Hoitajien palkankorotuksia vastustavat!
Miten ajattelitte turvata hoidon saatavuuden tulevaisuudessa?
Nyt on jo hoitajapula ja tilanne pahenee koko_ajan.
Tyydyttekö siihen, että kun itse sairastutte, ette saa hoitoa hoitajapulan vuoksi?
Yksityinen sektori ei ole vaihtoehto, sillä se ei pysty kaikkea hoitoa tarjoamaan.
Ulkomaalainen työvoima ei ole vaihtoehto, sillä Suomi ei yksinkertaisesti kiinnosta ulkomaalaisia huonon palkan vuoksi.
Kommentit (27)
älkää aliarvioiko, yksityisten asemien nouseminen ja toiminnan aloitus voi olla hyvinkin nopeaa ja tehokasta, jos on markkinaa. työtahti on sitten toinen ja röttelöinti jää vähemmälle ...
Paitsi tietysti jos palkka on hyvä.
Hoitajien määrä ei kuitenkaan ole oikeasti lisääntynyt. Koulutettujen hoitajien määrä kylläkin eli esim. sairaanhoitajia on enemmän kuin ennen, mutta ei läheskään tarpeeksi. Tämä johtuu ihan alan kehityksestä eli nykyään hoitoja on paljon enemmän, se on kehittyneempää, laitteet ovat lisääntyneet jne.
Olen samaa mieltä siinä, että keino aiheuttaa ristiriitaisia tunteita. On kuitenkin selvää, että muita vaihtoehtoja ei ole. Lakot eivät ko alalla ole tarpeeksi tehokkaita, eikä uutisointi ja ongelmien esiintuominen ole auttanut ennenkään. Pari vuotta sittenhän eräs dokumenttiohjaaja keräsi reilusti yli 100000 nimeä adressiin, jolla pyrittiin parantamaan mm. vanhustenhuolto ja hoitajien palkkaa. Mikään näistä ei ole toiminut vaikka kunnilla/valtiolla on ollut mahdollisuus puuttua asioihin pitkällä aikavälillä. En siis ihmettele miksi on koettu, että tämä on ainoa keino.
Itse pidän ajatusta utopistisena, mutta enpä häviä mitään jos olen väärässä.
Joka tapauksessa ykstyisiin palveluihin siirtyminen laittaisi ihmiset eri arvoiseen asemaan (sitä se toki on jo osittain nytkin). Terveyspalveluiden yksityistäminen lisäisi köyhyyttä entisestään. Ihmisten pitäisi maksaa kallita vakuutuksia jne. ja ihan muita maitakin tarkastelemalla voidaan päätellä kuinka tämä kasvattaa kuilua tuloluokkien välillä.
On huvittavaa, että Yhdysvalloissa haluttaisiin siirtyä julkiseen terveydenhuoltoon, mutta täällä osa haluaisi siirtyä yksityiseen.
Jonoissa ei kannata kuolla. Ja se oli jo ennen tätä Tehy-episodia näin. Viisas ostaa ennemmin yksityisen palvelun, vaikka vähän maksaisi.
Kaikki muuthan hyväksyivät tarjouksensa eli se oli heille riittävä korotus.
Muistuttaisin myös, että hoitajathan saisivat n. 280e/kk enemmän kuussa verojen jälkeen. Kunnathan myös saisivat osan korotuksista takaisin verojen muodosta.
Tässähän piti olla kyse tasa-arvosta. Siitä, että naisvaltaiset alat saisivat kurottua umpeen sitä kuilua, joka heidän ja miesvaltaisten alojen välille on syntynyt. Tehy on nyt ensimmäisenä vaatimassa tätä, joten annan heille tukeni niin kuin antaisin muillekin aloille.
Se ei kuitenkaan tapahdu hetkessä eikä auta tähän kriisiin.
Hollannissa taitaa olla muuten euroopan suurin vastasyntyneiden kuolleisuus...