Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te selviätte kaaoksesta kotona vai onko teillä aina siistiä (ja miten se on mahdollista???)

09.11.2007 |

Pakko oli kirjoittaa, vaikka taitaa aika vanha ketju olla.

Itse en voi sietää yhtään epäjärjestystä. Okei, mies pitää mua ihjan hulluna siivousjuttujen suhteen. Olen kehittäny kauheasti ideoita siivoukseen liittyen, varsinkin siihen miten saan nopeasti paikat puhtaiksi.

Välillä kyllä itteäniki rasittaa, kun mulla on siivouspakkomielle. Mikään ei saa olla sekasin, ei vaatehuoneet, ei saunatilat ei siis mikään.

Isommat lapset 6v ja 7v kyllä osaavat jo järjestää omat tavarasa, mutta nuo pienemmät 2v ja 3v ei vielä. Joten tähän pikkutavaroidenkin keräilyyn olen keksiny "kerääjän" :) Lelujen keräys käy parissa minuutis, eikä tartte konttailla pitkin lattioita.

Ainoa miinuspuoli jatkuvas siivoukses ja kodin puhtaanapidossa on se, että mulla menee imuri per vuosi. Mies ei tykkää hyvää... Sairaus se on kai tämäkin, mut nautin siitä kun talo kiiltää kokoajan.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta 4v, 2v ja 7kk + koira ja kyllä meillä on oikeastaan aina perussiistiä. Lasten leluja saattaa olla vähän levällään, mutta se ei minua häiritse tippaakaan ja tytöt kyllä keräävät ne kun pyydän. Muutenkin olen yrittänyt opettaa tyttöjä siihen, että kaikkea ei levitetä kerralla vaan leikitään yhdellä ja korjataan se pois ennen kuin otetaan uusi. Muuten meillä ei tavaroita loju ympäriinsä ja likaista meillä ei ole koskaan.

Minä siivoilen tässä sujuvasti päivän mittaan ja tytöt pyörivät apuna. Minulle keittiön siisteys on tärkeää ja siksi raivaan pöydän heti ruuan jälkeen. Likaiset astiat laitan heti koneeseen ja koneen pyörimään kun se on täynnä. Pyyhin pöydän ja siinä se onkin. Ei mene kauaa. Koneen tyhjentäminenkin sujuu helposti lasten kanssa jos haluavat olla avuksi.

Likapyykki menee heti pyykkikoriin ja sieltä koneeseen kun saan täyden koneellisen. Yleensä laitan koneen päälle heti aamusta ja kone pesee sillä aikaa kun olemme ulkona. Tässäkin tytöt ovat mielellään avuksi. Kuivuri meillä on kyllä ihan ykkönen, vaikka sähköä viekin. Sinne heitän pyykit pyörimään ja viikkaan ne heti ja vien kaappeihin kun ovat kuivia. Meillä lapset ovat myös tosi innokkaita viikkaamaan pyykkiä. Tosin niitä viikkauksia joutuu usein vähän oikomaan, mutta väliäkö sillä. Kestovaipat ja muu 60 asteen pyykki pyörii koneessa joka toinen tai kolmas ilta ja sieltä ne ripustan telineelle yöksi kuivumaan ja aamulla ne ovat kuivat.

Imuroin suunnilleen joka toinen päivä, lattiat pesen kerran viikossa, pölyjä pyyhin tarpeen mukaan ja wc:n pesen yleensä kerran viikossa. Lakanat vaihtuvat pari kertaa kuukaudessa. Minä huolehin siivouksista arkisin ja viikonloppuisin mies tekee sitten enemmän.

Minusta parhaiten toimii se, että kun ei päästä kaaosta valloilleen niin siivoaminen ei ole niin suuri työ. Kun tavaroilla on omat paikkansa ja niitä ei jätetä levälleen lapsikin osaa viedä tavarat paikoilleen. Meillä on myös panostettu säilytyskalusteisiin. Esim. tuulikaapissa on naulakko, jossa pidetään vain se takki/haalari tms, joka on nyt käytössä ja muut ulkovaatteet ovat eteisen likuovikaapissa. Lasten hanskoille ja hatuille on paikkansa eteisen lipastossa jne.

Minä olen miettinyt, että onko meillä jotenkin epänormaaleja lapsia kun tytöt tykkäävät kovasti olla kotitöissä apuna vai johtuuko se kuitenkin siitä, että olen heitä jo pienestä ottanut mukaan töihin ja kannustanut tekemään kykyjensä mukaan. Esim. meidän pienimmäinenkin tykkää kovasti istua pyykkikorin vieressä ja tonkia äidille pyykkejä viikattavaksi. Minä huomasin nimittäin jo esikoisen vauva-aikana, että jos on jotain saatava tehtyä niin parhaiten sen saa tehtyä kun ottaa lapsen mukaan ja antaa osallistua. Jos odottaisin sellaista hetkeä, että saisin ihan rauhassa jotain tehdä niin sellainen koittaisi vasta illalla kun kaikki ovat jo nukkumassa.

Vierailija
22/44 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulin ennen että miehen veljen kodissa on aina siistiä ja tavarat paikallaan kun aina ollut niin siistiä kun käydään mutta teimme vasta yllätys vierailun niin siellä oli täysi kaaos,heillä 2 lasta..eli kyl suurin osa siistii kodin ennen vieraiden tuloa. meillä kyllä on kaaos päivittäin,nyt ovat lapset oppineet omassa huoneessa leikkimään mut pienimmän lelut ovat olohuoneessa ja mun oma kaaos on pyykinpesussa niinku monen muunkin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset reilu 2 v ja 10 kk. Vanhempi vetää aina lelunsa laatikostaan, kaataa legot lattialle ja välillä viskelee niitä sinne tänne. Kengät eivät ole koskaan telineessään vaan hujan hajan. Lapset leikkivät yleensä alakerrassa, jossa meillä on keittiö ja oleskelutilat, yläkerrassa on makuuhuoneet ja ei paljon leluja. Siellä sitten vanhempi kuljettelee rasvapurkkeja ja kaiken maailman purnukoita ympäriinsä. Inhoan tätä, mutta siivoamisella on varsin lyhytaikainen vaikutus. Pienempi on tietysti jo hyvänä apuna paikkojen sotkimisessa:-) Kun vieraita tulee, siivoan tietysti. Olen aina ihmetellyt, miten te ihmiset kerkeätte imuroimaan joka toinen päivä, mulle tekee tiukkaa imuroida kerran viikossa. Kodinhoitohuonetta meillä ei ole, sen haluaisin ehdottomasti.

Vierailija
24/44 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni on tehty tutkimus, että lelujen sekoittaminen (aikuisen silmin kaaokseksi) edistää luovuutta. Eli antakaa vain niiden lelujen olla ainakin hetken sikin sokin siellä lattialla :-) niissä voi olla joku oma sisäinen järjestyksensä ja logiikkansa jota aikuinen ei huomaa.

Tosin muakin nyppii tavarapaljous lattioilla, mutta yritän ajatella tuota edellämainittua enkä usein ole senkään takia kärppänä heti komentamassa yhtä lelua pois kun toisella aletaan leikkimään. Tosin, tietysti, kohtuus kaikessa. Ei " aina" voi antaa sotkun vain olla.

Meillä ei ole siistiä. Lattioilla on usein, näin lämmityskautena, purua (asumme vanhassa talossa, osa lämmitystä puilla), kuraeteistä ei ole, kodinhoitohuoneesta puhumattakaan. Oma taikasanani hyvään siivoon on väljyys ja tavaran vähyys. Pyrimme myöskin satsaamaan säilytyskalusteisiin, vanhassa talossa kun komerotilaa on aina liian vähän. Mutta tuosta siisteydestä olen ottamatta stressiä. Jos yllätysvieraita tulee, niin saavat kestää meidän arkisotkut. En ala elämään sillä tavalla, että koko ajan pitää jännittää ja siistiä, jos vaikka joku tulee. JOs tiedän vieraita tulevan, niin takuulla siivoan. Se on musta ihan kohteliasta vieraita kohtaan, tosin mitä tutumpi vieras, sitä enemmän näytän arkisotkuja :-)

Ja niin, lapset 2 ja 5 v. Imuroin kerran päivässä keittiön ja eteisen, ja uunien edustat. Vähintään. Vessat noin kerta viikkoon, muuta siivousta tarpeen mukaan viikon mittaan, ei mitään selvää systeemiä. Likaisimmasta päästä aloitetaan, ja siivotaan, kunnes homma ja elämä taas toimii :-)

Vierailija
25/44 |
15.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan selviä ilman kaaosta! Minulla on 5v lapsi, joka tosin on hoidossa ja vauva 8kk joka vaatii erityistä huolenpitoa sekä teen firmamme paperityöt. Eli kun vauva nukkuu hyppään tietokoneelle papruhommia tekemään. Välillä tuntuu että leluja on joka paikassa ja myös meidän aikuisten tavaroita, vaikka kuinka olen koettanut kaikelle järjestää omat paikat, mutta silti tilanne jotenkin räjähtää! Kun vietin kesän kuopuksen kanssa sairaalassa ja puutarhassa oli hirveän pitkä nurmikko, kaikki kotityöt tekemättä yms niin päätin olla stressaamatta niistä. nyt teen sen minkä ehdin, jaksan ja mikä on välttämätöntä. Jos jotakuta harmittaa meidän sotkuisuus niin antaa olla. Tosin kyllä minäkin siivoan paikat suht tiptop jos vieraita tulossa. Ehkä vaan olen laiska, mutta mieluummin leikin illalla esikoisen kanssa kuin järjestelen paikkoja ja onneksi voi aina tilata siivoojan kotiin jos siltä tuntuu. Eikä se siivous tahdo näkyä kuin pari päivää, ei meillä likaista ole mutta sekaista aina välillä. Joten älä stressaa niistä kotitöistä, mieti mikä on välttämättömintä. Mulle viime kesä opetti sen.

Vierailija
26/44 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin luova kaaos. ;) Meillä on kolme huonetta ja keittiö, ei kodinhoitohuonetta, kuivausrumpua, saunaa tai isoa pesuhuonetta, jossa mahtuisi pyykkejä edes jossain määrin kuivaamaan. Joka paikka on täynnä tavaraa, mutta kun aloin miettiä, mitä täältä voisin heittää pois, että mahduttais paremmin, niin eipä ole paljon mitään. Lasten lelujen paikka on periaatteessa lastenhuoneessa(lapset siis 3v. 8kk ja 1v 11kk), mutta suurin osa niistä on sekaisin siellä lattialla ja paljon myös olohuoneessa ja keittiössä. En viitsi olla niitä koko ajan keräämässä, koska a) en halua rajoittaa lasten leikkiä määräämällä heitä sinne, missä he eivät halua ensisijaisesti useinkaan leikkiä tai rajoittamalla sitä lelumäärää, millä he leikkivät kerralla(Varsinkin esikoinen saattaa leikkiä isolla röykkiöllä kerralla) tai b)koska se on tuulimyllyjä vastaan taistelua. Joku vetäisee kuitenkin lelut alas. Nämä syyt painavat molemmat yhtä paljon.

Yritän pitää siistinä keittiön ruokapöytää ja tiskipöytää ja pedata meidän vanhempien sängyn joka päivä ja sitten muuta sotkua yritän vain sietää ja siivota sitä omien voimien mukaan. Niin ja pyykit pyrin viikkaamaan heti, kun otan ne telineeltä. Tosin eihän tämä näin hyvin toimi aina. Mutta sitä pitää vain jollain tapaa oppia kestämään. Ja kyllä siivoan tai järjestelen ennen kuin tulee vieraita, en vieraiden vuoksi vaan itseni. Eipähän tartte miettiä, mitä ne ajattelee. Vaikka tiedänkin, että monessa perheessä on aika samanlaista kuin meillä ja minusta on ihan kiva mennä ihmisten luokse kylään, jos niillä on vähän sekaista Eipähän tartte sitten vastavierailulla nähdä kamalaa vaivaa luodakseen illuusiota sellaisesta tilanteesta, jota ei todellisuudessa ikinä juuri ole.

Vierailija
27/44 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin lapset saavat leikkiä siellä missä haluavat ja leluja saa sekoittaa esim. barbi leikkiin legoja huonekaluiksi yms, mutta ei kuitenkaan niin, että levitetään esim. palapelit lattialle, sitten revitään kaikki kirjat hyllystä, sitten jätetään muistipeli levälleen ja sitten lähdetään leikkimään kotileikkiä ja kaikki jätetään lattialle. Minusta se, että lapset opetetaan korjaamaan leikkinsä jäljet opettaa lapsia kunnioittamaan omaa ja muiden omaisuutta. Mielikuvitus lentää sitä paremmin mitä vähemmän rojua on jaloissa pyörimässä.

Vierailija
28/44 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo meidän 2v ei kyllä vielä mitenkään " hallitusti" leiki eri teemoja, kyllä se vaan on niin että kaiki lelut levällään ja mikä nyt milloinkin sattuu käteen osumaan niin sillä hetki leikitään. Eli iloisesti ovat palikat, legot, autot, kirjat, palapelit, nallet ym. levällään olohuoneessa...äidin ja vieraiden iloksi =D

Vierailija
29/44 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olen kylässä, ainakaan minun mielestä kämppä ei ole sekaisin jos leluja on siellä täällä lapsen ollessa kotona! lapsella täytyy olla tilaa harrastaa, ja koska hän ei voi hypätä volkkariinsa ja lähteä iltajumppaan, johan toki hänen pitää saada touhuta asioitaan kotona.

se pistää silmään jos vaatteita, tai aikuisten tavaroita on hujan hajan. tai jos perheessä on lapsia ja lattiat niin likaiset että miettii, miten voi lapsi kontata tuolla...

Vierailija
30/44 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli edellisen kanssa samoilla linjoilla. Ei lasten lelut tee asunnosta kaaosta. Jos itse tiedät siivonneesi, niin se on ihan sama miltä näyttää kun lelut on ympäriinsä.

Ja pyykkiä ne pesee kaikki muutkin, täytyy vaan yrittää keskittää ne touhut yhteen huoneeseen, mielellään ei olkkariin, että saa oven kii, jos joku tulee yllättäen.

Niin, keittiöhän se on useimmilla se " käyntikortti" eli tiskiharja heilumaan tai tiskialtaan alle kaappiin jemma, joka tiskataan kun ehditään..

Tsemppiä vaan kaikille kaaokseen!

Vierailija
31/44 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korostan nykyisin puhtautta, eli sitä, että wc-pöntöt, lattiat ja keittiön tasot on puhtaita. Järjestykseen kämppää ei saa kuin muutamaksi tunniksi, ennen kuin turbulenssi taas iskee. Joskus puhdistan vain noita likaisia kohtia ja jätän paljon kamoja lojumaan päiviksi. Sitten jos vieraita tulee tai siisteyden kaipuu iskee, on helppo siivota romut paikoilleen ja taustalla on valmiiksi puhdasta. Onhan se sellaista taiteilua siivota sieltä täältä. Välillä on käynyt siivoojakin , kun ei olla millään ehditty muuten.

Ja tosiaan, jos tuttuja tulee, pyrin jonkin verran aina siivoamaan, että kaikilla on mukava olo, mutta en tosiaan puunaa kämppää viimestä piirtoa myöten. Nostan kyllä hattua niille, jotka niin jaksavat tehdä, sillä siisteys on ihanan levollista. Sitten taas eläkkeellä...

Vierailija
32/44 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli osui arkaan paikkaan tämä ketju. Meillä on 4 lasta ja kaikilla oma huone. 3 vanhinta on jo koulussa ja nuorin on 8,5 kk vauva. Talomme on vanha eli ei ole kodinhoitohuonetta ja säilytystilojen kanssa on myöskin ongelmia.

Suurin ongelmamme meillä on kuitenkin me vanhemmat. Molemmat olemme toivottomia järjestyksen pitäjiä. Kun siivot on juuri tehty, on meillä vitsinä jo se että päätämme nyt pitää paikat siistinä. Ja muutaman tunnin jälkeen ei koko siivoista ole jälkeäkään. Meidän puolipidettyjä vaatteita on kasassa, molemmilla omassaan. Lehdet jäävät avoimeksi siihen mihin kulloinkin lukeminen jää, sänkyä ei pedata koskaan jne.

Varsinaista likaa ei niinkään pääse kertymään kun siivoamme kerran viikossa mutta epäjärjestys on hävettävää. Eikä lapsemmekaan tietenkään ole mitään järjestyksenpitäjiä enkä oikein ilkeä sitä vaatiakaan.

Jos meille tulee yllätysvieraita, joita varten haluaisin näyttää parhaani, ja he yllättävät kesken kaaoksen, saan kyllä sisäisen raivarin. Kehtaavatkin tulla ilmoittamatta!

Olen ihastunut kestovaippojen ja -siteiden ompeluun ja ompelukset ovat olleet levällään nyt 7 kuukautta. Nautin kun saan käsilläni tehdä jotain, olkootkin epäjärjestystä.

Vierailija
33/44 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värikkäät erilaiset mukit esim muumi ón käteviä. Kun jokasella on omansa, voi huuhtasta kuivauskapppin käytön jälkeen. Ei tuu monta kuppia/lasia tiskikiseen päivässä.

Vierailija
34/44 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa imuroidaan ja luututaan sekä pestään vessat ym. ja keittiö ja eteinen imuroidaan joka päivä. On siis suht puhdasta, mutta todella kamala epäjärjestys hyökkää heti tunnin päästä siivouksesta. Kolme pientä lasta ja kaksi hoitolasta. Hoitopäivinä on siistimpää kun omatkin siivoaa paremmin kun patistan myös hoitolapsia mutta viikonloppuisin paikat ryöstäytyy käsistä pahasti. Ja kärsin siitä, mutta en saa silti sotkua hallintaan. Voi pee!

Vierailija
35/44 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska te siivoojat olette teidän lasten kanssa?? lattioden ja kaapinovien peseminen monta kertaa viikossa?? sun lapsilla on varmaan paljon allegioita kun on koko ajan steriiliä. ei mekään paskassa uida mutta kovin hurjalta kuullostaa

Vierailija
36/44 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä aina siistiä... imuroin joka 2 päivä, pölyt 1xpvässä. kaikille tavaroille omat paikat,rikkaimuri myös pojan suosiossa,joten hänkin tykkää auttaa ikää siis vajaa 2v. lelut joilla ei leikitä pidetään sängynalus laatikossa (on muuten aivan liikaa). eli toisin sanoen kun siivoo jälkensä samantien, ei tarvii turhaan stressailla. näin siis 1 lapsen kanssa, saas nähä ku tulee enemmän... :)

Vierailija
37/44 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se siisteys lapsilta pois ole, meilläkin siivoan pojan nukkuessa tai illalla. siivomaalla usein ja vähän kerralla ei tarvitse yktä paskaläikkaa montaa tuntia jyysätä :)

Vierailija
38/44 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se onkin toistaiseksi helppoa kun on vain yksi lapsi (ja sekin vauvaikäinen). Varsinkin nyt kun olen kotona päivisin, mulle on tosi tärkeää että kotona on riittävän siistiä. Teen pitkin päivää sellaisia pieniä siisteyttä parantavia juttuja; vien tavaroita paikoilleen / roskiin, imuroin eteisen, ravistan peitot parvekkeella yms. Kun kerran viikossa siivoaa kunnolla ja muutenkin pyrkii pitämään kodin melko vähätavaraisena, siisteys pysyy ihan ok kunnossa noilla pienillä päivittäisillä fiksauksilla.

Vierailija
39/44 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä 3 lasta: 5v, 3,5v ja 7kk. Ja kyllä, kaikki on levällään, ennen kuin taas innostun ja siivoan. Pidän järjestyksestä, mutta jos lasten leikki syntyy olohuoneeseen, en todellakaan kiellä sitä..Voi mennä päiviäkin, että elämme kaaoksessa ja sitten taas " nollaan" tilanteen. Olen itse asunut kodissa, missä olisi pitänyt " lentää" ettei kurttaa mattoja ja sitä samaa en halua omilleni!

Lapset ovat niin vähän aikaa pieniä, että kun ne kasvavat, on meillä koko loppuelämä aikaa järjestää paikkoja! En halua että he muistavat lapsuudestaan vain sen kuinka äiti ja isä huusivat koko ajan järjestyksestä ja tavaroista ympäri taloa, sillä leviäähän se väkistekin-mekin olemme päivät kotona! Vanhemmat lapset osaavat kyllä siivota jälkensä ja joskus saavat oikein kunnon puuskan, haluavat yllättää minut ja ovat siivonneet yhdessä! Mutta en, en todellakaan siitä halua naputtaa.

Mitä sitten vaikka on kiiltäviä koteja..Hienoahan se olisi ja joka sellaiseen pystyy, hattua nostan! Mutta itse en jaksa moista..Opiskelen lasten hoidon ohella ja kokisin jokapäiväisen siisteyden aivan itsenikin kiusaamiseksi! Se onni tulee aivan muista asioista-sitä paitsi olen jostakin lukenut, että " ihminen, jonka sisäinen elämä on hyrskyn myrskyn, haluaa ulkoista järjestystä" ..liekö totta vai ei!

Kevättuulin Celena

Vierailija
40/44 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta (6v, 2v10kk ja 1v5kk) ja leluja on varsinkin poikien (kaksi pienintä) jäljiltä monesti ympäri olohuonetta. Eivät viihdy leikkimässä yläkerrassa yhteisessä huoneessaan, vaan siellä missä äiti on. Pyykkiä tulee paljon, sitä on kuivumassa yläkerran aulassa pyykkitelineellä ja kaiteilla, sitä mukaa viikkaan ja pistän kaappiin kun tarvitsen lisää kuivatustilaa seuraaville koneellisille;-). Eli en pese joka päivä pyykkiä, vaan pari kertaa viikossa on pyykkipäivät minulla. Mieheni hoitaa lattioiden luuttuamisen ja vessat, minä imuroinnin, tai sitten päinvastoin. Jos kerran viikossa nämä tulee tehtyä niin hyvä, monesti menee joka toiseen viikkoon, niin innokkaita siivoajia ollaan.:-) Tiskit hoituu joka päivä, ruoanlaitot ja keittiön tasot ja pöytä siistitään ja rikkaimurilla otan silloin tällöin perusimurointien välillä keittiön lattiat ja eteisen. Iltaisin/poikein päikkäriaikaan korjataan olkkarin lalttioilta lelut lelulaatikoihin. Tytön lelut pysyy hyvin hänen huoneessaan, mutta on hänen huoneensa on leikkien jäljiltä välillä kuin pommin jäljiltä. Kerran viikossa yritän saada hänet korjaamaan tavarat paikoilleen, usein toimii ja viimeistään niin että ennen imurointia korjaa, koska " muuten lähtee lelut imuriin" .

En ota stressiä, pitää muutakin elämää olla kuin siivoaminen. Ulkoillaan ja käydään kerhoissa, askarrellaan ja muuta kivaa. Ja kun pojat on sen puolitoista tuntia päikkäreillä, pelaan tytön kanssa jotain tai vain lueskelen lehtiä. On saatava ihan omaakin aikaa ilman siivoamista. Meidän perheessä tämä toimii pääosin, lähinnä lakanoiden vaihdon saisi tehdä useammin ja välillä harmittaa tuo jos imurointi ym. venyy kahteen viikkoon, kun silloin kyllä pölyä on selvästi. Mutta meillä on onneksi lapset täysin allergittomia, joten eipä ole siivousinnottomuutemme heitä haitannut. Onneksi ei ole lemmikkejä, siitä varmasti tulisi lisää siivottavaa myös.

Ja kyllä meilläkin on ennen vieraiden tuloa tosi siistiä, ja eiköhän muillakin tehdä näin. Yllätysvieraat sitten saavat sellaisen näyn kuin haluavatkin.;-) Ja kun myimme taloamme vuosi sitten, niin kyllä jynssättiin taloa tosi huolella joka viikko (vaikka oli vauva, taapero ja leikki-ikäinen), että on näyttöjen aikaan aina kiiltävää ja tavarat siististi paikoillaan. Mutta nyt ei vuokra-asunnossa kauheasti enää innosta, tuli yliannostus siivoukseen;-) tuossa asunnonmyynnin kautta.

Tavaran määrä on onneksi minimissä, leluja ehkä vieläkin vähän liikaa, mutta muuten viime muutossa meni paljon tavaraa kiertoon, myyntiin ja kaatikselle. Ihanaa, tykkään että tavaraa ei ole paljon. Mielellään kierrätän ja lahjoitan/myyn pois kaiken turhan. Se tekee mielestäni paljon viihtyvyyteen, kun koriste-esineitä ja kaikkea muuta sälää ei ole liikaa. Huonekalujakin vain ne, mitä tarvitsee ja mitkä sopii hyvin asuntoon siten että on riittävä väljyys kuitenkin. Vaatteita meillä saisi olla vähemmän, mutta meidän pyykkäysväleistä johtuen toimii paremmin se, että niitä on riittämiin, ettei heti lopu vaikka ei joka päivä pyykkäisikään...

timpsuleena:

Piti oikeen ruveta kirjoittamaan tänne kun rupesi " ahdistamaan" tämä jatkuva kaaos kotona. Pidän siitä, että kotona on siistiä ja mahdollisimman vähän tavaraa esillä. Nyt kuitenkin 2,5 vuotias neiti levittää tavaraa sitä mukaa kun minä siivoan ja tuntuu todella järjettömältä käyttää koko päivä siivoamiseen. Ja vauvaakin pitää imettää, ulkoilla ja laittaa ruokaa jne. jne. jne.

Tämä " ahdistus" alkoi siitä kun vierailin uudella tutullani, jolla myös kaksi pientä lasta ja koti kiilsi puhtauttaan ja kaikki oli niin siistiä.

Miten te saatte kaaoksen parhaiten aisoihin vai suljetteko silmänne siltä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän