Vierailija
31/32 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli näin tämä meni: hän oli ensin lähtenyt pois pöydästä kesken tilanteen, jonka jälkeen hänet tuotiin siihen takaisin sanoen: olitpa tuhma ei noin saa tehdä kesken tuokion. Tämän jälkeen lapsi oli irvistänyt ja päästänyt pieruäänen suullaan, jolloin hoitaja oli napannut leuasta kiinni ja sanonut: että nyt olit tosi tuhma ja noin ei saa tehdä.

Uskon, että syksy on menty aika samalla kaavalla, koska tätä käytetään muihinkin lapsiin. Olen vaan tosi pettynyt, lapseni on jonossa toiseen hoitomuotoon, mutta toistaiseksi tuossa.

Olen vaan tosi pahoillani koska tässä on nyt oravanpyörä käynnissä: mitä enemmän lapset saa negatiivista palautetta sen huonommin he käyttäytyy ja sen enemmän menee hoitajalla hermot.

ap

Vierailija
32/32 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä aika rumaa käytöstä.